Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljon hoitsujen pitäisi saada palkkaa kuussa, jotta tuo narina loppuu?

Vierailija
13.09.2007 |

Kertokaa hoitsut, paljonko?

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen sen vuoksi, että minustakin vielä joskus tulisi kunnon kansalainen eli veronmaksaja. Lisäksi olen alastani kiinnostunut, ja toki mielelläni tekisin töitä alan parissa, enkä pelkästään lukisi kirjoista. En missään olosuhteissa kannata lusmuilua, enkä alkaisi nostaa tukia vain tukien nostamisen ilosta -johonkin sen pitää johtaa. Valmistun kevään aikana, toivottavasti en suoraan työttömäksi.

Työttömyyspäivärahaa ei muuten opiskelijat saa (tiedoksesi), täytyy olla ammatti. Toisekseen peruspäiväraha on vain muutaman kympin suurempi kuin opintotuki, joten tuskin on työttömillä sen kummaisemmat oltavat.

Selvyyden vuoksi: En kannata sitä, että kaikkien pitäisi tiputtaa tulonsa opiskelijoiden tai työttömien tasolle ihan vain sympatiasta. Mutta se on selvä se, että opintotuellakin jos aikuinen ihminen pärjää, niin pärjää varmasti hoitajan " surkealla" palkallakin. Kaikki mitä tulee sen 400 euron päälle kuussa on mulle extraa (aina välillä saa keikkahommia, joilla voi sitten jo rahoittaa kivojakin juttuja).

opiskelija

Vierailija
82/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on ollut ketjussa tutkijaa ja muuta, jotka saavat saman verran. Ja koulutus on vaativampi ja pidempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin me hoitajatkin teemme.

Asia on hyin yksinkertainen.

Vierailija
84/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

JEE!

Vierailija
85/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin jos haluaa muuttaa jonnekkin metsäperälle, josta kulkeminen maksaa samanverran kuin nykyisessä asuminen.

Kyllä minä saan 1300e/kk riittämään nelihenkiselle perheelle ei kysymys nyt ole siitä.. Ihme vänkäämistä!

Tosiasia on kuten aiemmin jo joku viisas tässä kirjoitti, että Suomessa laahaa KAIKKIEN palkat jäljessä! Itse palasin Suomeen reilu vuosi sitten Ruotsista, jossa peruspalkkani oli n.2400e /kk +lisät sekä mahdollisuus vaikuttaa sekä edetä työssään. Kyllä koko systeemin olisi muututtava ei pelkät palkan korotukset auta!!

T: se jolla on vuokra 900/kk

Vierailija
86/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asia herätti kysymyksiä, mutta viimeisimmän kulmakarvojen kohotuksen sai aikaan väittämä, että akateeminen koulutus on VAATIVAMPAA kuin AMK-koulutus. Ja miksihän näin kuvitellaan?

Kyllä siellä koulussa luetaan jumalaton määrä opuksia, tentitään toinen mokoma ja vielä työharjoittelut päälle. Ja tieteelliseen tutkimukseen panostetaan nykykoulutuksessa erittäin paljon, jotta gradu olisi oikeaoppisesti ja yliopiston taiteen sääntöjen mukaan tehty.

Tahti on kova ja näin kun terveydenhoitaja-kätilönä laskee teidän mielestä vaatimattoman koulutukseni hukkavuodet, saan summaksi 5 ja puoli vuotta. Olin ja olen edelleen ylpeä ammatistani. Saan tehdä ihanaa työtä, mutta tällä kokemuksella ja koulutuksella se 2500 euroa ei todellakaan olisi pahitteeksi. Siis tuo bruttona. Lisiä en saa, kun työskentelen avosektorilla päivätyössä.

Hyvä kysymys ap:llä. Iloa iltaanne ja sielunrauhaa kaikille. Kateus ei tuota mitään. :)

Vierailija
87/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynpä vaan. Itse on terveydenhoitajana, päivätyö normaali työaika, ja palkkaa tulee ALLE 1700e, siitä verot pois. Nuo yli 2000e tulot on pahasti liioiteltu. Ja esim. lähihoitajan peruspalkka ilman lisiä pyörii siinä 1550e huippeilla. Että eikö tämä ammattikunta ansaitse palkankorotusta, vai???´työn vastuullisuus on TODELLA raskauttava tekijä mielestäni, puhumattakaan työajoista!

Vierailija
88/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni teistä olisi valmis siihen, että kun menet esim. synnyttämään, on synnytystä avustamassa kielitaidoton filippiiniläinen kätilö?

Vierailija
89/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kysynpä vaan. Itse on terveydenhoitajana, päivätyö normaali työaika, ja palkkaa tulee ALLE 1700e, siitä verot pois. Nuo yli 2000e tulot on pahasti liioiteltu. Ja esim. lähihoitajan peruspalkka ilman lisiä pyörii siinä 1550e huippeilla. Että eikö tämä ammattikunta ansaitse palkankorotusta, vai???´työn vastuullisuus on TODELLA raskauttava tekijä mielestäni, puhumattakaan työajoista!

Siinä vasta palkkakuoppa! Ja kaiken muun lisäksi vaarantavat oman henkensä toisten vuoksi. Sama on sairaankuljettajilla. Peruspalkka kohenee hiukan jos on sekä-että eli palomies-sairaankuljettaja. Hävettää ihan :-(( Ja sitten sh:t mutisevat 1800 egen peruspalkasta.

Vierailija
90/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat eivät saa valittaa palkastaan, koska aina löytyy joku joka tienaa vielä vähemmän?

Tai toinen syy, ei saa valittaa ettei raha riitä, sillä joku muu elää samalla rahalla leveästi?

Helvetti mikä ilmapiiri! Miten ihmeessä Suomessa ollaan menty tähän? Miksi muissa maissa hoitajia arvostetaan, mutta täällä tuntuvat olevan yhteiskunnan pohjasakkaa?

Ihmetyttää kyllä suuresti, että miten onnistutte elämään silmät noin tiukasti kiinni. Täällä vaahdotaan, ettei mitään hoitajapulaa ole ja kyllä hoitoa saa, lähtekää vain ulkomaille töihin jne.

Ettekö lue lehtiä tai seuraa mitään muuta mediaa?

Oletteko täysin sivuuttaneet mm. seuraavat uutiset, joiden mukaan edes syöpäleikkausiin ei pääse suositusten mukaisessa 4 viikossa (HS viikko tai pari sitten)? Menikö sekin ohi, että HUS:ssa on 700 hoitajan vaje? Ettekö ole kuulleet siitä, että kunnilla on vaikeuksia suoriutua hoitotakuun toteuttamisessa? Leikkauksia kyllä tehtäisiin enemmän jos olisi hoitajia tarpeeksi!

Tai ehkä aihe ei kiinnosta teitä, kun se ei ole nyt tällä sekunnilla aiheellinen?

Vierailija
91/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaikilla koulutusta vaativilla aloilla. Tiedättekö, että nykyisessä työssäni minäkin saisin tuplan palkan ulkomailta, enkä ole edes hoitaja?

Mä en voi sille mitään, mutta musta nää hoitajat alkaa ampua valittamisellaan omaan jalkaansa.... Mistä ajattelitte oikeasti repiä ne palkat niihin korotuksiinne? Ja on aivan turhaa vedota työn tärkeyteen! Kaikki työ on oikeasti tärkeää ja suurimmassa osassa töistä on kova vastuu. Ei se vastuu ole pelkästään tökätä sitä piikkiä potilaan peppuun vaan vastuu voi olla pitkäaikaista kuten opettajilla tai vaikka insinööreillä, jotka suunnittelee rakennuksia, kattoja, liikennevaloja jne. Ja jos ihan puhtaaseen vastuuseen ihmishengistä halutaan vedota, niin ehdottaisin bussikuskeille 5000 Euron lähtöpalkkaa, koska ovat työssään joka hetki vastuussa matkustajien hengestä. TAi rekkakuskille, joka pystyy ruuhkassa tappamaan kasoittain ihmisiä, ellei keskity työhönsä!

Vierailija
92/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Siis kaikilla koulutusta vaativilla aloilla. Tiedättekö, että nykyisessä työssäni minäkin saisin tuplan palkan ulkomailta, enkä ole edes hoitaja?

Mä en voi sille mitään, mutta musta nää hoitajat alkaa ampua valittamisellaan omaan jalkaansa.... Mistä ajattelitte oikeasti repiä ne palkat niihin korotuksiinne? Ja on aivan turhaa vedota työn tärkeyteen! Kaikki työ on oikeasti tärkeää ja suurimmassa osassa töistä on kova vastuu. Ei se vastuu ole pelkästään tökätä sitä piikkiä potilaan peppuun vaan vastuu voi olla pitkäaikaista kuten opettajilla tai vaikka insinööreillä, jotka suunnittelee rakennuksia, kattoja, liikennevaloja jne. Ja jos ihan puhtaaseen vastuuseen ihmishengistä halutaan vedota, niin ehdottaisin bussikuskeille 5000 Euron lähtöpalkkaa, koska ovat työssään joka hetki vastuussa matkustajien hengestä. TAi rekkakuskille, joka pystyy ruuhkassa tappamaan kasoittain ihmisiä, ellei keskity työhönsä!

Vierailija
93/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ruotsissa töissä ja ei se vasta- alkajan peruspalkka täälläkään mikään ihmeellinen ole n. 17500 kr kuussa, en nyt tiedä mitä se tarkalleen on euroissa n. 1800 eur? Itse teen kolmivuorotyötä, mistä minun työpaikalla saa vähän extra bonusta ja kuukausipalkkani siten kaikkine lisineen on n. 2500- 2600 euroa. Olen ollut SH seitsemän vuotta ja täällä ruotsissa siitä on vietetty viisi vuotta. Parasta täällä on se, että työvuorolistat rakennetaan me työntekijät ja esim. yövuoroja on 10 viikon jaksolla maks. 7. viikonloppuvuoroja 10 viikon jaksolla 10 ja perjantai-iltav. lasketaan viikonlopuksi eli viikonloppuja ollaan huomattavasti vähemmän töissä kuin suomessa. Täällä on niin paljon enemmän oikeuksia olla tyytymätön ja keskustella pomon kanssa asioista kuin suomessa.

Pointtini on, että suomessa SH on kuin orja. Ei mitään oikeuksia ja vain velvollisuuksia raataa työssään. Mun lähdöstä on jo niin kauan aikaa, että olen jo melkein unohtanut sen kaaoksen siellä. Eli suomalainen hoitsu suomessa on todella huonosti palkattu siihen työmääräänsä nähden (omat kokemukseni kirurgisilta osastoilta)...ja tällä alalla kun ei jouluja ja juhannuksia vietetä. Mä en ala tässä nyt vertaan kuinka moni muu ammattiryhmä on parempi tai huonompi, ei kuulu asiaan kun en muussa ammatissa ole ollut ja siten en voi esim. opettajan työn vaikeudesta sanoa sanaakaan.

Vierailija
94/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä, etteikö sillä pärjäisi, kun taloutensa suunnittelee. Kyse on ammatin arvostamisesta, myös rahallisesti. Työ ei ole kutsumustyötä eikä hyväntekeväisyyttä. Hyvät hoitajat lähtevät ulkomaille tai vaihtavat alaa. Uusia HYVIÄ hoitajia ei saada. Kyse ei ole siitä, etteikö vaikka perhepäivähoitajille kuuluisi parempi palkka työn vaativuuteen ja vastuuseen nähden. Arvostamiseen kuuluu se, että ymmärtää millaisissa olosuhteissa, erilaisten persoonien ja vaihtuvien ja kasvavien odotusten ja vaatimusten keskellä hoitaja yrittää työtään tehdä. Arvostamiseen kuuluu myös se, että ymmärtää vastuun taakan mahdollisesta virheestä. Hoitoalalla virheitä ei saa tehdä. Jos virheen tekee, aina joku IHMINEN kärsii. Pahimmassa tapauksessa monen ihmisen loppuelämä on pilalla, niin asiakkaan, omaisten kuin hoitajan perheenkin. Ei raha vastuuta vähennä mutta onhan se osoitus arvostamisesta, jota edelleenkään ei tunnu kummoisesti olevan. Ei hoitoala saa olla rahallisesti vähemmän arvostettu kuin esim. metalli. Tietenkään koskaan ei päästä samoihin palkkoihin, eikä se ole tarkoituskaan, koska hoitoala ei ole voittoa tuottava ala. Mutta se voi olla myös kuluja säästävä ala. Sekin tulisi muistaa. Ja sitäkin pitäisi arvostaa. Sopisi oikein mainiosti, että esim. metalli pienentäisi palkkojaan ja siten varmistaisi, että hoitoalalle saataisiin viimein kauan kaivattuja mieshoitajia raskaisiin ja joskus vaarallisiin töihin, joissa naiset tarvitsisivat tukea. Mutta kukaan tuskin koskaan luopuisi omasta palkastaan tai eduistaan turvatakseen hoitoalan työvoiman saatavuuden? Brutto 2200e toisi jo tunteen oman työn arvostamisesta.

Vierailija
95/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä ovat samalla tavalla ansainneet monet monet muutkin kuntasektorin naisvaltaiset alat - ei yksistään hoitsut.

Hyvä on vedota ihmisten terveyteen, mutta kyllä on monta muutakin ammattia, joita ilman tää infrastruktuuri ei toimisi.

Itse työskentelen ison päivähoitoyksikön esimiehenä. Palkka kaikkien ikälisien kera on 2600, alaisia 29, lapsia vastuulla 139.

Koko ajan puuttuu henkilökuntaa, sijaisia ei vaan saa mistään. Niskalimassa painan duunia ja vastaan näitten yksikköjeni toiminnasta.

Tänäänkin puhelin soi klo 7, kun työntekijä oli sairaana, sijaista ei saatu, joten tein itse iltavuoron klo 17.00 asti, sitten vedin perhepäivähoitajien korttelikokousillan alkaen klo 18. Kotona olin klo 22. Korvauksia tai lisiä ei ole eikä tule. Mullakin on kolme lasta; kaksi alaluokkalaista ja 3v. kuopus. Elämä ei skulaisi ilman ihanaa aviomiestä ja avuliaita isovanhempia. Kyllä joskus voisi edes isompi palkka/ylityökorvaukset lohduttaa meikäläistäkin!

Vierailija
96/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan täällä päivemmällä keskusteltiin siitä, että paljon menee ajasta lakanoiden vaihtoon ym. Itse olen sitä mieltä, että sairaanhoitajien palkoissa voisi näkyä enemmän se missä olet töissä ja millaista työ on, esim. teholla ja leikkauksissa voisi saada parempaa palkkaa kuin päiväpoliklinikoilla. Miten on, näkyykö tämä nyt palkassa?

30 euroa lisää on liian vähän, mutta 500 kuulostaa jo aika suurelta summalta.

Vierailija
97/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan persettäni liikuta suuntaan tai toiseen töissä ylimääräisesti. Istun kahvilla tai olevinani plärään tärkeän näköisenä potilaskansioita. EN varmana tee ylimääräistä näillä palkoilla.

Jos työnantaja on maksavinaan niin mä olen tekevinäni töitä.

On se nyt kumma ettei saa sairaanhoitaja valittaa palkastaan. 1700¿ ei riitä juuri mihinkään. Olis edes tieto paremmasta tulevaisuudesta, mutta korotuksia ei luvassa. Joten ei ole turhaa tuolista nousemistakaan ;-)

Vierailija
98/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen ihan varmasti kevyempää duunia kuin hoitajat tai opet (ainakin yläasteen opet, joiden opetusvelvollisuus on enemmän kuin tuo jossain aiemmin mainittu 20 viikkotuntia ja siitä työstä minulla on kokemusta, joten osaan ihan varmasti verrata). ihan peruskuukausipalkkani on tällä ei naisalallla 3400 egeä/kk, itse olen maisteri, mutta ihan normipalkka olisi myös amk-pohjalla, itse asiassa olen pihin puoleisella työnantajalla, joten olen omalla alallani suhteellisessa palkkakuopassa..

jotenkin hirveän surullista tässä ketjussa on se, että vertailu alkoi välittömästi naisalojen välillä, kun on olemassa ihan todellinen epätasa-arvo akselilla naisalat vs. muut.

Vierailija
99/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintäänb 2000 e saisi olla.

lto

Vierailija
100/132 |
13.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että yritän estää ihmisiä sairastumasta diabetekseen, vedän ryhmiä ja ohjaan diabeetikkoja heidän hoidossaan, opastan nostamaan insuliinannoksia ja kohdentamaan niitä oikein, lasken hiilihydraatteja, yritän tukea laihdutuksessa, nostelen tablettihoitoisten lääkityksiä hoitotasolle, määrään kontrollitabrat ja katson tulokset, tutkin diabeetikon jalat ja järjestän ja varaan silmänpohjakuvat (on noita lääkärinhommia näköjään " siirtynyt" hoitajalle, ei vaan näy palkassa), konsultoin tarvittaessa lääkäriä. Opastan vs-mittarit, tilaan hoitotarvikkeet ja jakelen asiakkaille. Palkassa se tekee 20e/kk. Kaikkeni teen, lisäkoulutusta hankin ja parhaani yritän niin asiakkaan hyvinvoinnin tähden kuin sen tähden, että yksikin lisäsairaus ja sen tuomat kulut jäisivät tulematta. Työ tuo tyydytystä mutta saisi tuoda pikkasen enempi tuota rahaakin. No, nyt minun mielestä näitä epäkohtia ollaan korjaamassa ja kukapa ei niin tekisi? Tyhmäähän se olisi, jos epäkohtia ei korjattaisi.