(.)TAMMIMASUJEN TO-SU(.)
Kommentit (27)
Kävin eilen kirppiksellä ja hämmästyin oikeesti miten paljon hyväkuntoisia vauvanvaatteita siellä oli. Kannattaa käydä tsekkaamassa. Osa on tietty ihan ylihinnoiteltuja ja osa huonokuntoisia ja mut kyl mä pari kivaa juttua ostin.
Marie
ANNI09, sun tuntemukset on aivan luonnollisia, kelläpä sitä nyt valmiiksi on kokemusta vauvanhoidosta kun ensimmäistä odottaa =) Muistan tunteen, sen pelon ja paniikin, että kuinka mä osaan hoitaa tuota vauvaa, hyvä, että uskalsin koskea siihen =). Näin jälkeenpäin tuo tuntuu ihan hullulta mutta siltä se vaan tuntui, varsinkin siellä sairaalassa. No kotona sitten oli helpompaa, mieskin oli isyyslomalla 3 viikkoa. nukuin silloin kun vauvakin nukkui ja opettelin tuntemaan pikkuista. Kyllä se siitä sitten lähti.
Vauvanvaatteista sen verran, että valmiiksi kannattaa ostaa ainakin bodeja ja potkuhousuja ja niistäkin"turvallisin" koko on 56cm ja jopa 62cm. Vauvat voivat olla kovia pulauttelemaan, että vaatteita voi joutua tiuhaan vaihtamaan. Itselläni oli jonkin verran tuota unisex vaatetta ekaa vauvaa varten + äippäpakkauksen vaatteet. Vauvan synnyttyä kävin sitten ostamassa enemmän ja vaaleanpunaisia vaatteita=). Ja sitä vaatetta tuli mummoilta, siskoilta,kavereilta.. Mutta siis ei hirveesti kannata etukäteen varata, niitä kerkeää hyvin sitten vauvan synnyttyäkin ostella. Saa oikean värisiä ja kokoisia =)
Itse nyt tälle kolmoselle ei tule ostettua juuri mitään, ehkä joku kiva body ja potkarit. Vaatetta nimittäin on jo valmiiksi paljon, tuli sitten kumpi vaan ( meillä esikoinen tyttö ja kuopus poika).
Monilla on jo lääkärineuvola ollut, itselläni on ensi viikolla ihan norm. neuvola ja 12.11 lääkärineuvola. Niin se aika vaan rientää, viikon päästä on jo marraskuu ja kohta joulukuu, joka tunnetusti menee nopeaan =)
Mitähän muuta sitä piti kommentoida, sylkitesti on mullekin ihan uus juttu. En ole kuullutkaan. Sokerirasitukseen olen myös menossa ensi viikolla. Kerran olen jo käynyt ( alkuraskaudessa), mulla on ollut molemmissa edellisissä raskauksissa raskausajandiabetes. Paasto ollut yli sallitun ja ruokavaliohoidolla ollaan menty ja kaikki sillä ok. Mutta onko se nyt kamalaa katsoa vähän mitä suuhunsa pistää.. Hyvä, että niin pienillä asioilla saa senkin kuntoon, ainakin minun kohdalla =) Karkistakaan ei tarvinnut luopua, piti vaan pitäytyä vain siinä yhdessä karkkipäivässä. Käytännössä jätin vaaleanleivän, turhan sokerin, tuoremehun ja jugurtit pois. Lautasmallin mukaan syönti, ruisleipää ja paljon vettä, säännölliset ruokailuajat. Siinäpä se.. Jos tämä nyt jotakin kiinnostaa =)
Nyt taidan lähteä katsomaan BB:tä
mehiz ja lapset 05&07 ja rv 27+6
Ainakin täällä meilläpäin on ulkona menossa aikamoinen myrsky ja mylläkkä. En edes viitsinyt lähteä lasten kanssa ulos kun sataa ihan vaakatasossa. Meneehän tämä aamupäivä tässä sisälläkin, vaikkakin aika tuntuu/onkin pidempi kiitos tuon talviaikaan siirtymisen.
Anni, älä huoli äkkiää sitä pääsee sisälle siihen oman lapsensa hoitamiseen /tapoihin ja tyyliin reagoida asioihin. Kaikki me ollaan joskus oltu samassa tilanteessa ja välillä pärjätty paremmin ja välillä huonommin. Oma mottoni on luottaa ihan maalaisjärkeen ja huumoriin. Näiden kanssa pärjää aika pitkälle niin vauvan kuin näiden isompienkin lasten kanssa.
Mullekkin on ihan outo tuo sylkitesti. Hammaslääkärikäyntikin siirtyi marraskuulle kun en päässyt viimeviikolla siellä käymään.
Oma napa voi hyvin. Kamu heittää välillä aikamoisia kärrinpyöriä, onneksi toi istukka tuossa edessä vähän vaimentaa pahimpia mylläyksiä. Poikittain kamu tykkää majailla eniten ja sehän sopii minulle kun oma oloni on silloin kaikista helpoin. Kankkukin on ollut vähän rauhallisempi nyt muutaman päivän ajan. Charilielle jaksamista kipujen kanssa. Toivotaan nyt, että saat jumpasta ja tukivyöstä apua ja et sinne pyörätuoliin asti päädy.
Kaikille muillekin jaksamisia, hurjaa vauhtia tämä aika kuluu ja ennen kun me huomataankaan koittaa jo uusi vuosi ja uudet kujeet.
Nyt laittamaan ruokaa ja sitten ryhdytäänkin odottamaan isovanhempia ja isoja lapsia saapuvaksi kotiin.
Voimaa viikkoon!
t:KainoElvi ja kamu 26+2
Vaikka melkee ens töiks unohtu se rentous ku esikko pisti heti parastaan :( Isovanhemmilla on... pikkasen löysempää aina ja siält ei sit oiskaa nii mukava lähtee kotii, eikä muutenkaa oo kiva alkaa taas tottelee äitii tai isii. Mut nyt hän ottaa pienet torkut isin sylissä ni ehkä se tästä.
Ihana oli siis kahestaa lomailla vuorokausi. Syötii iha sairaan kalliit sapuskat ja kylvys oltii nii et ihot meni ruttuu. Nukuttii pitkää ja tomutettii senki paikan petivaatteet ;) Iha siksiki nukuttii pitkää, et katottii kelloo ja mietittii sitä sitte tunti taaksepäi ja eihä sitä nii aikasi sitte voi ylös nousta... Eikä sitä kelloo ois ees tarvinu miettii tuntii taaksepäi ku se oli siirtyny jo yöl ite :D
Meil ei oo raskausaikan sitä sylkijuttuu, mut lapsil se ain otetaa automaattisesti. Meil on isännän kans molemmil aika huonot kalustot joten sanomattaki selvää et ne periytyy :(
Kela päätöksii on tullu jo vaikka kuinka monelle, mä viä odottelen omiani... Mut yhtä kaikki ni väsymys on tullu tänneki riesaks. Mainitsinki siit neuvolas sil lääkäril, mut se vaa käski nukkumaa. On kyl hurja nukkuu ens kellon ympäri yöunii ja viä ottaa päikkärit siihe pääl... mä oo ain ollu normisti nii vähä unine.
Nyt paluu arkee ja pyykkiä rumpuu!
Hauskaa sunnuntai-iltaa!
Marlene ja massu 26+2
heipsis kaikille,
en oo näppistä juuri kuluttanut ja kirjoitellut tänne. Meillä on nyt 30+1 ja kaikki on sujunut kutakuinkin mallikkaasti. Nyt on alkanut rasituksesta vatsa kipeytyyn ja kun mä saan kauheita siivouspuuskia.. ei hyvä yhdistelmä ollenkaan.
Vauvan vaatteita on tullut ovista ja ikkunoista. Vielä olis osa pesemättä kuten koko äitiyspakkaus. No ajattelin äitiyslomalla sen pesaista ja laittaa sitten kaappiin. Äitiysloma alkaa 24.11. ja työmotivaatio on jo nyt aika kulutettu loppuun. Seuraajani on ollut töissä jo pari viikkoa ja jotenkin tunnen oloni turhaksi siellä vaikka tottakai opetan edelleen häntä.
Hieman oikea jalka kipeytyy pitkällään ollessa. Vetää hermoa jotenkin tuolta pepun läpi oikeaan reiteen ja jalkaa ei silloin oikein voi käyttää. Inhoan nukkua kyljelläni ja se olisi kai ainoa asento jossa saisi nukkua. blaah.
Mutta iloista odotuksen jatkoa kaikille.. palaan taas kun on jotain kommentoitavaa ;)
Anni,tosiaan me kaikki ollaan oltu samassa tilanteessa,ja kyllä se vauva opettaa.Jokainen lapsi on kuitenkin erilainen ja ei sitä kamalasti etukäteen edes voisi opetella.Nauti vaan esikoisen odotuksesta,ja vauva ajasta sitten aikanaan.Itse muistan sen ajan aivan erityisen ihanana.Ensimmäinen on kuitenkin aina ensimmäinen=)
Ja apua saa kysymällä.Täälläkin voit kysellä jos joku asia askarruttaa.Esim. noista vaatteista.Ihan pieniä kannattaa varata etukäteen kun ei tiedä miten sinne kaupoille jaksaa lähteä,ei kovin paljon pienimpiä kokoja koska vauvat kasvaa tosi nopeaan ja esim. kaikille ei edes pienimmät koot mene välttämättä ollenkaan.Sitten kokemuksesta näet millaisia vaatteita tykkäät käyttää,esim. bodeja ja housuja tai kokopukuja...lahjaksiin noita tuppaa tulemaan,etenkin sille esikoiselle!
( . )Tuntuu etten enää veny isommaksi.Usein on pakko mennä pitkäkseen kun vatsa "ahdistaa" joka puolelta.Ruokaa voi syödä vain vähän kerrallaan tai ahdistaa oikein kunnolla.Tuntuu ettei saa tarpeeksi happea,ja esim. selälleen ei voi olla hetkeäkään,kun tulee niin tukala olo.
Masu on silti ihana=))Närästää ja melekin vetää suonta,sellaisat pikku vaivaa.Pahin vaiva on todella kipeät supistukset,vatsa kovettuu ja tuolta alhaalta repii niin että tuntuu että nahka ratkeaa.Huomenna on neuvola ja kysäisen että pitäiskö huolestua tai mennä jo näytille...ei ole aijemmin tämmösiä supisteluja ollut,tai vatsa kyllä kovettunut muttei tämmöisillä kivuilla,ei pysty liikkumaan ja ne kestää minuutti tolkulla.
Aika menee kyllä melkein liiankin nopeasti,7 viikkoa ja 3 päivää siihen päivään,kun kuopus viikolla 38 syntyi...uskomatonta.
Aivan mahdoton kodinrakennusvimma on menossa...olen maalannut,tapetoinut,ommellut.Esim. koko makuuhuoneen laitoin uusiksi.Ihmeen hyvin olen jaksanut ja remppa ei ole saanut supistelua aikaiseksi,nuo supistelut tulee lähinnä levossa!
Vielä on paljon ideoita toteuttamatta ja se joulukin tulee,pitäis lahjoja alkaa väsäämään...meinaa aika loppua kesken...
Nyt taas lepäilemään ,kun ei tykkää masu tästä istuskelusta.
Uusille tervetuloa,tosi kiva lukea taustailijoiden kuulumisia,nyt vaan kaikki loputkin esiin,ja kertoilemaan masunkasvatuksestanne=D
Kimmi ja poju rv 30+4
Juu, Etelä-Suomessa oli lomat tällä viikolla. Meidän olis tarkoitus lomailla ens viikko, jos nyt maltetaan. Ainakin ma-ke. Pitäs kehitellä jotain pientä kivaa, kun ei äkkilähtöä Espanjaan löytynyt. Meillä on kaikki pikkutavara ostamatta, tutit, tuttipullot, hoitoalusta yms, joten siihen menee ainakin aikaa ensi viikolla.
Meillä ei oo neuvolassa puhuttu mitään hampaista, eikä sylkitestistä. Valmennukset terkkari oli kans unohtanut ilmoittaa, mutta kun ite kysyttiin niin saatiin ajat. Joulukuun alkupuolella olisi sitten niiden aika.
Meillä tehdään ruoat aikaslailla puoliks, tosin nyt kun mies opiskelee ja vaihto työtehtäviä, niin mulla on ollut enempi aikaa, joten oon tehnyt enempi. Koko yhdessäolo aikana oon vienyt roskiksen ehkä 5 kertaa ja imuroinu saman verran. Mutta mies inhoaa WC:n ja kylppärin pesua, niin ne on sitten mun hommia. Kumpikin on aika tyytyväisiä tähän jakoon.
Alkuviikosta oli lääkäri, sillon 26+0.
Painoa tullut 9 kiloa, nyt 65kg.
verenpaine 117/72 (Normaalisti 85/50)
Hb 131.
Kohdunsuu kii, pituus 3cm.
Sf 23
Pissa puhdas
Marie rv 26+5