Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi peruskoulussa pitäisi olla uskonnonopetusta?

Vierailija
20.08.2007 |

Miksi ET / uskontotiede ei kävisi kaikille? (Näin esim. Ruotsissa)

ET:ssa käsitellään kristinuskoa melko tarkkaan, mutta puolueettomasta näkökulmasta. ET:ssa myös maailmanuskonnot, kulttuuria, etiikkaa ja moraalia.

ET olisi myös edullinen ratkaisu: koulun ei tarvitse palkata useiden eri uskontojen opettajia (ev. lut / ord. / islam ym.).

Miksei uskonnollista kasvatusta voida jättää kodeille ja uskonnollisille tahoille?

Kommentit (834)

Vierailija
41/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oli listattuna " sisältöideoita" , ei ollut edes virallinen opetussuunnitelma (joka löytyy OPM:n sivuilta). Kristinuskoa sivutaan vasta yläluokilla (jos sivutaan eli jos opettaja sattuu poimimaan sen näistä ideoista). Muita uskontoja ei lainkaan.

Vierailija:

Vierailija:

http: //www. feto. fi/et_dida_ala_teemoja. htm

http: //www. feto. fi/et_dida_ylaa_teemoja. htm

Vierailija
42/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

... olen ollut samassa tilanteessa.

Mä uskon, että Jumalan resurssit riitti vielä muutamaan miljoonaan, mutta 6 miljardia on jo liikaa - eikä se henno tappaa kuin muutaman tuhannen silloin tällöin Aidsiin, hirmumyrskyihin tai onnettomuuksiin? Joka kolmas sekunti lapsi kuolee absoluuttiseen köyhyyteen, ehkä niiden vastaanotto vie kaiken sen ajan.

Tiedä häntä. Lähettäkööt viestiä jos on asiaa. Oon mä toki vähän vihainen kun se ei vastaa mun soittopyyntöihin, vaikkon mulla asiaa.

Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon tehdä hyvää tai pahaa. Jos lapsi kuolee köyhyyden takia, niin mieti, mitä voit itse tehdä asian hyväksi, äläkä täällä tekopyhästi osoittele sormella. Ota vaikka kummilapsi kehitysmaasta. Aidsiin ei enää kuole, vaan siihen on tehokkaat lääkkeet. Hirmumyrskyt johtuvat ilmastonmuutoksesta ja se on ihan täysin ihmisten omaa typeryyttä syntynyt.

Älä vingu mitään soittoa Jumalalta, vaan käytä omaa järkeäsi ja tahtoasi. Ne on sinulle annettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eikös vain samainen Osiris ollut myös " pelastaja" . Sekin kuulostaa aika tutulta...

Vierailija
44/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannan huolta maapallon tulevaisuudesta ja yritän elää ekologisesti. Siltikään Jumala ei minua huolinut ja maailma jatkaa tuhoutumistaan...

Miksi ns. tavallisesta perheestä kuolee lapsia, niitä kidnapataan, murhataan ja raiskataan? Miksi Jumala rankaisee hyvin eläviä muiden ihmisten valinnoista???

Vierailija
45/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kannan huolta maapallon tulevaisuudesta ja yritän elää ekologisesti. Siltikään Jumala ei minua huolinut ja maailma jatkaa tuhoutumistaan...

Miksi ns. tavallisesta perheestä kuolee lapsia, niitä kidnapataan, murhataan ja raiskataan? Miksi Jumala rankaisee hyvin eläviä muiden ihmisten valinnoista???

Vierailija
46/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja eikös vain samainen Osiris ollut myös " pelastaja" . Sekin kuulostaa aika tutulta...

Kaikkialla sanotaan, että Osiris oli hänen veljensä ja aviomiehensä ja Horuksen isä.

Vierailija
47/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala ei aiheuta näitä tuskia, vaan ihmiset toisilleen.

Vierailija
48/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsella sitten ole oikeutta valita? Vai valitsiko hän itse että haluaa tulla vaikka raiskatuksi ja tapetuksi?

Teidän Jumalanne on todella omituinen. Ja tiedättekö uskovaiset mistä se johtuu?

Miettikää, miksi Jumalanne on niin välinpitämätön, julma, sadistinen, itsekäs, kehittymätön ja paha? Kerron vastauksen vähän myöhemmin. Tässä teille kuitenkin vähän päänvaivaa, pinnistelkää oikein kovasti.

Vierailija
49/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä se ei ole täydellisenä.

Tässä jotain 1-5 luokkien keskeisestä sisällöstä:

Keskeiset sisällöt

Sisällöistä muodostetaan opintokokonaisuuksia, joiden tulee sisältää aineksia seuraavista aihepiireistä. Vuosittain käsiteltävät sisällöt voivat vuorotella opetusryhmien koostumuksen mukaan.

Ihmissuhteet ja moraalinen kasvu

¿ toisen kohtaaminen ja hänen asemaansa asettautuminen

¿ hyvä, oikea ja väärä, oikean ja väärän erottaminen, ihmisen hyvyys

¿ ystävyyden sisältö ja merkitys elämässä

¿ oikeudenmukaisuus, oikeudenmukaisuuden toteutuminen jokapäiväisessä elämässä, rikkaus ja köyhyys maailmassa

¿ [b]ajattelun vapaus, uskonnon- ja elämänkatsomuksen vapaus, suvaitsevaisuus ja syrjintä[/b]

¿ hyvä elämä, arvo ja normi, vastuu ja vapaus elämässä

Itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti

¿ kuka olen ja mitä osaan, elämänvaiheet ja toiveet

¿ erilaisia elämäntapoja, suvaitsevaisuus ja monikulttuurisuus

¿ [b]suomalainen kulttuuri ja suomalaiset kulttuurivähemmistöt, maailman kulttuuriperintö[/b]

¿ [b]elämänkatsomus, uskomus, luulo, tieto ja ymmärrys, erilaisia elämän- ja maailmankatsomuksia[/b]

Yhteisö ja ihmisoikeudet

¿ yhteiselämän perusteita, sääntö, sopimus, lupaus, luottamus, rehellisyys ja reiluus, kultainen sääntö

¿ lasten oikeudet, oikeus ja velvollisuus, ihmisoikeudet

¿ tasa-arvo ja rauha, demokratia, tulevaisuuden maailma

¿ etiikan perusteita, teon moraalinen oikeutus, teon tarkoitus ja seuraus, oman elämäni eettisiä ongelmia ja niiden ratkaisuja

Ihminen ja maailma

¿ ympäristö ja luonto, eloton ja elävä, kauneus luonnossa

¿ [b]elämän synty ja kehitys, kertomuksia maailman synnystä, maa ja maailmankaikkeus, elämän erilaisia muotoja, syntymä, elämä ja kuolema luonnossa[/b]

¿ luonnon tulevaisuus ja kestävä kehitys, erilaiset aikakäsitykset ja niiden merkitys ihmisten elämässä, maailmanperintö ja ympäristö

---

Noissa lihavoimissani kohdissa käsitellään etenkin kristinuskoa.

Kukin voi tietysti valita mitä haluaa uskoa. Kannattaa tutustua myös ET:n oppikirjoihin. Yläkoulussa esim. Editan kustantama Katse.

Vierailija
50/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksi kysymys, johon haluan teidän uskovaisten vastaavan:

Miksi Jumala ei huolinut minua, vaikka rukoilin? Miksi minä en kelvannut? Pyysin ihan suorin sanoin Jumalaa tulemaan sydämeeni ja tunnustin Jeesuksen vapahtajakseni, mutta ketään ei näkynyt. MIKSI?

Vierailija
51/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eikö lapsella sitten ole oikeutta valita? Vai valitsiko hän itse että haluaa tulla vaikka raiskatuksi ja tapetuksi?

Teidän Jumalanne on todella omituinen. Ja tiedättekö uskovaiset mistä se johtuu?

Miettikää, miksi Jumalanne on niin välinpitämätön, julma, sadistinen, itsekäs, kehittymätön ja paha? Kerron vastauksen vähän myöhemmin. Tässä teille kuitenkin vähän päänvaivaa, pinnistelkää oikein kovasti.

Kuten sanottua, ihmisillä on vapaa tahto tehdä hyvää tai pahaa. Sen takia maailmassa on paljon pahoja asioita, mutta myös paljon hyviä asioita. Loppujen lopuksi lasten kidnappaukset ja murhaamiset ovat melko harvinaisia, joten aika harva päätyy tekemään pahaa. Sen sijaan suurin osa lapsista elää onnellisesti vanhempiensa kanssa. Hyvän valinta.

Vierailija
52/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miksi Jumala ei huolinut minua, vaikka rukoilin? Miksi minä en kelvannut? Pyysin ihan suorin sanoin Jumalaa tulemaan sydämeeni ja tunnustin Jeesuksen vapahtajakseni, mutta ketään ei näkynyt. MIKSI?

Sinun pitää itse korjata oma elämäsi ja tehdä hyvää elämässäsi.

Vierailija
53/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsunamien tapahtua ennen ilmastonmuutosta?

vastaa tähän niin oot nero!

Vierailija
54/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Kuten sanottua, ihmisillä on vapaa tahto tehdä hyvää tai pahaa. Sen takia maailmassa on paljon pahoja asioita, mutta myös paljon hyviä asioita. Loppujen lopuksi lasten kidnappaukset ja murhaamiset ovat melko harvinaisia, joten aika harva päätyy tekemään pahaa. Sen sijaan suurin osa lapsista elää onnellisesti vanhempiensa kanssa. Hyvän valinta.

Vierailija
55/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tsunamien tapahtua ennen ilmastonmuutosta?

vastaa tähän niin oot nero!

Ei ilmasto ole mikään muuttumaton, pysyvä systeemi. Eli välillä on kuumaa ja välillä kylmää. Nyt ilmastonmuutos on ihmisten tekojen vuoksi mennyt pahemmaksi ja toivottavasti tämä herääminen saa meidät tekemään hyviä asioita ilmaston hyväksi.

Vierailija
56/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt olen korjannut oman elämäni (joka murtui minusta johtumattomista syistä), olen taas onnellinen ja elän varmasti kristittyjenkin mittapuulla hyvin. Mutta en kuulu kirkkoon enkä koskaan enää liity.

Vierailija:

Vierailija:

Sinun pitää itse korjata oma elämäsi ja tehdä hyvää elämässäsi.

Vierailija
57/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymykseen:

Olen itse asiassa myös sitä mieltä, että voisi olla ET-oppiaine koulussa ja sitten seurakunnat/kirkot ja kodit huolehtisivat uskontokasvatuksesta. MUTTA se edellyttäisi kyllä sitä, että kyseessä todellakin olisi PUOLUEETON opetus. Esim. vapaa-ajattelijat ovat kaukana puolueettomuudesta propagoidessaan kristinuskoa vastaan. Eli hyväksyisin ET:n jos siinä kristinusko nähtäisiin samanlaisena eli yhtä hyvänä ja oikeana elämänkatsomuksena kuin islam, hindulaisuus, ateismi tai agnostismi. Eli opetus ei saisi millään tavalla myöskään pitää sitä huonompi arvoisena, jos joku on sitoutunut/kiinnostunut uskonnosta.

Suvaitsevaisuus ei tarkoita sitä, että vain omat tai ei-uskonnolliset vaihtoehdot nähdään " hyvinä" tai " suvaitsevaisina" .

Terv. uskis, joka kuitenkin kotonaan opettaa lapselleen kristinuskoa

Vierailija
58/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kolmas sekunti lapsi kuolee absoluuttiseen köyhyyteen. Koulutuksen ulkopuolella on yli 77 miljoonaa lasta, joista suurin osa elää konfliktialueilla. Apua on suunnattava enemmän konfliktialueilla asuvien lasten peruskoulutukseen, muuten YK:n koulutuksen vuosituhattavoite on vaarassa jäädä toteutumatta, varoittaa Pelastakaa Lapset ry uudessa raportissaan.

Terveisiä vaan sinne teidänkin kirkonkylille ja avaa silmäsi.

Vierailija
59/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vain uskovainen voi vastata näin suloisen naiviisti.

Lukemalla lehdistä karmeimmat tarinat, voidaan tietysti päätyä siihen johtopäätökseen, että lapsia kidnapataan, surmataan ja raiskataan jatkuvasti. Eihän se ole mikään uutinen, että suurin osa lapsista elää normaalia turvattua elämää vanhempiensa kanssa. Hieman mediakriittisyyttä, kiitos.

Vierailija
60/834 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja nyt olen korjannut oman elämäni (joka murtui minusta johtumattomista syistä), olen taas onnellinen ja elän varmasti kristittyjenkin mittapuulla hyvin. Mutta en kuulu kirkkoon enkä koskaan enää liity.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi