Miksi peruskoulussa pitäisi olla uskonnonopetusta?
Miksi ET / uskontotiede ei kävisi kaikille? (Näin esim. Ruotsissa)
ET:ssa käsitellään kristinuskoa melko tarkkaan, mutta puolueettomasta näkökulmasta. ET:ssa myös maailmanuskonnot, kulttuuria, etiikkaa ja moraalia.
ET olisi myös edullinen ratkaisu: koulun ei tarvitse palkata useiden eri uskontojen opettajia (ev. lut / ord. / islam ym.).
Miksei uskonnollista kasvatusta voida jättää kodeille ja uskonnollisille tahoille?
Kommentit (834)
Vierailija:[i
Siellä missä ei ole kristinuskoa, ei ole myöskään kristinuskoon kuuluvia moraalikäsityksiä, jotka käsitämme moraalina.
[/quote]
Tämän kirjoittajan käsitys moraalista ei kovin syvälle ulotu, joten asiasta on kai täysin turha enempää keskustella...
Vierailija:
Esim. tarina neitseestä syntymisestä ei ole ollenkaan ainutlaatuinen, vaan löytyy monista vanhemmista kulteista. Samoin ylösnousemus ja monet muut kristinuskon perusasiat. Kannattaa tutustua vaikkapa Isiksen taruun ja miettiä onko kristinuskoon tullut ihan vaan pikkuisen lainaa muista uskomuksista.
Herkkupupu:
Kirkollisveroilla kustannettakoon myös tunnustuksellinen uskonnonopetus. .
Ei muuten kustanneta enää. Uskonnonopetus kouluissa ei enää ole tunnustuksellista. Kouluissa ei harjoiteta uskontoa, vain opetetaan sitä.
Sitten toinen asia: miten on mahdollista, että ET-opetuksessa opetetaan kristinuskoa " riittävässä määrin" ja maailmanuskontoja " enemmän kuin uskontotunneilla" , kun kummankaan asian opetuksesta ei ole mainintaa elämänkatsomustiedon opintosuunnitelmassa. Elämänkatsomustiedon opetus on (ainakin opetussuunnitelman mukaan) paremminkin etiikan ja filosofian opetusta kuin uskontotietoa. Siksi haluankin, että lapseni osallistuu uskontotunneille, koska pelkään että et-tunneilla jää tietämättömäksi niin niin kristinuskosta kuin muistakin uskonnoista. Ja se on mielestäni paha puute yleissivistyksessä.
ihan omia aivojaan sen sijasta, että toistaisi Raamattua kuin papukaija. Papukaijat eivät myöskään pärjää elämässä, omin aivoin ajattelevat taas sen sijaan oppivat analysoimaan, perustelemaan ja keksimään omia ratkaisuja.
Hyvä valinta!
No kun se on lainannut kaikki keskeisimmät teemansa muista uskonnoista ja taruista. Kannattaa tutustua erilaisiin kansantaruihin, jotka ovat ajalta ennen kristinuskoa.
Lisäksi tutkijat pitävät nykyään lähes varmana, että myös UT:n evankeliumit perustuvat kadoksissa olevaan ns. Q-lähteeseen, josta tekstit on kopioitu. Kiistellään myös siitä kuinka vanhoja evankeliumit itse asiassa ovat, ne voivatkin olla kymmeniä vuosia nuorempia kuin aiemmin on oletettu, eli ne voivat olla ties kuinka monensia kopioita. Siihen aikaan oli aivan tavallista, että kirjoittaja muutteli tekstiä vastaamaan paremmin omia käsityksiään. Eli esim. Nag Hammadin tekstit saattavatkin olla vanhempia ja jopa alkuperäisempiä kuin evankeliumit. Ja niiden sanomahan on aika tavalla erilainen kuin kristinuskon.
Lisäksi raamattu on ihan tavallisten ihmisten kokoama kirja, jota on käännetty useaan kertaan, tekstejä on muutettu ajan kuluessa.
Ja lisäksi vielä kannattaa tutustustua kristinuskon syntyajankohdan historiaan, roomalaisten toimiin, juutalaisuuteen yms.
Vierailija:
ihan omia aivojaan sen sijasta, että toistaisi Raamattua kuin papukaija. Papukaijat eivät myöskään pärjää elämässä, omin aivoin ajattelevat taas sen sijaan oppivat analysoimaan, perustelemaan ja keksimään omia ratkaisuja.Hyvä valinta!
Eiköhän tämä maa ole silti täynnä omin aivoin ajattelevia ihmisiä.
Olen elämässäni ollut pisteessä, jolloin oikeasti etsin Jumalaa ja halusin pelastua. Luin Raamattua, kävin seurakunnan tilaisuuksissa, pyysin esirukouksia ja rukoilin itse polvillani Jumalaa tulemaan elämääni. Ilmeisesti tuolla oli kiireitä, sillä mitään ei tapahtunut. En odottanut mitään humahdusta, vaan jonkinlaista varmuutta siitä, että Jumala oli kuullut rukoukseni. Ei mitään vastausta. Vielä puoli vuotta siitä eteenpäin yritin ja yritin, mutta sitten luovutin. Jumalalla oli ilmeisesti kiirus, kun ei ehtinut kuunnella. Kaikenlaista paskaa tapahtui tämän puolen vuoden aikana ja se vei kyllä oman uskoni kokonaan. Jos Jumala olisi ollut hyvä ja kaikkitietävä, hän olisi tiennyt että minä pyysin tosissani apua ja pelastusta.
Miksi Jumala ei huolinut minua??????
Miksi valtion rahoittaman laitoksen pitäisi opettaa siis uskontoa? Eri asia olisi, jos eläisimme teokraattisessa valtiossa.
Mitäs sielläkään muuta oppii kuin toistamaan vuosilukuja. Tai matikantunnilla sen paremmin muuta kuin luettelemaan kertotaulua ulkoa.
Uskontotunneilla käynti ei käsittääkseni mitenkään estä omilla aivoilla ajattelua. Vaikka täälläkin on näitä " papukaijoja" kommentoimassa, niin tuskin heistä koulun uskontotunneilla on sellaisia tullut.
Vierailija:
ihan omia aivojaan sen sijasta, että toistaisi Raamattua kuin papukaija. Papukaijat eivät myöskään pärjää elämässä, omin aivoin ajattelevat taas sen sijaan oppivat analysoimaan, perustelemaan ja keksimään omia ratkaisuja.Hyvä valinta!
Vierailija:
Esim. tarina neitseestä syntymisestä ei ole ollenkaan ainutlaatuinen, vaan löytyy monista vanhemmista kulteista. Samoin ylösnousemus ja monet muut kristinuskon perusasiat. Kannattaa tutustua vaikkapa Isiksen taruun ja miettiä onko kristinuskoon tullut ihan vaan pikkuisen lainaa muista uskomuksista.
Isis was the sister of Osiris (who was also her husband), Nephthys and Seth, the daughter of Nut and Geb and the mother of Horus the Child.
Isis is depicted as a woman wearing a vulture head-dress and the solar disk between a pair of horns (which is sometimes underneath the symbol of her name , the throne). Occasionally she wears the double-crowns of the North and the South with the feather of Ma' at, or a pair of ram' s horns. Isis as a woman (not a goddess) is portrayed with the ordinary head-dress of a woman, but with the uraeus over her forehead.
.....
From the beginning of Egypt' s history to the end, Isis was the greatest goddess of Egypt. She was the beneficial goddess and mother whose love encompassed every living creature. Isis was also the purest example of the loving wife and mother and it was in this capacity that the Egyptian people loved her the most.
Her worship spread well beyond the borders of Egypt, as far away as England. The works of the classical writers identified her with Persephone, Tethys, Athene, etc, just as Osiris was associated with Hades, Dionysos and other foreign gods.
In fact, the early Christians deferred some of her attributes to the Virgin Mary. As a loving and protective mother, Isis appealed to the Eastern peoples who were familiar with her cult. The images of Isis suckling the Horus child undoubtedly inspired the multitude of icons showing the Madonna and Child.
Eli välissä oli vähän tekstiä ja siksi nuo kolme pistettä. Kun tämän jutun lukee, niin mitähän yhteyttä näillä jutuilla on Neitsyt Mariaan? Se on sanottu lopussa: Mariasta ja Jeesus-lapsesta tehdyt kuvat vaikuttavat samanlaisilta.
Muuta yhtäläisyyttä ei näissä löydetä. Isis sai lapsen miehensä ja veljensä Osiriksen kanssa (sukurutsausta). Tämän lisäksi Isis oli jumalatar eli vain taruolento, kun Maria oli todellinen elävä nainen.
Matematiikka on tarpeellista ja käytännöllistä.
Kristinusko on ylimielistä, ahdasmielistä ja rajoittavaa, eikä kannusta omaan ajatteluun.
