Onko paikalla sokerirasituksessa " kiinni jääneitä" ?!
Täällä sekavat tunnelmat. Vähän hirvittää. Viikkoja vasta 17+4 ja nyt jo arvot koholla.
Ja hirvee rumba alkaa niistä sokerin mittaamisista ja ruokavaliosta.
Melkeen itkettää...
Ja arvostelijoille tiedoksi en ole mikään läski. Edellinen lapsi 4,5kg ja siksi jouduin kokeisiin.
ääh..harmittaa sikana!
Kommentit (11)
ekalla kerralla 4,9 ja tokalla 5.0. mitään sen kummempaa en silti joutunut testailemaan. painoa ei tullut kummastakaan kuin 5 kg ja pissa aina puhdas. vauvojen syntymäpainot 3,5 kg ja 4 kg.
Kaikissa kolmessa raskaudessa arvot olleet koholla. Yhdessä niin paljon, että jouduin vuorokaudeksi mittauksiin sairaalaan. Verensokereita en ole kotona mittaillut, mutta käytäntö on tainnut muuttua (lapset meillä 10-4v).
Hoidoksi on riittänyt ruokavalio. Herkkusuuna on tehnyt kyllä tosi tiukkaa. Toisaalta olen ottanut sen tilaisuutena harjoitella terveeellistä syömistä. Plussana se, että painoa ei ole kertynyt ylimääräistä misään raskauksissa.
Muista, että vaikka rasva on pahasta, tarvitsee elimistö (ja vauva kehittyäkseen) kuitenkin niitä " hyviä rasvoja"
Mulla oli tämä eka verinäytteen jälkeinen arvo eli paastoarvo 5.5. Muut arvot sen litkun juomisen jälkeen normaalit.
Eli siis saan ekana sen ruokavalio " koulutuksen" . Ja mittaan aika ajoin niitä arvoja sit kotosalla.
Mulla tässä raskaudessa ollut erittäin kova pahoinvointi joka ei vieläkään ole hellittänyt kokonaan ja makeasta on tullut aina lisää huonovointisuutta. Sinänsä hyvä niin eipä oo tullu popsittua paljoa herkkuja. Mutta kyllä tulee olemaan kova juttu mulla kontrolloida syömistä noin tarkkaan.
Kiitos teille kommenteista vielä <3 ja lisää saa laittaa jos löytyy :-)
ylipainoa molemmista lapsista oli kun aloin odottaa, eka synty 41+4 4060g/52cm EI SOKERIVAUVA
tokasta jäin kiinni, joten seurasin sokereita loppu raskauden ja koko ajan vaahdottiin ettei kasvais isoks..
No totesin et pienion , ku kerran yli 4kg masus ollu, ni varmaan tiedän.
toka syntyi sitten 40+4 painoi HUIKEAT 2445g ja pituutta 48cm !!
Siinä olikin ihmettelemistä mun ns SOKERIVAUVASTA =)
ja kaikki ok, eli ravintoa lapsi oli saanut ihan normaalisti masus.
Täytyy syödä pieniä annoksia tasaisesti, hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja (esim ruisleipä) kannattaa suosia. Ja tärkeintä on ettei sokerit ole koko ajan koholla, " lipsahdukset" ovat sallittuja - juhlissa saa syödä kakkuja ja muita herkkuja. Näin minua ohjattiin ja ihan rennosti meni. Pääsipähän testailemaan ruoan vaikutusta verensokeriin. :)
terv 2
että on suurempi riski saada aikuisiän diabetes jos on ollut gestaatio diabetestä?
Se on lähinnä se mikä mua hirvittää :-(
t.ap
mutta älä hätäile, neuvolasta saat hyvät ohjeet kuinka syödä. Ja aikuisiän diabetesriskiin suurempi merkitys on perimällä kuin raskausajan diabeteksellä. Voit oikeasti pelätä jos jompikumpi vanhemmistasi sairastaa ko tautia.
kun labranhoitaja sanoi että alle 6 on ok.
Neuvolassa taas sanottiin että 5.3 on raja.
Sormenpään pikatesti anto paastoarvoks 4.4 mutta suoniverinäyte 5.5.
Isän siskolla on aikuisiän diabetes. Muita en tiedä kellä ois lähisuvussa.
Edelleen ap :-)
sinulla on siis suurempi riski sairastua, mutta 2 tyypin diabetes on ns. elämäntapasairaus ja liikunnalla ja painonhallinnalla monesti pitkälle siirrettävissä.
Itse sain raskausdiabeteksen, insuliinihoidon ja nyt diabeteksen. Ylipainoa ennen raskautta ei ollut ja vauva syntyi terveenä 3,5 kg.
Sinua ap ehkä tullaan seuraamaan tarkemmin juuri tuon isokokoisen 1. vauvan vuoksi. Itse olen aatoksissani miettinyt että vauvan isokokoisuus ja diabetes eivät liitykkään toisiinsa vaikka sellainen käsitys terveydenhoidossa tällä hetkellä on.
sillä se on elintasosairaus ja voit siihen itse niin paljon vaikuttaa. tää neuvo taitaa olla vähän punainen vaate tällä palstalla mut oikeesti kannatta miettiä mitä on hiilihydraatit, tärkkelykset. on nimittäin aivan älytöntä että diabeetikko syö aamupalaksi puuroa tai leipää ja itkee sitten sokeriarvojen perään, kun maailmassa on tarjolla muuta mikä ei nosta arvoja. esim. kananmunat, jugurtit, marjat, juustot, leikkeleet jne. mut jos ei ole kiinnostunut vähähiilariseseta ruoasta niin ainakin ekaksi suosittelen jättämään kylmästi vaaleat jauhot pois. vehnäleivät, makaroonit jne. se on hankalaa kun siihen tottunut mutta kyllä se onnistuu. itse teen ruoan kanssa lisäkkeeksi kasvispataa makarooni, perunan tai riisin sijaan ja sokerit pysyy paremmin hallinnassa.
Kävin pari kertaa diabeteshoitajan luona kontrollissa, muuten mittailin häneltä saamallani mittarilla verensokereita ja tarkkailin ruokavaliotani. Eka lapsi painoi 3,5 kg ja toka 3,05 kg ja syntyivät rv:lla 40.