Paljon hoitsujen pitäisi saada palkkaa kuussa, jotta tuo narina loppuu?
Kommentit (132)
ja hoitanut siinä sivussa neljä lasta. en tajua mikä tossa palkassa mätttää? Anoppikin avoimesti kertoo mitä tekevät yökköinä = katselevat vanhoja filmejä... jee lisää liksaa!
Vierailija:
Mutta kun sitä olen koko tämän hoitsujen palkkakeskustelun ajan kuunnellut, että kun hoitsun palkalla ei PÄRJÄÄ. Mihin se raha menee? Melkein tai vähän yli pari tonnia.. En jaksa uskoa, että hoitsut ovat tuolla palkalla mitenkään hädässä.Ja sitäkään en tajua, että millä tavoin se isompi palkka muka parantaa sitä jaksamista. Eikö jaksamista parantais se, että palkataan silläkin palkankorotuksella lisää henkilökuntaa?
t. opiskelija
menisitte suoraan konsernin johtajiksi? :D
varsinkin lähärit, mihin muuhun työhön menisitte? kaupan kassalle vai?
tienaamaan, tienaamaan, ?
Saan palkkaa kevyestä toimistotyöstä 2200 ¿/kk- (tietenkin päivätyötä) ja firman edut päälle. Olisin valmis palaamaan hoitoalalle jos peruspalkka siellä nousisi 2200 euroon.
Vierailija:
menisitte suoraan konsernin johtajiksi? :Dvarsinkin lähärit, mihin muuhun työhön menisitte? kaupan kassalle vai?
tienaamaan, tienaamaan, ?
korotus kuuluisi lähihoitajille, jotka siis oikeasti tekevät sen likaisimman ja raskaimman työn. Konkreettisesti. (Olen ollut sairaalassa kesätöissä.) Sekä sairaanhoitjan että opettajan palkalla ei kuitenkaan joudu elämään nälkäpalkalla, ellei sitten ole yksinhuoltaja. ja yksinhuoltajia on joka alalla, lähihoitajissakin.
Ope
2300 ¿ niin on se aika väärin, että itse saan vähemmän paljonkin! Miesten aloilla nuo palkat ovat parempia, ihan raksamiehet ansaitsee paremmin kuin moni akateeminen.
Kun hoitsujen palkat lähtee nousuun, siitä käy niin että muidenkin naisvaltaisten alojen palkat nousee. Esim. Metalliliitto on ollut kautta aikojen se liitto jonka ansiosta muidenkin alojen palkkaus on muuttunut!! HUOMATKAA siis tämä seikka...
Mulla monta sairaanhoitajakaveria ketkä vastaa hengistä, avustaa leikkauksissa jne, TODELLA VASTUULLISTA työtä. Lisäksi kouluttavat uusia tulokkaita ja opiskelijoita. Ei sitä työtä pystyisi tekee ilman koulutusta ja jatkuvaa kouluttautumista. Peruspalkka niillä on 1800-1900¿ + iltalisä 20% + yölisä (en muista mikä on?). Ihan kämänen.
Itse istun toimistossa (tradenomi eli myös AMK) ja näppäilen koneella lukuja millä ei ole kelleen mitään merkitystä ja saan peruspalkkaa 2700¿. Ei lisiä, mutta paljon etuja (mm. puhelin, tietsikka + liittymä...).
Tasan ei mene onnenlahjat. Toivottavasti hoitajien palkat nousee jotta meillä on tulevaisuudessa hoitajia. Itseänikin kun on useamman kerran leikattu, mm lapsena nielurisat.
AIVAN:Nostit yhden unohdetun asian esille: Työpaikan tarjoamat edut. Esim. tuttuni jotka ovat muualla kuin kunnilla töissä, saavat käyttää yksityisiä työterveyslääkäriasemia, saavat silmälasit/piilolinssit, lääkkeet jne... lisäksi joulujuhlista ei tarvitse MAKSAA!
Mutta kunnalla kun olet töissä: Saat mennä kälyiseen työterveyteen, jota kautta jonotat ihan yhtä kauan erikoissairaanhoidon palveluja kuin muutkin..maksat vielä kaiken lisäksi niistä itse. Edes työkenkiä ei saa, saatika vaatteitakaan kaikissa paikoissa. Joulujuhliin maksetaan itse, jotta saadaan kunnan tarjoama vuosittainen jouluateria ja yksi punssi..juuh
Ja tosiaan... itse olen hoitoalalta lähtenyt vekeen. yrittäjäksi ja toiselle alalle. Ei paljon kiinnostanut tehdä yötöitä sen takia että voin elää...
ammattitaitoiset hoitajat hoivaamassa tarpeen tullen. Vaikka leikkauksiin pääseekin ohi jonon kiireellisissä tapauksissa, mutta miten on vähemmän kiireelliset? Jonotusta iäisyys kun ei ole hoitajia avustamaan leikkauksissa tai hoitamaan osastolla. Kuka sitä hoitajaksi enää haluaakaan kun on palkka niin kehno.
Mitenköhän sitä selviää seuraavasta keisarinleikkauksesta jos ei ole ammattitaitoista kätilöä paikalla?
Miten?
Älkää olko kateellisia hoitajille. Antakaa edes tukenne korotuksille!
minä pesen itse paskat perseestäni
henkilökuntaa kuljettamaan heitä ajoissa vanhempiensa luokse.. ei ole aikaa tukea itkevää ja pelkäävää lasta...
siihen maailmanaikaan kun olin vielä HUS:ssa töissä- hoitajat joutuivat _maksamaan_ siitä että auton sai töihin tullessa parkkiin Meikun alaiseen valtavaan parkkihalliin. Jotakin 200 mummoa/vuosi piti siitä maksaa =O, siinä oikein työpaikkaetuja kerrakseen!
T. se ex-hoitsu (nro 71 taisin olla ainakin)
etä sairaanhoitajat ERIKOISTUVAT omaan alaansa vaikkei nykyään sitä nimitystä olekaan. Ne tekee erikoisalan hommia! Ei niitä hommia pysty kuka tahansa tekemään. Ei sairaanhoitajan työ ole mitään perseenpyyhkimistä (ainakaan pelkästään ja joillain erikoisaloilla ei ollenkaan) vaan ihan omaa erikoisalaansa. Ei esim kuka tahansa sairaanhoitaja voi ruveta hoitaa kätilön hommia, tai mennä leikkausosastolle tai teholle hommiin tai kätilö kävellä esim ortodedian tai psykiatrian osastolle tuosta noin vaan.
Kouluttautuminen siihen omaan erikoisalaan varsinaisesti vasta alkaa kun valmistuu. Se on rankkaa ja vaativaa työtä!
900 euron vuokra on jo melkoisen huikea. Jos maksaisi omaa pois, niin voisi neuvotella lyhennyksen vaikkapa 400-500 euroon kuussa, ei tarviis kituuttaa. Sit jäis jo tuplasti elämiseenkin rahaa.
Toisekseen jos elämiseen jää nykytilanteessa sellainen 400 euroa kuussa, niin sillä kyllä saa ruuat ja muut tarpeellisimmat itselleen ja lapsilleen (jos lapsia ei nyt hirveä liuta ole nurkissa). Käsittääkseni olet ainoa aikuinen perheessä, jos kerran maksat vuokran yksin, joten saat varmaankin sitten elareitakin lisäksi lapsia varten.
terveisin opiskelija
kuin opiskelija opintotukea...ahahhaaaaaa....hyppää jorpakkoon. Sulla on huono huumorintaju.
Pointti oli lähinnä se, että jos opintotuella pärjää, niin miten ei hoitsut pärjää palkallaan. Samat menot siitä huolimatta kaikilla (asunto, vesi, sähkö, ruoka, jne)
opiskelija
Miksi opiskelet, jos pärjäilet mukavasti tuillakin? Saisit varmasti jotain tyttömyyspäivärahaa tai vastaavaa, joka olisi ehkä jopa vähän isompi kuin opintoraha, ja sitä maksettaisiin myös kesällä.
Miksi siis opiskelet, ihan turhaan, kun et kerran tarvitse isompi tuloja?
hoitaa yhteydenpidon omaisiin, sossuun, lääkäreihin. Monilla vuodeosastoilla toimiminen vaatii todellista potilaan edunvalvontaa, varsinkin vanhusten kohdalla.
Jos 1800 brutto (+lisät) on riittämätön, niin kannattaisi varmaan pitää kuukausi tai pari kirjaa tuloista ja menoista. Se auttaa monasti, kun näkee paperilla kaikki menot ja tulot rinnakkain, siitä voi sitten alkaa karsia turhuuksia.
mutta MIKSI koulutetun sairaanhoitajan/kätilön/terveydenhoitajan pitäisi pärjätä kitupalkalla? Ja jos pitää, pärjätköön sitten muutkin.
Ei ole ihme, että sairaanhoitajille ei olla valmiita maksamaan kunnon palkkaa kun arvostus on tätä luokkaa.
Miettikääs mammat, kun tämä tilanne koskee myös kätilöitä, miten te synnytätte mukulanne, jos kätilöitä ei ole tarpeeksi? Kotona? Ilman kätilöä sairaalassa?
Tai kun terveydenhoitajia puuttuu ja lapsenne eivät saa määräaikaistarkastuksia, kasvuongelmat yms. jäävät huomaamatta.
Kun soitatte terveyskeskukseen, ette saa terveysneuvontaa vaan kauppiksen käynyt vastaanottoapulainen kertoo, että lääkäriajan saa ehkä kuukauden päähän.
Tai kun vaarinne on siellä laitoshoidossa, jossa on päivystävä sairaanhoitaja ja hoitamassa kouluttamattomia ihmisiä, esim. suoraan peruskoulusta tulevia nuoria.
Tarkistakaa käsityksenne hoitajien toimenkuvista ja vastuista. Antaisitte itsestännekin vähän fiksumman kuvan.