Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatebudjetista

31.08.2007 |

Hei!

Kyselin reilu vuosi sitten täällä että miten paljon ihmisillä oikein menee rahaa lasten vaatettamiseen kun tuntui että meillä meni ihan hirveästi. Kyseinen keskustelu on kai arkistoitunut jo bittiavaruuteen mutta vastaavia kyselyitä on ollut muitakin vuoden mittaan.

En enää muista mitä itse arvioin mutta halusin nähdä paljonko ja mihin sitä rahaa oikeasti menee ja aloinkin sitten " pitämään kirjanpitoa" . Tuloksena on, että meillä menee keskimäärin 200 euroa kuukaudessa lasten vaatteisiin ja kenkiin. (Poika 5v 90¿/kk ja tyttö 2v. 110¿/kk)

Tosin nyt ei kuluneen vuoden aikana ole tarvinnut ostaa talvivaatteita lainkaan, ja ensi talven kamppeet on vielä ostamatta. Toisaalta taas löytöjä ja aleostoksia on kaapin perillä odottelemassa. Kevään ja kesän mittaan on hankittu päiväkotia varten vaatetta joten sisävaatteisiin ei pitäisi hirveästi nyt puolen vuoden sisällä mennä rahaa.

Lapset ovat 2v. ja 5v. joten kasvu alkaa olla jo suht rauhallista. Ei ainakaan joka kuukausi mene vaatekaappi enää uusiksi. Osan vaatteista olen ostanut käytettynä, mutta aika huonosti on tuon ikäisille siistiä tarjolla.

Kengät ostan kummallekin uutena ja laadukkaita, pojalle pääasiassa Eccoa ja Timberlandia, tytöllä Eccoa, Pionia jne.

Mitään hirveän kallista en raaski ostaa, paidat max 20¿ ja housut suunnilleen samaa. Pojan farkuista voin vähän enemmänkin maksaa.

Esprit on suosikki ja lisäksi ihan h&m, exit/name it, marimekko (ei muistaakseni kyllä mitään vuoden aikana) tytöllä lindex... Muitakin jos kivaa tulee vastaan.

Vaatetta on aika paljon kun olen melko laiska pesemään pyykkiä (kerran viikossa kaikki kerralla) ja tykkään kuitenkin että kokonaisuus on yhtenäinen. Ostan jotain viikottain, joskus yhden vaatteen, joskus isomman kasan. Alennuksesta en osta vain koska saa halvalla.

Yritän pysyä tietyissä väreissä että vaatteet olisivat helposti yhdisteltävissä. Koska vaatetta on paljon ja pesen ne " hyvin" , ovat ne säilyneet erittäin hyväkuntoisina ja olenkin saanut niitä hyvin kaupaksi. Kun vaan jaksaisi kuvailla jne.

En nyt oikein tiedä mitä tällä kirjoituksella haen, mutta kertokaa nyt vaikka omista kulutustottumuksistanne. Miten pidätte budjetin kasassa? Onko budjettia? Onko joku systeemi minkä mukaan hankitte lapsille (ja itselle) vaatetta? Ostatteko joistan tietyistä liikkeistä ja tuleeko tehtyä paljon heräteostoksia? Meneekö omasta/miehen mielestä liikaa rahaa vaatteisiin? Onko lapsi yhtä innostunut uusista vaatteista kuin äiti? Paljonko olet valmis maksamaan esim. leikki-ikäisen päiväkotikäytössä olevasta vaatekerrasta? Millaisia vaatteita lapsesi käyttää hoidossa? Jne.

terveisin yks äippä *pilke silmäkulmassa* ja huomenna ostoksille menossa...

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun innoittamana aloin laskea meidänkin vaateostoja. Joku oli aikaisemmin kirjoittanut, että lasten vaatteisiin saattaa mennä 5000-6000 euroa vuodessa ja pidin sitä kyllä jo tosi kovana summana. Mutta aloin sitten laskea. 5000 euroa jaettuna kolmella lapsella ja 12 kuukaudella tekee noin 140e/kk/lapsi. Se on kyllä siinä ja siinä, että riittääkö tuo summa meillä. Ehkä vaatteisiin, mutta jos lasketaan kengätkin niin ei ehkä riitä. Olen jotenkin ollut siinä uskossa, että näin hoitovapaalla ollessani en laita kovin paljoa muksujen vaatteisiin.

Meillä on kuitenkin menny tässä kuussa jo kahden tytön kenkiin sellainen 250 euroa. Välikausivaatteita emme ole vielä edes ostaneet, mutta parit sadevaatteet ja ohuemmat takit olen ostanut tytöille. Ja tilasin vähän gymboreeltakin. Mielestäni siis ihan pikku summia silloin tällöin ja kuitenkin yhteenlaskettuna niistä tulee melkein 500 euroa tässä kuussa. En uskaltanut edes laskea, että paljonko silloin menee, jos ihan tosissaan ostelen, esim. talvivaatteet ja asusteet kahdelle yhtäaikaa.

Omasta mielestäni en edes mitenkään ihan järjettömiä ostele ja silti rahaa tosiaan kuluu aika reilusti. Onneksi markat vaihtui euroiksi. Ajatelkaas, jos täytyisi sanoa laittavansa vuodessa vaikkapa 36000 markkaa lasten vaatteisiin ja kenkiin ;)

Vierailija
22/45 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaa nyt vaikka omista kulutustottumuksistanne. Miten pidätte budjetin kasassa? Onko budjettia? Onko joku systeemi minkä mukaan hankitte lapsille (ja itselle) vaatetta? Ostatteko joistan tietyistä liikkeistä ja tuleeko tehtyä paljon heräteostoksia? Meneekö omasta/miehen mielestä liikaa rahaa vaatteisiin? Onko lapsi yhtä innostunut uusista vaatteista kuin äiti? Paljonko olet valmis maksamaan esim. leikki-ikäisen päiväkotikäytössä olevasta vaatekerrasta? Millaisia vaatteita lapsesi käyttää hoidossa? Jne.

Itse olen aikamoinen vaatehamsteri, joka yrittää pikkuhiljaa selkeyttää mitä ostetaan ja paljon ostetaan. Juuri keskittyä tiettyihin värimaaimoihin, ja sopivaan hinta-laatusuhteeseen. Mielelelläni yritän löytää etsimäni alennuksella, mutta jossei tismalleen haluaamani näin löydy, maksan mielummin mieleisestä täyden hinnan kuin ostan " ok" -jutun alennuksella. Nämä ookoo-vaattet kun tuppaa jäämään sinne kaapin pohjalle.

Meillä on siis yksi tyttö, reilu yksivuotias, jolla kasvu ollut huimaa ja nyt onneksi alkaa pikkuhiljaa sama vaatekoko mennä jo puolikin vuotta. Alkuun oli tosin hauskaa, kun sai vaatekaapin uusia parin kuukauden välein, muta kukkaron kannalta ei niin mukavaa.

Ostan tytölle niin merkkivaatetta (Catimini, Gant, Lego, Kenzo, Elle) kuin ruotsaisketjuistakin (Lindex, H&M), mutta ns.automarket-vaatteita meillä ei ole. Vaattetta hankin periaatteella " kun jotain kivaa tulee vastan" . Nyt olen yrittänyt ostaa kokonaisuuksia, kun toisaalta en osaa ostaa vain paria hassua väriä, kun kuitenkin tykkään kuvioista kankaassa, mikä taasen rajoittaa vaatteiden yhdistelyä.

Vaatetta meillä on paljon (lue: liikaa), mutta toisaalta tämän ikäisellä saa ne sitten vielä hyväkuntoisina myytyä poiskin, joten en pode asiasta lainkaan huonoa omaatuntoa. Kuukausitasolla vaatteisiin menevät summat vaihtelevat valtavasti (seurasin tätä aikani sen vuosi sitten olleen ketjun innoitamana), kaikkea 50 eurosta 500 euroon, riippuen onko tullut kalliimpia ulkovaate- ja kenkähankintoja samaan kuukauteen. Nyt syksy tuntuu kovin kalliilta, kun päiväkodin aloittanut tyttö tarvitsee sitä sun tätä. Toki kaikkea tarvittaisiin kotonakin, mutta kaikkea ei ehkä olisi hankittu niin kertarysäyksellä.

Miehen mielestä käytän varmasti liikaa rahaa neitokaisen vaatteisiin, ei tarvitse edes tarkistaa :-). Mutta ei niitä kuitteja miehille kannata näytelläkään, jos oma budjetti vaan kestää. Itselleni olen osannut perustella vaatehankintani jo sillä, että neidin vaatetus on tällä hetkellä ainoita harrastuksiani, ja sellaiseksi varsin keskihintainen.

Päiväkodissa meillä käytetään kaikkia yllämainitsemiani merkkejä ( ja luonnollisesti muitakin), ts. kaikkia normaaliin käyttöön tarkoitettuja vaatteita. En sen kummemmin ole päiväkotiin viennyt huonompia vaatteita tmv, ihan normaalisti tytön olen sinne pukenut. Toki ehkä käytönnöllisemmin kuin kotiin, jossa vaatteita voin vaihdella aina tilanteen mukaan. Toistaiseksi neiti kun vielä hymyillen hyväksyy äidin vaatevalinnat :-).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 2 v ja 4 v ja mun täytyy sanoa, että mä uudistan kaappia jatkuvasti. Toisesta ovesta sisään ja toisesta ulos :) Jep, voitte arvata, että mies tykkää... Mutta sanotaanko, että puolet vaatteista tulee kirpparilta, varsinkin 2 vuotiaalle neidille sieltä löytää vielä tosi hyvin kivoja vaatteita. Ja tykkään kierrellä katselemassa tarjontaa usein.

Kengät ostan uutena ja niissä suosin ns. merkkikenkiä, sillä olen todennut niiden kestävän.

Vaatteissa meillä on ihan peruskamaa, joka on mun mielestä tosi kivaa: H&M, Lindex jne. Noin puolet on varmaan sitten merkkikamaa, Elleä, Hilfigeriä jne.

Sisävaatetta on siis pilvin pimein, sen myönnän. Mutta ulkovaatteet ovat sitten sen verran kalliimpia, että niitä on selvästi vähemmän. Molemmille siistit talvitakit, hyvät puvut (välikausi,toppa,villa) ja hyvät asusteet. Ei useampia settejä.

Mitään budjettia ei siis ole. Mutta myönnän, että rahaa kuluu joskus paljon, kun into ostella iskee. Toisaalta kuten alkuperäinen sanoi, niin vaatteet säilyy hyvinä ja ne kyllä saa myytyä eteenkin päin.

Mä ostan vaatteita tarpeeseen ja silloin, kun ihastun johonkin. Yleensä ne liikkeet ovat Stockmann, H&M, Lindex, Bobo. Lapset kyllä tykkäävät myös vaatteista ja jo 4-vuotiaalla on aika selkeä kuva siitä mitkä ovat hänestä kivoja.

Samat vaatteet meillä on käytössä päiväkodissa ja muuallakin. Saatan joitain muutamia pitää ns. parempina. Mutta jos alkaa kauheasti säästellä jotain niin kohta huomaa, että pieneksi jäi :/

Vaikkakin tykkään vaatteista niin en silti ihan mitä vaan niistä maksa. Aika paljon ostan alesta ja esim. trikoopaidoista en yli 20 e maksa, farkuista ehkä 30 e.

Vierailija
24/45 |
01.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon tulee ostettua kolmelle lapselle ja varsinkin nuorimmaiselle 2v pojalle äiti ostaa ehkä liikaa vaatetta.

Tykkään että on poika on aina siististi ja kauniisti puettu, hieman äidin fiiliksien mukaan. Ostan laadukkaita ja silmää miellyttäviä vaatteita ja tunnustan, että vaatekaappi on aivan liian täynnä ihanuuksia. Mutta toisaalta kun vaatetta on tarpeeksi, ne myös pysyvät hyvinä ja kestävät vielä seuraaviakin käyttäjiä.

Aika tarkka olen mitä ostan ja jos oikein kovasti jotain vaatetta tekee mieli, niin en kauheasti kyllä hintaa tuijota. Aika krantuksi olen näissä vaateasioissa tullut ja suht pitkään harkitsen mitä ostan (toki joukkoon mahtuu myös impulsiivia ostoksia) ja näin garderobi on harkitusti koottu. Ainoa " ongelma" alkaa kohta olemaan hyvin tarkka 2-vuotias, joka ei haluaisi käyttää muita paitoja kuin Molon autopaitoja ja Appamanin moottoripyörä-paitaa. Aika lailla äiti joutuu välillä maanittelemaan, että saa oman tahtonsa läpi. Joten kovin kauaa en enää voi oman mielen mukaan ostaa ainakaan kaikkia vaatteita.

Rahaa kuluu kuukausittain n. 100-600 euroa, riippuen siitä onko ostoslistalla ulkovaatetta ja kenkiä. Mutta varmaan keskiverto / kk on noin 250-300 euroa. Itse nuo maksan omista rahoistani ja ei ole mies kyllä mitenkään puuttunut tai huomauttanut ostoksista, päinvastoin on ollut tyytyväinen kun rouva varustaa lasten vaatekaapit laadukkailla vaatteilla.

Vierailija
25/45 |
02.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiin saa kulumaan - kuten tietty itseensäkin!!

Tänä syksynä olen ' säästynyt' toistaiseksi isoilta ostoilta (tytöt 2 ja 5v), mutta talveksi näyttää olevan tulossa isommalle vielä kenkäostokset ja ehkäpä talvipukukin - tosin riittänee kevätalesta vasta. Sisävaatteissa meillä toimii erittäin hyvin kierrätys isommalta pienemmälle + tuttavaperheen kesken, joten pientä on toistaiseksi syksymenot olleet: pienemmälle ostin 75eurolla kesän aleista kahdet kosteusuojatut välikausihousut + takin sekä nyt kirppikseltä syksypipoja ja hanskoja. Muuta vaatetta en olekaan ostanut syksyä ajatellen.

Arvioin viime syksynä omat ostokset 50-100e/kk/lapsi ja luulen, että pitkässä juoksussa tuossa haarukassa kyllä pysytään. Ihan poikkeuksena ostan kalliimpia vaatteita (esim. L&B, Marimekko etc) ja ne kiertää sit monella lapsella. Halvemmatkin merkit menee useammalla. Pyrin siis välttämään ' turhia' ostoksia sekä itselle että lapsille, raha kun on hupaa muutenkin. Pitäsikin varmaan tehdä tuollainen vuosiseuranta ja laskea se ' oikea' kulutus vuodessa/lapsi tai aikuinen ;-)).

Vierailija
26/45 |
02.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paidasta maksanut 20e? Minusta se kuulostaa kalliilta, ehkä jostakin Marimekon tasaraitapaidasta joskus. Meillä ostetaan vaatteita 5-vuotiaalle, ja kuluista vastaan minä.

Viimeksi ostin H&M:stä Hello Kitty -vaatteita 70e:llä ja pidin itseäni ihan tuhlarina: yleensä en noin paljon vaatteisiin kerralla laita. Meillä hyödynnetään alet, poistomyynnit, hullut päivät ja kirpparit. Lapsi kulkee siisteissä sävy-sävyyn-vaatteissa, mutta ihan merkki-merkkivaatteita ei lapsella ole (vai lasketaanko Lego?). Toisaalta taas Cittarista ja Prismasta ei juuri vaatteita osteta.

Eniten rahaa meneen talvivaatteisiin ja -kenkiin. Kosteussuojatut maksavat... Mutta niitäkään en periaatteessa ole normaalihinnalla ostanut.

Vaatteita on meilläkin paljon, joten pyykätä ei joka päivä tarvitse.

Vierailija
27/45 |
02.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

i lasketa lahjaksi saatuja vaatteita...

Mutta tässä vastauksia:

Miten pidätte budjetin kasassa? - En osta tarpeetonta. Harvoin heräteostoksia, en osta koska halvalla saa, jos en oikeasti tarvitse. En kyllästy nopeasti.

Onko budjettia? - Voisin sanoa tuon yht. 200-300¿ kahdelle pojalle/kk.

Onko joku systeemi minkä mukaan hankitte lapsille (ja itselle) vaatetta? - Vuodenajat =)

Ostatteko joistan tietyistä liikkeistä ja tuleeko tehtyä paljon heräteostoksia? - Tietyistä liikkeistä ja harvakseltaan heräteostoksia.

Meneekö omasta/miehen mielestä liikaa rahaa vaatteisiin? - Miehen mielestä aina kaikkeen menee liikaa rahaa tai maksaa liian paljon, mutta oikeasti ei mene.

Onko lapsi yhtä innostunut uusista vaatteista kuin äiti? - Esikoinen haluaisi mieluummin vähän kulahtaneita.

Paljonko olet valmis maksamaan esim. leikki-ikäisen päiväkotikäytössä olevasta vaatekerrasta? - Kohtalaisen paljonkin, päiväkotikäyttöön kosteussuojaulkovaatteet ja jalkineet - maksan, mitä ne maksavat ja sisävaatteista esim. Po.Pit on mun makuun kivoja perusvaatteita ja hyvin pesuja kestäviä, hinta-laatusuhde kohdillaan. Paidat maksaa n.20¿, housut n. 30¿.

Millaisia vaatteita lapsesi käyttää hoidossa - Kts. edellinen vastaus =)

Vierailija
28/45 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeskelin, että ulko+sisävaatteet kahdelle niin ehkä n 400 euroa menee vuodessa. Lapsilla ei ole reimateccejä eikä merkkivaatteita. Ihan market, hm yms. vaatteita.

Vierailija
29/45 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme tyttöä, jonkin verran kierrätän, mutta koska tykkään pukea heidät samantyyppisesti ja samoihin väreihin, ja ikäeroa ekalla ja kolmannella melkein 5 vuotta, ostan yleensä kaiken aina kolmena kappaleena.

Sisävaatteet on meillä lähes tulkoon kokonaan H&M:stä, juhlavaatteet Zaraa, Mayoralia jne. ja ulkovaatteet Reimaa ja Ticketiä. Kengät ostan Pompiista tai Stockalta.

Rahaa menee neljä kertaa vuodessa enemmän ja joka kuukausi pikkusummia lisäksi, yhteensä suunnilleen varmaan 5000 -6000 euroa vuodessa kaikkien kolmen sisä- ja ulkovaatteisiin, asusteisiin ja kaikkiin kenkiin, juhlakengistä kumisaappaisiin. Per lapsi siis menee varmaan noin 1800-2000 euroa vuodessa eli keskimäärin noin 150-160 euroa kuukaudessa.

Vierailija
30/45 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti hukkaan sen 500¿/kk. Välillä menee enemmän, välillä vähemmän. Yleensä näin kauden alussa palaa rahaa niin että miestä hirvittää. Syksyn ja talven varustuksiin on mennyt nyt kahdelle lapselle parisen tonnia ja kenkiä ainakin pitää vielä ostella. Toisaalta itsekin voin ostaa 700¿ takin tai vaikka 100¿ paitoja ihan ohimennen. Mieheni ymmärtää aikuisten vaatteet, mutta lasten suhteen välillä ihmettelee, kun moni vaate/kenkä jää kertakäyttöiseksi, kun vaatteita on niin paljon ja lapset ottavat kasvupyrähdyksiä.

Edelleenkin niin kauan kun velkaa ei ole ja ostokseni saan maksettua, niin voisi kai sitä rahansa tyhmemminkin käyttää? Minulla kyllä maksaa muutkin harrastukset, mutta en istu baarissa kittaamassa kaljaa, enkä kyllä kotonakaan. Tupakkaakaan en polta, joten eikös noissa säästä jo lastenvaatebudjetin :)

Elämä on valintoja ja jokainen laittaa rahansa johonkin. Kohde on hyvä, jos jälkikäteen ei kaduta :)

Vierailija
31/45 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lasten vaatteisiin ei jää tuhansia euroja. En polta enkä istu kapakoissa kaljaa kittaamassa eli sitä harrastusta minulla ei ole. Tulot on vaan pienet ja niistä on maksettava asunto- ja autovelat yms. eläminen.

Vierailija
32/45 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi minusta ei kuulosta hirveän realistiselta tuo 400¿ / vuosi / 2 lasta = 200¿/lapsi/ VUOSI.

Vaikkei ostaisi merkkivaatteita, mutta ostaisi kuitenkin UUSIA vaatteita, niin miten tuolla summalla saa vaatetettua lapsen?

esim. HM:n hinnoilla (alakanttiin arvioituna ja todella minimimäärä)

- Talvipuku 30¿

- Välikausivaate 25¿

- Sadevaatteet 25¿

- Kesätakki 10¿

- Housut 5paria 50¿

- Shortsit 2 paria 10¿

- Pyjamat 2 paria 10¿

- Paidat 10 kpl (pitkä- ja lyhythihaisia) 80¿

- Alusvaatteet (pitkät kalsarit tai sukkahousut + alushousut) 5paria 30¿

- Villahaalari (CM) 15¿?

- Asusteet (pari pipoa ja parit hanskat) 25¿

- Kengät 4 paria a' 15¿ = 60¿

Näistä tulee jo 370¿ ja harvalla lapsella vaatetta on kai näin vähän vaatteita ja nämä hinnat on alakantissa, alelöytöjä. =)

Jos ostaa käytettyjä, niin sitten ymmärrän tai vst. saa paljon lahjaksi, niin eihän sitten tietenkään itse tarvitse ostaa niin paljon, mutta...

Vierailija
33/45 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

okin on hyvännäköisiä ja kestäviksi todettu. Samoin hm:lta löytyy monesti kivoja kauluspaitoja ja yksivärisiä 100% puuvillaa neuleita. Ne on kestäneet eli hinta-laatu hyvin kohdillaan.

Vierailija
34/45 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin kuitenkin, etta ihan reilusti jaadaan alle monien tassa ketjussa ilmoittamista budjeteista. Siina saastaa pitkan pennin kun ei ole mitaan toppapukuja hankittavana vaan talvella on ihan toppatakki farkkujen, sammareiden tai vuorellisten puuvillahousujen kanssa kaytossa. On meilla kylla ollut joka talvi Jonathanin henkselitoppahousutkin, lahinna on tullut kaytettya Suomessa kaydessa ja valilla pihalla. Paivat poika on siis leikkikoulussa ja siella ei erillisia pihavaatteita kayteta.

Hyodynnan alet ja kirpparit. Kalliita merkkivaatteita pojalla on vain muutama, suurin osa on keskihintaisia ja halpoja (Mexx, Esprit, Benetton, Lego, Marimekko, H&M, JBC, C&A).

Jos yritan jonkun arvion tehda, niin menisikohan meilla kanssa joku 400¿ vuodessa pojan vaatteisiin? Ma en tykkaa siita, etta kaapit pursuilee. Yritan edelleen vahentaa hankintoja, mutta aina valilla vaan tarttuu jotain ihan yli ihanaa mukaan, vaikka ei yhtaan tarvitsisi.

Poika tykkaa vaatteista ja on iloinen pehmeista paketeistakin, mutta kylla meilla kuitenkin taitaa aiti olla se, jota vaatteet eniten ilahduttaa.

Arkena pojalla on leikkikoulussa paalla farkkuja, sammareita ja puuvillahousuja (lampimalla tietty shortseja) ja niiden kanssa pitkahihaisia trikoopaitoja, ohuita neuleita, paitapuseroita slipoverin kanssa tai ilman (t-paitoja lampimalla).

Vierailija
35/45 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin meneehan meillakin pakosti enemman vuodessa kuin 400¿ kaikkiin lastenvaatteisiin. Enhan ma uskalla edes alkaa laskemaan. Elokuussa meni kuitenkin 0¿, joten ehka voin hyvalla omatunnolla ostella syksyn uutuuksia.

Vierailija
36/45 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei sitten lähestulkoon melkein kaikki hankita käytettynä. Finetten laskelma sen selitti aika hyvin.

Harva varmaan edes tajua sitä vuoden mittaan upottamaansa rahamäärää, ja ehkä välillä ihan hyvä niin :-).

Vierailija
37/45 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos ostaa lapselle laatukengät joka vuodenajalle ja suositusten mukaisesti ainakin kahdet on samanaikaisesti käytössä (tai siis toiset jalassa kun toiset lepää) niin pelkkiin kenkiin menee todella helposti 200 euroa vuodessa. Talvikenkiä kahdet, ehkä yhteensä 80 euroa jos ostaa tarjouksesta, välikausikengät 40 euroa, kumisaappaat 20 euroa, juhlakengät 20 euroa, sandaalit 20 euroa, tennarit/lenkkarit 20 euroa. Ja noilla hinnoilla ei saa edes oikein mitään kunnollisia!

Vierailija
38/45 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vielä lisätä kirjoitukseeni, että ymmärrän täysin jos pakollisten kulujen jälkeen ei rahaa ylimääräiseen niin hirveästi/miltei ollenkaan jää! Enkä tarkoittanut, että vaatteisiin tuhlaamattomat ihmiset ryyppäisi rahansa. Se oli vaan minun henk.koht. esimerkkini. Ylimääräistä jonkin verran on ja itse kohdista omat ylimääräiset pukeutumiseen, kosmetologiin, kampaajaan, harrastuksiin...ja oikeutan tuon törsäämisen sillä, että se ei ole velka rahaa, enkä istu baareissa tissuttelemassa (mikä on hirmusen kallista), enkä polta tupakkia ja kaiken kukkuraksi en ole suostunut ottamaan toista autoa perheeseen! Helsingin sisällä pärjää niin hyvin ilman kahta autoakin ja tuo on niin iso säästö, että voin surutta vähän hemmotella itseäni ja lapsukaisia :)

Vierailija
39/45 |
03.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laskenut, mutta rupesin itsekin miettimään. Arvioin, että niihin vaatteisiin, jotka yleensä ostan uutena (haalarit, kengät, alusvaatteet, sukat) menee ehkä 400 euroa vuodessa. Sisävaatteita ostan melko paljon kirppareilta, mutta jonkin verran myös uutena. Kyllähän niihin rahaa tietysti menee, mutta väittäisin että vaatehankintoihin kuluu kaikkensa kuitenkin alle 1000 euroa vuodessa eli selvästi alle 100 euroa kuussa, hirmuinen summa kyllä sekin. Pieneksi jääneet vaatteet myyn eteenpäin, joten jonkin verran saa takaisinkin. Haalarit ja muut ulkovaatteet hankin yleensä etukäteen edellisen vuoden alesta.

Viimeksi koin tuhlaavani lastenvaatteisiin, kun ostin yhteensä 100 eurolla Marimekkoa Huutonetistä. Harvemmin tuollaisilla summilla ostan kerralla.

Vierailija
40/45 |
05.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoiluhaalareita saa 20 eurolla. Lassien. Yleensä Anttiloissa ja prismoissa on tarjouksia. Koululaiselle taas saa edullisesti JesperJuniorista -70% alesta onkohan merkki Jonathan Motionwear tai sinne päin, ihan kestäviä olleet. Sadevaatteet meiltä periytyy isommalta nuoremmalle. Alunperin ne on kirppikseltä hankittu. Samoin varsinkin t-paitoja saa ihan muutamalla eurolla tarjoustalosta tai sitten alen loppurysäyksistä. Nyt vaikenen kommentoimasta tätä ketjua.