Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

HS jutussa sanotaan, että suuret ikäluokat ovat ovat päässeet nauttimaan. Tämä on väärä asenne. Ikäänkuin ns suuret ikäluokat ja vähän sen jälkeenkin syntyneet olisivat vain löhöilleet sikarit hampaissa ja konjakkia siemaillen katselleet vierestä, kun omaisuus kasvaa itsestään. Totuus on se, että sen omaisuuden eteen on tehty lujasti töitä. Kaikki tietävät, että into työhön on laskemaan päin ja nuorten arvot ovat erilaiset. Harva nuori nykyään painaa esim koko kesäloman töitä ja tämähän aivan viime uutisten mukaan selittää osaltaan sairaaloiden sijaispulaa. https://www.hs.fi/talous/art-2000008972636.html

• ylös 125
  • alas 544

Sivut

Kommentit (978)

Vierailija

Miten nuori, tai kukaan muukaan lähtee ilman koulutusta sairaalaan sijaistamaan?
Nykyään kaikkeen vaaditaan se vähintään kolmen vuoden koulutus, eikä töitä välttämättä saa silti.
Missä kasarikuplassa oikein elät?

• ylös 530
  • alas 37
Vierailija

Nykyään ihmiset ovat oivaltaneet, että elämä voi olla muutakin kuin pelkkää raatamista ja suorittamista.
Tämähän koko ikänsä oravanpyörässä juossutta ja siinä sen myös tuhlannutta ärsyttää ja aletaan haukkumaan nykynuorisoa laiskaksi.
Maailma on muuttunut, ystäväiseni, eikä töitä enää saa vain marssimalla pomon puheille ja ilmoittamalla, että mä tulisin nyt tänne töihin.

• ylös 337
  • alas 57
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Qwerty111

Unohdit mainita että ennen sai kaikki halvemmalla ja nyt saa nauttia suurista voitoista. Itse en todennäköisesti pääse nauttimaan edes eläkkeestä, koska joudun tekemään niin vanhaksi töitä. Ainoa eläke mistä pääsen nauttimaan on todennäköisesti sairaseläke!

• ylös 353
  • alas 44
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten nuori, tai kukaan muukaan lähtee ilman koulutusta sairaalaan sijaistamaan?
Nykyään kaikkeen vaaditaan se vähintään kolmen vuoden koulutus, eikä töitä välttämättä saa silti.
Missä kasarikuplassa oikein elät?

Älä viisastele, tässä tarkoitetaan todennäköisesti alan opiskelijoita. Toisaalta on paljon töitä, joihin vaaditaan koulutus, mutta joita voitaisiin tehdä ilmankin ja koulutukset ovat pidentyneet aivan turhaan. Tädistäni tuli ylioppilasmerkonomi vuoden koulutuksella ja eläkkeelle jäi pankinjohtajana(myöhemmin se oli kaksi vuotta ja nyt samoihin hommiin vaaditaan tradenomikiulutus).

Moni työ, johon on päässyt ylioppilastutkinnolla tai jollakin merkonomitutkinnolla, vaatii, aivan turhaan, korkeakoulututkinnon. Vähän ristiriitaista, koulutuksia pidennetään, mutta valmistua pitäisi nopeammin. Alemmat korkeakoulututkinnot ovat lähinnä tarkoitettu politiikassa kunnostautuneille johtajanpaikkoja varten.

• ylös 71
  • alas 109
Vierailija

Qwerty111 kirjoitti:
Unohdit mainita että ennen sai kaikki halvemmalla ja nyt saa nauttia suurista voitoista. Itse en todennäköisesti pääse nauttimaan edes eläkkeestä, koska joudun tekemään niin vanhaksi töitä. Ainoa eläke mistä pääsen nauttimaan on todennäköisesti sairaseläke!

Ennen myös palkat olivat paljon pienemmät ja rahaa oli vähemmän. Ostovoima on kasvanut huikeasti ja jatkuvasti sitten suurten ikäluokkien nuoruuden.

• ylös 69
  • alas 162
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmiset ovat oivaltaneet, että elämä voi olla muutakin kuin pelkkää raatamista ja suorittamista.
Tämähän koko ikänsä oravanpyörässä juossutta ja siinä sen myös tuhlannutta ärsyttää ja aletaan haukkumaan nykynuorisoa laiskaksi.
Maailma on muuttunut, ystäväiseni, eikä töitä enää saa vain marssimalla pomon puheille ja ilmoittamalla, että mä tulisin nyt tänne töihin.

Niin, nykynuoret tuhlaavat sen työnteosta säästyneen elämänsä puhelimessa sometteluun. Kukin tavallaan.

• ylös 86
  • alas 132
Vierailija

Tekisin mielelläni töitä omaisuuden eteen, jos se olisi mahdollista. Ainoa keinoni saada suurempaa tuloa kuin työmarkkinatuki on päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, mitä olenkin hakemassa.

• ylös 118
  • alas 24
Vierailija

Suuriin ikäluokkiin kuuluvat vanhempani saivat isot omaisuudet omilta vanhemmiltaan, metsää, maita ja mökkirantaa. Kävivät pelkän ammattikoulun, joka tuolloin kesti 6 kk - 1 v.

Olen paljon köyhempi, vaikka minulla on yliopistokoulutus.

