Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia imettämisestä odottaessa ja tandemimetyksestä...

Vierailija
25.08.2007 |

...kaivataan. Onko vaatinut jotakin erityistä huomioonotettavaa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt 33 viikkoa tästä uudesta raskaudesta. Jossain vaiheessa rinnat oli arat, mut se meni ohi. Maito on vähentynyt tosi paljon ja imetyskertoja on enää yksi päivässä. Vieroittuu siis itsekseen ja viimeistään kun olen sairaalassa. Olen jo puhunut et maito on sitten vauvalle ja esikoinen on sen verran iso et tajuaa kyllä. Osaa puhua jo itse.

Painoa on kertynyt raskauden aikana ihan reippaasti, joten kaikille kolmelle on ruokaa riittänyt. Täytyy vaan syödä tosissaan :) Mutta sehän on kiva kun voi syödä urakalla :)

Neuvolassa ensin huolehdittiin miten jaksan, mut syön vitamiineja ja kalkkia ja muutenkin hyvin. Kun kerran painoa on tullut mullekin niin lakkasivat kyselemästä. Supistuksia tms ongelmaa ei ole ollut. Vaikea sanoa väsyttikö alkuraskaudesta itse raskaus vai imetys, jota silloin vielä oli enemmän.

Vierailija
2/16 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssa ja/tai sinusta itsestäsi imetys alkaa tuntua epämiellyttävältä.

Synnytyksen jälkeen saattaa käydä niin, että edelllinen lapsi palaa rinnalle, vaikka olisikin ikään kuin jo vieroittunut raskauden aikana.

Tandemimetys ei välttämättä ole mitenkään erityisen raskasta, koska isomman lapsen imetys ei ole samanlaista puuhaa kuin vauvan imetys, mutta on kai siinä oma vaivansa kuitenkin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imetin raskausviikoille 34 asti, sitten keskimmaisemme vieroitti itse itsensä. Annoin toki hänen käydä rinnalla aina tahtonsa mukaan senkin jälkeen ja myös vauvan synnyttyä, muttei enää kelvannut. Varsinaista tandemimetystä emme siis koskaan varsinaisesti harrastaneet, vaikka olin siihen itse asennoitunut.

Raskaudenaikaiselle imetykselle tai tandemille EI OLE ESTEITÄ normaaliraskauksissa. Suomessa ollaan ikävä kyllä näissä asioissa aika tietämättömiä, mutta kansainvälisiä opuksia aiheestä löytyy runsaastikin, ja ihan kunnon tutkimustiedoilla varustettuna.

Vierailija
4/16 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa järkyltä. Mitä jos lopettaisit ekan imetyksen ja alat uudestaan kun seuraavalla on tarpeita. Tandem... kuulostaa ihan sairaalta...

Itse olen imettänyt max 8 kk lapsiani. Heitä on kolme ja pienillä ikäeroilla.

Vierailija
5/16 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

...kaivataan. Onko vaatinut jotakin erityistä huomioonotettavaa?

Jos olosi tuntuu hyvältä eikä imetys verota liikaa voimiasi, eikä ole keskenmenouhkaa, imetä ihan huoletta raskausaikana. Imetys saattaa loppua itsestään raskauden puolivälin tienoilla, mutta mikäli niin ei käy niin tandemimetys lähtee käyntiin varmaankin aivan luontevasti.

Vierailija
6/16 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetin esikoista muutaman kk ajan odottaessani kuopusta, ei siinä sen kummempia kuin että muistaa syödä monipuolisesti ja juoda paljon. Mulla rinnat tuli ajan mittaan niin araksi, etten sitten pystynyt enää jatkamaan, mutta esikoinen oli siinä vaiheessa jo vajaat 2v.

Kannattaa lukea http: //www. imetystukilista. net/faq/raskaus. php

Vierailija
7/16 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olisiko siitä päässyt sitten yli sitkeästi imettämällä mutta olin silloin valmis lopettamaan. Naapurini imetti kyllä ihan sujuvasti koko raskauden ajan, hän lopetti kuukautta ennen laskettua aikaa koska ei halunnut tandemimetystä. No, ei tästä sulle varmaan paljon apua ollut.

Vierailija
8/16 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäeroa 1v1kk sisarusten välillä

Vierailija
9/16 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näistä vastustajista ei osaa mitenkään järjellisesti perustella kantaansa...

Vierailija
10/16 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan imetystukilistalla sanotaan ihan toista!

Meillä oli esikoinen 2kk ikäinen kun aloin odottamaan kuopusta joten sinänsä en kyllä sanoisi imetyksen siinä vaiheessa olevan sairasta millään lailla. Voiko joku niin väittää?

Imetin vielä pari kuukautta raskaaksituloni jälkeen. Sen jälkeen ei enää kelvannut.

Vierailija
11/16 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaakin etsiä tietoa itse (muualtakin kuin it-listalta) ja päättää kantansa sen perusteella.

Vierailija
12/16 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt nyt pari ensimmäistä kuukautta. Ja olen huomannut jo supistuksia. Syön mahdollisimman monipuolisesti ja kolmen edestä. Silti olisi mukava saada selkeää tietoa aiheesta, onko sikiölle haitallista vai ei. Imetystukilistan sivut ovat sinänsä hyvät, mutta eivät nekään mikään absoluuttisen tiedon lähde. Kuten ei myöskään yksittäinen lääkäri jos ei ole perehtynyt aiheeseen.

Oletan, että ennen muinoin imetys raskauden aikana ja tandemimetys olivat hyvinkin tavallista. ap

Vierailija
13/16 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en haluaisi ottaa sitä riskiä että lapsi syntyy ennenaikaisesti sen takia etten malta lopettaa edellisen imetystä

Vierailija
14/16 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys vielä tuohon aiempaan kommenttiin neuvolalääkärin sanomisista. Minä kyllä veikkaan, että ravinnonsaantijärjestys on 1) sikiö, 2) imetettävä 3) äiti. Eli jos joku ravinnonpuutteesta kärsii, se on äiti. ap

Vierailija
15/16 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa miksi: esikoinen oli oikea tissihirmu eikä millään lopettanut imetystä. Raskaana ollessa en vaan jaksanut taistella hänen kanssa ja imetin koska se oli helppoa.

Kun kakkonen sitten syntyi koin kamalia vihan tunteita esikoista imettäessä ja lopetinkin sen ihan kertaheitolla. Esikoinen oli 2v.

Kakkosta imetin 18kk ja oli helpompi vieroittaa kuin 2v.

Vierailija
16/16 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse nauttinut todella paljon tandemimetyksestä, lapset nyt 2v ja vajaa 5v. Arvostelijoita löytyy täältä netistä mutta kaikki ketkä ovat imetystäni nähneet (imetän paljon myös julkisilla paikoilla) ovat kohteliaasti katsoneet muualle tai hymyilleet. Nyt mietin, milloin pian 5v täyttävä mahtaa vieroittua, vai täytyykö tähän alkaa paneutua erikseen että hän jättäisi rinnan ja saisin kuitenkin vielä jatkaa 2v kanssa toivottavasti muutamankin vuoden. Jotenkin ajattelen että kouluikään mennessä vieroittuminen tapahtuisi itsestään luonnollisesti mutta saa nähdä. Kyllähän nyt tietenkin jo vanhempi lapsi ymmärtää että hänen kaverinsa eivät enää käy äitiensä rinnalla, mutta hänelle itselleen se on vielä tosi tärkeä juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi