Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsettomia häitä joutuu selittelemään?

Vierailija
26.08.2007 |

Jos haluaa pitää lapsettomat häät, niin mikä velvollisuus hääparilla on vielä selittää jokaiselle vieraalle miksi tähän on päädytty? Kun jostain syystä tuo asia kiinnostaa niin kovasti, että joka toinen kutsuttu soittaa varta vasten kysyäkseen asiasta.

Miksi minut laitetaan nyt selvittämään jokaiselle erikseen, miten se on niin vaikeaa vain uskoa, mitä kutsussa sanotaan?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli iltatilaisuus jonka kutsussa mainittiin ilonpito ja viinin virtaaminen, ja osoitimme kirjekuoret vain aikuisille (ei esim. " Virtanen" vaan " Anna ja Mika Virtanen" ) joten loppujen lopuksi vain yksi vieras edes kysyi mitään lasten mukaan tuomisesta. Hänelle vastasin että hänen lapsensa voivat tulla mukaan mikäli hän katsoo että tilaisuus on hänen lapsilleen sopiva, mutta hänen on hyvä tietää että ne tulisivat todennäköisesti olemaan ainoat lapset juhlissa. Hän mietti vähän aikaa ja totesi ettei varmaan itsekään sitten ota lapsiaan mukaan.

Olimme kyllä ilman muuta lähteneet siitä että osa pienten lasten vanhemmista saattaisi jäädä poiskin, mutta muistaakseni sitä ongelmaa ei ollut.

Vierailija
42/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos joku ei sinne pääse tai halua tulla ilman lapsiaan, sekin on täysin ok.

Itse tosin tykkään, että vieraat saavat itse päättää, ottavatko lapset mukaan vai ei. En oikein ole vielä törmännyt ns. hyvään syyhyn jättää lapset kutsumatta. Jos kyse on kustannuksista, niin miksi ei sitten mieluummin rajat vierasjoukkoa muilla keinoin (kutsutaan vähemmän perheitä). Jos kyse on alkoholitarjoilusta, niin eiköhän vanhemmat itse osaa päättää, mikä on lapsille sopiva tilaisuus.

Mutta kuten sanottua, ei tulisi mieleenkään alkaa kenenkään kanssa kiistellä tai tivata syytä moiseen puhelimessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin lapset ylipäätään syö tosi vähän ja vaatii tosi vähän järjestäjiltä, joten ihmettelen, jos ei lapsia voisi edes joksikin aikaa hääjuhliin tulla.

Kyllä niitä aikuisten pönötys- tai umpikännijuhlia saa viettää muutenkin vuodet läpeensä, mulle ei ainakaan tule edes hääfiilistä, jos ei lapsia ole paikalla. Enkä tarkoita omiani, vaan ylipäätään lapsia. Omat on olleet tähän mennessä yksissä häissä neljistä, ja noista yksistäkin järjestimme isovanhemmat hakemaan heidät yhdeksän aikaan pois.

Xandris:

Ja jos joku ei sinne pääse tai halua tulla ilman lapsiaan, sekin on täysin ok.

Itse tosin tykkään, että vieraat saavat itse päättää, ottavatko lapset mukaan vai ei. En oikein ole vielä törmännyt ns. hyvään syyhyn jättää lapset kutsumatta. Jos kyse on kustannuksista, niin miksi ei sitten mieluummin rajat vierasjoukkoa muilla keinoin (kutsutaan vähemmän perheitä). Jos kyse on alkoholitarjoilusta, niin eiköhän vanhemmat itse osaa päättää, mikä on lapsille sopiva tilaisuus.

Mutta kuten sanottua, ei tulisi mieleenkään alkaa kenenkään kanssa kiistellä tai tivata syytä moiseen puhelimessa.

Vierailija
44/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverihäät ja vielä iltatilaisuus savullisessa ravintolassa. Emme kutsuneet kavereiden lapsia, vaikka mitkään suuret ryyppäjäiset juhlat eivät toki olleet. Jos joku olisi väkisin halunnut lapsensa sinne raahata, ihan oma asia, mutta minä en mitään pönötysperhehelvettihäitä halunnut vaan sellaiset bileet, joissa kaikilla on rento ja kiva meininki ilman jatkuvaa lasten vahdintaa.

Lähimmille sukulaisille oli sitten tilaisuus erikseen, jossa oli lapset mukana. Mun mielestä tää järjestely oli ehdottoman onnistunut. Vain yksi jätti lapsen hoito-ongelmien takia tulematta.

Vierailija
45/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastasin jo johonkin toiseen ketjuun siitä, että kaikille häät eivät ole mitenkään leimallisesti perhejuhlat. Häitäkin on todella erilaisia. Mielestäni ravintolassa järjestetty iltajuhla ei välttämättä ole mikään koko perheen juhla. Sen sijaan nuorisoseurantalolla iltapäivällä alkavat kesähäät ovat sitä leimallisemmin.

Juhannushäät no noin ylipäätään osoittavat melko huonoa arvostelukykyä, mutta lapsettomina ne lienevät monille todella hankalat.

Mä kyllä kunnioittaisin juhlan järjestäjän oikeutta päättää siitä millaiset juhlat haluaa itse järjestää. Jos ne eivät vieraan arvomaailmaan sovi, niin ei tarvitse mennä.

Vähän päästäkin tälläkin palstalla on juttuja kuinka puoli sukua puuttuu esim. ristiäisjärjestelyihin. Eiköhän yleensä juhlanjärjestäjällä (ja maksajalla) ole oma mieli ja tahto ja sitä pitää kunnioittaa.

Vierailija
46/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät eivät myöskään ole lastenjuhla, joten aika omituista, jos häätunnelma vaatii jollekin lasten läsnäoloa. Oikeasti häissä ainoa korvaamaton osa kuitenkin taitaa olla se morsiuspari...

Rasittavampia lapsivieraita häissä ovat muuten huonosti kasvatettujen riehujien lisäksi prinsessavaihetta elävät tytöt. Usein roikkuvat morsiammessa koko illan ja millään kauniilla keinoilla heitä ei saa jättämään morsianta rauhaan ja siinä sitten morsian toimii koko illan leikkitätinä pikuutytöille. Juuri näin kävi yksissä häissä vuosi sitten kesällä, kun lapsiystävälliseen (luokanopettaja) morsiameen liimantui viiden prinsessatytön lauma koko häiksi. Hyvä, että saivat häävalssin tanssia ilman näitä tyttöjä. Hääjuhlasta ei taida olla yhtään kuvaa, jossa näkyisi morsian, mutta ei näitä tyttöjä.

Vierailija
47/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiset yleensä samoissa kemuissa, enkä todella halua ventovieraalle jättää kolmea lasta hoidettavaksi. ystävistämme on vain yksi pari avioitunut tämän 7 vuoden aikana kun meillä on lapsia ollut ja sinne sai viedä lapset.

Tosi outoa ettei lapsia suvaita perhejuhlissa!

Vierailija
48/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

äijät, jotka eivät hallitse viinankäyttöään. Olisikohan sitä tarvinnut selitellä?

Vierailija
49/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kuuluu perheeseen. Ei ole kiva, jos johonkin juhlaan olisi kutsuttu esim. vain isä ja lapset, nainen jäisi kuin nalli kalliolle.

Vierailija
50/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat morsiamen ja sulhasen juhlat, eivät vieraiden, joten hääpari kutsuu kenet haluaa, on kutsuttujen asia päättää tullako vai ei.

Itse vielä lapsettomana olin häissä, joihin lapset olivat tervetulleita. Ne olivat enemmänkin lastenjuhlat kuin häät.

Nyt yksivuotiaamme kanssa olemme juhlineet kaksissa häissä, ja olin varautunut siihenkin että häät olisivat olleet lapsettomat enkä olisi mieltäni siitä pahoittanut. Lapsi hoitoon ja itse juhlimaan.

Olihan se hieman hankalaa kun ei saanut rauhassa syödä ja seurustella muun juhlaväen kanssa, kun pienellä alkoi välillä kyllästyttää se paikallaan möllöttäminen. Eli häät ei ole mitään pienten lasten juhlia, etenkään jos viinaakin otetaan. Joulut ja synttärit on erikseen kun tapahtumat yleensä muutenkin liittyvät lapsiin, pakettien avaamiset ym.

Jos joku on moukkamaista niin se, ettei osata kunnioittaa juhlan järjestäjää.

Vierailija
51/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelee juhlia vieraiden, ei vain itsensä kannalta, vaikka kuinka on the morsian.

Vierailija
52/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ette osaa juhlia ilman lapsianne? Eivät lapsettomat häät tarkoita mitään örveltämistä (tai en tiedä teidän ystävistänne, mutta omissa piireissäni kenelläkään ei ole tapana örveltää), vaan lapsettomuuteen liittyy juuri tämä ruoasta nauttiminen ja keskusteleminen aikuisten kesken kaikessa rauhassa. Ja on tanssilattiallakin kivempaa, kun siellä on vain aikuisia eikä tarvitse pelätä tallovansa jonkun vikkeläliikkeisen pienen ihmisen varpaille.

Minusta häät ovat juhla, ei mikään perhejuhla. Ja on täysin hääparin asia, millaiset juhlat pitävät. Ja minä en ole koskaan loukkaantunut siitä, että lastani ei ole jonnekin kutsuttu. Jos en ole saanut hoitoa järjestymään, olen hyvillä mielin jäänyt pois. Ongelmahan on minun eikä kutsujan.

Vierailija
53/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ois itsekään osannut pukea sanoiksi tuon paremmin. Täällä tuntuu olevan uskomattoman typeriä ihmisiä paikalla, ei osata kunnioittaa juhlakalujen toiveita pätkääkään vaan tärkeintä on sen oman pesueen läsnäolo.

Vierailija
54/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsin mahdollisesti ovat suorastaan laskeneet sen varaan, että vaikka teidät on velvollisuudesta pakko kutsua, te luultavasti ette kuitenkaan tule.

Ei se ole mikään pelote. Jos oikeasti halutaan aikuisten juhla, se todennäköisesti on morsiusparille tärkeämpää kuin se että juuri te olisitte paikalla.

Vierailija
55/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on erilaisia käsityksiä juhlista, ei häätkään ole pakosta perhejuhla kaikille. Ja jokainen lienee määrittelee itse omien häidensä teeman...? Vai pitääkö sinun ystäviesi myös kysyä sopiiko sinulle ja perheellesi paremmin kesä- vaiko talvihäät??

Vierailija
56/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi ikinä uskonut että joku voi järjestää lapsettomia häitä!!! :O

Täällä pohjanmaalla ei kukaan varmaan ymmärtäis edes jos kuoressa lukee vain vanhempien nimet, että lapsia ei ole kutsuttu ;)

Häät ovat perhejuhla, ja elleivät lapsemme olisi tervetulleita, emme mekään vaivaudu paikalle. (mikä tietty olisi varmaan kutsujalle ok =) )

Röyhkeitä ihmisiä nykyaikana!

Ja todellakaan kukaan ulkomaisista ystävistäni ei ole kuullutkaan moisesta!

Vierailija
57/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en asu Pohjanmaalla. Meillä täällä etelässä taas ollaan sen verran individualisteja, että häätkin saa viettää ihan haluamallaan tavalla ja haluamiensa ihmisten seurassa.

Vierailija
58/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen jopa ollut useissakin häissä ulkomailla, jotka ovat olleet vain aikuisille. Useimmiten ravintolassa tai jopa vain cocktail-tilaisuus.

Vierailija
59/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme on ollut mummonsa, kummiensa tai tätini luona hoidossa silloin harvoin kun on tarvetta ollut :)

Vierailija
60/62 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ymmärtääsin kyllä ihan hyvin jos kutsussa lukoo vaan vanhempien nimet. Tiärän kyllä tääläkin päin palio sellaasia häitä joihin on kutsuttu vaan aikuusia. Harvoon kyllä, se on totta ja itte en varmahankaan lapsettomia juhulia tahtoosi.

Asiahan on kyllä etiketin mukaan niin että kutsu on tosiaan niille, joille se on nimetysti osoitettu. Ja ellei siinä lue että perheineen, niin sitten se tosiaan on vain niille, joiden nimi siinä lukee.

Oon muuten ittekki ollu sellaasis häis, joissa kersa huusi koko toimituksen ajan niin että morsian itte ei kuullu kun osan papin puheesta. Tosin olis kuullu jos olis keskittyny, mutta ei pystyny kun kysees oli oma vauva.

Tyhmää muuten perustella että häät on perhejuhla, joo no onhan se, mutta ei mikään laki määrää kutsumaan kaikkia lapsineen. Useinhan on niinkin että häät ei oo täysin lapsettomat, läheiset on kutsuttu lapsineen ja tietenkin omaan perheeseen kuuluvat lapset on kutsuttu, mutta sitten vähän kaukaisempien sukulaisten lapsia ei välttämättä kutsutakkaan. Eikä mielestäni sellaisten tartte siitä itteensä ottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme