Riittääkö 1v3kk yhdet unet?
Ei malta millään mennä enää toisille. Ensimmäistenkin aika venähtänyt. Monelta teillä käydään päikkäreille? Meillä nykyisin klo 13-14, nukutaan pari tuntia tai kaks ja puoli. Illalla nukkumaan yleensä klo 20. Riittääkö? Lapsi vaikuttaa tyytyväiseltä, välillä nukkuu vielä kahdet unet. Toiset lyhyemmät iltapäivällä tai illalla, puoli tuntia tai 45 min.
Kommentit (13)
Meillä kaikki kolme siirtyivät yksiin uniin +/- 10 kk:n iässä.
Siis eihän kaksissakaan ole mitään vikaa, mutta jos pärjää yksillä niin mitäs siitä.
Tosin ensimmäinen lapseni nimenomaan siirtyi jo noin yksivuotiaana. Lapsen tarpeiden mukaisestihan sitä täytyy kuitenkin elää, eikä erilaisten ohjeistusten. Mä olen sitä mieltä. Ajattelin kysyä vain muidenkin mielipiteitä, tämä toinen on nyt vaan ollut parempi nukkumaan tänne saakka! Olisiko mun muka pitänyt väkisin pitää hereillä 1v. alkaen päiväsaikaan? Ei tulisi kuuloonkaan, varsinkin kun illat menneet ihan hyvin nukkumaan ajoissa kaksista unista huolimatta. Nyt ei enää kävisi toisille unille, joten ehkäpä lienee aika nyt siirtyä yksiin. Suosituksista huolimatta.
Ap
Usein lapset siirtyvät kuitenkin yksiin uniin vuoden paikkeilla, ja sinä kysyit että riittääkö yhdet unet lapsellesi. Vastauksissa sanottiin täällä että riittää, jos ne kerran sinun mielestäsi selkeästi riittää. Eli siis EI tarvitse pakottaa kaksille unille vain siksi että lapsi on alle 1,5-vuotias.
Noi unisuositukset on musta muutenkin hiukan outoja.
...että kaksivuotias alkaa siirtyä yksiin päiväuniin. Missähän todellisuudessa sekin uniasiantuntija oikein elää ;o)
Mitä jos ap ja muut suosituksista paasaavat yrittäisitte käyttää sitä omaa maalaisjärkeä?
Jos lapsi on pirteä yhtien unien kanssa niin eikö asian pitäisi olla jo ihan selvä?
No enpä ole ikinä mistään lukenut, että missä vaiheessa pitäisi siirtyä yksiin uniin. Ihan vain omasta kokemuksesta ja lähipiirin lapsista puhuin, en mistään suosituksista.
Itse en tunne yhtään yli 1-vuotiasta, joka nukkuisi säännöllisesti kahdet unet. Ihan sillä sanoin, että yleensä 1v. iässä siirrytään yksiin uniin. Siis lapsi siirtyy IHAN ITSE, äiti ei pakota eikä väkisellä sitä tee.
t. 2
Ja tunsin itseni taas todella päteväksi äidiksi kun th kysyi neuvolassa että jaksaako lapsi todella iltaan asti, ei kaatuile väsymyksestä tms. Joo, olisin todellakin antanut lapsen jättää toiset päiväunet jos hän ei illan tullen enää pysyisi jaloillaan. Kiva että minun arvostelukykyyni luotetaan...
Ajattelin, että aloituksen teen, että asiasta saadaan keskustelua. Olen itsekin sitä mieltä, että lapsen tarpeiden mukaisesti mennään, maalaisjärkeäni käytän, kuten ehkä joku ymmärtää viestistä. Anteeksi, että ylireagoin ;l) Kukaan ei todellakaan väittänyt, että täytyisi väkisin pitää hereillä ;) Tuli vain just toisin päin sellainen olo, että minussa ja lapsessani on nyt jotain vikaa, koska hän on tänne saakka kahdet unet nukkunut. ;) Ja käynyt vielä illalla ajoissa nukkumaan. Lasten unentarve on yksilöllinen, ensimmäinen tosiaan pärjäsi yksillä jo tässä iässä, tämä toinen ei. Paitsi nyt alkaa näyttämään, että sittenkin alkaisi pärjätä. ;) Olen mestari syyllistymään ja syyllistämään itseäni joka asiasta, ainakin joka lapsiin liittyy. Ja suositukset ovat suosituksia, halusin tietää miten te muut teette. Kiitos vastanneille! Ap
Nytkin nukkuu jo ekoja päikkäreitä vaikka heräsi vasta 8.30. Eilen nukkui yhdet päikkärit 13.30-15 ja toiset 17.30-18.30. Yöunille meni klo 20- Satunaisesti pärjää yksilläkin unilla.
Itse myös tunnen useitakin yli 1v. jotka nukkuvat vielä kahdet päiväunet.
Riippuu lapsesta. Joku tarvitsee kahdet lähempänä 2v ja toinen pärjää yksillä nuorempana. Riippuu myöskin aamuheräämisistä ja nukkumaanmenoista jaksaako yksillä unilla vai tarviiko toiset unet.
puoli vuotiaana, nukkuivat sitten 4-5 tuntia putkeen ja yöllä 11-12 tuntia. Yksi lapsista siirtyi 1 vuotiaana yksille päiväunille ja on myös nukkunut saman 4-5 tunnin unet ja yöunet puoli8-8 ja sama rytmi on edelleen nyt kun on 1,5 vuotias.
Tiesitkö, että suurin osa tuon ikäisistä nukkuu vain yhdet unet? Yleensä siinä 1v. iässä siirrytään yksiin.