Toukokuiset -08!
Olen vaikka ja kuinka monta kertaa kirjoitellut tänne mutta aina tekstit katoaa jonnekin, toivottavasti nyt onnistuu...
Meillä vappu sujui mitä parhaimmin, TYTTÖVAUVA SYNTYI 1.5 KLO 04.13 =) Pituutta hänellä oli 50,5cm ja painoa 3195g, että aikas komian kokoinen kun rv 37+0 synnytys käynnistettiin niiden korkeiden sappiarvojen ja raskausmyrkytyksen takia. Synnytyksessä sydänäänet laski niin, että imukupilla piti tyttö saada vauhdilla maailmaan ja samantien veivät hänet teholle, ettei saatu nähdä vasta kun 10 aikaan aamulla.. Oli siinä vanhemmilla hätä kädessä kun tyttö kiidätettiin heti pois eikä itse tiennyt lainkaan miten hän voi... Antibiootit hänelle aloitettiin (varmuuden vuoksi) ja sokeri seurannassa sekä tipassa oli, viimeiset pari sairaalapäivää seurattiin biliarvoja keltaisuuden takia mutta keskiviikkona saatiin tyttö kotiin =) Eli nyt on kaikki kunnossa kun tänään käytiin kontrollissa niiden biliarvojen takia, mutta nekin on kohdillaan.
Nyt opetellaan uutta ja ihmeellistä elämää, on tämä vaan niin ihanaa. Oma rakas tyttö kun tuhisee tissillä (ja muutenkin) niin ei ole sen voittanutta. Isästäkin huomaa, että toinen nainen on hänen elämäänsä tullut ja pahasti on vaimon ohi tämä uusi tulokas kiilannut, niin kuin kuuluukin =) Aika tasaista tämä elämä on toistaiseksi ollut, tyttö syö ja nukkuu niin että vanhemmatkin saa hyvin levätyksi. Tosin eiköhän aika näytä muutakin kuin nukkumista ja syömistä... Vielä toistaiseksi tyttö täytyy herätellä jos ei itse heräile, niin neljän tunnin välein..
Tällaisia kuulumisia täältä... Ja tosiaan kovasti olen yrittänyt tänne kirjoitella mutta kun ei mun tekstejä ole huolittu tänne... Mitenkäs te jakselette??
eppu ja pikku tuhisija viikko+1päivä
Kommentit (275)
Kaikki oli meilläkin hyvin, kamu oli kasvanut ja oli todella vilkkaalla päällä! Kädet ja jalat heiluivat kovasti ja kaikki elimet olivat siellä missä pitikin!! Painoarvio oli 400g ja pituus n.16cm. Istukka on etuseinässä ylhäällä. Hyvällä paikalla kuulemma! Ja oli sillai pitkittäin niin ei kuulemma paljoa varmaan vaimenna liikkeitä! Kohdunsuu oli kiinteä ja hyvin kiinni, joten ei ole täälläkin supistukset mitään haittaa tehneet. Eilen oli töissä rankka päivä, supisteli koko ajan. Mutta minullekin sanottiin, että se on ihan normaalia eikä ole mitään haittaa niin kauan kun eivät ole kivuliaita!! Yksi kuva saatiin mukaan ja videolla on taas koko temmellys!
Kamu yritti olla vähän siveellinen kun yritettiin katsoa, että kumpaahan sukupuolta hän mahtaisi olla¿mutta antoi lopulta periksi ja näytti muutakin kuin pyllynsä¿lääkäri totesi, että kyllä siellä tappi on jalkojen välissä¿en tiedä kuinka varmasti tuohon uskaltaa luottaa, mutta kyllä se isäntäkin sen kuulemma näki!!! Kummitytölle sanottiin, että saattaa tulla poikavauva ja hän pettyi kyllä kovasti..sanoi, että hän haluaisi vihreää tyttövauvaa hoitaa ja sinä saat kyllä hoitaa jos se on poika!! Vähän meinasi naurattaa kun niin totisena selitti!!
Meillä on aivan ihana neuvolatäti, kauan menee aina aikaa siellä kun jutskataan paljon ja kaikesta. Lapsettomuudesta ollaan pari kertaa juteltu ja se on kyllä mielestäni ollut ihan hyvä. Poikkesi yks päivä töissäkin täti ja jäi kyselemään kuulumisia yms. Sf-mittaa ei ole mitattu, täytyykin ehdottaa ens kerralla josko jo mitattaisiin. 23.1. on seuraava neuvola.
Ei tuo 5kg minusta nyt niin paljolta tunnu, sekin varmaan riippuu neuvolatätistä..toisen mielestä saattaa olla paljon, mutta toisen mielestä ei. Saapas nähdä paljonko meikäläiselle on tullut. Viime viikolla kävin omalla vaakalla ja sen mukaan oli tullut 800g lähtöpainoon lisää, mutta sehän tippui minulla siinä alussa kolme-neljä kiloa!
Nyt menen vähäksi aikaa pötköttämään, kummityttö tulee kohta hoitoon ja sitten ei paljon saa pötköttää. Mukavata perjantai-illan jatkoa!!
SolinaPolina rv 20+4
Niin tohkeissaan kun kirjoittaa niin jotain menee tottakai pieleen...huomasin kirjoittaneeni että pituus n.16cm, mutta todellisuudessa se oli n.20cm. Mutta arvasitte varmaan, että tuo ei ollut koko pituus...illan jatkoja taas.
SolinaPolina
Eppu, muistathan varmasti juoda tarpeeksi ripulisi kanssa? Jos sulla on viikossa tippunut paino 3-4kiloa, niin se on pääasiallisesti nestettä ja nyt ei pitäisi päästä kropan kuivumaan. Mulla kun oli oksennustauti juuri ennen joulua, niin se oli ainoa asia josta kuulemma tarvitsi hyvin huolehtia. En halua pelotella, vaan muistutan vain nesteen tarpeesta joka muutenkin on lisääntynyt nyt raskausaikana. Toivottavasti jokatapauksessa olo lähtisi pian paranemaan. Ei se ole kiva olla vessan vanki.
SP, voi kun kivoja uutisia teillä. Poika teille ja Epulle tyttö. :) Hienoa kuulla että ultrassa oli kaikki kunnossa. Te olette saaneet oikein superpalvelua kun on sisätutkimuskin samalla tehty. Valokuvia ja mitäh, jopa video! Kävittekö yksityisellä vai miten ihmeessä tuo on mahdollista.
Kiva kun rauhoittelitte suppareiden esiintymisestä mua. Mulla tulee tosiaan väliin supistuksia jopa alle 5min välein sellaisen noin tunnin ajan. Silloin alaselkä on kipeä ja kohtukin jo aristaa. Sit saattaa tulla yht' äkkiä monen tunnin tauko ja jatkua loppupäivän tunnin välein. Eli ei ne ole säännöllisiä eikä useinmiten kipeitä, mutta kylläkin väliin esiintyy myös tiheästi ja selän kipeyttäviä. Töissä ei melkein kun tarvi ajatella raskaampaa fyysistä suoritetta, niin maha on jäykkänä. Sillä mä ne haluan tarkastaa. Mä epäilen että kaikki on kuitenkin kunnossa, mutta koska mun kaverini joutui juuri rv28 uhkaavan synnytyksen vuoksi sairaalaan, niin lisääntyyhän ne mietinnät tuosta.
Olen mä silti lähdössä huomenna Irlantiin lyhkäselle reissulle kaveriporukalla. Palaan takaisin keskiviikkona. Otan siellä rauhakseen ja toivottavasti löydän pikkuiselle jotain kivaa ostettavaa.
Voikaahan hyvin!
Lupiini 20+5
Solinapolinalle onnittelut poikauutisesta! =) Ihan uskomatonta, ollaan saatu sukupuoli pidettyä salassa vielä mutta silti rakas äitini on saanut jostain päähänsä, että tyttö on tulossa... Se on kyllä näitä ennustajaeukko kykyjään ennenkin näyttänyt. Liekö jossain vaiheessa jo paljastanut huomaamattani jotain, ei olis kyllä yllätys!
Ripaskatautikin on hellittänyt kunnolla ja ruoka maistuu =) Ja tosiaan juotua on kyllä tullut.. Nestevajaustahan se on ollut ja huomaa jo siitäkin kun janottaa nyt koko ajan. Painokin pikku hiljaa kapuaa jo entisiin lukemiin, olis se voinut hiukan himmatakin sitä nousuaan mutta tiesihän sen että se nousee kun ruoka alkaa maistua. Toisaalta ihan hyvä! Nyt on tullut vaivaksi närästys =/ Hittiläinen, polttaa ihan hulluna rintakehää. Nyt pitäis vaan kahvi, omenat, suolaset/rasvaset ym. jättää pois, mutta millä ihmeellä sekin onnistuu!! Just yksi kaveri kertoi kuinka hänellä teki raskausaikana kaikki suolanen ja rasvanen pahaa.. just, ite kun voisin syödä sellaisia päivästä toiseen..=(
Tänään ostin muutaman bodyn typylle =) Uskalsin ostaa ensimmäiset tytölle tarkoitetut vaatteet, enemmän sitten toisen ultran jälkeen.. Mutta sinänsä edistystä on tapahtunut kun tällä viikolla mennään ilmeisesti tutuille katsomaan vaunuja, josko sieltä saisi ainakin lainaksi =) Ja pinnasänkyä ja hoitopöytää ollaan ikeasta katsottu, että sitten kun on aikaa niin lähdetään sinne ajeleen ostoksille. Ja vaatteetkin pitäis ostaa kun kaveri menee kuukauden päästä naimisiin. Ei viittis mitään niin ihmeellistä ostaa kun niitä ei kuitenkaa tarvi kuin ehkä sen kerran, mutta jotain mitä voi muutenkin pitää kuin juhlissa. Että rahanmenoa on enemmän mitä tilin saldo antaisi myöden...=/
Vielä olis pari viikkoa seuraavaan neuvolaan, siellä sitten laitetaan kaikki kelan asiat kuntoon.. Minimi äitiyspäivärahaa odotellessa. Ja se sf-mittakin otetaan, sitä malttamattomana odotan. Koulussa käyty sekin läpi, että miten se mitataan mutta omaan mittaamiseen en kyllä luota.
Typyllä ollut tänään vähän rauhallisempi päivä potkuissa. Muutamia kertoja on sellaisen kevyen potkusarjan äitille antanut mutta muuten köllinyt varmaankin unten mailla. Kirjottelinko jo, että potkut näkyy jo ulos päin?! En yhtään muista mitä olen jo aikasemmin kirjotellut joten pahoittelut jos jotkut jutut tulee muutamaan kertaan.. Ja selvästi huomaa jos hän itsensä on ängennyt jommalle kummalle puolelle vatsaa!! Vatsakin on jo ihan kohtuu kokoinen, vähän kyllä jo pelottaa miten isoksi se loppujen lopuksi kasvaa...=)
Tällaiset kuulumiset tällä kertaa -eppu rv 21+4-
Alkaa kohta meneen jo noissa viikoissa sekaisin.. Ei nytkään usko, että niitä vois jo noin paljon olla kasassa. Ja nyt alkoi sen sortin jumppakin vatsassa =)
Nyt on matka takana! Oli oikein hieno reissu ja jaksoin sen mielestäni todella hyvin. Ihana oli päästä hetkeksi pois arjesta. Ihana oli myös palata kotiin.
Meillä oli lääkäri supisteluiden vuoksi. Ihan hyvältä tilanne näytti kanavassa. Ei ole lähtenyt aukeamaan. Tämän vuoksi en sit ottanut sairaslomaakaan vastaan, koska jos muutoksia ei ole tapahtunut, suppailujen esiintyminen ei mua haittaa.
Siinä sit vahingossa selvisi sukupuolikin. :) Meille olisi poika tulossa! Ihan hassua nyt kun sukupuolen tietää. Vauva tuli taas kokreettisemmaksi ja enemmän omaksi.
Poika on ollut erittäin aktiivinen liikkeissään viime päivät. Mennä möyrii ja potkut on selkeitä. Multakin näkyy liikkeet päälle päin. Hauskan näköistä.
Me valittiin pari päivää sit vaunut ja turvakaukalo. Muutenkin ollaan alettu nyt ihan tosissaan miettimään että lapsi on tulossa. Nimiäkin ollaan pikkasen katseltu. :)
Lupiini 21+5
Työpäivä taas takana ja nyt tarttee ottaa rauhallisesti ilta ja aamulla taas töihin!!
Lupiini ¿ hyvä ettei supparit oo saanut mitään aikaiseksi ja hienoa, teillekin Poika tulossa. Miekin olen vähän nimikirjaa lueskellut, mutta ei ole vielä yhtä sellaista nimeä pompannut esiin mistä olisi ajatellut, että tämä se on! Tytön nimi olisi ollut jo varmana tiedossa! Teillä on varmasti ollut mukava reissu siellä Irlannissa! Minkäslaiset kelit sielläpäin oli? Mekin varattiin Päivä Tukholmassa risteily ensi kuun alkuun, pääsee vähän tuulettumaan!
Ei oltu yksityisellä rakenneultrassa..täällä saa videolle ultrat ihan julkisella! Jotain hienouksia sentään täälläkin!!! Eppu on hyvin saanut pidettyä sukupuolen salassa¿meiltä se ei ole onnistunut eikä kyllä pahemmin yritettykään! Ja hyvä, että ripaskatauti on hellittänyt!
Meitin poika on aika rauhallinen, illemmalla yleensä alkaa enemmän potkuttelemaan. Aamulla saa oikein kunnolla odotella potkuja ja kyllä on täälläkin näkynyt jo pari kertaa ulos päin potkut. Masu on täälläkin kovasti taas pullahtanut enemmän esiin, saapa tosiaan nähdä kuinka iso siitä tulee!! Ystävälläni on jo aivan ihanan iso, hänellä laskettu aika ens kuun alussa, mutta on jo supistellut siihen tahtiin, että ei olisi mikään ihme vaikka siellä mimmi syntyisi jo päivänä minä hyvänsä!! Jännittää ihan hirveesti heitin puolesta!
Mukavaa lauantai-illan jatkoa!!
SolinaPolina rv 21+5
Ensin alkuun Lupiinille poika onnittelut! =) Ja hienoa että reissu meni hyvin.. Itellekin tekisi pieni reissu aikas mukavaa mutta tämä taloudellinen tilanne on sen verran epävakaa kun ei ensi kuun tuloista tiedä mitään niin ei uskalla oikein matkaakaan varailla..=/
Solinapolinalle täytynee myöntää, että nyt on meidänkin salassapito mennyt pyllylleen. Oltiin äiteen kanssa kaupoilla ja siellähän se paljastui, että kumpaa odotellaan. Ja muutama kaveri on myös asiasta tietoisia.. Mutta mitäs sitä sitten salailemaan, toistaseksi yritän olla enempää sitä paljastamatta, josko siinä seuraavassa ultrassa tulisi asiaan varmennus. Nimi vaihtoehdot on aika hyvin mielessä ja sittenhän sen vasta näkee kun vauva syntyy että minkä nimen näköinen hän on. Toinen nimi olisi valmiina, tosin siitä en tiedä tuleeko yhteensä kaksi vai kolme nimeä. Mutta onhan tässä aikaa miettiä..
Liikkeistä sen verran, että jotenkin tuntuu et liikkeet olis jollain tavalla rauhottunut. Aikasemmin kun typy liikkui välillä niin että oikein ilkeeltä jo tuntui mutta ihan sellaisia ei ole tässä lähiaikoina tuntunut!! =/ No neuvola on n. viikon päästä niin pitänee ottaa asia puheeksi. Ihan selviä liikkeitä kyllä tuntee mutta ei niin usein ja niin kovia kuin tosiaan aikaisemmin. Ja sen olen huomannut, että enemmänkin iltapainoitteisesti vauva on alkanut liikkumaan. Samoin yöllä 3.30 olen jo muutamana yönä herännyt tytön potkuihin. Että ihan kivalta hänen unirytminsä tässä vaiheessa vaikuttaa..=/
Sitten, jo useampana päivänä olen tuntenut sellaista menkkamaista jomotusta vatsan ja selän puolella, ja tuntuu inhottavalta. Kestää hetken ja sitten on taas kuin ei mitään. Supistuksiksi niitä kai joku luokittelisi mutta vatsa ei kuitenkaan mene sellaiseksi kovaksi kuin olin ainakin ymmärtänyt miten supistuksissa menee.. Täytyypi tästäkin neuvolassa puhella.
Mutta hyvää viikonlopun jatkoa kumpaisellekin =)
-eppu ja typynen rv 22+3
Kaikki oli oikeestaan oikein hyvin! Verenapaine 121/80, painoa oli tullut 1,9kg ja sitä vähän veikkailinkin et ainakin pari kiloo ois tullut. Hemoglobiini oli 117 ja rautakuurille meikäläinen sitten laitettiin. Uni on ollut vähän kateissa, iltaisin ei meinaa uni tulla ja sitten yöllä herään ja saatan olla pari ¿ kolmekin tuntia hereillä. Raudan syöminen saattaa auttaa myös siihen. Jäbän syke oli n.160 ja neuvolatätikin sai tuntea oikein kunnon potkut¿ Kelan laput sain ja niitä jo vähän täyttelinkin, jos ens viikolla kävis heittämässä kelaan niin ois sekin asia pois alta.
Tänään päivällä supisteli pari tuntia, mutta pötköttelin niin menihän se ohi ja ilta töissä oli onneksi rauhallinen. Aamulla taas töihin, sitten onkin kolme vapaata ja saa juhlistaa vanhenemista ihan rauhassa!!
Mukavaa jatkoa!
SolinaPolina rv 22+2
Täällä räntää räppää minkä kerkiää..=( Ihan kauhia myrsky näyttäis tuolla ulkona pauhaavan.. no onneksi ei tarvi kuin töihin lähteä ja sinnekään ei pitkä matka ole! Olin tässä kolme yötä peräkkäin töissä, tästä lähin kyllä kieltäydyn niin monesta yövuorosta peräkkäin!!! Jalat on turvoksissa kuin mitkä, vatsaa kivistää/repii ja vähän supisteleekin sekä unirytmi on ihan persiillään. Lisäksi jälleen hommasin itselleni flunssan =/ Taitaa olla enemmän kipeitä päiviä ollut kuin terveitä tänä vuonna. No, ei ainakaan kuumetta tuntuisi olevan...
Viimeksi kirjoittelin, että tyttö ollut vähän hiljakseen viime ajat. Alkoi hän sitten samantein melskaamaan kun olin sen saanut kirjoitettua =) Hyvä niin!! Mitattiinko solinapolinalta jo sf?? Ensi maanantaita odottelen josko itsekin saisin ne kelan paperit ym.
Ja ilouutisia, ostettiin vaunut!! =) Tuttavaperheeltä käytettynä mutta oli niin hyvässä kunnossa sekä edullisesti saatiin. Niitä tässä olen jo silitellyt ja hypistellyt! Kaverit on innostunut miettimään heille pieniksi jääneitä vaatteita ja tavaroita, joita meille kilvan tarjoilevat, ja sehän sopii. Kierrätys kannattaa kun ei niitä niin kovin kauaa edes tarvi niin tyhmää ostaa kaikki uutena, varsinkin tällaisen opiskelijaperheen!
-eppu rv 23
Elikkäs tuli taas tänään kävästyä neuvolassa tarkastuksessa. Hb laskenut 134:stä 113, mutta kun lähtö hb oli 115 niin ihan välttämättä ei rautaa tarvi alkaa lisätä, tosin mulle ne rautatabletit ei kyllä sovikaan että luontaistuotelinjalle mennään. Paino tippunut 200g viime käynnistä, kiitos sen ihanan ripaskataudin. Ihan hyvä, että paino pysyy edes vähän kurissa kun jo melkein 6kg yhteensä tullut. Sf-mitta oli 24cm eli yläkäyrällä mennään.. Täti kylläkin sanoi, että tulee tasoittumaan seuraavilla mittakerroilla. Toivottavasti, sillä mitään jättivauvaa ei millään viittis alkaa ulos pusertaan, luulisin ainakin että ihan normikokoisessakin on tarpeeksi tekemistä. Pitänee ilmeisesti hieman alkaa syömisiä tarkkaileen...=/ Sydän äänet oli 140 luokkaa, eli missään ei ollut valittamista.
Sitten, tämä pelätty asia eli sain ajan sokerirasitustestiin =/ Se olis sitten noin kolmen viikon päästä eli rv 26 tai 27, en nyt tarkkaan muista. Mutta itseni tuntien niin sen litkun juominen tulee tekemään kyllä tiukkaa vaikkei sitä paljoa olisikaan... Niin ja myöskin nyt saatiin kelan paperit mukaan eli niitä vain täyttämään. Pitää mennä kyllä lappujen kanssa kelaan kysymään, jotta kaikki tarpeellinen olisi jo ensimmäisellä kerralla mukana kun ne lähettää.
Uutena vaivana tullut suonenveto jalasta. Ihan koko ajan tuntuu siltä, että alkaisi kunnolla kramppaan, tosi inhottavaa!!! Myöskin närästys on hyvinkin tutuksi tullut sekä selkäkivut. Supistuksia tulee aina silloin tällöin ja ihan suht napakoitakin jotkut ovat tosin ei kivuliaita.. Eilen juuri miehelle puhuin, että koska ihmeessä se ihana seesteinen aika raskaudesta oikein tulee!?! Sellaisesta ei kyllä ole ollut vielä tietoakaan...
Mutta tällaisia aatoksia tällä kertaa..
-eppu rv 23+4
Juhlat tuli juhlittua ja nyt sitten odotellaan kolmenkympin kriisiä¿ei ole ainakaan vielä näkynyt¿
Kyllähän se SF-mitta mitattiin viimeksi, se oli 18cm - ihan keskikäyrillä kuulemma. Ja unohdin viimeksi mainita, että mie sain myös ajan sinne sokerirasitustestiin, mulla se on 20.2. ja olen kyllä yllättynyt jos kaikki arvot on paikallaan. On sen verran ollut häikkää noissa arvoissa, mutta hyvin ne kyllä on pysyneet nyt aisoissa kun olen mittaillut kotosalla.
Kahvia olen välillä yrittänyt maistella, mutta aina se vain närästää joten ei sitä kauhiasti tee mieli juoda ja supistuksia tulee varsinkin kun on enemmän touhunnut, tosin tänään on aamun supistellut taas aika ikävästi, mutta eiköhän tuo levolla mene ohi.
Kelan laput on tullut jo täytettyä, yritän tällä viikolla viedä ne. En nyt muista onko ollut vakuutuksista puhetta (tuo dementia on ruennut vaivaamaan¿) otettiin kamulle vuoden lopulla vakuutus ja siitäkin tuli jo laput, että on hyväksytty ja nyt on sitten vakuutus pienellä valmiina heti syntymästä asti.
Taidan jatkaa vähän lepäilyä, iltapäivällä mennään kaverin synttäreille ja kummityttö on tulossa yökylään! Mukavaa päivänjatkoa!
SolinaPolina rv 23+1
Moi pitkästä aikaa!
Seuraava neuvola on ensi viikolla. Sitä siis odotellessa. Mäkin saan varmaan silloin nuo Kelan paperit.
Vauva liikkuu tasaisesti ja pontevasti. Sellaisen hauskan huomion olen tehnyt että että usein kun mieheni juttelee masulle, niin poika potkasee vastaukseksi. Aika hauska yhteensattuma!
Mulla on kans suonenvetoa tai oikeastaan pohkeen kramppeja ollut nyt ihan parina yönä. Samoin alaselkä muistuttaa hidastamaan tahtia jos on kovasti ponnistellut päivän aikana. Mulla on muuten edelleen pahoinvointia. Prkl! Vieläkö teillä on kuvotusta? Joillain se kuulemma kestää loppuun asti ja ilmeisesti kuulun siihen porukkaan. Tämä on kuitenkin jo tosi lievää siihen alkupahoinvointiin verrattuna. Parin-kolmen tunnin välein kun syön, niin hyvin menee. Mulla on ollut yleisesti ottaen nyt kauhean ihana olo raskauden kanssa. Keskenmenon pelko oli kauheata, mutta nyt kun se on jo takana, niin olen energinen ja hyvinvoiva. Pahoinvointi ei hidasta juurikaan tahtia. Mulla on painoa tullut kanssa sellaiset 6kg raskauden aikana. Kovasti ihmiset sanovat ettei se näkyisi musta muuten kuin kasvaneena mahana, mutta pakkohan sen on jossain muuallakin näkyä. Rinnat on kieltämättä kanssa aika mehevästi kasvaneet. :)
Te olette kumpikin meneossa sokerirasitukseen. Miksi teidät on sinne passitettu?
Me todennäköisesti otetaan kanssa se lapsen vakuutus. Tapiolassa meillä muut vakuutukset niin sieltä otetaan vauvallekin. Mistä te olette vakuutuksenne hankkineet? Aika hinnoissa on muuten tuo lapsen vakuuttaminen...
Lupiini 23+1
Sokerirasitukseen jouduin sen takia kun bmi on 28 eli yli 25. Antaas kattoo kuinka tämän typyn kanssa siinä käy, että kuinka sekaisin arvot mahtaa olla!! Ja samaten sen kanssa kun tosiaan litkujen juominen tekee tiukkaa ja se pitää uusia niin monta kertaa kun se onnistuu..=/
Tässä jännityksellä mietiskelen, että on ehkä pienen pieni mahdollisuus ettei se äitiyspäiväraha olisikaan se minimi. On nimittäin töitä tullut taas hieman lisää.. Toivottavasti niitä riittäisi niin, että se raha edes vähän korottuisi. Minimi on niin kovin pieni, vaikka siihen varaudunkin ja sillä varmasti selvitään, mutta kivaa olisi jos hieman enemmän sais kun vaan sen 300euroa!! Ja vauvavakuutuksesta, mennään perjantaina varmasti ottamaan se Pohjolasta, siis missä muutkin vakuutukset on. Ei olla jaksettu hintoja alkaa vertailla ja tosiaan aikas suolasia summia ne vakuutukset kyllä ovat!!! Mutta vaikka ei rahaa niin paljoa olekaan niin kyllä vauvalle vakuutusrahat hommataan ihan mistä vaan, varmuuden vuoksi!
Hauskaa muuten kun meille niitä lappusia eilen neuvolasta annettiin niin oliko se synnytyssairaalalle sellainen " toivomuslappu" , mihin piti pistää että annetaanko lupa hätäkasteeseen ja myöskin nimiehdotukset tytölle ja pojalle. Onko teillä muilla sellaista?? Sitä alkoi ihan tosissaan niitä nimiä miettiin..=) Tänään töissä työkaverit ihmettelivät meikäläisen vatsan kokoa ja ovat ihan varmoja, että kaksi sieltä tulee!! Just!!! On vaan kaksi muutakin työporukasta raskaana ja tulevat pari viikkoa jäljessä, kummallakin aikaisempia lapsia ja vatsat ei sit vissiinkään ihan tähän mun vatsaan ole verrattavissa..=/ Alan tosissaan pelkäämään sitä jättivauvaa.. Vaikka onhan se vielä ehkä liian aikaista sitä murehtia.
Suonenvedot muuten on helpottaneet ihmeen hyvin.. Joten juokaahan tekin paljon vettä ja pitäkää villasukat yöllä jalassa niin johan auttaa!! Tietty vielä magneesiumiakin popsin, mutta paras teho taitaa olla vedessä ja sukissa!
Huomenna olis taas sitten neuvolassa se ylimääräinen käynti. Meikäläiselle näitä neuvolakäyntejä on kertynyt jo varmaan kahden edestä. Sitä en usko, että ultrataan mutta onpahan käynti kuitenkin..
-eppu ja typynen 23+5
Oi kuinka ihania uutisia Eppu!! Oikein paljon onnea pienestä nyytistä! En enää malta odottaa, koska mekin saamme oman nyytin kainaloon! Heti tuli mieleen, että jouduitkos ottamaan kivunlievitystä ja kuinka paljon? Tässä rupiaa ihan jänskättämään omakin synnytys!
Meillä oli keskiviikkona se ultra ja nyt kaikki oli oikein hyvin. Napavirtaukset oli hyvät, istukan reunoilla oli vähän kalkkeumaa, se on kuulemma normaalia näillä viikoilla. Jäbä liikkui ja voi oikein hyvin. Ja hyvät tulokset tulivat magneettikuvistakin eli normaalia alatiesynnytystä tässä nyt sitten odotellaan. Torstaina oli neuvolakin ja kaikki oli hyvin. Painoa oli tullut 3 vk:ssa 3kg, mutta osa kuulemma johtuu tästä meikäläisen turvotuksesta, jota löytyy oikein mukavasti. Paineet oli 136/86 ja sf-mitta 33. Jäbän syke 140 ja jäbä on jo todella alhaalla.
Tällä hetkellä tuntuu ettei tiedä koskaan milloin lähtö tulee&supistukset on lisääntyneet ja välillä on jo todella hankalaa kävellä kun tuntuu, että joku yrittää työntyä ulos..hih&Kauheat päänsäryt on ruenneet vaivaamaan, kun särky iskee niin ei pysty kuin vain makaamaan pimeässä. Aamulla oltiin käymässä ostoksilla ja torilla pari tuttua sanoi, että mie olen sen näköinen, että saatan lähteä jo ensi yönä synnyttämään. Tuskinpa sentään, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Eilen oli taas todella hiljainen päivä jäbällä, yritin häntä kovasti herätellä ja sain vastaukseksi vain yhden potkun. Mutta tänään on onneksi ollut vähän vilkkaammalla päällä.
Huomenna on sitten äitienpäivä ja Eppu pääsee sitä jo virallisesti viettämään. Myö mennään käymään tulevien mummujen luona ja sitten on vielä kummitytön 3v. synttärit.
Mitenhän Lupiini mahtaa jaksella?
SolinaPolina rv 37+5
Taitaa se SP:n synnytys olla myös aika lähellä...=)
Niin eli tiistaina menin osastolle ja keskiviikko aamulla alettiin käynnisteleen, eka kapseli laitettiin kohdunsuulle klo 8 ja seuraava klo 12. Näiden jälkeen oli lievää supistelua mutta sen viimeisen eli klo 17 kapselin jälkeen alkoi supistelut jo vähän tuntumaankin. Ysin aikaan illalla aloin olla jo aikas kipee (vaikka en kivusta vielä siinä vaiheessa mitään tiennytkään) mutta kohdunsuun tilanne ei ollut muuttunut sitten aamusta. Itkuhan siinä pääsi kun mies piti lähettää 50km päähän sairaalasta kotiin...
Sitten sain kipulääkkeen ja nukahtamislääkkeen. Hoitaja sanoi, että ne vie lääkkeen aiheuttamat kivut/supistukset pois mutta synnytyssupistuksia ne ei vie.. Siinä torkahtelin tunnin verran kunnes puolen yön aikaan muikeita supistuksia alkoi tulla 2min välein, eli tarkoittaen että synnytys on lähestymässä... Puoli yhdeltä hälyytin miehen paikalle ja samalla mut kärrättiinkin jo synnytyssaliin. Aloin salissa hengitellä heti ilokaasua ja siitä saikin mukavan vappufiiliksen päälle. Ja heti kun mies saapui paikalle niin kalvot puhkaistiin. Oon kuullu, että kun kalvot puhkastaan niin sen jälkeen alkaa sattua, sen takia vähän jännitin sitä.. Mutta kyllä sen jälkeen sitten alkoikin sattua. Melkoisesti taisin ääntä sen jälkeen pitää, mutta onneksi mies oli paikalla, että sain hänen kättään rutistaa (oli muuten ihan korvaamaton asia tuo miehen läsnäolo!!!!).
Hetken päästä alkoi olo olla melko tukala ja pyysin jotain kivunlievitystä. Anestesialääkäri oli ensiavussa ja lääkäri hoiti toista synnytystä viereisessä huoneessa (huudettiin muuten naapurin kanssa varmaan vuoronperään). Hetken päästä lääkäri pääsi paikalle ja oli jo laittamassa kohdunkaulan puudutusta mutta samassa lääkäriä tarvittiin viereisessä huoneessa jälleen... Eli jäi sekin saamatta. Epiduraalin sain loppujen lopuksi mutta sitten tuli jo kiirus saada tyttö maailmaan ja kätilöt sanoi, että se ei kyllä ehtinyt vaikuttaa yhtään. Pahoittelivat jälkeen päin kun näin vappuaikana on niin vähän henkilökuntaa, että sen taki kivunlievitys jäi mitättömäksi... Ihan meidän tuuria loppuun asti!!
Se mitä en ole ennen uskonut, että kivun unohtaa heti kun lapsi syntyy, mutta kyllä se totta vaan on. Ja muuten itse lapsen ulos pakertaminen ei sattunut yhtään, hurja paineen tunne tuli vaan tuonne alapäähän... Että itse olen sitä mieltä, että varmasti se epiduraali hieman taisi ehtiä auttaa. Istukka tuli ihan itekseen ulos, että sitä ei tarvinnut "väkivalloin" alkaa ryskiä. Lopuksi vielä tikattiin, kun imukupilla avustettuna aina täytyy leikata, jotta homma toimisi sujuvammin!
Yksi mistä olin ihan yllättynyt, oli jälkisupistukset!! Niitä tuli siinä päivä pari synnytyksen jälkeen, enkä ollut yhtään varautunut moisiin. Ihan melkein luulin että toista aletaan ulos pakertaan... Mutta onneksi ne ei muutamaa kertaa enempää vaivannut!
Nyt tämä maailman ihanin nyytti tuhisee tuolla päikkäreillä (tosin ei juuri muuta teekään syömisen lisäksi). Ristiäisiä pitäisi alkaa miettiä mutta tuo kummiasia on vielä niin auki! Ihan kamalaa alkaa ihanista ihmisistä valitseen muutama... Mutta nyt tämä mamma menee päikkäreille tuon pienen kanssa.
Minäkin olen koittanut kirjoitella, onnistumatta.. Koitetaan jälleen.
Oikein paljon onnea Eppuliinikselle tyttärestä!
Vedinpäs synnytyksissä kuitenkin pohjat , meille syntyi poika 29.4. Meni siis vappu niissä merkeissä meilläkin.
Mulla oli ollut se huono-olo jo pitkään. Oksettava ja väsynyt vointi sit paheni oikein reilusti viikon sisällä. Vointi oli lopulta todella kurja enkä oikeastaan jaksanut kuin maata ja kaikki suuhun laitettu tuli heti ulos. Maanantaina menin synnytysvastaanottoon pahan oloni kanssa ja otettiin labroja jotka osottautuivat olemaan aivan sekaisin. Mut otettiin osastolle ja alettiin puhuun käynnistyksestä. Viikkoja tuolloin 36+0. Päätettiin ottaa seuraavana päivänä vielä uudet labrat ja katsoa käynnistys vasta sen jälkeen. Tuli tiistai ja labrat otettiin. Niiden vastauksesta meni puoli tuntia, kun tuli ilmoitus että kiireellinen sektio tehtävä! Mulla oli oma henki vaarassa. Lapsi oli käyrällä ja voi sen mukaan ihan hyvin. Mies ehti juuri sairaalaan kun lähdettiin saliin. Jouduin sektion jälkeen itse pariksi yöksi teholle, enkä muista ajasta mitään. Vauva syntyi 9pisteen kauniina pikkumiehenä. Painoa 2940 ja pituutta 46cm. Lapsivesi oli vihreätä ja sen vuoksi hänkin vietti pari tuntia seurannassa. Meillä oli siis aikas karu startti uudelle elämälle. :( Nyt käymme vielä hieman seurannoissa asian tiimoilta. Tai lähinnä minä käyn, pojan pitäisi olla terve.
Poika on loistava! Kaunis ja täydellinen. Kyllä on ollut ekana äitienpäivänäni tunteet herkässä. Häntä pitää herättää n 3tunnin välein syömään, mutta nyt kun viikkoja on jo enemmän, niin hän alkaa heräämään itsekin hiljalleen. Vielä ei jaksa imeä kauhean hyvin ja olemme pullomaidolla mm tämän vuoksi. Pulloon saa nopean virtauksen kun tissiä imien itsensä väsyttää loppuun nopeammin. Mulla ei myöskään maito ole oikein edes noussut, tulee ihan vain tippoja. Voi olla että alun hankaluuksien vuoksi ei lähde imetys täällä lainkaan käyntiin, mutta harjoittelemme tätä vielä. Enkä meinaa asiasta ottaa stressiä. Mulla on ihana poika ja olemme elossa! Tässä on onnistumista elämään jo yllin kyllin.
Lupiini ja poika 12pvä
Lupiinille ihan kauhean paljon onnea pienestä pojasta!!! =) Saanko udella mitä häikkää labroissa oli?? Olihan se meidänkin alku melko hurja mutta vedit kyllä pohjat siinäkin... Ja tosiaan, loppu hyvin kaikki hyvin! Ja hienon asenteen olet imetykseen/pullo ruokintaan ottanut!!! On totisesti tärkeämpiäkin asioita kun imettäminen, lapsi varmasti kasvaa yhtä hyvin pullomaidollakin. Itselläkin oli jos jonkinmoista hankaluutta imetyksen kanssa mutta ihme ja kumma se lähti käyntiin...Meillä on tytöllä alkanut inhottavat ilmavaivaongelmat! =( Nyt on pari kolme iltaa/yötä tuskissaan huutanut ja itseä inhottaa kun mikään mitä tekee niin ei auta.. Mutta niinhän se vissiin noiden koliikkijuttujen kanssa menee, lähellä kun on ja vaan odottaa, että vatsan väänteet menee ohi. Kaiken maailman tippoja nyt yritetään tytölle syöttää vaihtelevalla menestyksellä, tykkää niin puklata ne pois. Vyöhyketerapiaa kokeillaan jos noista tipoista ei ole minkäänlaista vastetta! Terveydenhoitajakin kävi kotikäynnillä ja hyvin on painoa tullut, nyt ollaan jo syntymäpainossa, että on sitä maitoa sitten tullut vaikka itellä kovin epävarma olo sen suhteen on ollutkin...Mites SP? Me täällä nyt sitten ootellaan sun posahtamista =) Vaikka ihan hyvä mitä lähemmäksi laskettua-aikaa synnytys menee.. Tuolla kun huomasi, että mitä pienempi vauva niin sitä useammin on jonkinlaista häikkää. Vaikka ei vakavaa mutta esim. keltaisuuskin (vaikka helposti hoidettavissa) inhottaa jos sen takia kotiin pääsy viivästyy... Voimia viimeisille hetkille, on sentään vähän edes muistissa minkälaista sen vatsan kanssa oli olla vaikka ei ihan loppumetreille edes päässytkään..=)eppu ja typy huomenna 2viikkoa
Eppuliinis: meille terkka antoi vinkiksi kokeilla mahan väänteisiin Rela-tippoja. Olet varmaan jo saman vinkin kuullutkin, mutta mainitsen vielä varmuuden vuoksi. Me ajateltiin ne aloitella pojalle jo sen vuoksi kun hän on korvikkeilla kasvamassa ja lisäksi masua näyttää hieman vääntävän. Millaisissa pätkissä teillä nukutaan?Kyselit lisäksi labra-arvoista. Mulla oli maksa-arvot reilusti koholla, samoin bilirubiini ja munuaisarvot. Hyytymistekijät ihan muuten vain sekaisin. Samaan aikaan päällä oli veritulppariski ja vuotoriski. :| Lisäksi elektrolyyteissä pientä häikkää. Lopulta mun ph laski liikaa ja jne. Mulla oli siis oikestaan aika paljolti pielessä noi labrat. Maitoa ei tule vieläkään... Joka päivä mä päätän että lopetan tämän pumppailun, mutta huomaan yhä vain keittäväni pumppua seuraavalle kerralle valmiiksi. :) Lopetan viimeistään sit kun mies menee töihin, jos tulosta ei ole syntynyt.Kotona on ollut ihana olla. Pikkumies on ihan loistava. Kavaa ihan silmissä. Meillä on alkuun tiuhemmat neuvolapunnitukset ja eilen oli jo painoa kertynyt 3055! Syntymäpainon ohi mennään siis jo hienosti. Pituuttakin oli venytty 2cm, eli 48senttiin.Missäs tosiaan SP on?
No kylläpäs oli labrat sekaisin. Sanoivatko koska normalisoituu synnytyksen jälkeen? Juu meillä on ne Rela-tipat sekä Disflatyl-tipat käytössä, ja ihme kyllä viime yö meni ilman itkuja ja vatsanväänteitä! =) Yöt annan nukkua 5-6h pätkissä jos tyttö vaan niin pitkään nukkuu. Yleensä kyllä nukkuukin, erityisesti jos niitä vatsakipuja on ollut niin ne laittaa väsyttään. Mutta viime yönäkin nukuttiin 5h pätkissä eli kerran herättiin syömään... Aika luksustahan tuo oli! Päivisin heräillään 4-5h välein. Enää en tosiaan pidä niin tarkkaan siitä kiinni, että 4h välein syödään. Tyttö tietää nälkänsä ja painoa on tullut hyvin, inhottavaa mennä toista ihan täydestä unesta herättämään. Eikä hän kyllä unisena mitään jaksa syödäkään...Hyvähän tuo on että jaksat yrittää pumppailla, mutta älä vaan väsytä itseäsi liikaa!!! Itse kun jouduin viikon verran tekemään treffejä sen lypsykoneen kanssa niin oli se aika raskasta vaikka ei kestänytkään kuin viikon... Varmaan itsekin tiedät, mutta yritä ihmeessä poikaa aina tissille lisäksi jos hän vaan jaksaa. Paras lypsykonehan tuo pieni ihminen on! =) Itellä nännit ollut kohtuu koetuksella, sellaisia pieniä vesikelloja ilmaantui ja kun ne puhkesi ja ns. kuivui pois niin silloin oli nännit ihan haavaumilla.. Perskules kun suihkussa käyminenkin sattui niin penteleesti, mutta nyt näyttää/tuntuu suht hyviltä. Ei se imetyskään käy niin kuin elokuvissa, aina saanut imetyksestä niin helpon käsityksen! Mutta jaksamista pumppailuihin =) Ja hienosti on teidän prinssi kasvanut! Tänään pääsee äiti ja isä vähän kaupoille (hyvin pikaisesti) kun mummi tulee pientä katsomaan. Ristiäisiäkin aletaan suunnitella, kauheen vaikeeta on nimiä miettiä, edelleenkin! Missäs vaiheessa lupiini teillä on ristiäis mietinnät? Vai tuleeko teille ristiäisiä vai joku vastaava? Ollaan varmaan puhuttukin aiheesta mutta ei tämä lahopää muista yhtään mitään...Niin SP, missä oot? Kuulumisia kaivataan =) eppu ja tytteli 2viikkoa, ps. jonka kynnet tänään ekaa kertaa leikattu (hiukan äitiä jänskätti..)
Täällä ripaskatauti jatkuu lähes entisellään, mitään ei juuri pysty syömään (nyt edes hiukan paremmin kuin alkuviikosta) ja maha ihan kuralla!! =( Siitä painosta, yhteensä mulle tuli rakenneultraan asti 6kg lisää ja lääkäri vaan naureskeli, että on tainnu muutama joulukilo tulla mutta ei mitenkään pahasti. Et ihan normaalina se mun painoa ainakin piti. Tosin nyt tämän vatsapöpön myötä paino on tippunut n.3-4kg. Siitä olin jo vähän huolissani ja soitin neuvolaan kun onhan tätä jatkunut jo tämän viikon, mutta sanottiin että katsotaan maanantaina (niin kuin arvelinkin kun sillon vasta lekuri paikalla).
Niistä supisteluista mulle sanottiin, ja itsekin raskasta työtä teen (paljon joutuu nostelemaan ja välillä saa nyrkin iskujakin varoa), että ihan normaalia on ja että kuuluukin supistella!! Se vaan kertoo siitä, että kohdulla on valmius supistaa kun se tosi hetki tulee. Kun ne ovat kivuttomia ja epäsäännöllisiä (jossain oli joku raja kuinka paljon tunnissa sais supistella ennen kuin pitää hätääntyä, muistaakseni 10 kertaa tunnissa ym.) niin ei huolta. Että jos ei kipeetä tee niin ollos huoleti. Ite muutamia kertoja herännytkin aamuyöstä siihen kun supistaa, juuri työvuoron jälkeen. Mutta muutenkin on silloin tällöin supistellut. Muita palstoja kun olen seuraillut niin jotkut ei totisesti pysty tekeen juuri mitään kun supistaa koko ajan... Se olis kyllä jo ilkeetä. Mutta toivottavasti tämä edes vähän helpottaa, eli tarkoituksena ei ollut vähätellä tuntemuksia ym. vaan helpottaa niitä! =)
Eipä meilläkään neuvolassa juuri mitään keskustella ym., mitat mitataan ja se on siinä. Varmaan odottavat, että me alotetaan keskustelu jos on jotain epäkohtaa tai muuta mutta ei he ole kyllä aloitetta tehnyt. Itse olen sellainen suupaltti, että puhun kyllä jos on jotain asiaa, ettei se itseäni ole niin haitannutkaan... Ja lapsettomuutta ei ole otettu puheeksi muuta kuin silloin ensimmäisellä kerralla. Siinä olisin toivonut enemmän tukea kun niitä kovia vatsakipuja oli, tämä kun on mahdollisesti meidän ainoa tilaisuus edes lapsi saada niin luulempa, että myös pelot on sen mukaisia...
Tällaisia fiiliksiä tällä kertaa, toivottavasti en loukannut kannan otoillani..
-eppu rv 21+1