Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on ollut rintatulehdus... Apua kaivataan

13.12.2006 |

Lyhyesti ja ytimekkäästi; Kuuluuko rintatulehdukseen aina KOVA lämmönnousu?

Heräsin tänään todella järkyttävään kipuun oikeassa rinnassa, jossa tietenkin on myös iso, punoittava ja kova kohta... Lämpöä on vain vähän yli 37, mutta kuitenkin (joo, ja mulle se on jo paljon!). Minulla on ollut nyt myös pari päivää särkyjä joka puolella, joten mahdollista on myös jokin virustauti pienen lämmönnousun kera...

Mutta pitääköhän tässä käydä lääkärissä vai mitä? Kovin kauaa en mielelläni tilanteen kehittymistä odota, sillä meillä on lauantaina ristiäiset aj tekemistä vaikka kuinka paljon :(

Joten kertokaahan tuosta lämmönnoususta omakohtaisia kokemuksia ja myös vinkkejä tämän J-ärkyttävän kivun helpottamiseksi otetaan vastaan... Kauhulla odotan tuon pikkumiehen heräämistä ja imettämistä!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jos se rinta kovin kipeä on, kannattaa ehdottomasti käydä lääkärissä näyttämässä, että saat tarvittaessa antibiootit nopeasti aloitettua. Mulla rintatulehduksen aikana nousi kuume 38:aan, ja kipu oli tosiaan melkoinen. Kannattaa sitä kipeää rintaa yrittää tyhjentää, vauva on siihen tietty paras konsti, mutta kannattanee pumpata jos vauveli ei sitä kokonaan tyhjennä. Mulla se antibioottikuuri auttoi melko nopeasti pahimpaan oloon, joten varaa ihmeessä lääkäriaika tälle päivälle, niin ei kauaa tarvii kärvistellä! Lisäksi rintatulehdus on aika ärhäkkä, ja harvemmin menee itsekseen ohi. Tsemppiä!!

-Aranja ja poikanen 8kk-

Vierailija
2/9 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi kuume nopeasti yli 39 ja rinta oli myös kipeä ja punoitti päältä. Hain samana päivänä antibioottikuurin ja seuraavana päivänä olo oli hyvä.

Kuuma suihkutelu rintaan auttaa ja tulehtuneesta rinnasta täytyy yrittää imettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut monta rintatulehdusta, en edes muista montako, mutta ainakin viisi kertaa oon joutunut syömään rintatulehdukseen antibioottia, muistaakseni.

Lääkäri sanoi mulle, että kun rinnassa jo on punainen, kipeä, ehkä lämminkin kohta, se paranee erittäin harvoin ilman antibioottikuuria. Eli suosittelen lääkärikäyntiä, aika pikaisesti, että saat kuurin päälle ja rinta pääsee paranemaan.

Mulla ei ole jokaisessa rintatulehduksessa ollut kuumetta.

Rinta täytyy saada tyhjäksi. Imetä kipeästä rinnasta niin paljon kuin mahdollista, mielellään siten että vauvan leuka on kipeän kohdan puolella, koska rinta tyhjenee parhaiten vauvan leuan puolelta. Jos maitoa ei kipeästä rinnasta tule, imetä ensin hetki toisesta rinnasta ja kun kipeä rinta alkaa herumaan, vaihda siihen. Käsin voit myös tyhjentää rintaa, sillä lailla että otat kiinni rinnan yläosasta (siis siitä kohtaa mikä on kroppaasi lähinnä, vaikea selittää) kaksin käsin, ja hivuttaudut hitaasti nänniä kohti. Pelkkä nännin ympäriltä tyhjentäminen ei riitä.

Tulehduskipulääkettä (esim. Burana) voit ja kannattaakin ottaa. Kaalinlehdet rintaliiveissä (hakkaa niitä ensin vasaralla tms niin, että nesteet nousee pintaan) auttavat myös, ainakin viilentävät kipeää rintaa ja helpottavat kipua. Lämpimällä vedellä tms voi vähän hautoa, mutta ei liikaa, sillä lämpö lisää bakteerien määrää ja tulehdus voi pahentua entisestään.

Paranemisia! Rintatulehdus on kamala tauti :( Itselläni imetys melkein kaatui siihen (tuli viidennen tulehduksen yhteydessä sellainen olo että onko tämä nyt sen arvoista) mutta maidontulon tasaannuttua niistä selvittiin. Imetän edelleen (poikani on 11 kk) eikä tulehduksia ole ollut aikoihin.

Vierailija
4/9 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olethan varovainen antibioottikuurin jälkeen, ja tyhjennät rintaa edelleen: mulla kävi kaksi kertaa niin, että rintatulehdus parani, antibiootit loppui, ja 1-2 päivän päästä tulehdus tuli takaisin, vaikka olin imettänyt tottakai lastani ihan normaalisti :(

Vauvan maha voi mennä sekaisin sinun antibioottikuuristasi, mutta muuta haittaa tulehduksesta ei vauvalle ole. Apteekista saa maitohappobakteereita (esim. Rela-tippoja) joita kannattaa syödä itse ja antaa vauvalle masuvaivojen välttämiseksi.

Vierailija
5/9 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on takana monia rintatulehduksia ja... kotikonstein voi helpottaa oloa, mutta harvemmin tulehdus menee ohi itsekseen, jos jo punoittava kipeä kohta rinnassa. KIPINKAPIN LÄÄKÄRIIN!!! Eipä tarvitse arvuutella ja saat antibiootin, jotta tulehdus paranee.

Minulla on jopa käynyt niin, että vaikka lääkekuuri päällä, niin tulehtuu toinenkin rinta... Niitä maitohappobakteereja tosiaan kannattaa ottaa ja antaa vauvalle. Meillä tehtiin niin nyt viime kerralla ensimmäistä kertaa ja vauvaa ainakin helpotti.

Paranemista! Rintatulehdus on tosi ikävä ja kurjaa myös se, että monesti se taipumus ja alttius siihen jää ja tautia saa kärsiä useammin kuin kerran. Toivottavasti sinulla ei kuitenkaan ole näin =)

Vierailija
6/9 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä typerä odottelin pari päivää kuumeessa kun en heti tajunnut että johtuu rintatulehduksesta. Mulla se kova alue oli rinnan " alapuolella" eikä ollut kipeä joten en osannut epäillä rinnan tulehtuneen. Sain antibioottikuurin muttei tehonnut, sillä siitä pari seuraavaa päivää kuumetta oli yli 40c. Lopulta jouduin 4 päiväksi sairaalaan ja sain suoneen lääkettä tiputuksella. Kotiin päästyä vielä 10 pv lääkekuuri. Tapaukseni ihan vain varoituksena että kannattaa toimia pikaisesti!

Esikoisenkin imetyksen aikaan toinen rintani kovettui, kipeytyi ja punottikin mutta sain sen silloin kotikonstein paranemaan. Lypsin käsin (ja kirosin kun sattui!) ja suihkuttelin lämpimällä sekä saunoin. Kuulemma myös lämmin kaurapussi auttaa. Lämpöä siis rinnoille! :)

MaryJ jolla piinaava tulehdus 3vkoa sitten

Vierailija
7/9 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja sain heti antibioottikuurin. Tosin lääkäri ei edes vaivautunut vilkaisemaankaan rintaa,vaan totesi, että kuvailemat oireet kyllä viittaa siihen, joten " en lähde tarkemmin tutkimaan" ... Mutta kai se kuuri kuitenkin kannattaa aloittaa varmuudeksi :)

Kiitos vastauksista :) En varmaan olisi lähtenyt, jos en olisi täältä kysellyt!

Vierailija
8/9 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos rinta on kovin kipeä ja kova, niin tuskin ilman kuuria paranee...

Mulla oli esikoisen aikana monen monta tulehdusta ja ei kaikki nostaneet kovaa kuumetta. Rinta vaan oli esim. punainen tietystä kohtaa ja kipeä painamalla. Ekojen tulehdusten aikana nousi aina kova kuume (40 asteeseen) mutta sitten kai jotenkin " kroonistui" ja tuli vaan vähän lämpöä enää.

Nyt tän toisen kanssa on ollut yksi tulehduksen alku, aamusta huomasin toisessa rinnassa punaisen ja kipeän kohdan (ei mikään kirkkaan punainen, sellainen haalea mutta kuitenkin selvästi havaittavissa) ja samoihin aikoihin tunsin vilunväreet ja kuume alkoi nousta. Nousi aika nopeaa 38-asteeseen, siinä vaiheessa otin buranan ja vetäydyin sohvalle vauvan ja sähköpumpun sekä lämminvesipussien kanssa. Pidin rinnan lämpimänä ja imetin vain siitä rinnasta ja lypsin loput koneella. Imetysvälit nukuin vauvan kanssa. Iltapäivällä kuume alkoi laskea (oli korkeimmillaan 39) ja kipu rinnasta katosi, samoin punainen kohta alkoi haalistua entisestään.

Sanoisinkin, että jos tulehduksen alkua ei yhdessä päivässä saa kotikonstein hoidettua, niin mars lääkäriin. Tuota samaa sovelsin ekankin kanssa, mutta silloin ei vaan ikinä kotikonstit auttaneet, kun ei ollut sähköpumppua vielä kotona ja vauvan imuote huono.

Vierailija
9/9 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muista vielä, että tosiaan pelkkä kuuri ei auta tilannetta! Tulehtunut rinta pitää saada tyhjäksi, muuten voi tosiaan käydä niin, että kuurin jälkeen kuume taas nousee...

nimimerkillä been there...