Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten parantua mielenterveysongelmista?

Vierailija
17.01.2023 |

Mulla on skitsofrenia ja oon nyt 4 vai 5 vuotta ollut eläkkeellä (määräaikainen kuntoutustuki). Oon 28. Miten parantua?
Aika moni lääke ei sovi, esim Leponex olis tehokas muttei sopinut mulle. Joka päivä on oireita ja kognitiiviset kyvyt laskee. Kuntoutustuella piti eka käydä jossain pajalla, mutta kun psykoosissa hyökkäsin siellä yhden toisen ihmisen kimppuun,
Todettiin, ettei enää tarvitse (sinä kertana pamahti m1-lähete). Yksityiseen ei ole varaa ja julkisella psykiatrian polilla hoitajan aika kerran kuukaudessa. Psykiatrin nään pari kertaa vuodessa, enää ei edes yritetä lääkemuutoksia vaan mennään kun sulla on niin vähän noita harhoja joka päivä.
Ahdistusta ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa sekä masennustakin on. Mitä tehdä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluisin esim työpaikan; koulutuksen ja parisuhteen. Olen tosi katkera, että sairastuin, ja jouduin psykoosiin ja nyt olen yhteiskunnan riippakivi.

Vierailija
2/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä parani rukoilemalla. Eli sain uskosta apua ja Jumala paransi minut. Tosin sopivat lääkitys lienee monille parempi ratkaisu. Risperidon sopi itselle näistä tableteista. Nykyään injektio. Mutta kyllä se siitä, päivä kerrallaan....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni mielenterveysongelmista voi parantua, mutta skitsofreniasta nykytiedon mukaan ei. Sehän on fysiologinen sairaus. Oireettomaksi tai vähäoireiseksi toki voidaan saada lääkehoidolla.

Vierailija
4/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä parani rukoilemalla. Eli sain uskosta apua ja Jumala paransi minut. Tosin sopivat lääkitys lienee monille parempi ratkaisu. Risperidon sopi itselle näistä tableteista. Nykyään injektio. Mutta kyllä se siitä, päivä kerrallaan....

Mulle tuli risperidonista maitovuotoa rinnoista, ei sopinut.

Abilify ostovimma, ei sopinut.

Leponex maksa-arvot kohosivat, ei sopinut.

Ssri-lääkkeestä mania, ei sopinut ahdistukseen ja masennukseen.

Mielentasaajasta oksentelin, ei sopinut.

Tällä hetkellä ainoa lääke psykoosinestoon peratsin.

Vierailija
5/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, kukaan parantunut?

Vierailija
6/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rxulti? Solian? SCIT-terapia? Ja hakeudu osa-aikaisiin töihin. Niitä voi tehdä jonkin verran ilman, että menettää kuntoutustukensa.

Vierailija
7/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofreniasta on vaikea parantua. Lääkitys auttaa kuitenkin.

Tavanomaiset mielenterveysongelmat ovat sen sijaan mielestäni oikeastaan vaan kateuden aiheuttamaa pahaa mieltä. Ei jaksa ja viitsi mitään eikä saa mistään iloa, kun omasta mielestä on huonompi kuin muut eikä osaa tehdä asialle muuta kuin kadehtia niitä, jotka ovat älykkäämpiä, rikkaampia, kauniimpia, suositumpia.

Vierailija
8/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia ei parane.

Vierailija
9/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, se omahoitaja on siellä psyk.polilla sinua varten, joten tuo hänelle esille kiinnostus töihin ja asiat mitkä ahdistaa. Kysy onko poliklinikan omassa toiminnassa jotakin ryhmää tarjolla joka sopisi tämänhetkiseen elämäntilanteeseen tai terapiamuotoa sos.jännitykseen tai tuohon ahdistukseen.

Onkohan poliklinikallasi IPS hanke, se on ollut menestys; https://sijoitajavalmenna-uusimaa.fi/

Googlaa myös nousevamieli.fi

Ihan yleisesti säännölliset elämäntavat, kuten vuorokausirytmi, liikunta useampaan kertaan viikossa, mahdollisimman vähän prosessoituja ruokia (eineksiä siis) sisältävä ruokavalio (suoliston kunto, koska 90% serotoniinista tuottaa suolisto) auttavat voimaan hyvin joten todella paljon voi tehdä itselleen myös hyvää.

Vierailija
10/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida täältä sulle löytyä kummoistakaan apua.

Mulla ei ole skitsofrenia mutta olen kyllä jotenkin muulla tavalla vinksallani: en saa haettua mulle kuuluvia tukia vaan nytkin olen lainannut ruokarahat lapsen tililtä :(

Kummalla tavalla kuitenkin lohdutti se kun luin Finnjävlar - Suomiperkeleet -kirjasta siitä miten Suomi on ollut kahden suurvallan työvoima- ja materiaalireservi: ei ole ihmekään että meillä työhulluus elää vahvana.

Jos oltais ruotsalaisia niin sulle ehkä osattais paremmin selittää että ihmisarvo on meissä jokaisessa jakamaton ja se ei ole toimintakyvyn kaltaisista asioista kiinni

Vierailija
11/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi AMK:n vaihtaminen amikseen ja oman alan kokopäivätyö. Lääkkeet ovat aina huonontaneet tilannettani. Olen ollut kolmessa yksityisyrityksessä töissä. Nyt olen työtön työnhakija.

Minun diagnoosi on paranoidinen skitsofrenia ja osastolla olen ollut noin 10 kertaa yhteensä. Nyt ei ole 10 vuoteen ollut mitään oireita. Lääkkeitä en syö.

Kyllä minä olen mielestäni parantunut. Ei kukaan ole ikinä töissä huomannut mitään sairautta.

Diagnoosejahan ei vain tässä maassa poisteta ikinä. Sielläpähän olkoon. Käyn yksityisellä, jos tarvitsen lääkäriä. Julkisella minut on leimattu hulluksi.

Vierailija
12/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, se omahoitaja on siellä psyk.polilla sinua varten, joten tuo hänelle esille kiinnostus töihin ja asiat mitkä ahdistaa. Kysy onko poliklinikan omassa toiminnassa jotakin ryhmää tarjolla joka sopisi tämänhetkiseen elämäntilanteeseen tai terapiamuotoa sos.jännitykseen tai tuohon ahdistukseen.

Onkohan poliklinikallasi IPS hanke, se on ollut menestys; https://sijoitajavalmenna-uusimaa.fi/

Googlaa myös nousevamieli.fi

Ihan yleisesti säännölliset elämäntavat, kuten vuorokausirytmi, liikunta useampaan kertaan viikossa, mahdollisimman vähän prosessoituja ruokia (eineksiä siis) sisältävä ruokavalio (suoliston kunto, koska 90% serotoniinista tuottaa suolisto) auttavat voimaan hyvin joten todella paljon voi tehdä itselleen myös hyvää.

Omg, miten en oo kuullut. Olin kaupassa töissä 25h/vko ja se oli liikaa.

Mutta ehkäpä joku toinen, ei niin sosiaalinen työpaikka, sopisi minulle paremmin. Täytyypä kysyä polilta!

Vierailija
13/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rxulti? Solian? SCIT-terapia? Ja hakeudu osa-aikaisiin töihin. Niitä voi tehdä jonkin verran ilman, että menettää kuntoutustukensa.

Olin osa-aikaisessa työssä pikkuisessa ruokakaupassa 15h/vko mutta se kävi niin raskaaksi että lopetin.

Vierailija
14/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Jumalaa olisin ehdottanut avuksi. Jeesusta rukoile. Jeesus parans sairaita. 

Vierailija
15/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia on pysyvä, kuten monet on todenneet, mutta hoidettavissa oleva. Sitä on tietenkin monenlaista. Lievä saataneen helpommin hoitotasapainoon. Kannattaa käydä vertaistukiryhmissä (esim. ryhmä ääniä kuuleville jne...), kuntouttavassa toiminnassa ja ylipäätään ottaa lääkkeet. Jos ne eivät sovi, sitten vain kokeilemaan uutta lääkitystä. Helpommin tietenkin sanottu kuin tehty.

Vierailija
16/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up, kukaan parantunut?

Kuulemma on parantunut psykoosista? ainakin toimintakykyiseksi, korkeakoulutetuksi vielä. 

Vierailija
17/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Up, kukaan parantunut?

Kuulemma on parantunut psykoosista? ainakin toimintakykyiseksi, korkeakoulutetuksi vielä. 

Onko oikeesti? Haluaisin kans korkeakoulutuksen.

Vierailija
18/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Up, kukaan parantunut?

Oot parantunut vai ootko kysymässä

Vierailija
19/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Up, kukaan parantunut?

Onko oikeesti? Haluaisin kans korkeakoulutuksen.

No  kuulin sellaiselta, joka työnsä kautta kuulemma tiesi tuollaisen tapauksen

Vierailija
20/21 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sairastutti sinut skitsofreniaan, ap?  Oliko siihen syitä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän