En tiedä auttaako tähän muu kuin ero? Eroaisitteko tälläisessä tilanteessa.
Miehellä ongelmia lääkkeiten käytön kanssa, hänellä kovia kipua selässä. Selkää on tutkittu, mutta syytä ei ole vielä löydetty kipuun. Mies on käyttänyt siihen vahvoja särkylääkkeitä jo n. 5vuotta ja käyttää niitä väärin eli kivut ilmeisesti niin kovia että ottaa aina kaksikertaisen annoksen vähintään.
No hän on monta kertaa luvannut lopetta liikakäytön ja nyt näytti jo hyvältä, kärvisteli jopa ilman lääkkeitä jonkun aikaa, mutta kivut kasvoivat niin kovaksi että joutui käymään päivystyksessä ottamassa kipupiikin.
Nyt sitten tänään huomasin että mies on poisoleva ja normaalia hiljaisempi, monta kertaa kysyin että onko hän ottanut jotain lääkettä ja hän kielsi asian. Tiesin kumminkin että hän on tramalia ottanut koska tunnistin käytöksen. 6tuntia intin asiaa ja mies vaan kielti ja kielsi kunnes myönsi että sai eilen sukulaiseltaan tramaleita.
Itken, olen pettynyt ja en tiedä mitä tehdä. Mies on tehnyt näin jo monta kertaa. Olen sanonut hänelle monta kertaa etten hyväksy tramalin käyttöä koska sitä lääkettä ei hänelle ole määrätty, mutta tiedän myös että mies ottaa sitä hyvin harvoin ja vain sillon kun selkä on äärimmäisen kipeä. Mutta mies valehteli, taas. Kielsi kaiken ja tämä ei ole ensimmäinen kerta kun valehtelee lääkkeiten käytöstä.
Olen ihan väsynyt tähän tilanteeseen. :(
Kommentit (22)
On aika paljon muitakin seikkoja jotka asiaan vaikuttaa kuin miehen kiputilanne ja mitä lääkkeitä hän siihen ottaa.
ta, tämä rasittaa suhdetta ja pelottaa minua. Väkivaltainen ei ole jne.
Jos kivut ovat kovat niin muitakin voi käyttää kuin keskushermostoon vaikuttavia.
Annokset voi pikkuhiljaa kasvaa yli lääkärin toiveiden jos toleranssia tulee.
Eri asia sitten jos kipu on vaan tekosyy ottaa lääkkeitä jotta saa nupin sekaisin. Pahimmassa tapauksessa on sitten nämä molemmat: sekä kovat kivut että riippuvuus lääkkeistä tulevaan olotilaan, silloin on tosi vaikea vähentää käyttöä. Toisaalta, jos on kipuja niin pitäisikö? miksi pitäisi olla kovassa kivussa, miksei sitä saa lääkitä niin kuin tarvitsee?
Onko miehen ärtyisyys ja arvaamattomuus mielestäsi lääkkeistä johtuvaa? Vai kenties temperamenttipiirre? Tai kivuista johtuvaa?
Onko miehellä hoitosuhde kipuklinikalle?
Kipu lisää ärtymystä. Kivun syy selvitettävä. Kipulääkkeet ovat tarkoitettu kivun hoitoon. En usko, että kyse väärinkäytöstä. Ainakaan itsellä ei olisi kiva olla, jos olisin tuhottoman kipeä ja mies holhoaisi koko ajan, montako pilleriä otan ja mistä niitä saan.. Hoitakaa se kivunaihe pois. Mars lääkäriin.
Ja kyse on siitä että mies ottaa lääkkeitä joita hänelle ei ole määrätty, joka on laitontakin! Varmasti ottaa osaksi että saisi nupin sekaisin!
Se pahin asia tässä on valehtelu, valehtelee ettei ole ottanut ja sit kun tarpeeksi kauan inttää niin myöntää! Luottamus mennyt!
Ymmärrän tuskasi.
Valehtelu siis saa sinut miettimään eroa?
Kysyn kuitenkin vielä, että onko käynyt ihan erikoislääkärillä? Fibromyalgiaa suvussa? Itsellä tulee mieleen fibro...
Ja luulottelen, että valehtelee siksi, kun tietää sinun tuskasi, jos käyttää lääkkeitä. Jonkin sortin kierre siis?
:)
Voimia ystäväiseni.
