* ELOkuisten 07 vauvojen syyskuun eka viikonloppu *
Linkki edelliseen pinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=11031751&p=&mpage=1&tmode…
Nukkumaan pitäisi mennä, mutta jos meidän murisija kohta herää, niin olisin valmiina vaihtamaan vaipat..
Meillä on tällainen pieni sinappinen ongelma. Meinaa pienen miehen pylly mennä huonoon kuntoon, kun tekee sellaisia pieniä (puolen teelusikallisen) kakkatuhruja joka välissä. Vaippoja ei ehdi siihen tahtiin vaihtaa. (tekee kyllä ne kunnon satsitkin aina useampaan vaippaan.) Tästä pienestäkin kakkamäärästä tuntuu tulevan vaippaihottumaa. Tällä hetkellä bepanthen on tainut vähän auttaa, mutta onko muita vinkkejä? Meillä osakestoillaan myös. Välillä menee äidin hermot (ja pojaltakin nälkäisenä), kun juuri olen saanut viritettyä harson pojalle, kun siinä on jo pienen pienet sinapit, joita en siis halua jättää tuon pyllypunotuksen vuoksi päälle. Ja eikun uudestaan harsoja taiteilemaan. (siis harsojen asettelu on minusta vielä hankalaa, vaikka ovatkin parhaimmat kestot tähän mennessä kokeilluista).
Täällä poika kasvaa vauhdilla (kuten siskonsakin aikanaan). Pienimmät vaatteet ovat jo jääneet pieniksi.
Meillä jekovit aiheutti aikamoiset väänteet mahassa, liina pelasti jonkinverran, mutta nyt pitää kokeilla d-tippoja.
Ristiäiset ovat sunnuntaina.. Ja kaikkea vielä tekemättä..
Nyt tutimaan..
Västis ja poika 2päivää vajaa 4vkoa
Kommentit (65)
Niinpä, ja kuten mieheni totesi, että voi myös olla ettei olla osattu seurata vauvan kontaktin ottamista sillä silmällä ja siksi alettiin olla aiheesta huolissamme. Neuvolasta saatuun hymynaaman kuvaan vauva kuitenkin selkeästi reagoi ja seuraa sitä silmillään, mutta ei mielestäni ota meihin selkeää usean sekunnin kestoista katsekontaktia, eikä ainakaan useasti päivässä.
Mitä olet/olette siitä mieltä, että pitäisikö vauvaa katsoa silmiin aina kun imettää? Terveydenhoitaja tuttuni otaksui, että selkeä katsekontakti voi puuttua myös sen takia, että saatan imettäessäni esim. katsoa tv:tä tai olla netissä. Kaikella ihmeellä sitä itseään onnistuukin syyllistämään.
Mutta kuten jo kerroin, niin lastenlääkärin mukaan poikamme oli ihan täysin normaalisti kontaktia ottava jne. eli turhaa tässä varmaa enää jatkan asian pohtimista.
Ja aikaisemmin kyselin tällaista:
Osaako joku sanoa, että miksi nukkuminen onnistuu paremmin silloin, kun ollaan liikkeellä? Kotona ei meillä oikein muualle nukahdeta kuin tissille tai syliin, mutta usein jos lähdetään kaupungille tai johonkin kauppakeskukseen, niin tyyppi saattaa nukkua vaunuissa pitkään tyytyväisenä ja kunhan välillä tissittää, niin jatkaa vielä unia heräämisen jälkeenkin, kun taas kotona on usein imettämisen jälkeen hereillä 1-2 tuntia.
Ei kai edellä kuvatussa voi olla syynä se, että kaupungin äänet/hälinä tms. stressaisi vauvaa ja nukkuu siksi?
Mutta tähän ei kukaan kommentoinut, niin osaatko olla tästä jotakin mieltä?
vappukala
yksikätisenä kirjoitan. saattaa olla, että vauvasi säännöstelee virikkeiden tulvaa nukkumalla. omani sulkee heti silmänsä jos mrtrli ympärillä yltyy. kun tilanne rauhoittuu, hän palaa taas katsekontaktiin.
Empä ole aikoihin koneelle ehtinyt. Te muut sitten näytätte kirjoitelleen sitäkin enemmän. Meni tässä aamu kirjoituksianne (kaiken muun touhun ohella) läpi kahlatessa. Kiva lukea miten muilla on lähtenyt vauva-arki rullaamaa!!
Meidän poika viihtyy edelleen hyvin tiheästi tissillä ja nukkuisikin vain kainalossa tai sylissä. Muutoin poika on oikein tyytyväinen eikä paljon itkeskele. Vähän vain jänskättää kuinka tämä arki lähtee pyörimään kun mies huomenna aloittaa työnsä taas loman jälkeen. Voi arki olla aika hulinaa kolmen alle kouluikäisen kanssa..!!!!
Unohdin jo kuka se oli kun kyseli tuota, että miksi vauva nukkuu paremmin liikkeessä ja hälinässä kuin kotosalla. Meillä kaikki pojat olleet tälläisiä ja itse olen aina ajatellut että niinhän se vauva siellä masussakin (ainakin meidän pojat) nukkui paljon päivällä kun liikuin ja touhusin ja sitten illan tullen aloitti elämänsä. Itse en tuota virike asiaa ole tullut edes ajatelleeksi.. Voipi sekin pitää hyvin paikkansa. Tosin meillä kärryttelyt lenkit (jolloin siis lapset nukkuneet erityisen hyvin) eivät ole edes suuntautuneet kaupungin hälinään, täällä lähes maaseudulla kun asutaan.
pönttö-örvelö ja poika tasan 3 viikkoa
Ihmeellistä,että tänään päästiin aamulla ulos sulassa sovussa lasten kanssa ja ihan ajoissakin. Ihmeellistä..
Tuosta ulkona nukkumisesta. Meillä kyllä raitis ilma ja liikkeellä olo on nukuttanut ihan hyvin molempia lapsia. Tosin esikoinen ei nukahtanut liikkeesseen tai raittiiseen ilmaan edes vauvana ellei ollut väsynyt ja päikkäreiden aika. Mutta väsähtäessään nukkui hyvin, saattoi kyllä heti herätä, kun liike pysähtyi.
Nani: Meidän automme on pois käytöstä yhä. Voitko huomenna tulla Kiveriön lähistölle? Voisin antaa meidän tarkankin osoitteen yksityisesti, mutta en kuitenkaan ihan täällä. Minulla ei ole edes anonyymia s-postiosoitetta. Voidaan kyllä tehdä treffit jonnekin lähistölle, jos käy.
Onnea nimistä! Ainakin Luminian tyttö oli saanut kauniin nimen.
Täällä poika jatkaa murisemista ja tulkitsen niitä murinoita varmaan öisinkin väärin ja saatan aloittaa imettämisen, vaikka pojalla ei oliskaan nälkä. Alan olla aika väsynyt. Esikoinen lähtee puolen toista viikon kuluttua pariksi yöksi mummille ja ukille yökylään. Aion silloin nukkua kaikki ne pätkät kuin vauvakin. Jos olo siitä tasoittuisi.
Västis silmät ristissä ja ihana murisija poika 5vkoa1pv
Meillä neiti tuhrukakkaa järjestäin kaikki pyllypyyhkeet. Minä olenkin alkanut jollain tavalla kakattamaan vauvaa. Ennen kun vaihdan kakkavaipan otan tytön syliin kakkaamaan niin että jalat on ihan kippurassa ja tapputtelen selästä ja pomputtelen ylös alas. Samalla saatan jutella että teeppäs nyt kaikki kakat likaiseen vaippaan niin sitten pestään pylly. Joskus taas oikein huomaa että nyt masussa kiertää mutta kakka/pieru ei vaan tule ulos. Silloin hieron masua myötäpäivään tai pumppaan eli suoristan ja koukistan vauvan jalkoja ja joskus se saa suolen toimimaan. Tätä pumppaamista saatan kokeilla siinnä pyyhkeelläkin kun neiti on sen jo tuhrinut että tulee kaikki loputkin siihen pyyhkeelle eikä heti puhtaaseen vaippaan. En tiedä onko tästä mitään hyötyä. Miltein aina on täälläkin kakat vaipassa mutta minä en kovin usein vaipaan kurki eikä iho ole vielä edes punoittanut joten tuskin kakat siellä kovin pitkään ovat olleet.
Meillä ei vielä ole ehditty mitään rytmiä rakentaa. Tässä muutamana aamuna näyttää siltä että vauva olisi aamu-uninen joka olisi hyvä. Voisin laittaa isompia kouluun ja kerhoon vauvan vielä nukkuessa ja kun he olisivat puuhissaan ehtisin sitten hoitaa rauhassa vauvan aamutoimet. Viime yönä kuitenkin oli aivan pirteänä hereillä klo3-5 ja se ei kyllä toimi tosin nyt kyllä myös nukkuu aamua pitkään =/. Eilen illalla meillä oli sauna ja ilta meni sitten nukkuessa saunomisen päälle. Ehkä siksi vauva olikin yöllä niin pirteä. Tässä vähitellen pitää jokin rytmi rakentaa mutten tulee kaaos. Tai luultavasti yritän saada yöt rauhallisiksi niin että saan itse nukkua mahdollisimman paljon eli keskitän vauvan syömisen iltaan.
Meillä tuo imetys vielä takkuaa sen verran että nännin suuhun saaminen on vielä melkoinen tissipaini kun neiti ei avaa riittävästi suutaan. Neiti sitten " suukottaa" nännin päätä ja vääntää ja huitoo kun maitoa ei tule. Kun sitten viimein saadaan tissi suuhunsa asti imetys onnistuu hyvin. No vastahan tässä ollaan viikon verran elämää opeteltu että eihän sitä voi kaikki onnistua heti =).
nuttu ja tyttö 8vrk
Pitkästä aikaa vauva nukkui klo 23- 04 putken. Nyt näyttää tulevan isompia kakkoja, ja vauva syökin pitempään kerralla eli saa rasvaista jälkimaitoakin... Ehkä tämä l' ' htee tästä rytmittymään...
Ja äidillä tissit koko ajan räjähtämispisteessä. Ollaan tässä lähdössä ekaa kertaa vähän haistelemaan ulkoilmoja, kun on nätti ilma. Kun tuo vaan heräis, niin, että vois imettää, vaihtaa vaipat etc.
Napatynkä irtoaa just pian. Syntymäpaino melkein kasassa (eilen 70g puuttu). Meillä samoja tissittelyongelmia, että vaan nuolee tissiä ja huitoo käsiä, mutta sitten hermostuu itsekin, kun maitoa ei vain tule. Täytyy vähän niskasta työntää lähemmäs, että ymmärtää käydä kiinni kuin sika limppuun. :)
Eilen kylvettiin ja saatiin kasa uusia vaatteita, kun mamma kävi. Naurettavan paljon meille on jo kertynyt noita 50/56 vaatteita. Ehkä ne tällä sammakolla menevät kauankin, kun on nooooin pieni. (Syntyessään 6 päivää sitten siis 46 cm.)
Tämmösiä.
Huuruinen Enni ja nukkuva vauva 6 vrk
Eilen kirjottelin hirveen sepostuksen taas mutta eipä sitä pinossa näkyny eli oli kadonnut jonnekkin ku en ehtiny sitte tarkistaa sitä heti kirjoittamisen jälkeen niin jäipä sitte homma siihen...eli otetaas sitte uusiksi..
Eli se isoveljien koulusta tuoma flunssa iski sitten Viltsuunki ;( pari päivää toinen on ollu tosi tukkonen, räkä ei valu vaan pysyy tuolla jossain uumenissa...onneksi jaksaa kuitenkin imeä oikeastaan hän ei muuta teekkään ku tissuttelee...aika itkunen on kyllä nyt ollu...Kuulemma ko virus on sitte sellasta versiota jolle ei ole kellään minkäänlaista vastustuskykyä taikka vasta-aineita joten äidinmaidosta ei ole mitään hyötyä tässä asiassa...mää olen ainut joka olen sinnitelly sairastumatta onneksi! Yöt onneksi on ollu suhteellisen rauhallisia ku antaa vaan tissiä...mutta paljo useemmin vaatii sitä nyt ku on sairas, ennen tätä pöpöä selvä yörytmi oli jo söi ja nukkui, syöttövälit ihan jees..
Ens viikko pelottaa ihan, mies on koko viikon reissussa ja mun täytyy yrittää pyörittää tätä porukkaa kouluun ja harrastuksiin vauvan kans...esikko ku pitää viedä keskustaan kouluun ja tokaluokkalainen ei osaa vielä lähteä itekseen, niin siinä onki sompaamista että saa molemmat ajoissa kaheksaksi koulun penkille huh huh!!
Meillä kans osakestoillaan...nyt olen jo päässyt niin sinuiksi noitten vaippojen kans että tiedän mikä on tällä hetkellä paras juttu meille...tuo lla pikkumiehellä ku on tosi tikut jalat ja pieni pylly, on esim kushiesin aio 2-4kg tarkotetut vaipat vielä hieman isot, paras yhdistelmä on imsevimsen kuoret joissa sisävaippana esim jutan yhden koon sisävaippa jossa on sellaset rypytyksen jalansuissa...meillä tuo on sellanen kakkakone ettei mun harso ja kuori yhdistelmä (tosi hyvä yhdistelmä on) ei oikein toimi ku mulla noita pikkukuoria ei ole ku kolme kipaletta niin yhdetki kakat tuhruttaa kuorenki reunat niin että koko potin saa laittaa pesuun..mutta kestoihin olen kyllä tosi tykästynyt! Yöllä vaan käytän liberoa, pampersi teki pepusta punasen (olen kokeillu noita äippäpakkauksen ilmaisnäytteitä) niin ku muillaki meidän pojilla aikoinaan
Västikselle tsempit ristiäisvalmisteluihin! Meillä ne on vasta kahen viikon päästä!
Täytyy mennä kotihommiin ku tuo tuhisia kerta nyt nukkuu niin sais jotaki aikaseksikki..
Onnea vielä kaikille vauvautuneille! Nautitaan pienokaisistamme ja koittakaahan pysyä terveinä!
Nani76 ja Vilperi 3vkoa (mihin tää aika oikein katoaa)
Miten voikin jättää asioita viime tinkaan.. Vielä toista nimeä haetaan pojalle ja huomenna on kastetilaisuus.
Mutta piti aiemmin mainita rikkinäisistä rinnanpäistä. Eli myös liivinsuojilla voi olla merkitystä. Kertakäyttöiset voivat pahentaa asiaa ja jos liivinsuojia ei vaihda usein. Bambuiset kuulemma ovat jollain auttaneet paljon. Myös minulla vielä noin viikko, pari sitten ekat vauvan imut vielä sattuivat. Nyt ei enää. Onkohan vauvan suu kasvanut vai itsellä vähemmän piukeana rinnat, mutta nyt ei enää ekat imut tunnu ollenkaan pahalta.
Nanin perheelle ja pikkuiselle paranemisia.
Västis
lauantaina.Tyttö on tosi tyytyväinen,nukkuu 4-5 tuntia putkeen nukahtaessaan,sekä yöllä,että päivällä...Imee tissiä kerrallaan vain 5-10 minuuttia,mut maitoa tuleekin niin paljon,että tyttö ei ehdi edes niellä,sit kakoo kovin,kun maito menee väärään henkeen.1kk torstaina neuvolassa tyttö olikin jo 4450g ja 54,5cm(synt. 3360g ja 50cm)
Täällä on täyskestoiltu tosiaan 5 päivän iästä eteenpäin,ainoastaan ulkomailla aion käyttää kertiksiä.
Meillä mies ei pitänyt lainkaan isyyslomaa,mikä harmitti,mut siihen ei nyt vain ollut mahdollisuutta....Käytiin tosin viime viikol Lapissa olemassa muutama päivä koko perheellä ja piipahdettiin Norjassakin pikapikaa.Mut tuosta reissusta oli rentoutuminen kaukana,mies halusi mennä tuulispäänä kokoajan jonnekin nähtävyyksiä katsomaan ja minä oisin kaivannut kiireetöntä yhdessäoloa....Sitten 7v tyttö ja 10v poika ,mitä parhaimmat riitapukarit tätä nykyä kinasteli liki koko reissun keskenään.Ja oman kortensa pinnan kiristymisessä toi myös ihana murkkupojumme,joka suutuksissaan tönäisi 10v pojan takaraivo edellä auton tuulilasiin,kun 10 vuotiaan kynsi osui esikoisen silmämunaan.
