Mitä joululahjaksi 60-vuotiaille vanhemmille, joilla on IHAN KAIKKEA?
Hirveä stressi ja ahdistus taas siitä, mitä antaa omille vanhemmille joululahjaksi. Äiti panostaa lahjoihin ihan naurettavan paljon. Ostelee kaikille kuudelle lapselleen ja kymmenelle lapsenlapselleen pitkin vuotta hirveät kasat lahjoja. Tarpeellisia, laadukkaita, ei siis mitään krääsää. Mieluisia ja henkilökohtaisia. Ja toivoo itse saavansa samalla mitalla takaisin.
Isä ei sano mitään, mutta ilmeestä näen, että odottavat molemmat lastensa antavan jotain merkityksellistä.
Vanhemmillani on ihan kaikkea. Kaikki elektroniset vempaimet, kaikki kirjat, torkkupeitot, eivät tarvitse vaatteita, matkustelevat ihan älyttömästi, käyvät ravintoloissa, kulttuuririennoissa jne. jne. Mikään ravintolalahjakortti tai kulttuuriseteli ei siis ole hyvä lahja, kun on niin arkinen asia heille. Sama kuin toisi maitoa. Matkalahjakorttikaan ei ole hyvä, kun reissaavat muutenkin ihan koko ajan.
Heillä on kaikki kuntoiluvälineet ja urheilutavarat, astiat.. siis ihan mitä tahansa, mitä ikinä vaan pystyy olemaan. Heillä käy siivooja.
Mitä te annatte vanhemmillenne? En keksi yhtään mitään. Stressin määrästä kertoo paljon se, että hermoilen joulua ja lokakuussa :(
Kommentit (76)
Jotain ihania ja sikakalliita juustoja vaikka hallista, esim. permesaania ja fetaa jotka oikeasti on ihan eri makuisia kun kaupan hyllyltä ostetut.
Luettuani ketjussa eteenpäin kallistuin kuitenkin sen edellä olevan mielipiteen puoleen, että antaa noin lapsellisten aikuisten vaan murjottaa. Ei sellaiset koskaan ole tyytyväisiä kuitenkaan.
On kyllä aika työläs ja vaatii taitojakin, mutta onnistuessaan se on hieno. Itse tein Eirikuvalla, jossa on hyvä ohjelma sitä varten. Tein kyllä sivut itse enkä käyttänyt formaatteja, mutta sieltä löytyy valmiita sivupohjavaihtoehtoja. Siitä tuli aika lituskainen mutta silti näyttävä.
että mitä isäsi ostaan sitten äidillesi? Millaisia lahjoja he saavat sisaruksiltasi tai omilta sisaruksiltaan?
Mä en varmaan sit ostais mitään, kun ei mikään kelpaa kuitenkaan, leipoisin joulukakun tai jotain.
Varmaan liian myöhäistä jo, mutta:
Minunkin vanhemmillani on jo aivan kaikkea, ja erityisesti he eivät halua enää lisää tavaraa täyttämään kotiaan. Eivät myöskään halua käyttää aikaansa mihinkään, mikä ei heitä kiinnosta. Todella kinkkisiä tapauksia siis.
Olen antanut heille aikaani. Esim. lahjakortin, että lähdetään yhdessä katsomaan vanhemman valitsema teatteriesitys, minun piikkiini tietysti. Olen laatinut itse ristikoita niistä pitävälle isälleni. Sitten olen antanut myös niitä "toisenlaisia lahjoja", eli lahjoittanut rahaa hyväntekeväisyyteen.
Olen samoilla linjoilla kuin aiempi kirjoittaja, joka ehdotti laatuaikaa. En ostaisi tavaralahjaa.
Onko vanhemmillasi kesämökkiä? Jos ei, voisi tarjota mukavan viikonlopun jollain isolla vuokramökillä koko lähisuvulle: antaisitte aikaa ja yhdessäoloa, siis myös jotain aineetonta, josta säilyy muistoja. Ostakaa kaikki nyyttäriperiaatteella; vanhemmat eivät saa ostaa mitään, vaan voivat vain lekotella ja nauttia lapsiensa ja lastenlasten seurasta. Jos sinulla on muita sisaruksia, jakakaa kaikki mökinvuokrauskustannukset ja muut kulut keskenänne, niin ei kenelläkään kirpaise niin paljon ja kaikilta poistuu joululahjan keksimisen "tuska".
