Paljon hoitsujen pitäisi saada palkkaa kuussa, jotta tuo narina loppuu?
Kertokaa hoitsut, paljonko?
Kommentit (132)
Toimitko sinäkin omassa elämässäsi niin, että et lyhennä VISA-laskua silloin kun on rahaa, annat laskun kasvaa korkoa?
Vai minun palkastani meinasit napata korotukset. Eli kannatat siis tuloveron korotusta, ymmärsinkö oikein?
Ja siitä ylijäämästä riittäisi moneen muuhunkin kuin hoitajien palkkoihin, eihän tässä sentään miljonääreiksi pyritä.
Voit viisastella täällä niin paljon kuin tunnet tarvitsevasi, totuus on kuitenkin se, että raha riittää jos sen on pakko. Vai meinaatko että elellään eteenpäin ilman hoitajia, opettajia ja sosiaalityöntekijöitä? Kun ei sitä rahaa nyt just ollut muuta kuin kansanedustajien ja kemian palkkoihin..
Tottakai kaikki haluaisivat lisää liksaa, saikkarit vaan eivät saisi sitä pyytää kun on ns kutsumustyö ja vaan AMK- koulutus...
olin juuri päivustyksessä jossa hoitajan nopea reagointi pelasti lapsen hengen. Lääkäri taisi olla syömässä. Onko meidän maassamme opettajien älykkyys näin alhaalla kun ei tajuta mikä on perus sivistyksen ja terveyden/sairauksien hoidon välinen merkitysero. Oletteko noin sokea ammattikunta että sivistys ajaa terveysteknisten asioiden ohi? Eikö 6v koulutukseni riitä? Osaan pelastaa ihmishenkiä, teen sitä leipätyökseni. Mäkkärillä saa saman, 11e/h. Taidan lähteä sinne. Eipä vastuu paina.
Vierailija:
Mutta kun sitä olen koko tämän hoitsujen palkkakeskustelun ajan kuunnellut, että kun hoitsun palkalla ei PÄRJÄÄ. Mihin se raha menee? Melkein tai vähän yli pari tonnia.. En jaksa uskoa, että hoitsut ovat tuolla palkalla mitenkään hädässä.
Ja yksinhuoltajaäiti ei käytännössä pysty tekemään kuin päivätyötä, ainakaan jos lapset ovat jo koulussa, eivätkä ole enää oikeutettuja vuoropäivähoitoon. Ja sillä peruspalkalla ilman lisiä ei todellakaan pärjää.
Vaikka perheessä olisikin molemmat vanhemmat, niin toisen vanhemman epäsäännöllisen vuorotyön vuoksi toisen puolison on pakko tehdä säännöllistä päivätyötä pystyäkseen hoitamaan päiväkotiviennit ja -noudot sekä olemaan kotona iltaisin koululaisten kanssa. Molempien vanhempien harrastusmahdollisuudetkin ovat hyvin rajalliset koska toinen on töissä miten sattuu. Joku korvaus tuosta työn täydellisesti rajoittamasta elämästä on syytä maksaa.
Mullapa onkin tähän kahdesta näkökulmasta sanottavaa: entinen hoitsu (amk, geriatria) ja nykyinen THL ja amk-opettaja.
Ensinnäkin, hoitsut vois alkaa pikkasen miettimään omaa työtään, kehittää sitä mitä on ja hakea siltä paitsi tehokkuutta ja laatua, myös työhyvinvointia ja jaksamista. Jos vaikka ensin unohdettais " ei kuulu mun toimenkuvaan" -asenne ja romutettais vuosikymmeniä vallinnut sairaalahierarkia. Myös lähihoitajat tekee tolkuttomasti töitä ja yleensä vielä myös sh:n hommat, kun amk-sh ei halua käsiään liata (huom, tämä kokemus vanhustyössä)
Opettajan päivä voi olla oppilaiden kanssa lyhyt ja lomat voi olla pitkät. Mutta opettaja on aina opettaja. Opettaja saa kaiken paskan niskaansa (kyllä, olen ollut myös peruskoulussa opettajana, sijaisena tosin).
Turha verrata näitä kahta ammattia.
käyttämättä ja 2 leikkaussalia kiinni kun ei ole hoitajia.
Antaisin mielelläni osan lomastani ja hoitajille palkankorotuksen, että pääsisin jonossa eteen päin nopeampaa.
t. ope
ps. opettajat ihan samalla tavalla ovat hädissään kun oma lapsi jonottaa leikkaukseen, mutta leikkurit on kiinni hoitajapulan takia. Siksi en usko, että nämä rähisijät ovat oikeita opettajia.
Opiskelijan " palkkaa" on opintotuki, ja opintotukea hallitus korotti. Samoin eläkeläisen kukkaroon tuli muutama kymppi lisää. Jos sinun mielestäsi hoitsujen parin tonnin liksan korottaminen 500 eurolla on tärkeämpää kuin vaikkapa edellä mainittujen ryhmien kitu-tukien nostaminen, niin haluan perusteluja sille.
Palkan nostaminen tuskin auttaa ketään jaksamaan työssään sen paremmin. Työpaikan tukemat harrastusmahdollisuudet, koulutuspaikkojen lisääminen ja lisähoitajien palkkaaminen edistäisivät sitä jaksamispuolta paremmin.
Ja miksi ei pienennettäisi KAIKKIEN alojen palkkoja kaikkia tuohon 2000 euroon, jos se kerran niin hyvin riittää?? vastaapas itse tähän.
Siis alkupalkka tuo 3000¿ ja siihen sit lisät ja ylityöt ym päälle. Ja tuo siis tällä hetkellä.
ammatit lääkäriä lukuunottamatta? Tottakai sellainen palkka olisi ihan kiva, mutta tajuattehan itsekin, että jossain vaiheessa menee toisten sympatiat.
Vierailija:
olin juuri päivustyksessä jossa hoitajan nopea reagointi pelasti lapsen hengen. Lääkäri taisi olla syömässä. Onko meidän maassamme opettajien älykkyys näin alhaalla kun ei tajuta mikä on perus sivistyksen ja terveyden/sairauksien hoidon välinen merkitysero. Oletteko noin sokea ammattikunta että sivistys ajaa terveysteknisten asioiden ohi? Eikö 6v koulutukseni riitä? Osaan pelastaa ihmishenkiä, teen sitä leipätyökseni. Mäkkärillä saa saman, 11e/h. Taidan lähteä sinne. Eipä vastuu paina.
Mäkkärillä taisi ansioni olla suurimmillaankin alle 9 euroa. Tämän verran oli pakko puuttua. Oot sä melkoinen marttyyri.
T. Opeopiskelija, aikoinaan Mäkkärilläkin opintojaan rahoittanut
Olen tutkijana yo:lla, jatkuvasti pätkätöissä. Olisi tosiaan ihan kiva, jos palkka kohoaisi hitusen ;) Mutta pidän työstäni, itsepä alani olen valinnut, se auttaa jaksamaan kyllä. Sairaanhoitajakin on varmasti tiennyt mihin ryhtyy, minun silmissäni sairaanhoitajan arvokkuutta ei lisää tippaakaan se, että " kiristetään" sillä, että Nico-Petteri ei sitten saa tarvittaessa hoitoa, jos hoitsulle ei anneta sitä 500 euroa lisää.
Ja kyllä meillä on vaihtoehto. Opintotuen korotus kannustaa toivottavasti useampia kouluttautumaan hoitsuiksi, niin saadaan lisää hoitsuja, ja voidaan vähentään nykyisen henkilökunnan työtuntimääriä sellaisiksi, että kokevat saavansa tarpeeksi palkkaa.
-37-
Voidaan me tehdä niinkin, että annetaan kaikille kansalaisille 5000 e kansalaispalkkaa, mutta sen jälkeen rahan ostovoima olisikin surkea.
En voi kuin ihmetellä, miten ahneus vain kasvaa koko ajan. Tuossa ei ole enää kyse mistään jaksamisesta.
3000 e/kk pitäisi saada kuntasektorilla.
Tässä taitaa nyt taas jyllätä joku luulo että kaikki saa ihan hirveää palkkaa kun jossain yksityisellä sektorilla DI:t saa päälle 4.000 e.
Itse olen akateemisesti koulutettu viestintäpäällikkö kuntasektorilla töissä ja saan palkkaa 2800 e/kk enkä mitään lisiä vaikka istuisin töissä illat ja viikonloput.
että hoitajat alkavat kohta kilpailuttaa palkkansa kun hoitajista on niin kova pula. Se jos mikä tulee kalliiksi.
Itse aion sanoa itseni irti siinä vaiheessa kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle ja kilpailuttaa työpanokseni ja lähden töihin vain sinne, missä maksetaan kunnolla.
Jos korotus nyt floppaa, aika moni keskeyttää koulun ja vielä isompi määrä hakee ennen aikaiselle eläkkelle ja pitkille saikuille. Osa lähtee ulkomaille. Kohta on edessä katastrofi.
Taisi olla samaa luokkaa Turkin ja muiden paaaaljon köyhempien maiden kanssa. Miksiköhän näin?
Ja vielä pidetään yllä sitä vanhaa illuusiota, että Suomen terveydenhuolto on jotenkin korkealaatuista...
Itse olisin tyytyväinen peruspalkkaan, mikä olisi työn vaativuudesta riippuen alkaen 2500¿. Sekin on kansainvälisesti vähän.
Lähivuosina valmistuu vähemmän hoitajia kuin jää eläkkeelle. Hoitajat menevät töihin sinne, missä on kivaa, jännää tai helppoa tai missä maksetaan kunnolla. Ihmettelee siinä opettajat ja insinööritkin, miksi äitiä tai mummoa vanhainkodissa hoitaa tukityöllistetty kampaaja eikä hoitoalan koulutuksen saanut ihminen.
Mutta kun sitä olen koko tämän hoitsujen palkkakeskustelun ajan kuunnellut, että kun hoitsun palkalla ei PÄRJÄÄ. Mihin se raha menee? Melkein tai vähän yli pari tonnia.. En jaksa uskoa, että hoitsut ovat tuolla palkalla mitenkään hädässä.
Ja sitäkään en tajua, että millä tavoin se isompi palkka muka parantaa sitä jaksamista. Eikö jaksamista parantais se, että palkataan silläkin palkankorotuksella lisää henkilökuntaa?
t. opiskelija