• ylös 356
  • alas 38
Vierailija

Juttu väittää, että nnen oli omaisuus halpaa hankkia. Mutta niin oli palkatkin. Pienestä palkasta vuosikymmeniä silti kesti sen asunnon maksaminen. Ja lainoilla oli kyllä reaalikorot. Me sotien jälkeen syntyneet emme olleet tottuneet saamaan mitään valmiina, koko kansa silloin raatoi ja jälleenrakensi. Tehtiin näköjään virhe siinä, että synnytettiin seuraava sukupolvi ja lellittiin se pilalle, jotta lapsilla olis helpompaa. Keppi unohtui.

• ylös 94
  • alas 250
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Juttu väittää, että nnen oli omaisuus halpaa hankkia. Mutta niin oli palkatkin. Pienestä palkasta vuosikymmeniä silti kesti sen asunnon maksaminen. Ja lainoilla oli kyllä reaalikorot. Me sotien jälkeen syntyneet emme olleet tottuneet saamaan mitään valmiina, koko kansa silloin raatoi ja jälleenrakensi. Tehtiin näköjään virhe siinä, että synnytettiin seuraava sukupolvi ja lellittiin se pilalle, jotta lapsilla olis helpompaa. Keppi unohtui.

Mitä jauhat? Mun isä maksoi meidän omakotitalon 5 vuodessa, kun äiti oli kotona hoitamassa meitä. Talo maksoi tuolloin 50000 markkaa. Nyt se myytiin 3v sitten ja siitä sai 250000e. Älä helisemässä jos et tiedä mistä puhut.

• ylös 353
  • alas 40
Vierailija

Tuossahan ehdotettiin omistusasumiselle veroa, koska se on edullisempaa kuin vuokra-asuminen.

Aivopierun takana on SAK:n "tutkimuskeskus" ja onhan se nyt perkelettä kun omistusasujien kautta ei saada siirrettyä veronmaksajien rahoja toverimiljonäärien taskuun asumistukien muodossa.

• ylös 162
  • alas 8
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onneksi muistitte kuitenkin varmistaa että kukaan ei pääse ilman tutkintoa kouluun, työelämästä tulee silppua ja teidän jälkeenne on aivan turha haaveilla eläkkeistä. Maapallokin meni siinä sivussa näppärästi.

• ylös 314
  • alas 31
Vierailija

Sen vaan sanon, että jos minä, keski-ikäinen, joskus saan asuntolainan maksettua ja siihen sitten lätkäistään joku varallisuusvero koska en enää joudu maksamaan vuokraa tai lyhennystä, se kaatuu taas minun 80-luvulka syntyneen niskaan niinkuin kaikki muukin.

• ylös 229
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Onneksi muistitte kuitenkin varmistaa että kukaan ei pääse ilman tutkintoa kouluun, työelämästä tulee silppua ja teidän jälkeenne on aivan turha haaveilla eläkkeistä. Maapallokin meni siinä sivussa näppärästi.

Näinpä, kiitos tuhlaajasukupolvi, kun teitte meidän elämästä helwettiä.

Eri

• ylös 137
  • alas 40
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mitä jauhat? Mun isä maksoi meidän omakotitalon 5 vuodessa, kun äiti oli kotona hoitamassa meitä. Talo maksoi tuolloin 50000 markkaa. Nyt se myytiin 3v sitten ja siitä sai 250000e. Älä helisemässä jos et tiedä mistä puhut.

Sama meillä. Äiti kotiäitinä ja niin vaan duunari-isä pystyi ostamaan ison omakotitalon. Vuosi - 80.

• ylös 269
  • alas 14
Vierailija

Onhan noilla suurilla ahneilla ikäluokilla kakkainen loppu, kun pienemmät ikäluokat eivät riitä heitä heitä hoivaamaan eikä se kannata rahallisesti.

• ylös 168
  • alas 24
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sen vaan sanon, että jos minä, keski-ikäinen, joskus saan asuntolainan maksettua ja siihen sitten lätkäistään joku varallisuusvero koska en enää joudu maksamaan vuokraa tai lyhennystä, se kaatuu taas minun 80-luvulka syntyneen niskaan niinkuin kaikki muukin.

Samaa täällä mietin minä, 90-luvulla syntynyt milleniaali. Ei jatkoon tällainen idea. Eihän tässä maassa kannata yrittää mitenkään parantaa omaa elämäänsä kun pärjäämisestä rangaistaan ankarimman mukaan joka vaiheessa.

• ylös 185
  • alas 3
Vierailija

Se on totta, me pääsimme nauttimaan työnteosta. Minäkin tein liki 20 vuotta kahta työtä, että sain rahat riittämään myös ruokaan, asuntovelan lisäksi. 90 - luvun lamassa pankilta tuli kirje, "lainanne uusi korko on 18%", eli ihan ilmaiseksi saatiin asunto. Onneksi tuli tehtyä paljon työtä, koska eläke on nyt hyvä ja velat maksettu.

• ylös 76
  • alas 65
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Qwerty111 kirjoitti:

Ennen myös palkat olivat paljon pienemmät ja rahaa oli vähemmän. Ostovoima on kasvanut huikeasti ja jatkuvasti sitten suurten ikäluokkien nuoruuden.

Esimerkiksi: olin v 70 kaupassa töissä ja sain oalkkaa 859 mk/kk.
Ostin pienen autom.pesukoneen, joka maksoi n2500mk.
Kuka ostaisi nykyään koneen, joka maksaisi n 3 kertaa kuukauden palkan verran, en minä ainakaan.
Tämä asia ei oleuistini varadsa, vaan silloin pidin kirjaa tuloista ja menoista ja tallessa ovat vihkot vieläkin.

• ylös 79
  • alas 17

Sivut