Vierailija kirjoitti:
Hirveä stressi ja ahdistus taas siitä, mitä antaa omille vanhemmille joululahjaksi. Äiti panostaa lahjoihin ihan naurettavan paljon. Ostelee kaikille kuudelle lapselleen ja kymmenelle lapsenlapselleen pitkin vuotta hirveät kasat lahjoja. Tarpeellisia, laadukkaita, ei siis mitään krääsää. Mieluisia ja henkilökohtaisia. Ja toivoo itse saavansa samalla mitalla takaisin.
Isä ei sano mitään, mutta ilmeestä näen, että odottavat molemmat lastensa antavan jotain merkityksellistä.
Vanhemmillani on ihan kaikkea. Kaikki elektroniset vempaimet, kaikki kirjat, torkkupeitot, eivät tarvitse vaatteita, matkustelevat ihan älyttömästi, käyvät ravintoloissa, kulttuuririennoissa jne. jne. Mikään ravintolalahjakortti tai kulttuuriseteli ei siis ole hyvä lahja, kun on niin arkinen asia heille. Sama kuin toisi maitoa. Matkalahjakorttikaan ei ole hyvä, kun reissaavat muutenkin ihan koko ajan.
Heillä on kaikki kuntoiluvälineet ja urheilutavarat, astiat.. siis ihan mitä tahansa, mitä ikinä vaan pystyy olemaan. Heillä käy siivooja.
Mitä te annatte vanhemmillenne? En keksi yhtään mitään. Stressin määrästä kertoo paljon se, että hermoilen joulua ja lokakuussa :(
osta Karibian meren risteily
Ei kenelläkään voi olla "kaikkia kirjoja". Eivätkä liput johonkin vähän yllättävään konserttiin tai teatteriesitykseen todellakaan ole "arkista maitoa", koska kysehän on esityksen hoksaamisesta ja lippujen saamisesta, ei rahallisesta summasta.
No, tässä muutamia ehdotuksia:
- lehtitilaus, viidellä kympillä saa jo aika monenmoisia aikakauslehtiä.
- Joku oikein kaunis joulukukka-asetelma, äitisi lempikukista ja olohuoneen väreissä (siis tilaat kukkakaupasta, et osta mitään valmisasetelmaa, jossa kauheita kimalteita ja mauttomia törröttäviä tonttuja)
- Joku uutuuskirja, jota vanhemmillasi ei vielä ole
- musiikkia, joku uusi levy. Itse olen viisikymppinen ja tykkään esimerkiksi tästä, on tyylikästä jazzahtavaa musiikkia:
http://cdon.fi/musiikki/bo_kaspers_orkester/redo_att_g%C3%A5_s%C3%B6nde…
- joulumarkkinoilta jotain suomalaista käsityötä, vaikkapa nätit pellavaiset lautasliinat niin monelle kuin budjetti antaa myöden.
- jotain vähän luksusta kylpyhetkiin vaikkapa L'Occitainelta, myymälä on stadissa vastapäätä Forumia, mutta noita saa myös Stockalta ja Sokoksesta sekä netistä:
Jos tietäisi, missä päin vanhempasi asuvat, osaisin antaa lisää vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Ja siitä tuli tosi hieno. Käytin aikaa kuvien valintaan niin että kuvissa seikkaili etenkin isovanhemmat ja lapset. Käytin myös paljon aikaa tekstien laadintaan. Olin todella pettynyt, kun isäni ei edes avannut kirjaa, hymähti vaan ja tökkäsi kirjan johonkin!
Äidilleni tein samana jouluna lisäksi herkkulahjoja, sillä hän on hulluna pähkinöihin yms. Koristelin herkkuaskit ja lopputulos oli aika kiva. Kun äitini avasi paketin, joka sisälsi mm. paahdettuja ja sokeroituja pistaaseja, hän kiljahti, että hyi mitä torakoita täällä on!
Enää en näe vaivaa lahjoihin. Ostan kirjan, huivin, viinipullon. Silloin ei haittaa, vaikka tulee ylenkatsetta.
Kammottavan huonotapaisia ihmisiä nuo sun vanhemmat. Eivät ansaitse mitään lahjoja. Ei tuollaista käytöstä suvaittaisi yhdeltäkään lapselta, miten sitten aikuiset kehtaavat asennoitua lahjoihin tuolla lailla? Aika wt.
Mainitsit, että vanhempasi eivät juo kahvia. Juovatko teetä? Jos, niin miten olisi lajitelma erilaisia teelaatuja, ei mitään pussiteeviritelmiä, vaan aitoa teetä jostakin erikoisliikkeestä. Samalla joku tyylikäs teesiivilä, ehkä löytyisi samasta liikkeestä.
Täksi jouluksi ei ehkä enää ehdi, mutta seuraavaksi sellainen Ifolor- tai vastaava valokuvakirja perheenne elämästä, pääosassa tietenkin lapsenlapset. Tai jos sinulla on riittävästi kuvia vanhempiesi elämän varrelta lapsuudesta ja nuoruudesta alkaen, niin kuvakirja heidän historiastaan varhaislapsuudesta tähän päivään. Vai onko tämäkin liian junttia hienostuneille vanhemmillesi?
Me isovanhemmat ei haluta mitään, siis mitään!!!! Siitä huolimatta neljä lasta ja heidän perheensä tuovat konjakkia pullon tai viinejä. Osta jotain hyvää viiniä tai jotakin muuta juomaa josta pitävät.
Siivoa vanhempiesi koti jouluksi. Osta kaunis joulukukka. Tee itse runo vanhemmillesi jossa kerrot kuinka tärkeitä he ovat.
Minä olen lähes kuusikymppinen vaari. Minulla todellakin on kaikki mitä tarvitsen, enkä tahdo lahjaksi mitään, viinaa en juo, sikareita en polta, en syö edes suklaata. Joulukortti tai lastenlasten valokuva riittää jos tuntee pakottavaa tarvetta jotakin antaa.
Olin myymässä Kalliossa Karhutorilla Sähkeet Uutiskomediashown lippuja (revyy Ravintolalaiva Wäiskillä) ja siellä moni kävi kysymässä lahjakorttilippua nimenomaan vanhemmilleen joululahjaksi. Nyt semmoinen on sitten saatavissakin netistä :-) www.jubileekomedia.com Aineettomat lahjat ovat tuon ikäisille kivoja, sillä kaikkea tuppaa jo olemaan.
Rohkea sanoo, että saavat toiveen. Jos ei toivo mitään, ei saa mitään.
Olenpa iloinen ihminen, että minun vanhemmat ovat vaa onnellisia kun perhe on yhdessä Jouluna. Lahjat sitte ostetaan ympäri vuoden, ku on tarpeessa.
Onko budetti tosiaan vain 50€ 60v lahjaan?! Eli 25€ per vanhempi. Tuolla rahalla ehkä kannattaisi panostaa vaikka lasten tekemään korttiin ja samppanjapulloon tai sitten johonkin ravintolalahjakorttiin. Olisin itse ehdottanut esimerkiksi hiilipiirtäjän tekemää muotokuvaa vanhemmistasi esim. nuoruuden valokuvan perusteella, mutta ne maksavat vähintäänkin sen pari sataa. Ne ovat tosi hienoja ja luulisi että hiilipiirretty kuva sopisi myös tarkkaan sisustukseen.
Äitini on 60v ja hänellä on kaikkea. Hän itse tekee ostaa lahjoja läpi vuoden ja miettii kaiken tarkasti. Meillä useampi lapsi ja rahat menee kyllä ihan omiin lapsiin ja heidän lahjoihin. Minua itseä ärsyttää se että hän ei haluaa mitään eikä tarvitse mutta joulun jälkeen käydään tarkka lista läpi kuka antoi mitä ja kuka ei "mitään". Olen luovuttanut, aivan sama mitä niin johonkin lipaston pohjalle se joutuu kuitenkin.