Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni lopettaa esikoulun.

Vierailija
28.08.2007 |

Pari viikkoa on nyt käynyt ja tänään ilmoitin esikoululle että lapsi lopettaa. Saa olla vielä yhden vuoden lapsi. Aivan liian koulumaista toimintaa siellä. Hirveän ohjattua eikä vapaata leikkiä juuri nimeksikään. Jää vielä siis kotiin nauttimaan lapsuudestaan.

Kommentit (157)

Vierailija
141/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulimme juuri lasten kanssa urheilukentältä ja kohta valmistuu ruoka. Mutta pikaiseen...

Eli laiskuudestani tämä päätös ei todellakaan johdu. Olisin varmasti itse päässyt helpommalla jos olisin lapsen eskariin pistänyt. Hän oli vieläpä oikeutettu esikoulukyyditykseen, taksi kävi aamuisin hakemassa ja palautti lapsen iltapäivällä pihalle (tosin tykkäsin itsekin häntä kuljetella). Tämä ikäinen lapsi tarvitsee jo monenlaisia virikkeitä joita minä äitinä mielelläni hänelle annan, pääsemättä silti näin ollen mitenkään helpommalla kuin esikoululaisten äidit.

Huhuu,ap,et ole vastannut kysymyksiin!!!!

Missä eskari on? Esikoulu on keski-suomessa pienehkössä kunnassa. En viitsi tarkemmin kertoa koska kyläläiset tunnistaisivat minut helposti enkä tahdo julkisuutta. Täällä on onneksi oikeus kirjoittaa nimettömänä ja kertomatta asuinpaikkakuntaansa tarkasti.

Miksi ette valita? Juttelin asioista esikoulun opettajan kanssa. Lopputulos oli että esikoulu on sellainen kuin on. Siellä voi joko käydä tai olla käymättä. Valinta on vapaa ja päätös vanhempien.

Täällä meilläpäin on vain yksi esikoulu johon kaikki esikouluikäiset lapset menevät. Päiväkodit eivät täälläpäin järjestä esikoulutoimintaa vaan kaikki esikoululaiset lapset ovat samassa tilassa koulun yhteydessä. Iltapäiviksi on kokopäiväisille lapsille kerhomaisempaa toimintaa.

Laitatko tosiaan mielummin Steineriin? Tässäkin on se ongelma että lähin yksityinen erikoiseskari tai edes päiväkodin yhteydessä oleva esikoulu on kaukana. Matkoihin menisi yhteen suuntaan 2 tuntia edes takaisin ajaen ellen sitten odottelisi muiden lasten kanssa paikan päällä joka päivä 4 tuntia jolloin matkaaika olisi vain tunti per suunta. En kuitenkaan todellakaan koe että moinen järjestely olisi yhdellekään lapsistani eduksi.

Itse olisin valmis kyllä kuskaamaan lapsia jos se todella olisi lasten edun mukaista mutta tässä tapauksessa en koe sen olevan sitä. Koen että pystyn itse antamaan lapsilleni valmiuksia koulua varten. Ja voin itse tehdä sen nujertamatta lapsen luontaista utelaisuutta asioihin ja kokonaisvaltaista tapaa oppia.

Meidän koulussa tuo esikouluryhmä on mielestäni valtavan suuri. Ensimmäisen luokan oppilaat jaetaan kahteen eri luokkaan (toisin kuin esikoululaiset) joten luokat ovat heillä pieniä. Esikoululuokka taas on valtava ja erittäin koulumainen.

En koe että lapsellani olisi erityisiä haasteita tai oppimisen aiheita ennen koulun aloitusta. Jos näin kokisin niin lapsi olisi mennyt esikouluun tms harjoittelemaan noita puutteellisia taitoja. Lastani on kehuttu erittäin sosiaaliseksi ja kokonaisvaltaisesti hyvin kehittyneeksi. Kerhosta saa edelleen todella paljon kehuja. On kaikki hyvin huomioon ottava, ystävällinen, tottelevainen. Jos jotain erityistä ongelmaa olisi niin toki pyrkisin ratkaisemaan sen ennen koulun alkua.

Oma ammattini ja koulutukseni on sellainen josta saan tukea näihin ajatuksiini. Tosin olen nyt kotiäitinä ja koen tämän " työn" erittäin antoisana ja haastavana sekä tärkeänä enkä aio palkkatyöhöni vielä vuosiin palatakaan.

Nyt minun on mentävä. En usko että vähään aikaan ehdin taaskaan tulla tänne. Kiva että aihe on herättänyt keskustelua. Uskon että se on ihan tarpeellista ja hyväksi. Ilmeisesti osa vanhemmista ei edes tule ajatelleeksi esiopetuksen vapaaehtoisuutta vaan pistää lapsensa asiaa yhtään miettimättä esikouluun koska niin kuuluu heidän mielestään tehdä. Kuitenkin esikoulu on täysin vapaaehtoinen ja vapaavalintainen.

Moni täällä väitti minua laiskaksi mutta minä puolestani uskaltaisin väittää että osa vanhemmista ei edes harkitse asiaa vaan pistää lapsensa suoraan esikouluun koska pääsee itse helpommalla kun lapsi käy_ilmaista_esikoulua päivittäin useamman tunnin ajan. Siellä saa myös ravitsevan ilmaisen lounaan mitä ehkä osa perheistä arvostaa kovasti. Itse teen joka tapauksessa kotona ravitsevan ja monipuolisen lämpimän ruoan lapsilleni 2 kertaa päivässä joten itselleni ei tuokaan asia aiheuta plussaa esikoulun puolelle.

Lapseni osaa kyllä istua tarvittaessa paikoillaan ja osaa varmasti viitaten pyytää puheenvuoroa. On taitava käsistään joten kynän käyttökään ei ole ongelma. Jos noissa olisi ongelmaa niin niitä pitäisi kehittää, tietenkin, jos ei esikoulussa niin muuten sitten ennen koulun alkua. Mutta kun ei ole erityistä harjaannutettavaa niin suon todellakin lapselleni vielä yhden vuoden leikin ja mielikuvituksen täysipainoisessa maailmassa. Onneksi täällä Suomessa tälläinen pitkä varhaislapsuus on vielä toistaiseksi mahdollista. Koen pitkän leikintäyteisen lapsuuden erittäin suurena voimavarana.

Mielenkiinnostanne kiittäen ja tunnelmallisen kaunista alkusyksyn päivää toivottaen!

ap

Vierailija
142/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Oma lapsesi tulee sitten siihen porukkaan täysin ulkopuolisena. En kadehdi kyllä lastasi yhtään.

Oikeastaan en tiedä, minne muut eskarilaiset menevät. Ainoastaan tiedän, että oma lapseni menee kouluun, jonne harvemmin menee meidän alueelta lapsia. Isosisko on jo siinä koulussa ja pikkusiskot seuraavat perässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lapsilla. Kavereita hänellä on paljon ja hän myös saa helposti lisää kavereita. Ennestään on varmasti paljon tuttuja lapsia sitten vuoden päästä tulevalla ensimmäisellä luokalla hänen kanssaan samalla luokalla.

ap

Vierailija
144/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, muutama tunti päivässä pois kotiympyröistä olisi voinut olla mukavaa vaihtelua lapsellesi. Saisi olla ikäistensä seurassa.

Tiedonjano on tuon ikäisellä jo melkoinen, en oikein jaksa uskoa että jaksat siihen vastata varsinkin jos perheessänne on muitakin lapsia.

Jos yksi esikoulu ei miellytä, aina voi tutustua toiseen. Ne kaikki kun eivät ole samanlaisia.

No, onneksi olkoon, ihan omaa parastasi olet ajatellut.

Vierailija
145/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ei varmaan pari päivää viikossa ja tunti päivässä vie lapsesi lapsuutta.

Mutta tuolla keinoin voit viedä lapseltasi jotain todella tärkeätä.

Vierailija
146/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kllä nuo opetussuunnitelmat on paljon muuttuneet. Lasten opet ovat yhteen ääneet todenneet, että nyt opiskellaan kaikki asiat muutamaa vuotta aikaisemmin. Englanti alkaa ekalta luokalta, fysiikka ja kemia vitoselta jne.

ja kun totuus kuitenkin on, että suurin osa ekaluokkalaisista osaa lukea koulun aoittaessa.

Vierailija
147/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt toisella luokalla, eikä ole vieläkään englantia, kolmannella alkaa täälä päin. Onpa kummallisia eroja koulujen opetuksissa! Sääli käy lapsia jotka joutuvat jostain syystä vaihtamaan koulua kesken koulunkäynnin kun näin isoja eroja opetuksissa on.

Minä olen saanut sen käsityksen että suurin osa lapsista oppii lukemaan ekalla luokalla. Siis meidän pojan luokalla pari vuotta sitten 2 oppilasta osasi lukea kun aloittivat ekan luokan.

Vierailija:

Mutta kllä nuo opetussuunnitelmat on paljon muuttuneet. Lasten opet ovat yhteen ääneet todenneet, että nyt opiskellaan kaikki asiat muutamaa vuotta aikaisemmin. Englanti alkaa ekalta luokalta, fysiikka ja kemia vitoselta jne.

ja kun totuus kuitenkin on, että suurin osa ekaluokkalaisista osaa lukea koulun aoittaessa.

Vierailija
148/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös saa eskarista läksyjä ja neuvolassa arvioidaan 5-6v lapsia pisteyttämällä ja pitkien tehvävien avulla.

On muuten tosi jännää että saman maan sisällä on todella suuria vaihteluita näissä asioissa! Ja ilmeisesti jopa saman koulun sisällä opettajasta riippuen. Huh huh. Se on sitten tuurista kiinni että mimmoiseen oma laps joutuu tai pääsee.

Vierailija
149/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tääl vaan eskarissa opeteta lukeen. Jotkut oppii sinä vuonna itekseen mutta enemmistö ei ihan vielä. Mun 5v tyttö oppi kotihoidossa lukemaan ihan vaan kyselemällä ja katselemalla!!! Että on siinä teille ihmeteltävää :o)))

Rehellisesti: tää mamma ei kyllä usko että eskarin merkitys olis noin suuri kuin osa täällä antaa ymmärtää. Täällä ainakin eskari on vaan leikkiä. Jotain yhdistelytehtäviä joskus ja askartelua. Retkiä tekevät ym.

Vierailija
150/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisistaan niin paljon että jossain aletaan englannin opettelu ekalla ja jossain kolmannella. Kolmannella vaikuttaa uskottavalta, se ekalla aloittaminen taitaa olla joku av-mamman päiväuni. Tai no, moneen asiaanhan täälä moni kirjoittelee ihan omiaan täysin vailla mitään todenperää.....

Vierailija
151/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää kun semmoinen lapsi jolla englanti alkaa kolmannella, muuttaakin tokan luokan lopussa sellaiselle paikkakunnalle jossa englanti aloitetaan jo ekalla luokalla =O

Vierailija
152/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka et paikkakuntaa kertoiskaan;)

Vierailija
153/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

toisistaan niin paljon että jossain aletaan englannin opettelu ekalla ja jossain kolmannella. Kolmannella vaikuttaa uskottavalta, se ekalla aloittaminen taitaa olla joku av-mamman päiväuni. Tai no, moneen asiaanhan täälä moni kirjoittelee ihan omiaan täysin vailla mitään todenperää.....

Näitä ovat Kulosaaren ala-aste, Maunulan ala-aste ja tietääkseni myös Töölön ala-asteella. Töölö on kielikylpykoulu, en sitten tiedä, mitä se tarkoittaa. Maunulan systeemiä en tunne lainkaan.

Kulosaaressa on erikseen kieliluokat englanninkieltä osaaville lapsille ja sitten täysin suomenkielisten lasten luokat. Nuo suomenkieliset luokat saavat käydä englanninkielen kursseilla jo ekalta luokalta lähtien, mutta se ei ole pakollista.

Vierailija
154/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kyllä sun lapsi varmasti pärjää ilman eskariakin koulussa. Ihme vaahtoaminen täällä jos joku valitsee toimia eri tavalla kuin valtaosa.

Vierailija
155/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni teistä vastustajista taas vaikuttaa siltä, että toistelee ' hauki on kala, hauki on kala' -metodilla oppimaansa mantraa, koska niin kuuluu tehdä.

Minä kotihoidettuna osasin lukea jo ekalle mennessäni ja oli välillä tylsää ja välillä kivaa, kun sai vähän ' leuhkia' taidoillaan. Kävin kouluni keskivertoa vähän paremmin, mutta kiitettävään olisin varmasti yltänyt loppuun saakka, jos menetelmät olisivat olleet toiminnallisempia.

Toivoisin enemmän tervettä kritiikkiä tasapäistävää ja laitosmaista koulua kohtaan myöhemminkin kuin eskarissa. Ehkä se joskus vielä johtaisi vaihtoehtoisempiin opetusmuotoihin. Itse olen onnekseni päässyt seuraamaan muutaman viikon ajan nelosluokkaa, jonka opettaja oli rohjennut kulkea omia teitään. Sellaisen opettajan toivoisin ainakin toiselle omista lapsistani, toinen taitaa sopia paremmin nykymeininkiin, jossa kyseenalaistaminen on vaarallista, ohjeet ja säännöt tulee tiukasti ylhäältä ja lapset ottaa ne vain vastaan ja nielee purematta.

Vierailija
156/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin itse lukea 5 vuotiaana ja arvatkaa vain kuka oli oikeasti aika tylsistynyt ekoina 2 vuotena peruskoulussa kun muut tankkas aakkosia ja matikan ekoja harjoituksia....

Vierailija
157/157 |
29.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kyllä sopeutui kouluun ja oppi muiden mukana. Minä olin kotona eskarin alkuun asti. Olisin kai voinut olla kotonakin kun äiti oli pienempien kanssa mutta rakastin eskaria. Minusta oli ihana päästä sinne leikkimään muiden kanssa ja tekemään niitä tehtäväkirjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi