samanikaiset (7v) lapset, toinen hoitaa pikkusisaruksiaan, kun aiti tekee aamun navettahommat, toinen ajetaan autolla kouluun aidin tyomatkalla, jotta ei varmasti joudu olemaan
yksin kotona. Ääripäitä, kumpi lienee viisaampaa?
Kommentit (43)
Ruuan laittamista ja vaippojen vaihtamistako? Itse kuvittelisin sen olevan enemmän "päivystystä", telkkarin lastenohjelmien katselua sillä välin, kun pikkusisarukset nukkuvat ja ehkä soittamista äidille, kun he heräävät. Ei siinä mitään kodinhoito- ja kasvatusvastuuta 7-vuotiaalle sysätä!
mutta jos joutuu joka päivä hoitamaan pienempiä sisaruksiaan yksin se on työtä.
Vai meinaatko että esimerkiksi perhepäivähoitaja ei tee töitä, mitä nyt vaan "on lasten kanssa"?
Kyllä minäkin olen vienyt 7-vuotiaani aamuisin aamupäiväkerhoon ja iltaisin ovat menneet iltapäiväkerhoon. Kesäksi on ollut vahtijakin, esim. vähintään isompi sisarus. Mutta tokaluokalla ovat sitten jo itse kulkeneet koulumatkat ja olleet jonkun tunnin yksinkin kotona. Mun mielestä harppaus ekaluokkalaisesta tokaluokkalaiseksi on aika suuri. Moni kasvaa sen vuoden aikana.
Tokaluokkalainen haluaakin ottaa vastuuta eri tavalla, esim. kouluasiansa hoitaa mieluummin ihan itse (tosin osa meidän ekaluokkalaisista on hoitanut ihan alusta asti itse), haluaa tehdä kotitöitä ja esim. haluaa vahtia hetken pienempiään leikeissä, jos äiti tekee ruokaa sisällä tai ripustaa pyykkiä tai vastaavaa. Meillä tuonikäiseltä ei vaadita vielä muuta kuin esim. omien vaatteiden ripustamista naulakkoon, sängyn petaamista ja tällaista. Muu perustuu puhtaasti omaan haluun ja kypsyyteen. Esim. ruokaakin tokaluokkalainen haluaisi tehdä, mutta turvallisuussyistä ruuantekoa harjoittelee vasta 4-5-luokkalainen.
Ainakin näin meidän isossa perheessä.
Lapsen ei kuulu olla _yksin vastuussa_ pienemmistä.
Ja luuletko sinä, että pienemmät sisarukset kakkaavat/pissaavat jne. tilauksesta?
Siinä tasan on hoito- ja kasvatusvastuu 7-vuotiaalla aivan kuin hän olisi perhepäivähoitaja.
Ei normaali lastenhoitajakaan mitään kotia hoida. Se olisi jo aika paksua, että sekin pantaisiin lapsen harteille!
Ruuan laittamista ja vaippojen vaihtamistako? Itse kuvittelisin sen olevan enemmän "päivystystä", telkkarin lastenohjelmien katselua sillä välin, kun pikkusisarukset nukkuvat ja ehkä soittamista äidille, kun he heräävät. Ei siinä mitään kodinhoito- ja kasvatusvastuuta 7-vuotiaalle sysätä!
mutta jos joutuu joka päivä hoitamaan pienempiä sisaruksiaan yksin se on työtä.
Vai meinaatko että esimerkiksi perhepäivähoitaja ei tee töitä, mitä nyt vaan "on lasten kanssa"?
tekemään työtä pienestä alkaen. Hyvä paikka kasvaa. Enpä usko että siinä milijöössä kasvaa pullamössöjä.
Jälkimmäinen on curling-mamma, heitä kummeksun.
miten minä olen kuullut vain maalaisista peräkamaripojista?
talosta riippuen 5-7 aikaan. Jotkut myöhemminkin. Sehän on että minkälainen rytmi heillä on. Navetta sijaitsee yleensä ihan siinä kotipihassa eikä kilometrien päässä. Siinä pääsee katsomaan vähän väliä mitä sisällä tapahtuu.
Minusta varmaan pitäisi tehdä sitten lastensuojelu ilmoitus. Minä jätän lapset nukkumaan sen tunnin ajaksi sisälle! Vai pitäisikö minun raahata ennen kuutta lapset sängystä väsyneenä navetalle kiukuttelemaan? :)Minulla kyllä lapset ovat 7kk-3v ikäisiä. (2 lasta) ja molemmat nukkuvat siihen 08.00 asti. Joten hyvin ehdin menemään kuudeksi navettaan ja seitsemän aikaan olen jo pois.
No, meillä ei kyllä ole lypsykarjaa, joten helppo on käydä. Mutta lypsytilallisetkin takuuvarmasti pystyvät välillä käydä katsomassa tilanteen.
ps. Missä niitä peräkamaripoikia on? ;)
talosta riippuen 5-7 aikaan. Jotkut myöhemminkin. Sehän on että minkälainen rytmi heillä on. Navetta sijaitsee yleensä ihan siinä kotipihassa eikä kilometrien päässä. Siinä pääsee katsomaan vähän väliä mitä sisällä tapahtuu.
Minusta varmaan pitäisi tehdä sitten lastensuojelu ilmoitus. Minä jätän lapset nukkumaan sen tunnin ajaksi sisälle! Vai pitäisikö minun raahata ennen kuutta lapset sängystä väsyneenä navetalle kiukuttelemaan? :)Minulla kyllä lapset ovat 7kk-3v ikäisiä. (2 lasta) ja molemmat nukkuvat siihen 08.00 asti. Joten hyvin ehdin menemään kuudeksi navettaan ja seitsemän aikaan olen jo pois.
No, meillä ei kyllä ole lypsykarjaa, joten helppo on käydä. Mutta lypsytilallisetkin takuuvarmasti pystyvät välillä käydä katsomassa tilanteen.ps. Missä niitä peräkamaripoikia on? ;)
Mutta sinähän se vastaat ja kärsit jos jotain sattuu. Järkyttävää touhua. Ja joo, itse järjestäisin asian toisin, vaikka siinähän joutuisi näkemään asian eteen vaivaa ja sitä sinä et ilmiesesti välitä nähdä.
ihan normaalista elämästä vieraantuneita? Montakohan sukupolvea on vahtinut pienempiä sisaruksiaan 7-vuotiaina ja jo paljon aikaisemminkin, eivätkä maalla kasvaneet silti ole kieroon kasvaneita, se teidän oma ikäluokkanne kuuluu myös näiden pikkusisarusten hoitajien ryhmään.
Lastensuojeluilmoitus on tuossa tapauksessa kyllä kaikkien resurssien haaskausta ja pitäisi maksattaa turhien ilmoitusten tekijöillä!
Itse asun Espoossa eikä ole hoidettavia eläimiä, ettei tarvi vetää mitään maalaisjuntti korttia taas tähän.
Ei tuon lyhyen kuvauksen perusteella ainakaan voi mistään lastensuojelutapauksesta puhua. Pitäisi ainakin tietää vahdittavien iät, miten 7-vuotias heitä vahtii ja tekeekö sen mielellään vai aiheuttaako stressiä. Jos vaikka katsovat aamun lastenohjelmia tunnin keskenään ja äiti on navetassa ihan lähellä, niin en ymmärrä mitä pahaa siinä on.
Tuntuu, että nuo lastensuojelu-uhkailut on vain joidenkin tapa kertoa omaa erinomaisuuttaan. Ihan hyvin voi asiat olla sellaisessakin perheessä, jossa ei kaikkea tehdä juuri niin kuin Minä teen!
No, meillä ei kyllä ole lypsykarjaa, joten helppo on käydä. Mutta lypsytilallisetkin takuuvarmasti pystyvät välillä käydä katsomassa tilanteen.ps. Missä niitä peräkamaripoikia on? ;)
Mutta sinähän se vastaat ja kärsit jos jotain sattuu. Järkyttävää touhua. Ja joo, itse järjestäisin asian toisin, vaikka siinähän joutuisi näkemään asian eteen vaivaa ja sitä sinä et ilmiesesti välitä nähdä.
kyllä on ihan jopa toivottavaa, että vauvat nukutetaan ulkona vaunuissa. miten tämä eroaa siitä, jos äidillä on vaikka itkuhälytin mukana?!
olevan paljon elämästä vieraantuneita, etuuksien nostajia, joilla ei ole muuta tekemistä kun pyöriä päivät pitkät netissä, lukea kaikenmaailman kasvatusoppaita.
Eräs sanoi mitä jos lapsille tapahtuu jotain nukkuessa? Mitä kauheea lapsille voisi tapahtua nukkuessa, joka ei tapahtuisi jos vieressä katselisit niiden unta etkä olisi navetalla? Ihan konkreettisesti, mitä?
olevan paljon elämästä vieraantuneita, etuuksien nostajia, joilla ei ole muuta tekemistä kun pyöriä päivät pitkät netissä, lukea kaikenmaailman kasvatusoppaita.
Eräs sanoi mitä jos lapsille tapahtuu jotain nukkuessa? Mitä kauheea lapsille voisi tapahtua nukkuessa, joka ei tapahtuisi jos vieressä katselisit niiden unta etkä olisi navetalla? Ihan konkreettisesti, mitä?
heräävät tismalleen samalla kellonlyömällä? En pä usko.
kyllä on ihan jopa toivottavaa, että vauvat nukutetaan ulkona vaunuissa. miten tämä eroaa siitä, jos äidillä on vaikka itkuhälytin mukana?!
ja lähtee touhuamaan omiaan? Näetkö sinä sen siitä itkuhälyttimestä jotenkin?
että yh-äiti piipahtaa lähipubiin, eikös vain? Mitä niille lapsille voi nukkuessa sattua?
että yh-äiti piipahtaa lähipubiin, eikös vain? Mitä niille lapsille voi nukkuessa sattua?
sana "vastuu" on ihan outo...
herää aina kahdeksan maissa tai myöhemmin. jos menisin navettaan kuudelta ja olisin seiskalta pois niin kyllä ne vielä nukkuis. miten navetta ja baari on keskenään verrannolliset?
Ainoa ero on se, että navettaan menijä jättää lapset yksin säännöllisesti ja joka päivä, baariin menijä tuskin yhtä usein.
Ja sitten lähteä vielä kouluun.