Joko pistettäis pystyyn marraskuun IVF/ICSI-pino?
En millään saanut auki tätä pinoa jonka olen viime vuonna avannut, tai en kaikkia sivuja tuli vain et keskustelu hetkellisesti pois käytöstä kun yritti sivua vaihtaa. Ei muista omia oireita joten pitää vähän luntata, mutta jospa nyt pino aukeaisi kun sen päivittää :)
Kommentit (213)
Olitpa Hanna ollut ahkera listan kootessasi, kiitti!!!
Mitäs jos lisättäis siihen vielä testipäivä? Olis ehkä sitte helpompi seurailla, että kellä on kulloinkin jännät päivät.
Mun testipäivä olis siis 22.11. ja hoitopaikka Tays
ajatellut et laitan testipäivän ja sitten testin tuloksen aikanaan sinne. Tietää sit kuinka moni plussasi, toivottavasti kaikki plussataan:)
Kiva, kun liitit minutkin listalle :) Vaikka tositoimet hoidettiinkin lokakuussa, niin koko piinisaika jäi tosiaan tälle marraskuulle.
Mitään oireita ei (edelleenkään) ole, joten pieni pelko takaraivossa, ettei kropassa tapahdu mitään.. Kirvestä en kuitenkaan kaivoon heitä, ellei täti ilmaannu paikalle tai testiin pärähdä negaa.
Testipäivä 14.11. (pp 14)
SanniAnniina pp6
ensiksi Hannalle kiitos tuosta listasta, tosin mun kohdalle pitäis tehdä pari muutosta: punktio tehdään jo vk 46 ja hoitopaikka ei ole enää tays vaan AVA.
Sitten omaan navanseutuun, pistospäiviä on nyt takana kolme ja olo on jo aika tukala. Koskaan ennen ei ole tällaista oloa pistoksista tullut, mutta nythän onkin minulle uusi lääke käytössä ja lähtöannoksetkin ovat aiempaa isommat. En sitten tiedä, johtuuko tukala ja välillä jopa vihlova olo munasolujen kasvusta vai jostain muusta, se selviää torstain ultrassa. Hieman on ongelmia jo ollut matkassa, nimittäin lääkettä lääkäri määräsi aluksi liian vähän ja nyt olen jo pariin otteeseen käynyt turhaan apteekissa uutta hakemassa, mutta ekalla kerralla reseptiä ei ollutkaan toimitettu ja tänään oli resepti mutta väärälle lääkkeelle. Kuvittelisin ainakin, että samalla hormonilla olisi tarkoitus koko hoidon ajan muniksia kasvatella... pieniä murheitahan nämä, mutta harmittaa turhaan ravata apteekissa, ja kyllä mua vähän ihmetyttää lääkärin touhut, liekö liikaa mielessä vai miksi ajatus harhailee näin kovasti.
Mutta eipä tänne vielä sen kummempia, vähän oudon rauhallinen olo on vielä, tai ehkä pikemminkin epätodellinen, että tosiaanko me ollaan jo ensi viikolla punktiossa!
-Osse kp 4
Mukava kuulla, että sinustakaan ei tunnu yhtään miltään :)
Mulla elämäni ensimmäinen punktio tehtiin viikko sitten ja 2 alkiota siirrettiin lauantaina 3.11. Nyt siis pp4 menossa ja mulla ei ole suuntaan eikä toiseen minkäälaisia tuntemuksia. Ärsyttävää!!! Pitäisiköhän tässä piinailussa olla jossain vaiheessa jonkilaisia tuntemuksia?
Progynova + Luget aiheuttaa ajoittaista päänsärkyä ja huonoa oloa, mutta EIVÄT todellakaan ole tässä vaiheessa raskausoireita :)
Jaksamista piinailuun!!
Terkuin, Hopefully
Ilmoitelkaahan toki jos olen laittanut väärää tietoa teidän kohdalle niin korjaan asian.
Olitkos se sinä osborne joka olit aluksi taysissä ja punktio olis pitänyt olla 47 mutta vaihdoitte yksityiselle? Olen tainnut katsoa vanhasta viestistä tiedot tai jotain.
Mulle pätkähti sitten sairaslomaa 12.11 asti ja jos silloin on puktio niin menee sit torstaille ennen kuin pääsen takas töihin. Flunssassa oon taas ja eilen oli ihan jo hyvä olo, mutta sitten aamulla kun heräsin kuuden aikoina ei saanut nukuttua niin ihan tukossa koko nainen. Kurkku heti niin kipeä ja arka ei meinannut ääntä saada kuulumaan. Mies sanoi että et kyllä mene töihin tuollaisessa kunnossa, joudun vielä työssä puhua melko paljon ja tehdä raskaita hommia et ei siitämitään kyllä olis tullutkaan.
Kävin sit hakemassa sairaslomaa et kerkeää ens viikolle parantua, tärkeintä on nyt et oon silloin terve vaikka flunssa ei kuulemma haittaa mut olo on jo tän flunssan takia tukala niin täytyy parantua ens viikkoon mennessä.
Sanoin lääkärille et ollaan IVF menossa, tuumas et sit lepäät kunnolla niin kerkeät parantua, kirjoitti sit tosiaan 12.11 asti saikkua. Taitaa olla angiina, huomenna täytyy kysellä kokeiden tuloksia.
Mulle tulee yleensä huono omatunto saikuista, mut nyt sanoin työkaverille et en ota tästä yhtään huonoa omatuntoa vaikka vaikea onkin saada sijaista sillä toi IVF on kuitenkin tärkeämpi mitä mun työ. Vaihtaisin työtä heti jos jotain muuta olis tarjolla en nimittäin tykkää työstäni.
Mutta tulipas taas romaania, kerron sit perjantaina taas lisää kun on viiminen ultra ohi.
Suhonen hoidossa Tyksissä. Ja siellä taas oltiin tänään tokassa ultrassa ja labrassa. Sitä pitää ottaa perjantaina joku hyvä kirja mukaan, on meinaan sen verran tutiksi tulleet odotushuoneen lehdet.
Mulla on kanssa piikityksestä tullut nippaisuja alavatsaan ja munasarjojen kohdille ja näyttäis olevan ihan turvotustakin. Lääkärille niitä tänään juttelin ja sen mielestä ne oli ihan hyvä merkki. Mä itte kun kuvittelin et se olis jo liiallisen annostelun seurausta. Ihan mukavasti oli kyllä rakkuloita tulossa, määrää en nyt kyllä muista, mutta paremmin kuin viimeksi. Silloin ei mulla ollut mitään tälläisiä tuntemuksiakaan ja annokset oli pienempiä. Nyt mennyt kokoajan keskimäärin 300IU gonalia.
Peukutuksia piinailjoille ja onnea punktioihin.
Ei muuta kuin lykkyä pyttyyn tytöt!
Alkaa olla monella hoidot siinä mallissa, että on kerrottavaa. Piinailijoille hyviä piinapäiviä tarroja ja liimoja, että se plussa sieltä tulee.
Hanna tosi kiva toi lista, muistaa helpommin missä muut menee. Mä oon ainakin aikamoinen muistipäälikkö.
Omaa napaa, maanantaina oli siis nolla ultra ja kaikki niinkun pitikin. Eilen pistin ekan piikin. Meinasi mullakin mennä pupu pöksyyn, mutta ei se sitten niin kauheeta ollukkaan kun vaan pisti. Tänään sitten jatkuu illalla. Moni kai pistää aamulla, mutta mua neuvottiin pistämään illalla ja se onkin vuorotyön kanssa helpompi saada aina samaan aikaan päivästä.
Vierähti kyllä kivi sydämmeltä viime käynnillä, kun ei tarvi enää pelätä lakon vaikutuksia. Mulle on " ostettu" AVA-klinikalta punktio ja siirto, joten niihin pääsy on siltä osin varmaa. Kunhan vaan piikit tehoo toivotusti.
lekkäkerttu
Kirjoittelen tänne pitkästä aikaa, olen kylläkin käynyt päivittäin lukemassa viestinne.
Stiina67 kyseli onko kellään ollut Menopur lääkkeenä, minulla oli edellisessa hoidossa, mutta lääkkeen vaste ainakin minulle oli erittäin huono, ei saatu kuin neljä munista joka oli myös lääkärilleni suoranainen pettymys. Lääkeen uskottíin silloin minuun tehoavani paremmin koska olen myös v. -67syntynyt.
Nyt tässä 3:een hoitoon minulle vaihdettiin takasi Gonal-f, jolla saatiin eka hoidossa 8 munista mutta ei nekään ollut silloin häävejä. Myös lisäksi sain gonalin rinnalle nyt pistettävää lh- lääkettä, joka pistetään myös yhtäaikaa, että saataisiin parempia muniksia. Tämän lääkkeen pistelyn aloitan vasta ensi viikolla, eilen aloitin pistään gonalia.
Niin ja myös sumutteluista minulla on ollut vähä niinkuin masista, kuumia aaltoja ei niin ole ollut kuin edellisillä kerroilla, mutta kaikkia muita oireita aivan tarpeeksi. En tiedä tekeekö se tuo ikäki jo näitä oireita.
No olipa siinä sepostusta. Kysyin myös eilen oys:ssa, mitä tapahtuu jos hoitajalakko tulee, mut lääkäri ei osannut viellä tarkkaa sanoa, mutta uskoi että aloitetut hoidot tehdään loppuun varmaan väestöliitossa jos heidän resurssit antaa myöten.
Siirrossa oli vastassa iso pettymys 12 muniksesta 9 oli ollut kypsiä, mutta simpoissa oli ollut jotain häikkää, joten hedelmöitys tehtiin ICSI:llä. Hedelmöittyneitä oli kuusi, joista vaan kolme oli lähteny jakautumaan. Nyt siirrettiin yksi neli-soluinen ja kaksi jäi pakkaseen, harmittaa ihan älyttömästi.... Tiedän, että eihän siihen tarvita kuin yksi, mutta se tuntuu tän rumban jälkeen jo niin kuluneelta kliseeltä.... En tiiä missä mättää...
Hanna, mä olen just se. :)
Tänään oli eka ultra, ja oikeassa munasarjassa näkyi ilmeisesti kuusi 7-8 millistä ja pari pienempää, vasemmalla yksi 9-10 millinen ja 5 pienempää. Aika normaali tilanne minulle, odotuksissa on että saataisiin edes pari kypsää solua, joita päästäisiin hedelmöittämään. Edellisessä hoidossahan saatiin vain yksi siirtokelpoinen, joten mä olen onnellinen edes siitä. Valitettavasti taas toi isoin follikkeli on vasemmassa munasarjassa, mikä on mulla kohdun takana, joten sen punkteeraaminen on vaikeeta. Mutta ihan hyvältä meillä näyttää vielä tässä vaiheessa.
Jatkan nyt viikonlopun yli 200 IU:n annoksilla ja huomisesta alkaen Orgalutranit mukaan. Jos maanantain ultrassa näyttää et kasvu on jatkunut, voidaan punktio ehkä tehdä jo keskiviikkona, mutta todennäköisesti vasta perjantaina. Mulla yleensä tässä vaiheessa alkaa follikkelien kasvu hiipua ja sit lopussa ottavat kirin, kun annosta nostetaan toisen ultran jälkeen.
Ilmeisesti mulle on niin outoa toi munasolujen kasvattelu, että ihan vaan sen takia tuntui olo välillä tosi tukalalle, ainakaan follikkeleiden määrä ei ole päätä huimaava tälläkään kertaa.
-Osse kp6
piti kommentoida, että ihan huoleti voit vielä olla tuossa vaiheessa, mulla taisi edelliskerralla tulla ekat oireet tuntemuksen vasta joskus pp10 jälkeen. pp 4 on alkio hyvä jos kiinnittynyt, joten siinä mielessä ei vielä oikein voi ollakaan tuntemuksia. :)
Tsemppiä kaikille muillekin piinikseen, koskas tulee ekat tulokset??
-Osse taas
Jatkan Menopuria viela viikonlopun yli, annostusta pienennettiin. Laakari sanoi, etta stimulaatio auttanut hyvin, vaikka olen nain vanha. Siella nakyi n. 15 follikkelia (meniko oikein?). Punktio vissiin keskiviikkona tai torstaina, maanantaina kuulen. Turvotusta on aika lailla, ehdin jo saikahtaa kun en oikein ollut tiennyt mita odottaa kun on eka ivf.
Me marraskuiset ollaan jo pitkalla.
Snyggille tarrasukkia!!!
Kärsivällisyys ei ole koskaan ollut mun vahvuuksia, mutta tämä pirun piinaava testipäivän odottelu käy todellakin hermoille. Nyt mennään siis pp6:ssa ja minkäänlaisia tuntemuksia ei ole suuntaan eikä toiseen :( Täsmennätkö Osse vielä, että minkälaisia tuntemuksia sulle alkoi tulemaan tuossa pp10 jälkeen?
Tsemppiä kaikille piikittelijöille munisten kasvattamiseen!
Terkuin, kärsimätön Hopefully
Viimisessä ultrassa käyty tänään. Lääkärin mukaan munikset oli kasvanut ihan ok, tosin ite ajattelin et pitäisikö niitten olla suurempia. Oikealta puolelta löytyi 2kpl yli 17mm ja 1kpl 15-16mm ja 8kpl 11-14mm.
Vasemmalta 3kpl Yli 17mm, 2kpl 15-16mm ja 4kpl 11-14mm. Ja sitten pienempiä oli joku viisi kappaletta, mutta noita vähän isompia oli 20kpl. Tänään vielä sitten pistin 150 ja huomenna myös 150, tuumas lääkäri et vielä vähän kavatetaan noita, mutta olivat kait jo ihan ok.
Hoitajakin tuumas et ihan hyvä määrä tulossa, toivottavasti olis laatu sit myös hyvä.
Sunnuntaina sitten pistän pregnylin ja tiistaina on punktio.
Rupeaa kyllä jännittämään melkoisesti.
Mitenkäs muille ens viikko, mille päiville on punktioita sovittu? Satutaankohan jonkun kanssa yhdessä tiistaina OYS?
Mutta hyvät viikonloput kaikille ja onnea kaikille, pistämiseen, tuleviin punktioihin ja piinapäiviin.
Mulla on huomenna punktio ja siirto alustavasti keskiviikkona ja testipäivä olisi 28.11. Täytyy sanoa et alkaa olla perhosia mahassa. Vaikkakin täytyy jälleen kerran todeta että viimeksi se punktio oli tosi helppo juttu, ei siis mitään vaivoja tai kipua ollut missään vaiheessa. Mutta tällä kertaa asia voi tietty olla toinen..
Täällä alkaa tosiaan olla tositoimet useammilla käynnissä ja toisilla on jo alkanut piinailut. Aika tuntuu rientäneen ihan tolkuttoman nopeesti siitä kun synarelasummuttelu alkoi. Toivottavasti toi piinailu menis kanssa nopeesti ohi ja toivottavasti monella päättyisi onnellisesti.
Onnea piinapäiviin, punktioihin ja tarrasukkia roppakaupalla!
Mua alkaa jo kans pikkuisen jännittää tiistai jolloin meillä on punktio. Tänään pitäis sitten pistää pregnyl illalla, ihan kiva et pääseenoista piikeistä eroon vaikka ei pahalta tunnukkaan eikä siihen aikaa tosiaan kauan mene mutta oma hommansa kuitenkin ja jos on vapaa päivä niin sit joutui herätä aamulla aikasin pistämään et tuli pistettyä samaan aikaan joka päivä.
Onko teille muille tullut puregonista tai sumutteista tissit kipeäksi siis ihan loppu vaiheessa? Mulle ie kummastakaan tullut mitään oireita mut eilen sitten kun viimisen kerran pistin ja otin sumutteita niin huomasin aamulla et tissit on kipeät, tai oikestaan tosi arat nännien ympäriltä ja no ehkä vähän myös raskaan oloiset. Vielä tänäänkin on kipeät mut eilen pahemmat.
Voisko sit olla et tuli nyt oireita lääkkeistä tai sit joku ovulatioon rinnastettava oire jota en ehkä normaalissa ovulaatioissa tunne mut nyt kun muniksia on yli 10 kertainen määrä normaalin kiertoon verrattuna niin on sit herkemmät oireet,yleensä ei ole mitään oireita. Voiko tätä nyt oikein ovulaatioksi sanoa mitä tapahtuu kun on keinotekoisesti saatu aikaan tuo munasolujen kasvaminen mut siis sama juttuhan kuitenkin ainakin periaatteessa, en tiedä käytetäänkö tässä tapauksessa jotain eri nimitystä.
Tuli mieleen et jos tekis huvikseen raskaustestin jo ensi viikon aikana niin näkisi et vaikuttaako se pregnyl siihen, eikös se juuri voi antaa väärän positiivisen? Luulis et kun pistetään niin näkyisi heti testissä kun alkaa lääke vaikuttamaan ja minähän en mahdollisen plussa tullessa myöhemmin millään usko et vois johtu raskaudesta, mut jos pregnyl ei testissä näkyisi niin se olis pois suljettu. Pahimmassa tapauksessa voisi olla, kuten miehelleni sanoin ainoa kerta kun näen raskaustestissä plussan.
Jotenkain tuntuu siltä et ei hoito auta tai toivon että raskautuisin mutta en usko että niin käy. Pitäisi yrittää pysyä positiivisenä, mutta pelko on suurempi ja ehkä tuo on vähän jotain itsesuojeluvaistoa kun tuntee noin, en tosiaan ole varautunut siihen et lasta ei tulis lainkaan mutta ehkä yritän suojella itseäni siltä valtavalta pettymykseltä jos olisin varma et nyt onnistuu mut ei onnistuisikaan, parempi olla kuitenkin varautunut ettei se välttämättä auta.
Mutta sellaista Ruikutusta tällä kertaa pianhan se sitten nähdää ja kyllä pari viikkoa YLEENSÄ menee nopeasti paitsi kun jotain oikein odottaa. No jospa olisi töissä kiire ja paljon töitä niin ei kerkeä ajatella sitä.
Mitenskä muute tuleeko aina tuo kolme päivää sairaslomaa punktiosta alkaen työstä riippumatta?
Voitais jo ruveta jännäilemään pikkuhiljaa. Kuitenkin jos on alkukuusta IVF kuten meillä joka on viikolla 46 tai hyvällä tuurilla se siirretään 45 viikolle.
Kuitenkin alkaa tämä kierto olla jo lopuillaa muutaman päivän päästä ja sitten odotellaankin jo et milloin saa aloittaa sumuttelut. Voitais aina välillä kertoa kuulumisia.
Meillä on vieläsellainen pieni ehto et mun pitäisi tuonne 45 vk laihtua 8kg aika täpärälle menee, käännyttävätköhän ovelta takas jos oon kilon tai kaksi painavempi? Toviottavasti eivät niin tee.
Taisikin sitten ollaviiminen kirto kun omin keinoin yritettiin saada vauvaa ei varmaan saa enää oikein yritellä kun aloitetaan noi sumutteet, luulis sen olevan huonoksi jos oliskin raskaan kun hormoonitoiminta nollataan, eikös se ollut sumutteiden tarkoitus?
Mutta kertokaapahan muutkin mietteitänne asioista oli kiva ruveta nyt jo juttelemaan ehkä sitten päästään myös tuonne odotuspuolelle yhdessä tai plussanneisiin lapsettomiin.
Tanaan oli sitten toinen ultra. Munasoluja on paljon ja ovat isoja, mutta estradioli-tasot ovat liian korkeat eli hyperstimulaatio uhka olemassa. Mulla on ollut huono olo eilisesta lahtien ja vasyttaa hirveasti. Ei ihme.
Tanaan on hoidoissa tauko, jolla yritetaan tasata tilannetta. Kaikki on kuitenkin mahdollista. Pahinta tassa on, etta olen kaukana kotoa yksin taalla hotellihuoneessa. Onneksi on netti kaverina.
Pelottaa ja hirvittaa miten tassa kay. Taytyy vain juoda paljon nestetta ja toivoa parasta.
Toivottavasti teilla muilla on parempi tilanne.
T-04