Onneksi nuorempaan poikaan ei pahemmin sattunut,se on pääasia,luojan kiitos on kovapäinen,mut auton tuulilasi maksaa 400-600¿,uusi tilattiin juuri....Ja esikoispoika maksaa sitä reilu 2 vuotta viikkorahoistaan,riippuen lasin lopullisesta hinnasta.Eri asia,jos olisi ollut vahinko,mutta kun ei ollut.
Lahjalle haettiin passia eilen ja teimme samalla vakuutuksen vauvalle kylillä asioidessa.Lähden ystäväni,hänen 7v tytön,meidän tyttöjen (2 v ja 7v sekä tietty vauva kanssa pian ristiäisten jälkeen etelänlämpöön rentoutumaan,isin jäädessä kotiin poikien kanssa,hän ei voi työkiireiden takia lähteä mukaan,harmi vaan)Taapero oli ekalla reissullaan vajaa 3 viikkoa,kun oltiin koko porukal etelässä.Lahja sentään jo jonkin verran yli kuukauden.M
Tytölle anoin viikon loman koulusta,hän kun on ollut kerran vähemmän ulkomailla kuin muut lapsemme.
kirjoittamaansa jälkikäteen...
Lahjalla on yhä yhtä tuuhea tumma tukka päässä,kuin syntyessään.Jännä nähdä lähteekö se pois,taaperolla tukka pysyi päässä kokoajan,hänelle ei tullut edes pikkukaljua takaraivoon...
Me ei oo ehkäisty ollenkaan tämänkään synnytyksen jälkeen ja tuskin ehkäistäänkään,sillä vielä yksi lapsi ainakin on tervetullut perheeseemme,jos on tullakseen.
10 vuotias herkis poikamme oli ihana yx päivä,kun sanoi minulle,että äiti olen sinusta niin ylpeä,kun meille tuli taas näin ihana tyttövauva...Nuo on ihania hetkiä,jaksaa nuo aiemmin mainitut huonotkin päivät sit kun on näitä aivan loistaviakin päiviä.
Nyt nukkumaan,aamulla touhuamista riittää.
Lumina ja Lahja 1kk 2 päivää
Meitin poika täytti tänään 1.9. kuukauden.
Päivät ovat rytmittyneet jo aika hyvin ja toissapäivänä neuvolassa saatiin tosiaan " lupa" kokeilla olla pelkällä tissimaidolla, näihin päiviin saakka siis saanut lisämaitoa joku 60-80 ml iltaisin. Katsotaan siis riittäisikö pelkkä tissimaito.
Tänään oltiin kaverin häissä eli ensimmäiset juhlatkin, joissa on enemmän väkeä tuli läpikäytyä. Suurin osa ajasta tosin kului nukkuessa, ehkäpä ihan hyvä niin.
Yöt meillä nukutaan hyvin. Käydään yleensä siinä yhden maissa nukkumaan, noin kuudelta herätään syömään ja jatketaan sitten unia johonkin kymmeneen - yhteentoista.
Joko kirjoitti ulkomaanmatkailusta - kivaa kuulla, että ihan pienen vauvan kanssa tosiaan voi matkustella, koska ollaan suunniteltu viimeistään talvilomalla lomaa jonnekin lämpöseen ja ehkä viikonloppureissua jonnekin kaupunkikohteeseen sitä ennenkin.
Näin täällä.
Itse inhoa n kaikkai lasten sairauksia yli kaiken, kun siinä on niin voimaton auttamaan:( Onneksi meillä ei ainakaan vielä ole mitään. Vauva nukkui taas klo 22- 043, jolloin söi ja pöräytti kakat. Jatkoi sitten mahtavan murinan kanssa puksuttelua klo 7.30 asti, jollloin tuli toiset kakat. Ihanaa kun sai nukkua!!!!!!!!!!!!! Vauva syö nyt vähemmän öisin, mutta illalla on onneksi pientä tankkausta. Toivoisinkin sen kääntyvän niin, että illalla masu täyteen ja aamulla lisää.Maitoa tulee edelleenkin vauhsilla, mutta rinnat eivät kuitenkaan ole enää onneksi ihan pinkeät.
Oletteko muut ulkoilleet kuinka vauvan kanssa? Itse asun Helsingissä ja täällä on nyt tosi koleaa. EN ole kuin kerran käynyt lähikaupassa vauvan makoillessa rattaissa, ja silloinkin tuntui että heti kotiin. Meillä olisi ihanat ulkoilumaastot, mjutta ajattelin odottaa että ukkeli kasvaa vielä pari kuukautta ennen kuin lähden pitemmille kävelyreissuille...
Onko kenelläkän halua kommentoida kannattaisiko vaihtaa, kun meillä on ihanat Briot mutta ne eivät mahdukaan hissiimme. Vaunuvarastoa ei ole, eikä kellaritilaan uskalla jättää mitään. Nyt voisin vaihtaa ne pienempiin Emmaljungiin kuomurattaisiin. Kuomareissa ei ole koppaa, joten joutuisin pärjäämään rataspussin kanssa: Meitin vain, että toisaalta nuo Briot ovat aivan mahtavat työntää ja suojaisat vauvalle, mutta miten niitä sitten käyttää jos ulo sei pääse... Meillä on ollut EMmaljungan kuomarit aikaisemmin, ja nämä Briot ovat jotenkin paljon jämäkämmät. Mutta siis liian isot.
Vaippakysymys paljon nukkuvien äideille: miten usein herätätte vauvaa vaipanvaihdolle, tai siis vaihdatte nukkuvat vauvan vaippaa? Minulla on se ongelma, että vauva pissaa ja kakkaa paljon ja tuntuu, että suurin osa päivän vaipanvaihdoista menee niin, että vauva herää kiukkuisena kesken unien. Mutta kun muuten homma vuotaa:(
Terkuin Gekko, Muru ja Öhnöh
Me ollaan lähinnä ulkoiltu ostoskeskuksissa, kun Helsingissä siis myös asutaan.
Niin ja vaunuista:
Me arvottiin pitkään Briojen ja Emmaljungan välillä, mutta sitten päädyttiin kuitenkin hankkimaan Dorjan merkkiset Spring Cool -malliset vaunut ja ollaan oltu näihin tosi tyytyväisiä.
me ollaan tehty max tunnin vaunulenkkejä kerrallaan,aion syksyllä alkaa tekemään pidempiä lenkkejä(kun saan vielä ristiäiskiireet alta pois),kunhan vauvan vaatettaa hyvin ja sujauttaa vaikka fleecepeiton kanssa vaunun koppaan,niin hyvin voi tehdä pidempiäkin lenkkejä.
Vaipan vaihdosta,meillä kestoillaan ja yöllä en vaihda enää vaippaa,ellei kakkaa...nyttemmin ei oo kylläkään enää kakannut lainkaan yöaikaan.
Imuja laitan 2 päällekkäin yöksi ja välillä 2 imua,jos mennään pidemmille kauppakierroksille.Kotona vaihdan useammin,n. 2 t välein,jos imuna on vain 1 microkuitu-imu(swaddlen taskuvaippoja oon käytänyt kokoajan)
Lumina ja Lahja 1kk 3 päivää
Ulkoilusta ja vaipanvaihdosta: meillä pikkumies nukkuu ainaki yhdet päikkärit ulkona, siellä on raikasta ja hyvä ilma hengittää, luvan sain ku ei sillä ole kuumetta. Pukee vaan tarpeeksi päälle niin eiköhän sitä pitemmätki lenkit jo onnistu...nukkuu sellaset 3-4h kerrallaan ja kestovaippa on siis koko ajan, en herätä häntä vaihdolle ja mitään ylivuotoja ei ole tullu, varmaan voisinki ruveta myös öisin käyttämään kestoja...mää en vaihda vaippaa ennen ku aamulla ja yleensä pikkumies kakkaakin vasta sitten, tosi hyvänä on peppu pysyny ei ole tarttenu ilmakylpyjä tms. Meillä siis käytetään kuorivaippaa ja sisävaippaa tai harsoa ja kuorta/hahtuvia, lisäimuja ei ole vielä tarttenu
Västis: Kuinka ristiäiset sujui? Saitteko nimen päätettyä " hyvissä ajoin" ? Saako udella, minkä nimen annoitte?? Noh...ei tartte kertoa...olen vieläki sellanen utelias siili.... :) Meillä on periaatteessa nimi jo valmiina, samaa sarjaa jatketaan eli ku meidän kaikki miehet on J:llä alkavia ja niin sitte tämäkin ku 16.9 paljastetaan se :) Kutsut pitäs väsätä pikasesti...Meillä on muuten pikkuongelma ku ristiäiset on kotona ja koko vierasporukka tulee kauempaa niin mihin ihmeeseen majotan kaikki ku juhlat on jo yheltä....???? Viimeinkin sain pyydettyä kolmatta kummia, vähän mietittiin vaihtoehtoja, joka lopulta oliki ihan selvä juttu.. :) Meillä on vielä väsättävänä keskimmäisen kaveripippalot ennen ristiäisiä, en enää raaskinu niitä siirtää ku toinen on oottanu niitä jo tosi kauan...eli hommaa riittää..
Hommiin täytyy taas mennä...vauvanki sai ulos nukkumaan :) ja lapset kouluun
Vauvantuoksuista viikonalkua!
Nani76 ja Vilperi J 23päivää
Meillä on huomenna 1 kk -neuvola. Eemelimme (Lahja siis) on tänään tasan 4 viikkoa : äkkiä se aika kuluu !
Tässä on ollut aika hälinää kun aamulla pitää laittaa 3 kouluun, 1 eskariin ja sitten kotiinkin jää vielä 2 mukeloa :o) Tosin tänäänkin onnistui perhekerhoreissu ilman mitään kommervenkkejä ! Meidän 1v9kk on jo sen verran " iso" et kun hän jo osaa syödä itse, on päiväkuiva ja muutoinkin " helppo" lapsi niin se jo itsestään auttaa noilla reissuillakin paljon.
KESTOILIJAT : miten kummassa työ pärjäätte ilman vaipanvaihtoa koko yön ? Tätä ihmettelen ja kovasti ! Meidän ukko käy yöunille 22:00 ja herää syömään 4-5:00 aamuyöstä ollen silloin litimärkä. Ei auta vaikka kuinka imuja laittas..... Muutoin tulee niin paksu paketti et poika nukkuu pylly taivasta kohden ;o) Ollaan kokeiltu bambuvaippaa, hamppua jne, mutta ei auta. Pitävät hahtuvat meil kyllä on, mutta ei pitäviä vaippoja. Tosin tuo syökin aika hurjasti..... Iltaisin menee varmaan se 3-4 dl 18:00-22:00 välillä.
Meillä siis ollaan pullolla täysin. Jotenkin helpottavaa..... Se pumppaus - imetys - pulloruokinta vei yllättävän paljon aikaa ja enpä viitsi stressata enempää koko imetyksellä. Huomenna nähään miten poika on kasvanut. Onkos täällä muita pullottelijoita ?
Mitäs muuta piti kommentoiman, en nyt muista..... Niin, onko meillä eloisilla sellainen " Näin me kasvetaan" -lista jossakin ? Ellei ole niin onko aikeissa perustaa tai onko siitä ollut puhetta ?
LUMINA : te siis aioitte vielä lisää lapsia ? Minkäs ikäisiä teillä nyt olikaan ? Meille tää on tässä. Ei enää ikinä lapsia kun miun terveys ei kestä ja onhan näissäkin jo " käsityötä" :o)
Nyt jos ottas pienet päikkärit kun on mahdollisuus siihen ;o)
Rapuäiti ja Eemeli 4 viikkoa sekä katras
... Ensinnäkin onnittelut suuret kaikille vauvansa viime päivinä saaneille! Ajanpuutteen vuoksi yksikätisenä kirjoitan onnittelut nyt vain tähän osastoon, kun tod.näk. täälläkin asioitte. Ü
Samuli kylpi juuri onnellisena, nauttii touhusta kovasti - ja pesuun onkin moisella ahmattipulauttelijalla syytä! Onneksi yöt ovat hiukan rauhoittuneet: poika on nyt hiffannut, ettei nälkäkuolema koita ja eloonjääminen vaarannu, vaikka tissistä yöllä välillä irti päästääkin: olen saanut nukkua jopa 2,5h pätkiä, mikä on luksusta alkumenoon verrattuna. Illat ovatkin sitten melko tankkausta, eikä siinä muuten mitään, kunhan suihkuun ehtii, ja iltapalan nyt voi syödä siinä imettäen - vaan jos esikoinen alkaa riekkua nukahtamishetkellä herättäen pikkusiskonsakin riekuntaan, niin silloin palaa tältä muijalta käämit, isukki kun tuntuu olevan vähän voimaton moisen kekkuloinnin edessä. Eilen lensin tissit esillä pömpöttäen raivoisana kotkana yläkertaan ojentamaan uhmaikäistä. Nyt ovat tuuletinleikit pannassa, kunnes osataan taas mennä asiallisesti levolle...
Me olemme ulkoilleet alusta asti noin kahdesti päivässä. On a. pakko isompien lasten kanssa, b. vauva nukkuu makeasti niin vaunuissa kuin liinassakin, ja c. miellyttävää itelle ja d. helppoa meille, kun asumme omakotitalossa ja leikkipuistokin lähellä. Tosin kerran olen joutunut kiikuttamaan Almaa puistssa laulaen oravalaulua, ja samalla Samuli karjujainen on roikkunut toisen käteni varassa tississä kiinni, melko kokemuksia nämäkin!
Öisin en vaihda vaippaa kuin katastrofin edessä: maitokakka ei peffaa ärsytä - ainakaan siis meillä, ja kätilökin esikoisen aikaan näin sanoi. Kakkonen on atoopikko, ja siihen jäivät kestoilukokeiluni, kun peffa punotti heti. Poika kun on, niin näitä sivuvuotoja nyt sattuu tyttöä enemmän.
Nyt suihkuun, näytti simahtavan vihdoin!
Vitanova
Rapuäiti:meillä on 13v ja 10 v pojat,sekä tytöt 7v,2v ja Lahja on nyt 1kk.Ja kyl me vielä lapsia toivotaan,tai ainakin yksi vielä mahtuis.Mä tykkään kun on elämää paljon ympärillä.
Täälläkin 3 koululaista laitetaan päivittäin koulumatkalle,usein tosin viedään itse,vaikka kuljetuskin kuuluisi.Kotona päivisin vain vauva ja taapero,jotka nukkuu yhdet 2-3 tunnin päikyt samaan aikaan(vauva nyt nukkuu pidempään,mut taapero nukkuu vähän lyhyemmät päikyt),niin pystyn hyvin tekemään kotihommiakin.
Kestoilusta:meillä on ne swaddlebeessin taskuvaipat käytössä ja sinne pistän yöksi micro-imun sekä hamppuimun,eikä tuu läpi.Imuja ostin juuri lisää niin ei tarvitse pyykätä vähänväliä.
Alkuun tosiaan valskasi yhdellä imulla muutaman kerran,sit kokeilin lisäsin yöksi imuja,eikä valskailua oo sen jälkeen tapahtunut,vaikka tyttö pissaa paljon.
Lumina ja Lahja
Tsemppiä itkuisen vauvan kanssa! Ei varmasti ole sinun vikasi ettet osaa tulkita vauvaa, arvaamallahan me kaikki tässä vaiheessa menemme:) Itsellänikin on vauvalla itkuisuutta, mutta minun tapauksessani syy löytyy liian voimakkaasta herumisesta ja suihkuavasta maidosta. Eli molempi pahempi. Itse koitan syöttää samasta rinnasta puoli päivää ja lypsää toisesta ennen kuin aloitan, mutta silti ukkeli kakoo ja köhii syödessään ja heittää irti rinnasta ja valittaa. Röyhtäyttää pitää paljon, ja olemme käyneet jo 2 kertaa vyöhyketerapiassakin, joka tuntuu auttavan:) Meillä on nyt alkavaa vaippaihottumaan kun vauva kakkaa lähes koko ajan:( Mutta eiköhän se tästä, aika menee kuin siivillä. Itse odotan mielenkiinnolla, miten viikon päästä alkava ramadan- paasto vaikuttaa maitomäärään. Esikoista imetin myös paaston aikaan, ja muistan että iltaa kohden heruminen tuntuio olevan tiukemmassa. Jospa tästä tulisi helpotusta maitotulvaongelmaan:) Tai sitten en jaksa; pitää katsoa päivä kerrallaan.
T:Gekko, Muru ja vauva huomenna 3 viikkoa