7
On käynyt erikoislääkäreilläkin, ensiviikolla on ortopedille aika.
joka aiheuttaa kivun. Onko ollu ikinä virtsaamisongelmia?
En ottaisi eroa, jos rakkaalla miehelläni olisi kova selkäkipu ja siihen lääkkeitä söisi.. Mutta seuraavan kerran lääkärissä kannattaa kertoa kipujen todellinen laita. Ja tramal on muuten vahvoista kipulääkkeistä niitä miedoimpia, enkä usko niillä pään kovasti menevän sekaisin isolta mieheltä..
ja kerro siellä sama kuin täällä.
Oletan, ettei ole pöhnässä mies silloin, niin menee ehkä pelkosi miehenkin nuppiin perille.
Ja toisekseen ortopedikin ottaa eri tavalla asian huolekseen, kun vaimokin jo huolesta ja pelosta sekaisin. Eli tutkivat kunnolla.
Jos mitään ei löydy, en ihmettelisi, vaikka olisikin fibromyalgia. Ja ne ihmiset on oikeasti kipeitä.
7
vaikka nupin sekaisin kunhan kauhea kipu hellittäisi. Yrittäisitkö vielä ajatella itsesi miehesi asemaan? En usko että ajattelisit lakia siinä vaiheessa.
Ei varmaan halua kertoa lääkkeistään sulle koska tietää kantasi eikä halua erimielisyyksiä.
Vai miten se ero auttaa siinä ongelmassa että mies ottaa lääkkeitä ja hoitaa sitten lapsia?
Kyllä se pöhnään menee tramalista, huomaan nimittäin heti kun on sitä ottanut. Liikkeet hitaampia ja reagtiokyky huonompi. Ja sen kuulee puheesta ja äänestäkin! Lääkkeet joita miehelle on oikeasti määrätty on panacod ja lyrica joita käytti kymmeniä päivässä!
Ja ihan voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että kovista kivuista kärsivän aviomieheni rinnalla pysyn niin myötä kuin vastamäessä. Ei tulisi mieleenkään tuollaiset ajatukset kuin sinulla on.
Mutta suosittelen, että menette lääkäriin ja pyydätte vaikka kipupoliklinikalle lähetteen. Siellä osataan suunnitella oikeanlainen kivunhoito miehellesi. Ja kuntoutuskaan ei olisi varmaan pahitteeksi.
Valehtelu on pahinta, tiedän että valehtelee kun ei halua kuulla mäkätystä.. Mutta kerta toisensa jälkeen.. Ei vaan jaksa enää! Sit kun sillä menee hermo niin se lähtee juomaan tai kävelee. :/
näin löytyi mieheni vika. kaulassa joku murtuma. ekoista kuvista eivät tajunneet mitään. toinen melkein rampa.
älkää luovuttako. kova selkäkipu johtuu jostain. menkää erityislääkärille tai sairaalaan lähete.
Miehelleni on määrätty Panacod, Voltaren, ja Tramal retard ja tuo pitkäaikainen Tramal ei ainakaan pistä päätä sekaisin.
Käyttää noita lääkkeitä ihan päivittäin. Tramalia kylläkään ei koska siitä tulee unettomuutta, joten sitä vain äärimmäisen pahissa kivuissa käyttää.
Miehellä on pahoja muutoksia alaselässä ja niskassa sekä tapaturmista aiheutuneet vammautumiset käsissä ja jalassa. Joten kipuja on ja todella kovia.
Ei siis koskaan ota lääkkeitä niin kun hänelle on ne määrätty. Joten uskon että kyseessä on väärinkäyttöä ihan jo sen takia että saa pöntön sekaisin. Mies nuorempana käyttänyt huumeita.
Monien kipulääkkeiden vaikutus heikkenee kun niitä on käyttänyt jonkin aikaa eli ap:n mies ihan oikeasti tarvitsee enemmän lääkkeitä saadakseen saman vaikutuksen kuin joku, joka aloittaa niiden käytön " tyhjästä" . Lääkärit eivät aina ota tätä huomioon lääkkeitä määrätessään.
Jos olisin (tai siis aina kun olen) yhtä ahdistunut kuin ap, hankin itselleni kriisiterapiaa. Ulkopuolisen kanssa jutteleminen puhdistaa ihmeesti päätä. On myös tärkeää pitää huolta omasta elämästään ettei ajatukset pyöri vain toisen ongelmien ympärillä.