Onko teidän mielestänne ihan ok, että lapsen luokka tanssii diskotanssia koulun itsenäisyysjuhlassa?
Meidän kuudesluokkalainen poika on kavereineen ihan ahdistunut, kun ovat kolmannesta luokasta lähtien vetäneet jotain Pover-Mover diskotansseja jokaisessa koulun juhlassa. Kuulemma tytötkin haluaisivat välillä jotain muuta.
Nyt on koulussa tulossa isot itsenäisyyspäiväjuhlat, johon luokka on jo alkanut harjoitella tätä diskotanssia. Pojat ovat kieltäytyneet esittämästä juhlassa tuollaista ohjelmaa.
Itsekin olen vähän sitä mieltä, että itsenäisyysjuhlaan ei sovi aiempien vuosien kaltainen diskojumputus. Kyse on kuitenkin Suomen itsenäisyyden 90-vuotisjuhlasta. Onko väärin asettua poikien puolelle vai pitäisikö minun lojaalisuudesta opettajaa kohtaan pakottaa poika esitykseen? Voinko esittää opettajalle eriävän mielipiteen tästä ainaisesta tanssimisesta?
Kommentit (10)
Mielestäni itsenäisyysjuhla on arvokas ja menneitä sukupolvia kunnioittava juhla, jota vietetään asiaan kuuluvalla arvokkuudella. Koulussa on kyllä muitakin juhlia, joissa sitä diskotanssia voi esittää.
Miten muuten joulujuhlaan on aiemmin sopinut diskotanssi? Ne povermover- juttu ei kyllä ole mitään joulujuhlakamaa.
Itsenäisyyttä voi juhlia monin eri tavoin, mutta kuten edellinen vastaajakin kirjoitti, Suomessa on tapana synkistellä ja paatoksella ja sydänverellä muistella sota-aikoja. Mikä on sekin ok, mutta kyllä kai nuorten ihmisten ilo ja into on ihan omiaan itsenäisyyden juhlaan!
Mutta jos siis saman tyyppistä ohjelmaa on ollut vuosikaudet ja se alkaa puuduttamaan, niin voihan opettajalle ehdottaa jotain muuta vaihteeksi. Omituista, että joku urautuu noin samalle linjalle.
olemassa. Itsenäisyyspäivää ajatellen, olisi ollut ihan fiksu veto opettajalta pikkasen laajentaa repertuaaria.
Opasta poikia ottamaan asia puheeksi opettajan kanssa. Rauhallisuus ja asioiden hyvä perustelu auttavat. Jos ei mene jakeluun, käske kirjoittaa kirje. Mielestäni opettajan tulisi ottaa huomioon myös oppilaiden näkemys esiintymisasioissa. Pojilla olisi tietenkin hyvä olla jokin ehdotus vaihtoehtoiseksi esitykseksi.
t. ope
Ei kaikesta tarvitse tehdä karnevaalia.
2 kirjoitti jo fiksusti, ja olen ihan samaa mieltä. Ei itsenäisyysjuhla ole mikään kaatuneiden muistopäivä. Siinä on tarkoitus juhlia itsenäisyyttä ja koska koulussa on kyse lapsista, se voidaan viettää tavalla, joka sopii lapsille.
Anna lapsesi sanoa opettajalle, että voitaisiinko keksiä jotain muuta ohjelmaa, kun tanssia on esitetty jo niin monena vuotena. Ja ehdottaa jotain muuta tilalle. Älä puutu itse asiaan.
Ei ole yhtä ja ainoaa tapaa juhlia itsenäisyyttä.
Ilman muuta sopii. Tanssitaanhan sitä nyt hyvä ihme linnan juhlissakin, ja siellä on sitä tehty varmaan jo ennen sotia. Mä olen aina ihmetellyt tätä itsenäisyysjuhlatraditiota, monissa hautajaisissakin on iloisempi tunnelma. Lasten iloinen tanssiesitys ei tee juhlasta karneavaalia. Minulle ainakin itsenäisyys on iloinen asia.
Ei kai nyt kuudesluokkalainen kovin aktiivisesti mieti sitä onko sopivaa vai ei itsenäisyyspäiväjuhlassa. Olisiko enemmänkin kyse siitä, että tanssia ei koeta riittävän miehekkääksi tai jotain muuta outoa? Kuulostaa siltä, että poikien keskusrtelussa kuuluvat vanhempien jumiutuneet sukupuolikäsitykset taustalla. Tanssihan on hyvin liikunnallinen laji.
Se on sitten toinen juttu, että jos samaa tanssia on veivattu vuodesta toiseen. Jotain muutakin voisi esittää. Antaisin kyllä lasten keskustella asiasta opettajan kanssa ja löytää sitä kautta ratkaisu.
Neljäsluokkalaiset tanssii perinteisesti Helsingissä itsenäisyysjuhlissa vanhoja tansseja. Ne ovat juhlavia ja tilanteeseen sopivia. Meidän koulussa katsottaisiin kyllä aika hitaasti, jos joku meinaisi tuoda juhlaan diskojumputuksen. Meidän juhliin kutsutaan aina oppilaiden vanhempia ja isovanhempia. Niin kauan kun vielä on sota-ajan isovanhempia ja sukulaisia tulossa juhliin, voi ne diskoilut jättää toisiin juhliin.
Lisäksi jos luokka on esittänyt jo aiemmin niitä Samulinin tansseja niin voisi välillä vaihtaa levyä :).
On aikalailla urautunutta menoa, jos vuodesta toiseen vetää niitä samoja tantsuja. Sitäpaitsi niitä varten on ihan se oma show sitten keväällä stadionilla.
Turha synkistely ja juhlallisuus pois - monessa muussa maassa itsenäisyyspäivä on iloinen juhla, mutta Suomessa se on jotain ihmeen virrenveisuuta ja hammastenkiristelyä.
Sinuna en puuttuisi koko asiaan. Käske poikasi jutella itse opettajansa kanssa ja sopia asiasta. Oppiipahan samalla vastuuta itsestään ja luokkayhteisöstä.