Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni vie omat eväät kyläillessään mummolassa?

Vierailija
27.08.2007 |

Siinähän se kysymys tulikin. Kysyn tätä sillä, että itse olen ruvennut viemään omat syötävät mukana, ainakin lapselle jos nyt en itselle, koska mummo ei välttämättä ole mitenkään huomioinut, että olisi ostanut lapselle jotain syötävää. Ja usein vieraillaan sillai että ollaan monta tuntia reissussa, että tosiaan lapsellekin tulee se aterian aika.

Jokin aika sitten olimme menossa heidän mökille ( mummon uuden miesystävän) ja matkalla sinne äitini soitti ja sanoi näin, " unohtui tossa aiemmassa puhelussa sanoo, ettei sun olis tarvinnut ottaa omia eväitä mukaan, että täällä on falafelpyöryköitä ja perunoita" , (ollaan kasvissyöjiä kuten hänkin). No, ensinnäkin hän taasen oletti että mulla on eväspussi mukana, kuten aina. En sanonut mitään, etten ole vielä ehtinyt käymään kaupassa mutta tarkoitus oli, ajelin sitten tosiaankin tän puhelun jälkeen kauppaan ja ostin meille kaikki päivän sapuskat, lämpimiä ruokia, välipaloja ja iltapalaa myöten ja onneksi näin tein, koska perillä selvis, että tarjottavana olis ollut 4kpl punajuuripihvejä 4:lle syöjälle ja poikani ei tosiaan olis ees tykännyt noista. Eikä mitenkään oltu huomioitu sitä, että olis varannut lapselle esim. jugurttia tai jotain välipalaa. Eihän 4v. lapsi nyt paljon syö. Itse pärjään syömättäkin.

En voinut olla sanomatta perillä kun raahasin ruokakassia ja kahta lastani mökkiin, että eiks olla hyviä vieraita kun tuodaan aina omat eväät matkassa, niin siihen äitini tokas että tällaisista vieraista tykkään, ei tarvi laittaa tarjottavia. Kyllä niin keitti mielessä...

Silloin kun hän vierailee meillä, tarjoan automaattisesti lämpimän ruuan ja varaan sen verran tarjottavia että hällekin asti on. Sama juttuhan se on silloin harvoin, n. 1krt/vuosi kun vanhempi poika on ollut yökylässä, laitan aina mukaan hälle syömiset, koska en voi todellakaan luottaa siihen, että siellä olis ajateltu, mitä nyt 4v. poika syö....ei hedelmiä tai jugurtteja tai välttämättä leipääkään.

Kiinnostaisi vaan kuulla, että otanko turhasta nokkiini, onko tämä normaalia teidän mielestä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme vie ikinä omia eväitä kumpaankaan mummolaan. Tuliaisia voimme viedä (esim. itse leivottu piirakka kahvipöytään), mutta emme siis vie omia ruokia. Ja samoin itse tarjoan kaikki ruoat jos mummoloista meille tullaan.

Molemmissa mummoloissa on aina lapsille sopivaa syötävää saatavilla. Ja jos huomataan, että jotain puuttuu niin lähdetään mummon kanssa kauppaan. Viivytään aina ainakin yksi yö.

Vierailija
2/22 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee kaikkea ruokaa tuplasti tarvittavan määrän ja ylimääräiset lykkää meille... välipalaa tuputtaa jatkuvasti... Aina on pakastin täynnä mummolasta tullessa. Ikävä kyllä meillä on vähän erilainen ruokamaku ja tykkään kokata, joten kotosalla ne tuppaa jäämään syömättä :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkuin ap.

Vierailija
4/22 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä saadaan jotain mukaan kun mummolasta lähetään.

Vierailija
5/22 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on lähimpään kauppaan 14 kilometriä matkaa, eikä hänellä ole autoa käytössä.

Mummu asuu niin kaukana (700 km matkaa), että aina ollaan vielä siellä pari yötä, joten tämän porukan syöttämiseen menisi mummulta kuukauden eläkekin.

Vierailija
6/22 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei todellakaan tarvitse viedä mitään sinne mennessä. Varmasti näin on myös sitten, kun siirrymme normaaliin ruokaan. :) Äitini myös pitää huolen, että siellä on oikean kokoisia vaippoja meitä odottamassa sekä tuttipullo ja vauvan ruokailuvälineet+ruokalappu, syöttötuoli ja sänky ym. ym. Vauva voisi vaikka asua heillä. :D

Toisessa mummolassa mitään vauvalle ei ole koskaan ollut valmiina. Aina on itse pitänyt ottaa mukaan kaikki mahdollinen mitä vauva voi tarvita. Kerran piti kääntyä melkein ovelta takaisin menosuuntaan ostamaan kaupasta tuttipulloa, kun unohtui kotiin. Tässä mummolassa ei ole myöskään mitään sänkyä missä vauva voisi torkkua tms. Mummo ei varmaan osaisi ostaa oikeanlaista ruokaa tai vaippojakaan...

Vierailija
7/22 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on täysin ymmärrettävää, että vie mukanaan ruuat, jos mummon on hankala asioida kaupassa tai pieni eläke. meidän tapauksessa ei ole kyse kuitenkaan siitä, vaan kauppa on n. 300m päässä, rahaa nyt ei hällä liiemmälti ole, mutta eipä se varmaan perikatoon häntä ajaisi jos jotain halpaa ruokaa laittaisi. Esim keittoruokaa tai makaroonilaatikkoo ym. Kyse on enemmänkin viisimisestä. Ja ai niin, äitini on työttömänä eli aikaakin hällä olis. Varmasti enemmän kuin meikäläisellä, joka kyllä kummasti saa ruuan pöytään joka päivä vaikka helmoissa kaksi lasta.

Vierailija
8/22 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mennään yllätysvierailulle läheiseen mummolaan, niin sitten viedään ja mummollekin viedään, mutta jos tiedetään, että ollaan tulossa niin kyllä siellä aina on sopivaa ruokaa kaikille + saadaan usein mukaankin.

Vierailija
9/22 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viedä. Tuliaiset erikseen ja molemmat mummut tuppaavat evästä kotiin lähtijöille.

Vierailija
10/22 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yllätysvierailulle, otamme omat eväät mukaan, koska mummolla on pieni eläke, asuu yksin ja ei syö itsekään herkkuja yms. Vien samalla mummollekin " tuliaisia" . Ihmisiä on erilaisia, toiset eivät juurikaan tarjoa muille antimiaan, tai edes ajattele että jotain erityistä tulisi olla. Tiedä sitten onko syynä ajattelemattomuus tai vaikka vähävaraisuus? Pienten lasten on vain ajateltava lastensa ruokkimista enemmän..

Vierailija
11/22 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin jouduttiin oikein laittamaan annosrajoitus lasteni takia. Kaksi kun söi 8 edestä..

Vierailija
12/22 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihanat mummolat, joissa lapset viihtyvät kohta paremmin kuin kotonaan... Mummot ovat aika perinteisiä mummoja, laittavat ruokaa ja leipovat. Kyselevät vielä lasten mielipiteitäkin ruuasta, että tulis varmasti mieleistä. Meillä on mummolat vielä lähellä, joten sekin hyvä on usein saatavilla.

Anoppi tekee tosi usein ruokaa ja leivonnaisia myös pakkaseen. Ja olen kyllä tosi kiitollinen siitä, muistanut ääneen sanoakin.

Kaikki eivät vain ole ns. pullantuoksuisia mummoja...

Vierailija
13/22 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ettei tarvitse äidin rahoilla elellä. Eriaisia on kun hän soittaa ja kutsuu meidät syömään.

Vierailija
14/22 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli se, että otat eväät pojalle, " kun ei se kuitenkaan ois tykännyt" . Miten ajattelit poikasi oppivan syömään mitään ruokia, jos et pistä sitä maistamaan?

Meillä kylässä ja kotona syödään sitä mitä saa. Jos ei kelpaa, seuraava ateria tarjotaan kolmen tunnin kuluttua.

Ikinä ei lapsi ole sanonut kylässä tai kotona en syö. Joskus se kysyy, että mitä tää on ja miltäköhän tämä maistuu.

Vierailija
15/22 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä on jotain ruokaa tai jälkkäriä tm. sopivasti valmiina, niin kysyn, toisinko sitä mukanani mummolaan, tietysti kaikille syötäväksi, eikä vain omiksi eväiksi, mutta yleensä mummolla on omat ruokasuunnitelmat.

Vierailija
16/22 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä saan aina täyden ruokakassin mukaan kotiin lähtiessä. Ompas outo mamma.

Vierailija
17/22 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa osata varata. Kysytään AINA ennen menoa että tarviiko jotain, tuon myös jääkaapin tyhjäksi, jos menis muuten vanhaksi jotain. Ollaan siis aina koko viikonloppu kun käydään. (Mutta papoilla ei ole koskaan mitään... )

Mökille jos mennään, niin oletusarvoisesti viedään omat mennessämme, kaikilla on kuitenkin tavaraa paljon, joten parempi että kukin vie sen minkä itse aikoo syödä. Jotain lihapaketteja saatetaan ostaa yhteiseksi tai tehdä yhdessä salaatti mutta nekin sovitaan erikseen.

Toista oli ennen vanhaan, kun itse olin pieni. Aina isovanhemmilla käydessä kaapit ja pöydät notkui herkkuja joita tuputettiin ja vieläkin ku käy, niin sama meininki, ja lapsenlapsenlapsille kanssa. Ja vielä kotiin mukaan tuputettiin ruokaa ja leivonnaisia ja kaikkia oman maan tuotoksia.

Vierailija
18/22 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai tekee lapsille mannapuuroa. Joka ei mun mielestä ole riittävä ateria. Mutta ei hän minun lapsuudessa ollut mikään kokki kolmonen, lämpimä ateria oli koulussa ja illalla syotiin sitten leipää. Vain viikonloppuisin laittoi ruokaa.

Hänen äitinsä oli ihan toinen tapaus, pienestä eläkkeestä teki kunnon ruokaa kaksi kertaa päivässä.

Vierailija
19/22 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa mummolassa mitään vauvalle ei ole koskaan ollut valmiina. Aina on itse pitänyt ottaa mukaan kaikki mahdollinen mitä vauva voi tarvita. Kerran piti kääntyä melkein ovelta takaisin menosuuntaan ostamaan kaupasta tuttipulloa, kun unohtui kotiin. Tässä mummolassa ei ole myöskään mitään sänkyä missä vauva voisi torkkua tms. Mummo ei varmaan osaisi ostaa oikeanlaista ruokaa tai vaippojakaan...

[/quote]

ruokakin on rasvamössöä. Karjalanpaistiin panee puol kiloa voita. Ihmetteli kun ei maistunut.

Vierailija
20/22 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(vaipat, soseet, korvikkeet, ttuttipullon, pinnasängyn). Ei tarvitse muuta kuin tulla vain.

Mutta anoppi *huoh*. Ei mitään. Joudumme raahaamaan vaipat ja pullot ja korvikkeet matkassa. Anoppi ei osaa ostaa mitään valmiiksi. Ei paljon haluta enää mennä sinne. Matkasänkykin piti siksi juuri ostaa kun anoppi ei viitsinyt hankkia pinnasänkyä kotiinsa, että vauvalla olisi paikka, missä nukkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän