allergiset huom!
osaisitteko neuvoa " leipuria" ...
Lapsemme on allerginen kananmunalle ja nyt pitäisi tehdä kakku (kuivakakku tai täytekakku) mihin pitää laittaa kananmunan korviketta (No Egg)
Miten se tapahtuu? jauhojen sekaan vai liuotetaanko johonkin?
Vai kannattaako edes yrittää? onnistuuko kakut tuolla korvaavalla aineella?
Kiitoksia jo etukäteen
=)
Kommentit (4)
tässä mun resepti (on myös gluteeniton ja maidoton):
3 dl gluteenittomia jauhoja
0,5 dl perunajauhoja
0,5 dl pofiber-jauhoja
2 dl sokeria
3 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
2 dl vichy-vettä
1 dl maidotonta, juoksevaa
margariinia (keiju)
1 dl omenasosetta (miel.
sokeriton)
Kaikki kuivat aineet yhdistetään, jonka jälkeen niihin sekoitetaan varovasti vichy-margariini-omenasose. Irtopohjaiseen vuokaan, ja uuniin (175 astetta) noin kolmeksi vartiksi.
Kun pohja jäähtynyt, täytetään ja koristellaan normaalisti. Pohja on tavallista kakkupohjaa tiiviimpi, ja jos käyttää sokerista omenasosetta, tulee siitä mielestäni turhan makea.
Kakkupohja on normaalia (kananmunallista kakkua) matalampi. Itse olen laittanut vaan yhden täytekerroksen, mutta taitava leikkaaja saattaa saada leikattua kolmeen osaan.
Voi tehdä myös vehnäjauhoilla, silloin niitä 4 dl (ei laisinkaan perunajauhoja tai pofiber-hiutaleita).
Olen yleensä tehnyt lettuja, vohveleita tai pipareita juhliin, mutta nyt tarvitsen suklaakakun. Koitan kaakaojauheen kanssa noista jotain. Kiitos paljon.
mutta ihan mielenkiinnosta kyselen vielä, tietäiskö joku tuon " noEgg" :in
käyttöohjetta?
Sekoitetaanko se jauhoihin vai liuotetaanko nesteeseen vai onko mitään väliä?
=)
Ekan kerran makaronilaatikkoon, lähinnä vaan suurusti nestettä hiukan. Lusikkaleipiin kun laitoin niin ei kyllä eronneet niistä joita tein ennen ja jätin vain munat pois. Sanoisin ettei ole mikään ihmeaine, olen nyt sitä laittanut mustikkapiirakkaan kun olen kerran ostanut, mutta en tiedä mahtaako mitään vaikuttaa. Olen laittanut sen muiden kuivien aineiden sekaan.
En ole niitä osannut käyttää mutta tässä muutama kokeiltu ja helppo ohje. Molemmat ovat onnistuneet ihan ok, eivät ole tosin niin kuohkeita kuin kanamunalliset mutta makean tuskassa menevät kyllä :)
Munaton täytekakkupohja
3,5 dl vehnäjauhoja
1,5 dl sokeria
3 tl leivinjauhetta
1 tl vanilliinisokeria
2 dl mehua (esim.ananas)
3/4 dl juoksevaa tai sulatettua margariinia
Sekoita kuivat aineet hyvin keskenään.
2. Lisää joukkoon mehu ja rasva (jäähtynyt, jos käytät margariinia) ja sekoita vain sen verran että aineet sekoittuvat.
3. Kaada taikina voideltuun tasapohjaiseen kakkuvuokaan ja paista uunin alaosassa 175 asteessa 35-45 minuuttia vuoan halkaisijasta riippuen.
4. Anna jäähtyä hetki ennen kumoamista. Valmista täytekakku tavalliseen tapaan.
Munaton kakkupohja
2 dl vehnäjauhoja
1 dl sämpyläjauhoja
2 dl sokeria
2 tl leivinjauhetta
2 tl vanilliinisokeria
½ dl öljyä
2 dl vettä
2 rkl sitruunamehu
Sekoita keskenään kuivat aineet ja keskenään vesi, öljy ja sitruunanmehu. Yhdistä seokset. Kaada taikina leivitettyyn kakkuvuokaan ja paista 175 asteessa noin 50 minuuttia.