samanikaiset (7v) lapset, toinen hoitaa pikkusisaruksiaan, kun aiti tekee aamun navettahommat, toinen ajetaan autolla kouluun aidin tyomatkalla, jotta ei varmasti joudu olemaan
yksin kotona. Ääripäitä, kumpi lienee viisaampaa?
Kommentit (43)
käsketään, mjutta on eri asia onko se oikein ja järkevää. Meillä 15v katsoo joskus pikkusisaruksiensa perään (6v ja7v) ja silloinkin olen koko ajan puhelimen tavoitettavissa.
Mitä ihmettä? Kumpikin kuulostaa ihan normaalilta. Itse vien ekaluokkalaiseni kouluun joka aamu, mielestäni se on järkevää. Jollain toisella on tilanne, että navettaan on päästävä aamuisin, ja ehkä lasten ottaminen mukaan olisi hölmöä, jos pärjäävät sisälläkin - 7-vuotias osaa esim. soittaa äidille jos tulee kysyttävää. Ap pohtii tässä ilmeisesti toisten ihmisten asioita, jotka eivät hänelle kuulu?
Meinaan on ne lehmätkin hoidettava. Jos ei lemmuja hoida niin sitten on eläinsuojelu paikalla ja siinä menee äkkiä elinkeino.
Kyllä 7 vuotias pystyy jo hetken katsomaan pienemmän perään. Harvoin se navetta on missään kilometrien päässä. Ja jos pikku sisarus on vauva sen voi ottaa navetan eteen vaunuissa.
Voin sanoa, että olis täysin turha ilmoitus. Meinaan sitten saisi kyllä tehdä ilmotuksia aika monista maanviljeliöistä joilla on pieniä lapsia.
T: äiti joka laittaa lapsensa autoon ja vie kouluun. Mutta mielummin olisi siellä navetassa, ja aina lähellä saatavilla jos lapset tarvitsee.
säännöllisesti.
Eri asia on jos sattu jokin hätätilanne.
Lastensuojelu selvittää miksei lapsista huolehdita asianmukaisesti - ja jos tuo jatkuu, varmasti löytyy parempi koti.
säännöllisesti.
Lastensuojelu selvittää miksei lapsista huolehdita asianmukaisesti - ja jos tuo jatkuu, varmasti löytyy parempi koti.
lapsien vieminen mummolaan yöksi on kasvatusvastuun siirtämistä isovanhemmille...
Minä en näe kummassakaan ap:n mainitsemassa tapauksessa mitään pahaa. Navettahan varmaan on lähellä ja pienemmät sisarukset ehkä jopa nukkuvat navettahommien ajan, joten 7-vuotias joutuu varmaan vain "päivystämään" sen varalta, että jotain yllättävää tapahtuisi. Meidän 7-vuotiaan huomaan voisin hyvinkin uskoa pienemmän sisaruksen joksikin aikaa, on hyvin vastuuntuntoinen ja järkevä. Sitä pienempää sisarusta vain ei ole, joten tarvetta ei ole ollut. Itsekseen on kyllä ollut esim. kauppareissun ajan ja hyvin on pärjännyt.
säännöllisesti.
lapsien vieminen mummolaan yöksi on kasvatusvastuun siirtämistä isovanhemmille...
Minä en näe kummassakaan ap:n mainitsemassa tapauksessa mitään pahaa. Navettahan varmaan on lähellä ja pienemmät sisarukset ehkä jopa nukkuvat navettahommien ajan, joten 7-vuotias joutuu varmaan vain "päivystämään" sen varalta, että jotain yllättävää tapahtuisi. Meidän 7-vuotiaan huomaan voisin hyvinkin uskoa pienemmän sisaruksen joksikin aikaa, on hyvin vastuuntuntoinen ja järkevä. Sitä pienempää sisarusta vain ei ole, joten tarvetta ei ole ollut. Itsekseen on kyllä ollut esim. kauppareissun ajan ja hyvin on pärjännyt.
säännöllisesti.
päivittäin toimii pikkusisarusten lapsenvahtina. Aikuisen tehtävä on hommata lapsille hoitaja omien askareiden ajaksi, jos ei itse pysty jälkikasvuaan vahtimaan. On eri asia olla kauppareissun ajan kotona kuin katsoa pienempien perään.
Voin tehdä ilmoituksen. Katsotaan mitä sosiaaliviranomaiset sanovat.
Muuten tälläkin palstalla kerrottiin viljelijäperheestä, jolta oli otettu lapset huostaan. Yksi perusteista oli juuri tämä, ettei lasten hoidosta huolehdittu asiallisesti.
7-vuotiaana, mutta sellaisiakin lapsia on, paljonkin. Kaikki me emme kasvata lapsistamme päiväkodista karkailevia Elmoreja...
7-vuotiaana, mutta sellaisiakin lapsia on, paljonkin. Kaikki me emme kasvata lapsistamme päiväkodista karkailevia Elmoreja...
eli sinusta 7v on täysin kykenevä toimimaan lapsenlikkana pienemmilleen? Erikoinen ajattelutapa, et itse vaikuta kovinkaan vastuuntuntoiselta.
Meidän esikoinen karkaili jatkuvasti 3-vuotiaana, ei hän enää karkaa kun on 7.
Mutta silti hänen tehtävänsä ei ole hoitaa aikuisten töitä.
Jos vanhemmat säännönmukaisesti toimivat noin, heistä pitää tehdä ls-ilmoitus.
ihan normaalista elämästä vieraantuneita? Montakohan sukupolvea on vahtinut pienempiä sisaruksiaan 7-vuotiaina ja jo paljon aikaisemminkin, eivätkä maalla kasvaneet silti ole kieroon kasvaneita, se teidän oma ikäluokkanne kuuluu myös näiden pikkusisarusten hoitajien ryhmään.
Lastensuojeluilmoitus on tuossa tapauksessa kyllä kaikkien resurssien haaskausta ja pitäisi maksattaa turhien ilmoitusten tekijöillä!
Itse asun Espoossa eikä ole hoidettavia eläimiä, ettei tarvi vetää mitään maalaisjuntti korttia taas tähän.
ihan normaalista elämästä vieraantuneita? Montakohan sukupolvea on vahtinut pienempiä sisaruksiaan 7-vuotiaina ja jo paljon aikaisemminkin, eivätkä maalla kasvaneet silti ole kieroon kasvaneita, se teidän oma ikäluokkanne kuuluu myös näiden pikkusisarusten hoitajien ryhmään.
Lastensuojeluilmoitus on tuossa tapauksessa kyllä kaikkien resurssien haaskausta ja pitäisi maksattaa turhien ilmoitusten tekijöillä!
Itse asun Espoossa eikä ole hoidettavia eläimiä, ettei tarvi vetää mitään maalaisjuntti korttia taas tähän.
tänä päivänäole suotava/hyvä asia. ja mun kavereistani (syntynyt 70-luvulla) ei kyllä kukaan hoitanut 7-vuotiaana pikkusisaruksiaan. Liekö sitten alemman sosiaaliluokan juttu laittaa lapset vahtimaan toisiaan?
ja eiköhän äiti käy välillä kattomassa lapsia töiden lomassa. Mun tutulla tilalla on itkuhälytin äidillä navetalla mukana ja hän kuulee mitä sisällä tapahtuu
ja naitettiin alaikäisiä, oli sotalapsia ja whatnot.
Nykystandardien mukaista tuo ei ole. 7-vuotiaan ei kuulu tehdä säännöllistä työtä, ja niitä pienempiä pitää hoitaa aikuisen.
Kuten sanottu, anna nimi ja osoite, tehdään ilmoitus. Katsotaan kumpi on oikeassa.
ps. Mieheni perhe oli tuollainen viljelijäperhe, jossa isompi katsoi pienempiä. Pienin sisko tippui sitten päälleen navetan ylisiltä ja kantaa siitä pysyvää vammaa tänäkin päivänä.
Itse olen keskiluokkaisesta kodista ja edelleen keskiluokkainen, joten en osaa kommentoida kummankaan muun sosiaaliluokan tapoja, mutta ainakin keskiluokkaisissa kodeissa osataan käyttää maalaisjärkeä ja välttää hysterisoitumista ja ylilyöntejä.
Liekö sitten alemman sosiaaliluokan juttu laittaa lapset vahtimaan toisiaan?
Itse olen keskiluokkaisesta kodista ja edelleen keskiluokkainen, joten en osaa kommentoida kummankaan muun sosiaaliluokan tapoja, mutta ainakin keskiluokkaisissa kodeissa osataan käyttää maalaisjärkeä ja välttää hysterisoitumista ja ylilyöntejä.
Liekö sitten alemman sosiaaliluokan juttu laittaa lapset vahtimaan toisiaan?
Me olemme ihan tavallinen suomalainen ja varmaan keskiluokkainen perhe ja meillä vanhemmilla on vastuu lapsista, sitä ei sälytetä lasten harteille.
mutta jos joutuu joka päivä hoitamaan pienempiä sisaruksiaan yksin se on työtä.
Vai meinaatko että esimerkiksi perhepäivähoitaja ei tee töitä, mitä nyt vaan "on lasten kanssa"?
Kyllä 7 v. osaa pikkuveikkaa katsoa perään ja kouluunkin viedään