Onko jollakin ollut hinkuyskää? Epäilen sairastavani sitä
Kommentit (5)
Suomessa on nykyisin reilu tuhat kirjattua diagnoosia vuodessa.
Minulla oli hinkuyskä n. 8 vuotta sitten. Huomasin aika pian, että kyseessä ei ole ihan tavallinen flunssa. Tuolloin hinkuyskä oli aika lailla harvinaisempi kuin nykyisin, ja lääkäri ei ottanut minua tosissaan. Astmaatikkona tilanteeni paheni kuitenkin nopeasti ja jouduin lopulta sairaalaan ja siellä vihdoin todettiin tartunta verikokeessa.
Hinkuyskälle tyypillistä ovat ahdistavat yskänkohtaukset, joiden aikana hengitys saattaa " hinkua" . Kohtaus voi kestää pitkään ja se saattaa päättyä oksennukseen. Kohtausten välillää tilanne on suhteellisen rauhallinen.
Kannattaa mennä lääkäriin, ajoissa annettu antibioottikuuri helpottaa tautia ja samalla estää tartuttamasta muita. Hoitamana hinkuyskä kestää kolme kuukautta (kiinalainen nimi taudille on 90 päivän yskä).
Lääkäri sanoi, ettei rokotus tuo kaikille 100% vastustus kykyä, enkä ollut matkustellut edes ulkomailla.
Oireina oli juuri nuo mitä edellä kuvailtiin. Yskän kohtaukset olivat todella rajuja ja usein päätyivät oksennukseen, sekä yksi kylkiluukin murtui. Hinkuyskään ei ole olemassa lääkettä. Yksi antibiotti auttaa, jos sen syöminen aloitetaan kolmenpäivän sisällä tartunnasta. Ongelmana on se, että oireet alkavat vasta viikonpäästä tartunnasta.
Mene ihmeessä lääkärille, taudin voi todeta helposti verikokeella. Lääkkeeksi minä sain rauhottavia lääkkeitä ja yskänlääkettä, tämä yhdistelmä auttoi minua. Itse yskä ei kestä kolmea viikkoa, vaan helpottaa usein parissa viikossa, mutta sen jälkeen vielä pitkään hengittäminen on raskasta ja hengästyy todella helposti.
Limaa oli ihan kauheasti ja pahimmillaan hengitys todella vinkui ja luulin tukehtuvani. Lisäksi oli pistävää kipua keuhkoissa. Ensin minulla epäiltiinkin keuhkokuumetta, ja itse epäilin astmaa. Keuhkokuvissa ei kuitenkaan ollut häikkää ja astmakokeidenkin tulokset olivat lähes normaalit, joten ilmeisesti tauti oli vain todella äkäinen keuhkoputkentulehdus.
Mutta keuhkoklamydiaksi tuo lopulta paljastui. Molemmissa oireena jatkuva yskä, hengityksen ahdistus jne. Antibiootti auttaa jos sen saa ajoissa. Itse sain astmalääkityksen muutaman kuukauden ajalle, koska antibiootti oli myöhäistä, mutta lääkäri halusi ehkäistä taudin muuttumisen astmaksi. Molemmat paljastuu verikokeella.
Sinulla on varmaan keuhkoputkentulehdus.