Miten kulut pitäisi jakaa uusperheessä?
Tilanne on seuraavanlainen. Olemme molemmat eronneita ja entisistä suhteista on lapsia, minulla 1 ja miehellä 2 (kaikki iältään 13-15v). Olemme alkaneet keskustella yhteen muuttamisesta. Minun lapseni asuisi siis meillä (6pvä/kk isällään) ja miehen lapset ovat 5pvä/2vko meidän kanssamme. Itse olen keskituloinen (n.2000¿/kk) ja miehen tulot ovat melkein kaksinkertaiset (n.3800¿/kk) omiini nähden. Miten asumiskulut tulisi jakaa?
Itse ehdotin että molemmat laittaisi käteen jäävistä tuloista esim 30% yhteiselle tilille josta hoidetaan asumiskulut, sähköt, vedet, tv-luvat, vakuutukset jne. jos tilille sattuisi kertymään ylimäärärahaa, se käytettäisiin kodin yhteisiin hankintoihin.
Mies ehdotti 50/50, eli kaikki sentilleen tasajakoon. Jopa ruoat ostaisimme vuoroviikoin.
En oikein osaa itse sanoa kumpi systeemi olisi " oikeampi" , enkä edes tiedä onko sillä mitään merkitystä loppujen lopuksi, mutta miten muut näitä kuluja jakaa?
Molemmat huolehtisi oman jälkikasvunsa harrastuksista ja muista kuluista pääsääntöisesti lapsen/lasten toisen vanhemman kanssa (niinkuin tähänkiin asti).
Kommentit (54)
ja marketin meikkejä, pesuaineita ja kosmetiikkaa?
mutta tulot ja menot ovat yhteisiä. Se maksaa jolla on rahaa. Mies maksaa pääsääntöisesti asuntolainan ja vakuutukset, minä ruoan, pk-maksun yms. pikkujuttuja. Tienaan alle puolet siitä mitä mieheni.
Naimisissa ollaan ja meillä on kaikki yhteistä. Ollaan ajateltu että ei tämä " firma" toimi muuten.
koska ap:n lapsi asuu siellä koko ajan, ei miehen pidä siitä maksaa.
Esim. avioliittolaissa puolisot ovat elatusvelvollisia keskenään ja se tarkoittaa esim. sitä että enemmän ansaitseva puoliso voi joutua maksamaan myös puolisonsa henkilökohtaisia menoja, jos puolisolla ei ole omia tuloja (esim. kotirouva).
Mitä reilua siinä on? Sehän ainoastaan suosii lusmuria.
Me ollaan naimisissa, eikä tulisi mieleenkään, että mua pitäisi jotenkin elättää. Yäk sentään. Millä vuosisadalla tässä oikein eletään?
Onneks en ole niin idiootti, että joutuisin johkin helvetin uusperhepelleilyyn. Ja jos joudun, en huokui niin idioottia miestä, että pitää kaikki lajitella sun-mun systeemiin.
siitä tollosta, joka kustantaa lorvimisesi. Mitäs jos se keksii fiksumman elätin itselleen?
Ei se mene kuitenkaan reilusti 50-50, tai kaikkien syötävä just samaa ruokaa, saman verran, sanoja jugurtteja.
Meinaakos mies sitte pestä pyykin puoliksi, siivota puoliksi ym. Tuskin. Kyllä se liki aina on nainen, joka tekee noita hommia enemmän. Eli siis tekee ilmaista työtä. Ap, suosittelen, että annat laskun pyykinpesusta ja siivomuksesta miehelle, ihan oikeiden firmojen taksojen mukaan.
Tuo onkin muuten pointti jota en tullut ajatelleeksi... nyt asumme molemmat 3h+k, harkinnassa on nyt 5h+k, koska oma lapseni tarvitsee oman huoneen koska asuu meillä, miehen lapset ottavat yhteisen huoneen je mies tarvitsee työhuoneen kun ei voi töitään enää tehdä " missä sattuu" kun aina on muita ihmisiä huushollissa....
Kysymys ei siis todellakaan ole siitä mitä kukin syö, juo, pesee jne. Minä en niinkään niistä välitä, mielestäni ihan sama kuka ne maksaa, kunhan ruokaa löytyy pöydästä ja shampoota suihkusta... Mutta tuo asumiskustannusten jakaminen askarruttaa kyllä kovastikin... ja tuon pointin jälkeen vielä enemmän...
Sun täytyis sitten myös tietää kuinka paljon mä teen niitä kotitöitä viikossa, eli paljonko ne ulkoistettuna maksaisivat eli paljonko säästämme siinä, että mä teen ne...:)
ja tulojen jakamisesta. Eikös ne tulot ole silloin aika oleelliset. Eikä ne kotityöt nyt niin kalliita ole, että niillä monen tonnin tuloeron tasoittaisi. Kerropa siis tulonne.
41
Meillä on niin samanlainen elämäntyyli ja kaikki, että sillä ei ole mitään merkitystä kuka maksaa ja kuka tienaa. Ottaako pattiin?
koska et tulojasi kerro.
Mitä niihin kotitöiden ulkoistamisiin tulee, niin esim. meidän 240 neliön talon siivoaminen maksaa ulkoistettuna noin 200 euroa, ruoanlaitolle voisi varmaan laskea 200 - 300 euroa. Eli 500 euroa on jo ison talon ja 4-henkisen perheen safkat. Siinä se sinun arvosi, ole hyvä.
Aika usein olen valitettavasti kuullut myö sellaisista virityksistä joissa mies on oikeasti se nettohyötyjä systeemissä vaikka naisella on pienemmät tulot. Miehet usein osaavat laskea nämä asiat etukäteen omaksi hyödykseen ja naiset vain suostuvat...
Jos nimittäin tiukasti lähdetään tulkitsemaan niin usein mies myös syö enemmän kuin nainen eli kyse ei ole pelkästään siitä mitä lapset syövät. Jos on isokokoinen mies ja pieni nainen niin mies voi syödä jopa yli tuplasti sen mitä nainen. Lisäksi kannattaa miettiä ruokailutottumuksia, jotka voivat olla kovin erilaisia: kuka syö kallista ruokaa ja kuka halpaa?
Lisäksi kannattaa miettiä mitä muita kuluja siihen " kauppalaskuun" tulee. Ehkäisy on yhteinen asia, mutta kustantaako nainen kuitenkin yksinään gynekologikäynnit ja ehkäisyvälineet? Entäs kosmetiikka? Miehen shampoot, partavedet ja partakoneet tulee helposti hankittua ruokakauppakäynnin yhteydessä, mutta nainen saattaa ostaa omat pesuaineensa, kauneudenhoitotuotteensa ja meikkinsä erikoiskaupasta - omilla rahoillaan. Mites vaatteet? Livahtaako niitäkin huomaamatta sinne ruokakaupan kärryyn? Miehillähän on kai aika usein tapana ostaa siinä samalla ainakin kalsarit ja sukat, ehkä muutakin.
Ja sitten: kuka ostaa ja hankkii ja kenen rahoilla lakanat, pyyhkeet, siivousvälineet, pesuaineet, keittiötyökalut, astiat jne. Ja tietysti myös kuka kustantaa auton ylläpidon, bensat, vakuutukset, sähkön, yhtiövastikkeet jne... Ja kuka niitä käyttää?