Mä en ymmärrä ollenkaan tätä sairaanhoitajat vs. opettajat (yms.) kiistaa!
Siis onhan se niinkin, että sairaanhoitajille alunperin alettiin puhumaan palkan korotuksista, siksi koska työn VAATIVUUS ei vastaa siitä saatua rahallista korvausta!
Sen sijaan taas esimerkiksi opettaja tekee siistiä sisätyötä päiväsaikaan, ja nauttii ERITTÄIN hyvistä lomista (olkoonkin palkatonta - vapaa-aikaa se on silti; eikä sitä kai koskaan kenelläkään liikaa ole?)
Sairaanhoitaja / muu hoitaja (esim. juuri kätilö) tekee (raskasta!) vuorotyötä kohdaten ihmisiä elämänsä stressaavimpina aikoina; on synnyttäjää, on sairastunutta, on kuoleman sairasta - näiden omaisia. Henkisesti ja fyysisesti PALJON raskaampaa työtä, kuin esim. opettajilla.
On totta, että naisvaltaiset alat ovat kaikki palkkakuopassa, mutta se ei ole totta, että muutkin palkkakuopassa olevat ANSAITSISIVAT palkan korotuksen samalla tavalla (ja yhtä kipeästi!) kuin juuri sairaanhoitajat / kätilöt jne.
Se on varmasti sellainen totuus, jonka kaikki ymmärtävät - taitaa olla enemmänkin kyse ahneudesta? " Kun tuokin saa, munkin on saatava!" . Ihan niinkuin 2 vuotiaat Maija ja Minttu hiekkalaatikolla - vaikka ikää onkin jo 30+ ja ammatteina on sairaanhoitaja ja opettaja.
t. Sellaisen mielipide, joka ei ole opettaja eikä sairaanhoitaja - itse ihan eri alalla. Sivusta seuraan tätä keskustelua mielenkiinnolla.
Kommentit (34)
ja sen sisällöstä =)
Eli siltä osin kannattaa lopettaa jankkaus.
Itse en tekisi hoitsun töitä vaikka palkka olisi 5000e kuussa. Onneksi ei tarvitse valita uraa palkan mukaan.
nolottaa puolestasi, kun lukee vimmeisen kommenttisi!
Eli siis lähihoitaja työ on kevyempää, kuin esim farmaseutin työ!
Vierailija:
vaativa työ: pitkä yliopistotasoinen koulutus
keskivaativa työ: keskiasteen (AMK) koulutus
yksinkertainen työ: ammatillinen perustutkinto
Tuollaisena se opettajan työ näyttäytyy ulkopuolisille; tottakai siinäkin työssä on ne " varjo" puolensa - niinkuin kaikissa töissä on; kyse olikin nyt siitä, että sitä on verrattu sairaanhoitajien työhön ja vaadittu saada saman verran korotusta palkkaan. Edelleen kysyn, mistä tulee se VASTINE sille lisärahalle, mitä opettajat antavat?
Sairaanhoitajilla palkkaus ei vastaa työn rankkuutta, opettajilla se mielestäni vastaa oikein hyvin. Siksi sairaanhoitajille korotus, ja opettajille sama palkka, kuin ennenkin ja lämmintä kättä päälle.
Ap.
Itseasiassa minusta noloa on se, miten akateemiset korostavat omaa akateemisuuttaan jokaisessa mahdollisessa tilanteessa.
SE on noloa, jos ei ymmärrä, että duunarikin voi olla ihan yhtä fiksu kuin akateeminenkin - ehkä jopa fiksumpikin, kun on osannut valita hyväpalkkaisen duunariammatin sen huonopalkkaisen akateemisuuden sijaan ; ).
jos luulet idealistisesti opettajan työn olevan oppimisen ohjaamista ja iloista ja seesteistä yhteistyötä oppilaiden kanssa. Olisihan se ihanaa jos näin olisi, mutta se koulun arki on aika erilaista. Sen opettamisen ja ohjaamisen ohella opettaja kasvattaa, pitää rajoja, lohduttaa, setvii riitoja, ottaa yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin, kuuntelee vanhempien uhkailuja (kun opettaja puuttuu siihen, että oppilasta on taas hakattu viikonlopun aikana tai että oppilas kertoo viettäneensä viikonlopun rappukäytävässä kun kotona oli bileet), opettaja siivoaa oksennuksia, kaatuneita ruokia jne jne
Harvemmin meillä on säännöllistä työaikaa, eihän meillä ole edes ruokatuntia (ruokatunnilla kun valvotaan oppilaita). Koska päiväsaikaan ei ole aikaa palaveerata esim. vanhempien kanssa, pitää se tehdä illalla, samoin kokeiden korjaukset, materiaalit, valmistelut jne
Siihen lisäksi vanhempainillat, koulut juhlat ym tapahtumat, vanhempainvartit, opettajainkokoukset + muut palaverit. Alkuviikosta ei pysty sanomaan, minkäpituisia päiviä tulee sillä viikolla olemaan.
Tässä vain murto-osa. Ota ihmeessä yhteyttä rehtoreihin ja tarjoudu sijaistamaan, monessa koulussa on jo pula sijaisista. Ilman pätevyyttä palkkasi on reilusti alle 2000e - näin pääsisit ihan oikeasti kokeilemaan tätä helppoa ja siistiä sisätyötä n 1500e kuussa =)
Akateemisuutta edellytetään liudassa ammatteja, mutta siitä ei olla valmiita maksamaan. Se on se ongelma. Ei kukaan akateeminen mitään kultatähtiä ole pyytämässäkään. Raha riittää.
Ammatiltani lentoemäntä, koulutukseltani opistoasteen hotelli- ja ravintola-alan myynti ja asiakaspalvelija.
Ap.
työn fyysinen rankkuus kun on huomattavasti vähemmän kuormittavaa kuin työn henkinen rankkuus. Tätä ei kaikki näytä tajuavan.
Veikkaisin että ap on hoitsu tai sellaiseksi opiskeleva. Lukion käynyt (ehkä), siihen lisänä keskiasteen tutkinto, ei ainakaan akateemista koulutusta.
Kannustapa tässä ilmapiirissä lapsiasi opiskelemaan ja kehittämään itseään sekä yhteiskuntaa.
Minä olen yksi " loikkari" , puolen vuoden jälkeen aineenopettajan hommista yksityiselle puolelle asiantuntijatehtäviin. Nykyään työaika = työpaikalla vietetty aika, opettajana ei todellakaan näin vähällä selvinnyt. Palkka on huomattavasti parempi, ja työ todellakin siistiä sisätyötä toimistossa. Joka kutsuu opettajan työtä " siistiksi sisätyöksi" ei tiedä mistä puhuu.
Mutta siis, sekä sairaanhoitajat että opettajat tekevät todella raskasta työtä. Jos ihmiset voisivat tämän ymmärtää, niin lähtökohta olisi jo paremmin kohdillaan. Sairaanhoitajien on aivan turha lytätä opettajia, ja toisinpäin. Yhdessä asiat voisivat sujua jouhevammin :)
Minua ärsyttää tässä kunta-alan palkkakeskustelussa eniten tuo mentaliteetti " meille kaikki, muille ei mitään" tai " koska me emme saa enemmän kuin muut, emme voi hyväksyä sopimusta" . Minä ainakin olen ihan yhtä huolestunut nyt esimerkiksi niiden opettajien katoamisesta alalta (vaikka tähän joukkoon lukeudun itsekin) kuin sairaanhoitajien vastaavasta ilmiöstä. Kun molempia tarvittaisiin tulevaisuudessakin...
Vierailija:
Minua ärsyttää tässä kunta-alan palkkakeskustelussa eniten tuo mentaliteetti " meille kaikki, muille ei mitään" tai " koska me emme saa enemmän kuin muut, emme voi hyväksyä sopimusta" . Minä ainakin olen ihan yhtä huolestunut nyt esimerkiksi niiden opettajien katoamisesta alalta (vaikka tähän joukkoon lukeudun itsekin) kuin sairaanhoitajien vastaavasta ilmiöstä. Kun molempia tarvittaisiin tulevaisuudessakin...
Ja ihan rehellisesti sanottuna, hoitajia on realistisempi tuoda ulkomailta!
vaativa työ: pitkä yliopistotasoinen koulutus
keskivaativa työ: keskiasteen (AMK) koulutus
yksinkertainen työ: ammatillinen perustutkinto