Muistatteko Aili Sarpion katoamisen Heinolan reumasairaalasta? Mihin epäilet hänen joutuneen?
Katosi joskus kauan kauan sitten, googlella löytyy kyllä lisätietoa.. Onko paikkakuntalaisia paikalla, millaisia huhuja Heinolassa on asiasta liikkunut?
Kommentit (87)
Minäkin tiedän "kummittelusta" jotain. Kuolleen henki siinä haluaa, että maalliset jäännökset löydetään, ja sitä sillä "kummittelullaan" yrittää kertoa.
Koska "kummittelu" tapahtuu talon sisällä, olisi jäänteitä etsittävä myös talon sisältä. Aili on ilmeisesti unilääkkeestä tokkuraisena harhautunut johonkin vähän käytössä olleeseen käytävään, sieltä unohdettuun huoneeseen/kellariin/ullakkoon tai vastaavaan paikkaan. Siellä on voinut olla jokin kaappi, johon Aili on unilääkkeistä sekaisena mennyt, eikä päässyt ulos enää tai huonekalurykelmä, jonka väliin hän on kaatunut, ja jäänyt sinne tms. Kukaan ei aikanaan muistanut sen paikan olemassa oloa, eikä paikasta etsitty, tai sitten sieltä käytiin vilkaisemassa hätäisesti, mutta se kaappi, tai huonekalurykelmä jäi tarkastamatta tarkasti ja Aili löytymättä. Vanhoissa kuten myös uusissa sairaalarakennuksissa riittää näitä käytäviä ja huoneita/koloja, joita joskus on käytetty, mutta joilla ei enää ole aikoihin ollut käyttöä. Ailin henki kulkee yhä talossa, koska maalliset jäänteet on jääneet löytymättä, ja saa rauhan ja "kummittelu" loppuu vasta, kun ne löydetään - siis sisältä talosta.
Miksi "kummittelu" on tekstissäni heittomerkeissä, johtuu siitä, että "kummittelun" mielläni pahojen henkien pahaksi läsnäoloksi, ja tässä ei liene sellaisesta kyse. Tässä vain Ailin henki tahtoo kertoa vielä läsnä oleville, että etsikää minua!
Varmaan melkein puolet lapsuudestani tuossa reumasairaalassa viettäneenä: lisää tarinoita tästä kummittelusta! Miksenköhän lapsena tiennyt tästä, olisivat käynnit olleet jännempiä. Minulla ei kyllä ole kummituksesta kokemusta, vaikka lapsena tulikin rakennuksen lähes joka kolkka tutkittua.
Olisiko siinä käynyt niin, että hoitajalla on unohtunut jätekuilun ovi auki, Aili herännyt unilääkkeestä tokkuraisena ja lähtenyt kuljeskelemaan käytäville etsien jotakin. Sekaisena eksynyt huuhteluhuoneeseen, ja sieltä löytänyt raollaan olevan jätekuilun oven, lääkkeistä sekaisena ajatellut siellä olevan nukkumispaikan, ja kömpinyt kuiluun. Kuilun toisessa päässä aikanaan murskain tai polttouuni tehnyt tehtävänsä, tai jätteiden seassa siirretty jäteautoon. Hoitaja on huomannut Ailin katoamisen, etsinyt joka paikasta, ei ole löytänyt. On soitettu poliisille, joka on etsinyt suurella mittakaavalla ulkoa. Jossain vaiheessa hoitaja huomannut auki olevan jätekuilun oven, ja ymmärtänyt, mitä on käynyt. Tämä olisi paljastuttuaan tuonut todella huonoa mainosta sairaalalle, joten siitä on vaiettu.
Unillääkkeen aiheuttaman tokkuraisuuden sijasta syy vaelteluun on voinut olla myös unissa kävely. Unissa kävelijä pyrkii usein mitä ihmeellisimpiin paikkoihin nukkumaan: kaapit, pöydän alukset, ahtaat nurkkaukset. Perheessämme on kaksi unissa kävelijää, toinen aikuinen ja lapsi, joten kokemusta tästä on. Mikäli Aili käveli unissaan, hyvinkin on voinut tuollaiseen auki jääneeseen jätekuiluun kiivetä.
Tässä tapauksessa uskon eniten siihen että lampeen on hukkunut. Äitini on joskus ollut siellä reumahoidoissa ja sanoi heti että varmasti hukkunut. Muisti heti sen lammen. Jotenkin niin huono tuuri että jäänyt jostain syystä löytymättä.
Nämä kummitustarinat on aika mielenkiintoisia. Tavallaan taidan jopa uskoa niihin. Käyttämättömiin huoneisiin häviämistä ja sinne unohtamiseen en kyllä usko yhtään.
Olen ollut reumalla monta kertaa ja maasto ympärillä on kyllä sellainen johon saattaa kadota. Etenkin se lampi.
En usko hoitajateoriaan, jätekuilu muuten mutta muistaakseni ne luukut ovat aika pieniä.
Tämä tarina kiehtoo ex-heinolalaista vähän niinkuin se korkiakoski, vaikka hänestä jalkaterä löytyikin
Mä asun heinolas enkä kyl oo mitää huhuja kuullu. Jotenki tosi outo sen katoaminen!!!!
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 22:26"]Mä asun heinolas enkä kyl oo mitää huhuja kuullu. Jotenki tosi outo sen katoaminen!!!!
[/quote]
Olet joko a) todella nuori b) et ole kiinnostunut näistä asioista :D kyllä tästä aika paljon on heinolassa puhuttu
-ex-heinolalainen
Eiks tää kyseinen sairaala oo kokonaan suljettu,mitä nyt olen vuosia sitte kuullut.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 02:03"]
En usko tuota hoitajajuttua itse hoitajana. Siinä pitäisi olla ainakin kaksi henkilökunnan jäsentä mukana tai oikeastaan ehkä enemmänkin. Tuskin kukaan muu alkaisi piilottamaan ruumista paitsi ehkä lääkkeen antaja paniikissa. Ja en siihenkään usko, koska kyllä se on todella syvällä hoitajan etiikan tajussa, että tuollaisesta ilmoitetaan. Vahinkoja sattuu kaikille eikä sille oikeasti voi mitään. Mikä lääke sitäpaitsi olisi sellainen joka tappaisi kerran annettuna? Ja jonka voisi sekoittaa johonkin muuhun ja jota olisi kyseisen kaltaisessa paikassa? Ja vielä samassa paikassa missä muut lääkkeet?
[/quote]Parhaiten ruumiin pystyy hävittämään juuri sairaalassa.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 02:03"]
En usko tuota hoitajajuttua itse hoitajana. Siinä pitäisi olla ainakin kaksi henkilökunnan jäsentä mukana tai oikeastaan ehkä enemmänkin. Tuskin kukaan muu alkaisi piilottamaan ruumista paitsi ehkä lääkkeen antaja paniikissa. Ja en siihenkään usko, koska kyllä se on todella syvällä hoitajan etiikan tajussa, että tuollaisesta ilmoitetaan. Vahinkoja sattuu kaikille eikä sille oikeasti voi mitään. Mikä lääke sitäpaitsi olisi sellainen joka tappaisi kerran annettuna? Ja jonka voisi sekoittaa johonkin muuhun ja jota olisi kyseisen kaltaisessa paikassa? Ja vielä samassa paikassa missä muut lääkkeet?
[/quote]Parhaiten ruumiin pystyy hävittämään juuri sairaalassa.
[/quote]Ruumista on helppo liikutella ja käsitellä ilman että herättää epäluuloja, kaikenlaiset apuvälineet löytyy sieltä, paikallistuntemus ja ammatilliset taidot, niitä voi käyttää moneen muuhunkin. Miksiköhän muuten sairaalan puolelta salailtiin tietoja. Omaisten pyytämiä asiakirjoja luovutettiin vasta vuosien päästä. Voihan olla että siinäkin sairaalassa oli joku "insuliinihoitaja", taitavimmat eivät jää koskaan kiinni.
Mulle tuli heti mieleen kuva Allista poistumassa itse ovesta yöllä, mutta taitaa olla joku dramatisointi tv-ohjelmasta.
Siellä se Aili tosiaan vielä kulkee. Itse lähdin Reumalta melkein vuosi sitten, reilun vuoden ehdin siellä olla. Ja yöllä tosiaan kuuluu askelia, joskus jopa hiljaista puhetta ja hyräilyä. Portaikossa on yksi tosi karmiva paikka, missä aivan ilman syytä karvat nousee pystyyn ihan joka kerta. Yhtenä yönä, kun olin hississä, tuli todella vahvasti sellanen tunne että kun hissi pysähtyy, niin Aili on siellä kyytiä odottamassa. Ja niinhän hän taisi olla. Ai niin, ja kaikkein karmivinta oli yhdestä huoneesta tulevat hälytykset. Huoneen oikea asukas ei varmasti itse soittanut, mutta silloin tällöin sieltä vaan hälytyksiä tuli.
En todellakaan usko, että henkilökunnalla on mitän tekemistä katoamisen kanssa. Eiköhän Aili jostain syystä päätynyt ulos, eikä päässyt enää sisälle. Lähti etsimään toista ovea, tai lähti jostain muusta syystä kävelemään, ja putosi joko rakennustyömaan kuoppaan tai Maitiaislahteen.
Eiköhän se ole tuonne jokeen joutunut ja sieltä ei löydy jos sinne on joutunut.Sodan jäljiltä sellaisia onkaloita tuolla pohjassa,että sinne jos joutuu,niin ei nouse enää pintaan.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 21:23"]
Koko sairaalakin on jo kadonnut...
[/quote]
Eihän tuo ole mihinkään kadonnut.Reuma potilaita siellä ei enää hjoideta,mutta joka kerroksessa taitaa olla toimintaa..vanhuksia pääasiassa.
Myös fysiatrian/ uima-allasosaston puolella kummittelee. Siellä kuuluu selviä aivastuksia. Katoamisen aikaan fyssarin viereistä leikkuria rakennettiin. Tiloissa olleet 'herkät' ihmiset kokevat hengen läsnäolon. Myös hotellilla havaittu 'toimintaa'. Kaverini oli nähnyt kun pappi oli ollut siunaamassa tiloja...
27: Olis ruumis jo löytynyt, jos sinne lampeen olis mennyt.
Ihan vieressä on myös lampi, jonka ranta on paikoin todella upottava. Voisin kuvitella Ailin harhailleen lammelle pimeällä, jalka oli juuttunut pohjaan, kaatunut ja jäänyt sinne.