Vaatebudjetista
Hei!
Kyselin reilu vuosi sitten täällä että miten paljon ihmisillä oikein menee rahaa lasten vaatettamiseen kun tuntui että meillä meni ihan hirveästi. Kyseinen keskustelu on kai arkistoitunut jo bittiavaruuteen mutta vastaavia kyselyitä on ollut muitakin vuoden mittaan.
En enää muista mitä itse arvioin mutta halusin nähdä paljonko ja mihin sitä rahaa oikeasti menee ja aloinkin sitten " pitämään kirjanpitoa" . Tuloksena on, että meillä menee keskimäärin 200 euroa kuukaudessa lasten vaatteisiin ja kenkiin. (Poika 5v 90¿/kk ja tyttö 2v. 110¿/kk)
Tosin nyt ei kuluneen vuoden aikana ole tarvinnut ostaa talvivaatteita lainkaan, ja ensi talven kamppeet on vielä ostamatta. Toisaalta taas löytöjä ja aleostoksia on kaapin perillä odottelemassa. Kevään ja kesän mittaan on hankittu päiväkotia varten vaatetta joten sisävaatteisiin ei pitäisi hirveästi nyt puolen vuoden sisällä mennä rahaa.
Lapset ovat 2v. ja 5v. joten kasvu alkaa olla jo suht rauhallista. Ei ainakaan joka kuukausi mene vaatekaappi enää uusiksi. Osan vaatteista olen ostanut käytettynä, mutta aika huonosti on tuon ikäisille siistiä tarjolla.
Kengät ostan kummallekin uutena ja laadukkaita, pojalle pääasiassa Eccoa ja Timberlandia, tytöllä Eccoa, Pionia jne.
Mitään hirveän kallista en raaski ostaa, paidat max 20¿ ja housut suunnilleen samaa. Pojan farkuista voin vähän enemmänkin maksaa.
Esprit on suosikki ja lisäksi ihan h&m, exit/name it, marimekko (ei muistaakseni kyllä mitään vuoden aikana) tytöllä lindex... Muitakin jos kivaa tulee vastaan.
Vaatetta on aika paljon kun olen melko laiska pesemään pyykkiä (kerran viikossa kaikki kerralla) ja tykkään kuitenkin että kokonaisuus on yhtenäinen. Ostan jotain viikottain, joskus yhden vaatteen, joskus isomman kasan. Alennuksesta en osta vain koska saa halvalla.
Yritän pysyä tietyissä väreissä että vaatteet olisivat helposti yhdisteltävissä. Koska vaatetta on paljon ja pesen ne " hyvin" , ovat ne säilyneet erittäin hyväkuntoisina ja olenkin saanut niitä hyvin kaupaksi. Kun vaan jaksaisi kuvailla jne.
En nyt oikein tiedä mitä tällä kirjoituksella haen, mutta kertokaa nyt vaikka omista kulutustottumuksistanne. Miten pidätte budjetin kasassa? Onko budjettia? Onko joku systeemi minkä mukaan hankitte lapsille (ja itselle) vaatetta? Ostatteko joistan tietyistä liikkeistä ja tuleeko tehtyä paljon heräteostoksia? Meneekö omasta/miehen mielestä liikaa rahaa vaatteisiin? Onko lapsi yhtä innostunut uusista vaatteista kuin äiti? Paljonko olet valmis maksamaan esim. leikki-ikäisen päiväkotikäytössä olevasta vaatekerrasta? Millaisia vaatteita lapsesi käyttää hoidossa? Jne.
terveisin yks äippä *pilke silmäkulmassa* ja huomenna ostoksille menossa...
Kommentit (45)
Kukaan ei tainnut kommentoida ostavansa 200¿:lla kuussa yhdelle lapselle, vaan esim. 250¿ kahdelle?
Tosin meillä menee varmaan lähemmäs tuo 200¿/kk (=vuosikulut/12:lla) esikoiselle ja nuoremmalle paljon vähemmän, koska hän perii esikoisen hyvät vaatteet (saaden kuitenkin aina myös jotain uuttakin).
Kenkiä ja ulkovaatteita ostetaan aina enemmän kuin yhdet, koska ulkoillaan paljon ja säät vaihtelevat.
Toisekseen en näe syytä, miksi lapset kulkisi ryysyissä, jos vanhemmatkaan ei kulje.
Meillä on kyllä tuolla 450¿/ v hankittu lapselle:
Kolme toppahaalaria kaksi uutena, yksi käytettynä
kahdet talvikengät uutena
yhdet syyskengät uutena
reimatecin haalari kevääksi uutena
tuulipuku kakkoshaalariksi uutena
eli kyllä tuolla rahalla saa! uutta myös :) eli ei meillä kaikki ole käytettyä. Ulkovaatteet pyrin ostamaan uutena, toki jos käytettynä löytyy myös hyvä vaihtoehto...
Mutta katson vähän mitä ostan, vertailen hintoja. En myöskään tingi kaikissa vaatteissa, esim ulkovaatteissa. Eli niihin satsaan enemmän.
Mutta en todellakaan osta joka kuukausi vaatteita. Ei ole tarvetta.
Tällä hetkellä pojalla on niin paljon vaatteita, että ainoa mitä tarvii tän vuoden puolella ostaa enään on villahaalari ja yöpuku.
Joululahjoina, synttärilahjoina toivotaan vaatetta jonkun verran.
Kierrätän myös tosi paljon ystävieni kanssa.
Mutta kuten sanottu, on jokaisen oma asia paljon saa rahaa menemään vaatteisiin tai paljon on valmis niihin laittamaan.
Itselleni tuo on ollut riittävän iso summa. En silti koe että lapseni olisi huonommin puettu tai " ei viimeisen" muodin mukaisesti tai rumiin vaatteisiin. Käytettynä saa myös kaunista ja hyvää :)
Alesta myös paljon ostan ja ostan usein varastoon " kasvunvaralla" vaatteita.
Niillä mentiin kaksi talvea ja nyt tulevan talven alku mennään myös.
Lisäksi on yksi motion´s haalari odottamassa kaapissa uutena
eppuliini:
Joululahjoina, synttärilahjoina toivotaan vaatetta jonkun verran.
Kierrätän myös tosi paljon ystävieni kanssa.
Meillä taas minä ehdottomasti EN halua mitään vaatelahjoja, sukulaisten makuun eikä edes muistiin kun ei voi luottaa tippaakaan.
Eikä kierrätyskään onnistu kun kaikilla ystävillä on meidän lapsia nuorempia lapset.
Mutta ei noi mua haittaa koska ilolla ostan lapsilleni vaatteita ja kenkiä! Rahaa jää hurjahkosta vaatebudjetista huolimatta kaikkeen muuhunkin kivaan.
Mukava kuulla erilaisia mielipiteitä ja näkökulmia!
En mäkään mitenkään ole budjetoinut vaaterahoja (tai mitään) vaan se menee mikä menee. Jotenkin se nyt vaan on tuntunut asettuvan tuohon 200¿/2 lasta/kk. Kauden vaihtuessa menee enemmän ja välikuukausina vähemmän.
Mä yritän metsästää edes jotain käytettynä mutta kun ei löydy niin ei löydy. Netin kautta en osta, enkä varsinkaan paketteja. Reilun kuukauden olen ollut töissä ja tuntuu ettei enää jaksa eikä kiinnosta kierrellä kirppareita kun illat ja viikonloput menee niin nopeasti. Lähimmän kirpparin käyn ehkä kerran viikossa kauppareissulla kiertämässä.
Alessa tykkään käydä, mutta alesokeutta mulla ei enää ole, enkä viitsi kovin isoa vaatetta ostaa jemmaan. Vaatetta en osta pelkästään sen takia että se sattuu olemaan alennuksessa tai " halpa" . Hinta-laatu-suhde on mulla se mikä ulkonäön ohella auttaa ostopäätöksen tekemisessä.
Tulot ei mitkään järjettömät ole, mutta vaikka ryysyihin (kuten mies asian ilmaisee nätisti) rahaa aika paljon meneekin niin kyllä sitä meillä muuhunkin jää ihan kivasti ;) Vanhempienkin vaatteisiin ja matkusteluun ym. turhuuksiin... Meillä ei polteta eikä istuta baarissa. Ulkona kyllä käydään syömässä koko perheen voimin. Miestä ei vaatetuspuoli kiinnosta pätkän vertaa, paitsi mitä nyt välillä valittaa että pitääkö sitä kampetta koko ajan ostaa. Yhteiset tulot ja yhteiset menot on meillä mutta eipä mies tilitapahtumia sillä silmällä kyttäile.
Mitähän muuta piti kommentoida... Meillä ei juuri tyttö peri pojan vaatteita. Ovat ihan eri värimaailmoista; pojalla tummat hiukset ja ruskeat silmät, tytöllä siniset silmät ja vaaleat hiukset. Ihokin on tytöllä kalpeampi. Samat värit ei oikein sovi, paitsi ehkä vaaleansininen, mutta sitä meillä on tosi vähän. Muutenkin tykkään pukea pojan pojaksi ja tytön tytöksi. Meille ei enempää lapsia tule, joten otan näistä kaiken irti.
Kavereiden tai sukulaisten kesken meillepäin ei kierrätetä kun on joko niin samankokoisia lapsia tai " väärää" sukupuolta ettei onnistu. Meiltä kyllä lähtee maailmalle kampetta mutta meille ei tule. Lahjaksi joskus jotain saavat mutta tosi vähän. Ja suoraan sanottuna ihan hyvä niin, tähänastisten kokemusten perusteella...
Poika käyttää päiväkodissa pääasiassa farkkuja ja trikoopaitoja, talvella varmaa collegepaitoja, neuleita. Tytöllä trikoota (paitoja, housuja) ja hameita/mekkoja. Ulos on pari kierrosta kampetta. Lisäksi vielä " paremmat" takit ja kengät, joiden idea on se että ne ovat siistimmässä käytössä. Eli on puhdasta päälle kylään tms. lähtiessä.
Mä en jotenkin hyväksy sitä, että lapsille ei raaskita hankkia kunnon vaatteita, urheiluvälineitä yms. " koska ne kuitenkin menee kohta pieneksi" . Eri asia on ellei ole varaa.
Loppuun vielä gallup: mikä on paras (mieleen jäänyt) ale/kirpparilöytösi ja toisaalta sitten kallein vaate minkä olet ostanut? Siis lapselle. Ja " kannattiko" eli oliko kovassa käytössä vai jäikö kaapin perukoille?
Omaa vastausta täytyy kyllä nyt hetki miettiä...
Niihinhän uppoaa helposti 100-150 euroa. Mieleenpainuvin alelöytö, jonka käytöstä en vielä osaa sanoa mitään (koska tulee käyttöön, jos tulee, ensi talvena) on Burberryn topattu/tikattu trenssimallinen takki, jossa helmassa ja kauluksessa feikkiturkis. Mieleenpainuva siksi että se on niin over the top, olen vankkumaton Burberry-vastustaja ja koska puoleen alennettu hinta oli 100 euroa, mutta tämän takin kohdalla vaan kilahti (lisäksi kaapissa odottaa toinen hienostelutakki ensi talvea, sekin -60 alella ostettu, joten tarvetta ei todellakaan ollut). Sitten tulee mieleen yksi toinen nätti takki jonka ostin monta vuotta sitten esikoiselle Tikkerperi-nimisen myymälän loppuunmyynnistä, ihana saksalainen toppatakki jossa hieno kukallinen vuori, molemmat käyttäneet, sekä tyttö että poika, maksoi 30 euroa, oli maksanut lähes 600 mk:aa. Takkihullulle jäävät näköjään takit mieleen, niin omat kuin lasten.
Rupesin oikeen funtsaamaan.....
täytyy tunnustaa kahdelle yhteensä menee n. 1000 ¿ vuosi.
Laskettuna kengät. luistimet, monot, laskettelumonot, haalarit, vaatteet, pipot hanskat yms. päälle pantavat.
Aika hurja summa,
meillä kierrätetään kaveripiirissä kivasti, ostan kirpparilta, teen vaatteita ja harrastan laatua alesta ostamalla, mm. Adidas verkkapukua jne ( vähän yli 15 e), Reimatecit -40% ja talvireimatecit -60% sain. (Juuri MLL:n ipanakirppikseltä lauantaina haimme laskettelusetin kokoa 110 cm 3-4 v vanhat sukset, monot vanhemmat ja sauvat uudehkot myös yht. 30 ¿ ja niillä poikakin huitelee jahka oppii mutkamäen salat..... Sukset hyvässä kunnossa varmaan viimeinen Tecno malli ennen näitä nykyisiä tiimalaseja.....kuvituksesta päättelin en oo netis tutustunut)
Olen huomannut, että mielummin yksi merkkituote kuin 2-3 kulunutta nuhjuista " merkkituotetta" eli laatuun ja kotimaiseen sellaiseen satsaan en trendeihin, jotka valitettavan usein heikkolaatuista,ilmeisesti senkin takia, että sitä ostettas useammin uusia.
Nyt vaan jalaat on kovasssa kasvussa tytölle 6 v jo toiset lenkkarit tälle sesonkia...... ja muutkin kengät alkaa olla pienehköt.....kumpparit vielä ok, joten lenkkari/kumpparilinjalla mennään ehkäpä nilkkurit haen kun täs kenkäkaupas viimevuoden poistot -50% viime ja tän viikon on lasten kengät, olimme perjantaina ja sanoi että nyt puolesviikos tulisi jotain talvisempiakin/syksyisempiäkin vielä siihen aleen!!!!! odottelen!!!!
Luulisin, että meidän perheessä kahden lapsen vaatemenot ovat noin 1500 euroa/vuosi. Jonkin verran saamme vaatteita lahjaksi isovanhemmilta ja kummeilta ja isäni antamat rahat käytän aina vaatehankintoihin.
Lapsillamme ei ole kovinkaan paljon vaatteita, esim. arkisisävaatteita riittää viikoksi (jos siis ei pesisi pyykkiä kuin kerran viikossa), lisäksi löytyy siistimmät vaatekerrat kyläilyyn/juhliin.
Molemmilla on 2xkuravaatteet, 2xulkoilupuku viileämmille keleille, 2x talvipuvut, verkkariasut, villavaatteet, 2x kumisaappaat, paremmat kengät, lenkkarit, syksylkoilukengät, 2x talvikengät, sandaalit, kesäläpsykkäät, urheiluharrastuksia varten on tietenkin kengät ja vaatteet erikseen. Ja tietenkin erinäinen määrä asusteta, hanskoja, rukkasia, pipoja, talvihattuja...
Hyödynnän alennusmyynnit ja tarkkailen tarjouksia. Kirppareilla käyn joskus ja siskoltani saan käytettyjä vaatteita pojalleni.
ei ole katsonut kuiteista =) Tyypillistä kuulla aina äidiltä, ettei mene paljon mitään rahaa lasten vaatteisiin, kun ne ei maksa juuri mitään, mutta mies kommentoi tuon 2000¿/vuodessa vieressä =)) Näin ainakin olen monesti todistanut meidän tutuissa...
Meillä menee tuo maaginen 200¿/kk kolmelle ja tarkistin tosiaan sen kuiteista, kun mietin tarkkaa summaa. Paljonhan se on mutta kun ostaa vaikka kolmet nahkakengät, kolmet goret, kolmet haalarit, kolmet.... niin summaa kertyy vaikka aleista metsästääkin. Tosin nyt ei tarvitse ostaa periaatteessa ennen ensi kesää juuri mitään paitsi parit talvikengät. Niin että JOS ei ostaisi niin budjetti puolittuisi. Mutta itseni tuntien ja ihaniin lastenvaatteisiin ihastuneena tiedän, että ostan kuitenkin. Esikoiselta (poika) jää jotain nuoremmille (kaksoset,tytöt), mutta en nyt halua heitä ihan pojiksi kuitenkaan pukea, kun on varaa ostaa tyttöjenkin vaatteita. Lisäksi tunnustan hamstranneeni vaatteita koosta seuraavaankin, kun jään hoitovapaalle ja ajattelen, ettei sitten tarvitse enää ostella, kun tulot tippuu.. heh
Lahjaksi saadaan kivojakin vaatteita, mutta kyllä osa niistä printeistä/hirviöistä jää käyttämättä, kun poika ei itse niitä halua päällensä laittaa. ja hyvä niin.
100e/kk eli 1200e/vuosi. Yksi, 2-vuotias lapsi. Meillä ostokset ajoittuvat tammikuuhun ja heinä-elokuuhun. Aivan hyvin voi mennä pari kuukautta (esim. juuri nyt), kun en osta yhtään mitään. Alesta sitten hamstraan seuraavaksi kaudeksi. Kierrätysvaatteita meillä on noin 10%. Mielellään saisi olla enemmänkin.
Vastauksena tähän: mikä on paras (mieleen jäänyt) ale/kirpparilöytösi ja toisaalta sitten kallein vaate minkä olet ostanut? Siis lapselle. Ja " kannattiko" eli oliko kovassa käytössä vai jäikö kaapin perukoille?
Paras kirpparilöytöni on GANTin uudenveroinen lippis eurolla :) Ja on ollut käytössä. Kallein vaate on varmastikin joku ulkohaalari ja käyttöön on toki tullut.
..kun tähän ketjuun tuli tällainen kepoisampi aihe ;) Kasvattaakseni ketjua vastaan galluppiin:
' paras' kirpparihankinta: harvoin enää ehtii kirpparille. Mieleen jäänyt löytö on ulkomailta. Ostin pojalle 7eurolla käyttämättömän luonnonvalkoisen talvitakin, jossa oli öljykangaspinta. Tosi hieno, varsinkin kun pojalle ei juuri löydy valkoista tyylikästä. Ja sitten mies pisti sen pesukoneeseen kuten kaikille kirpparivaatteille tehdään :/
Viikon etsin vastaavaa takkia, mutta eipä löytynyt.
Kallein hankinta taitaa meilläkin olla haalari eli Molokidsin talvihaalari. On kiva ja on ollut paljon käytössä. Toivottavasti mahtuu vielä tänäkin talvena.
eli vastausta galluppiin:
Viimeisin löytö oli viikonloppuna Englannista, löysin Outletistä Timberlandin viime talven malliston oranssin takin pojalle - himoitsin viime talvena ko takkia, mutta koot loppuivat ennenkuin ehdin ostaa. Aivan ihana alelöytö.
Muitakin alelöytöjä olen tehnyt, mutta tuo takki on tällä hetkellä ehdoton ykkönen.
Kallein vaate: ehkä talvihaalarit (jos ei lasketa ostamaani Burberryn pellavapukua pojalle:).
Mutta olen samaa mieltä kuin aikaisemminkin tässä ketjussa - miksi lasten vaatteisiin ei satsaisi jos siihen on varaa ja jos omiinkiin vaatteisiin laittaa rahaa. Kyllähän niistä omistakin vaatteista kasvaa ulos tai kyllästyy :) Musta vaan on aika hassua katsoa, kun vanhemmat aamulla tuo kalleissa puvuissa ja kengissä lapset hoitoon ja lapsilla on päällä mitä sattuu rytkyjä ja kengät on puhki kävellyt (näin kärjistäen).
Mutta kukin tallaa tavallaan ja käyttää rahansa siihen mitä viisaksi itse katsoo.
Kalleimpia ostoksia ovat varmastikin talvihaalarit, joihin uppoaa helposti se 100-150e. Ja uskon myös niiden olevan hintansa väärti. Ihan sisävaatehankinnoista kallein lienee Englannista settinä ostettu Gantin huppari+collegehoususetti, jonka hinta huiteli sadan euron korvilla. Mutta kyllä sitä on sitten pidettykin ja rakastettu.
Parhaimpia alelöytöjä ovat viimetalviset loppualet -60%, jolloin lähti kassikaupalla Gantia, Elleä ja Kenzoa neidille. Suuri osa vaatteista nyt ja talvella käytössä neidillä. Alkoi kummasti monen vaatteen hinta järkeistyä tuolla aleprosentilla :-). Ja jostain kumman syystä kaikkea ihanuuksia löytyi vielä koossa 74-86cm, joten kyllä mieleen jäi.
käyttökelpoisena.
Lisäksi on paljon kirpputori löytöjä..
Mm. 76 käyttövaatteen paketti, 70¿. Tästä riittää iloa pitkään ja mukana mm luistimet, toppahaalari, talvihattu ( jää kyllä vielä ensi talveksi kun on iso). Kaikki vaatteet todella hyvä kuntoisia ja osa uusia.
En katso että lapseni kulkee ryysyissä, päin vastoin! Vaikka siis säästänkin vaateostoissa ja käytettynä ostan paljon. Reikäisiä, likaisia/ tahraisia en koskaan osta! Vaan aina hyvän näköistä, kuntoista ja ehjää vaatetta.
Kenkiä en kovin mielelläni osta käytettynä...
kerrotaan, että siellä ja siellä on Reimatecciä niin isolla alella, tmv. Mitä siitä merkistä, mutta minkävärisiä? Onko kivannäköisiä? ;-)
Ja kalleimmat ostokset ovat kyllä ulkovaatteet. Sisävaatteissa kalliimpaa tulee ostettua alesta. -30% riittää mulle, koska siinä vaiheessa kun on -70%, isommille pojille ei yleensä ole enää mitään ostettavaa (toisinkuin vauvakokoisille).
Hyviä ostoksia, esim. Galerie Du Nordista ostin kesällä 3kpl Hilfigerin puuvillaisia neuleita n. 23¿/kpl. Jenkeissä toi voisi olla ihan normaali hinta, mutta Suomessa hinta on ainakin tupla ja valikoima huono.
Ehdottomasti paras " ale/kirpparilöytö" on tuttavien lasten vanhat vaatteet. Äiti on myös vaatefriikki ja vaatteet ovat tosi hyväkuntoisia vaikka ovatkin kiertokamaa jo toisella tai kolmannella. Näitä ostan ilomielin meidän mukuloille.
kalleimmat ovat meilläkin varmaan ulkovaatteet, asusteet ja niiden kanssa uudet kengät, jolloin hintaakin kertyy. Ulkovaatteissa en kuitenkaan halua säästellä, kun ovat päivittäin käytössä monta tuntia. Eli kai ne sitten ovat hintansa väärtejä....
Minulla menee aivan liikaa lasten vaatteisiin.. Kahdelle lapselle niin tänä vuonna mennyt jo yli 500¿ pelkkiin ulkovaatteisiin ja asusteisiin, tässä ei ole kenkiä laskettu mukaan.. En uskalla laskea edes paljon maksaa sisävaatteiden kanssa =/
+ Että pitää tuhlata vielä n. 100¿ jotta pojalla on sopiva toppupuku talveksi..
Merkkeinä ulkovaatteissa on Ticket, reimatec, Jonathan.. Pojalla on yksi Jonathanin toppapuku johon olen tyytyväinen. Eli saatan ostaa toisenkin kerran. Sisävaatteita ostan ihan sieltä josta jotain kivaa ja nättiä löydän.. Eli se saattaa olla Stockmann taikka sitten ihan citymarket.. Lindexillä on myös ihan kivoja vaatteita, Samoin H&M:llä.. Jesper&Junior on myös tullut tosi tutuksi :) Nettiputiikeista olen myös tilaillut..
Ostan alestakin, mutta en silloin jos ei vaate todella miellytä..
Olen huomannut että aina kun ostaa 40¿ sieltä ja toisella 50¿ täältä niin ei tunnu yhtään pahalta, mutta kertarykäyksellä 100¿ alkaa tuntumaan pahalta =)
Joo olen friikki noiden vaatteiden kanssa ja aina kun näen jotain nättiä niin se kutsuu luokseen ja sillon on pakko ostaa ;D
Ja myönnän että noilla muksuilla on liikaa vaatetta. Varsinkin ulkoasusteita.. Onneksi isäntä on epätietoinen vaatteiden hinnoista :)
No eihän siinä mitään pahaa ole jos on varaa :)
Meillä on tänä vuonna mennyt
Välikausihaalari 90¿
Kumisaappaat 25¿
Lenkkarit 15¿
Kesävaatteita jne n 50¿ ( suurin osa käytettynä ostettuja)
Syksyksi hienostelu kengät, 40¿
Pikku pakkasille talvikengät 25¿
Talvikengät 45¿
Toppapuku 60¿
Lisäksi käytettynä ostettu vaatepaketti 70¿ ( josta riittää ensivuodeksi myös käyttövaatteita sekä yksi vara toppapuku, yhteensä vaatteita oli 75kpl)
Eli summa on tällä hetkellä vuodelta n320¿. Villahaalari pitää vielä ostaa eli summaan voi ynnätä 15-50¿. Riippuen siitä löydänkö käytettynä hyvän vai ostanko uutena kaupasta.
Eli pyöreästi voisin arvioida että 400¿/ vuosi on meidän budjetti/ menekki vaatteisiin ja kenkiin.
Ostan erittäin paljon käytettynä! Näin olen säästänyt todella paljon rahaa!