Vierailija:
Olen elämässäni ollut pisteessä, jolloin oikeasti etsin Jumalaa ja halusin pelastua. Luin Raamattua, kävin seurakunnan tilaisuuksissa, pyysin esirukouksia ja rukoilin itse polvillani Jumalaa tulemaan elämääni. Ilmeisesti tuolla oli kiireitä, sillä mitään ei tapahtunut. En odottanut mitään humahdusta, vaan jonkinlaista varmuutta siitä, että Jumala oli kuullut rukoukseni. Ei mitään vastausta. Vielä puoli vuotta siitä eteenpäin yritin ja yritin, mutta sitten luovutin. Jumalalla oli ilmeisesti kiirus, kun ei ehtinut kuunnella. Kaikenlaista paskaa tapahtui tämän puolen vuoden aikana ja se vei kyllä oman uskoni kokonaan. Jos Jumala olisi ollut hyvä ja kaikkitietävä, hän olisi tiennyt että minä pyysin tosissani apua ja pelastusta.Miksi Jumala ei huolinut minua??????
Tiedän ainakin nyt, että Jumala ei ole vieläkään hylännyt sinua, vaan odottaa sitä, että pyydät Häntä rukouksessa sydämeesi.
Vierailija:
Sitten toinen asia: miten on mahdollista, että ET-opetuksessa opetetaan kristinuskoa " riittävässä määrin" ja maailmanuskontoja " enemmän kuin uskontotunneilla" , kun kummankaan asian opetuksesta ei ole mainintaa elämänkatsomustiedon opintosuunnitelmassa. Elämänkatsomustiedon opetus on (ainakin opetussuunnitelman mukaan) paremminkin etiikan ja filosofian opetusta kuin uskontotietoa.
http: //www. feto. fi/et_dida_ala_teemoja. htm
http: //www. feto. fi/et_dida_ylaa_teemoja. htm
Vaikka jotkut äänekkäät kristinuskoa harjoittavat henkilöt tällaisia todella valitettavasti ovatkin, ei väitteesi silti itse kristinuskoa koskien pidä paikkaansa. Ai, niin eihän siellä et-tunneilla ole kerrottu, mistä itse kristinuskossa oikein on kyse...
Vierailija:
Kristinusko on ylimielistä, ahdasmielistä ja rajoittavaa, eikä kannusta omaan ajatteluun.
Vierailija:
Silloin uskoin Jumalaan, mutta en enää. Nyt naurattaa oma typeryyteni ja lapsellisuuteni. Sama tulos olisi tullut, jos olisin rukoillut Joulupukkia.
Vierailija:
Silloin uskoin Jumalaan, mutta en enää. Nyt naurattaa oma typeryyteni ja lapsellisuuteni. Sama tulos olisi tullut, jos olisin rukoillut Joulupukkia.
lukekaas vähän noita alkupään viestejä ja miettikää, ketkä tuomitsevat ja lujalla kädellä...
Minä olin tuon Jumalaa etsivä kirjoittaja. Silloin minulla oli tosi paljon ystäviä seurakunnasta, jotka auttoivat kanssani Jumalan etsinnässä. Kun aikaa kului, enkä tullut uskoon, vaikka rukoilimme joskus yhdessäkin, loppui ystävyys. Ilmeisesti olin turha tapaus, johon ei kannattanut enää aikaa tuhlata...
... olen ollut samassa tilanteessa.
Mä uskon, että Jumalan resurssit riitti vielä muutamaan miljoonaan, mutta 6 miljardia on jo liikaa - eikä se henno tappaa kuin muutaman tuhannen silloin tällöin Aidsiin, hirmumyrskyihin tai onnettomuuksiin? Joka kolmas sekunti lapsi kuolee absoluuttiseen köyhyyteen, ehkä niiden vastaanotto vie kaiken sen ajan.
Tiedä häntä. Lähettäkööt viestiä jos on asiaa. Oon mä toki vähän vihainen kun se ei vastaa mun soittopyyntöihin, vaikkon mulla asiaa.
tottakai on. Mikään nyky-uskonto ei ole syntynyt tyhjästä (paitsi ehkä se pinkkiin yksisarviseen uskominen ;D). Vaan kaikki pohjaa edelliseen uskontoon, vanhoihin uskomuksiin ja pohjimmiltaan ns. luonnonuskontoihin, joiden avulla selitettiin luonnonilmiöitä.
Vierailija: