Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kulut pitäisi jakaa uusperheessä?

Vierailija
17.09.2007 |

Tilanne on seuraavanlainen. Olemme molemmat eronneita ja entisistä suhteista on lapsia, minulla 1 ja miehellä 2 (kaikki iältään 13-15v). Olemme alkaneet keskustella yhteen muuttamisesta. Minun lapseni asuisi siis meillä (6pvä/kk isällään) ja miehen lapset ovat 5pvä/2vko meidän kanssamme. Itse olen keskituloinen (n.2000¿/kk) ja miehen tulot ovat melkein kaksinkertaiset (n.3800¿/kk) omiini nähden. Miten asumiskulut tulisi jakaa?

Itse ehdotin että molemmat laittaisi käteen jäävistä tuloista esim 30% yhteiselle tilille josta hoidetaan asumiskulut, sähköt, vedet, tv-luvat, vakuutukset jne. jos tilille sattuisi kertymään ylimäärärahaa, se käytettäisiin kodin yhteisiin hankintoihin.

Mies ehdotti 50/50, eli kaikki sentilleen tasajakoon. Jopa ruoat ostaisimme vuoroviikoin.

En oikein osaa itse sanoa kumpi systeemi olisi " oikeampi" , enkä edes tiedä onko sillä mitään merkitystä loppujen lopuksi, mutta miten muut näitä kuluja jakaa?

Molemmat huolehtisi oman jälkikasvunsa harrastuksista ja muista kuluista pääsääntöisesti lapsen/lasten toisen vanhemman kanssa (niinkuin tähänkiin asti).

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai asuuko se ap siellä jotenkin vähemmän koska on pienituloinen? Sitäpaitsi hänellä on siellä omat lapset koko ajan kotia kuluttamassa. Minusta reilua olisi, että ap maksaisi enemmän.

Vierailija
22/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä tulisi varmaan käymään niin, että sinä olet jatkuvasti pa ja miehellä on varaa tehdä vaikka mitä.

En pidä sitä kovinkaan reiluna järjestelynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumismenot. Ruokamenoissa ap:n osuus voisi olla jopa suurempi, koska hänen lapsensa ovat siellä enemmän.

Vierailija
24/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

n en oikein ymmärrä. Jos ne ex-puolisoille maksettavat / saadut elatusrahatkin ajateltaisiin perheen yhteisinä tuloina ja menoina.

Minusta se kuulostaa helpommalta, mutta kokemuksesta en osaa sanoa, kun ei olla eronneita...

Vierailija
25/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos eläisin uusioperheessä niin en suostuisi mihinkään muuhun kuin " kaikki on yhteistä" - suhteeseen. Eli teidän asemassa olisi yksi käyttötili, jonne tulee lapsilisät ja molempien palkat ja päivärähat mahdollisilta työmatkoilta sekä muuta mahdolliset tulot.

Molemmille sille tilille pankkikortti, jolla maksatte laskut (ruoka, bensa jne) ja miehen elatusmaksut. Jos jotain jää yli niin keksitte kivan käyttökohteen koko porukalle.

Jos elämästä tekee jo tuossa yhteenmuuttamisvaiheessa vaikeaa niin sitä se tulee olemaan jatkossakin!

Vierailija
26/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi yhteen miehen kanssa, joka laskee miten paljon kenenkin lapsi kuluttaa kotia tai kuinka paljon hän syö tai käyttää vettä tai sähköä.

PERHEEN on tarkoitus toimia niin, että kaikilla on hyvä olla.

Vierailija:

Vai asuuko se ap siellä jotenkin vähemmän koska on pienituloinen? Sitäpaitsi hänellä on siellä omat lapset koko ajan kotia kuluttamassa. Minusta reilua olisi, että ap maksaisi enemmän.

Vierailija
27/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten tarvitsisi pelata sellasta mun-sun-pelleilyä.

Tietty jos on niin idiootti kumppani, että tuhlailee vain itseensä, niin onko sellasen itsekkään kanssa ylipäätään järkeä lyöttäytyä yhteen.

Vierailija
28/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

osallistuu enemmän kuluihin. Näin meillä.

Vierailija
29/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulotkin melkein saman suuruiset. Toisen ollessa työttämänä fifty-fifty-systeemistä on joustettu, jotta ei kummankaan tarvi velkaantua tai olla lirissä. Ruokakulut laitetaan myös puoliksi, kumpikin laittaa kuussa saman summan s-tilille.

Ap:lle paha sanoa toimintamallia..

Vierailija
30/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hänen pitäisi kustantaa vieraiden lasten elämää? Kyllä se on ap:n tehtävä.

Vai maksumiestäkö siinä perheeseen haetaankin? Eikä perheenjäsentä.

Vierailija
31/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rahat on oltava, siitä en tingi. Varsinkin kun on sinun ja minun lapsia niin jos jommalle kummalle sattuu jotain niin kiva ruveta sieltä yhteiseltä tililtä tinkimään että kuinka paljon näistä rahoista on nyt sen kuolleen puolison ja paljonko mun täytyy käyttötililtäni antaa hänen perillisilleen.

Vierailija
32/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa touhua.

Vierailija
33/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokamenoissa ap:n osuus voisi olla jopa suurempi, koska hänen lapsensa ovat siellä enemmän.

[/quote]

ei nyt mielestäni niin paljon enemmän, jos ajatellaan 4vkoa, minun YKSI lapseni on sillä aikaa luonamme 22pvää ja miehen lapset yhteensä 20 päivää... mielestäni lapset ovat meillä ihan yhtä paljon kuluttamassa lattioita...

Vierailija
34/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellejä ootte kaikki idiootit uusperhepelleilijät.

Vierailija
35/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä 10 päivää per kuukausi ja sinun lapsesi 24 päivää per kuukausi?

Niin ainakin kirjoitit.

Ja ruokamenot voi vielä minusta laittaakin puoliksi, mutta niin myös asumiskulut. Muu on kyllä hyväksikäyttöä, sori vaan.

Vierailija
36/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai hei, ehkäpä ap voisi ehdottaa, että miehellä on jääkaapissakin oma hyllynsä?

Ei perhe toimi niin, että jatkuvasti lasketaan kenen eläminen maksaa minkäkin verran.

Vierailija:

Miksi hänen pitäisi kustantaa vieraiden lasten elämää? Kyllä se on ap:n tehtävä.

Vai maksumiestäkö siinä perheeseen haetaankin? Eikä perheenjäsentä.

Vierailija
37/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ollaan valmiita jakamaan elämä, mutta rahat pidetään tiukasti erillään. Onko raha siis jotenkin arvokkaampaa, kun siitä ei olla valmiita toisen hyväksi luopumaan? Suhteessa tehdään kompromisseja toisen eduksi, mutta ei finansseissa?

Musta tollanen 50-50 on ihan paskaa, ja suoraan sanottuna miettisin TODELLA, haluanko tuollaisen miehen kanssa elämääni(kään) jakaa.

Sullakin on ap jo toinen kierros menossa, eikö kannattais vähän tarkemmin valita?

Vierailija
38/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ovat 5pvä/2vkoa, elikkäs 2 lasta 10pvä/ 4vkoa, joku tuossa sanoi että oma lapseni kuluttaa enemmän kuin miehen kaksi lasta syökö kaksi lasta sen yhden annoksen, tähän mnnessä ovat molemmat syöneet, juoneet ja kuluttaneet... 10x2=20. oma lapseni on paikalla tästä samasta 4vkosta 22pvää...

Enkä nyt haluaisi saivarella tällaisesta asiasta, vain muiden toimintamalleja kyselin

Vierailija
39/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakkaudesta myös toisen lapsia kohtaan, vai jonkin muun takia?

Meille sopii se kuka tienaa eniten, se myös maksaa eniten. Sehän on vain rahaa!

Jos sinä esim, olet enemmän vastuussa lapsista, ( oli ne yhteisiä tai ei ) niin mies voisi silloin panostaa taloudellisesti enemmän.

Meillä minä teen lyhyempää päivää, ja olen sitten kotona vastassa kun lapset tulee koulusta tai milloin mistäkin. Ei ole yhteisiä lapsia, ja molempien lapset asuu meillä... tosin muuten tulee välillä otettua pulttia, koska esim minun lapsipuoleni sukulaiset ostaa hälle paljon vaatetta yms. Kun taas mun sukulaiset huomioi myös hänet... mutta ei se ole mun lapsiltani pois, kunhan pitää huolen että heitä ei unohdeta.

uusperhe voi olla todella suuri siunaus! Tai yhtä hel vet ti ä jos niin välttämättä haluaa

Vierailija
40/54 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt käsitä ollenkaan, mikä muu olisi oikeudenmukaista tai toimivaa.

On eri asia mennä yhteen puhtaalta pöydältä ilman lapsia, mutta tuossa tilanteessa ainoa oikeudenmukainen malli on panna kaikki kulut puoliksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi