Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onnittelut myös Hennalle! Tonskiahan tulee nyt kuin sieniä sateella;) Tässä saattaa oma kuume kasvaa teidän masunkasvatustanne seuratessa=)

Burde, kaikki unohti nyt sun reseptiasian kun tollasen uutisen kerroit;)

Han, Mä olen miettinyt samaa että kun heiluu ja hosaa koko ajan. Ei voi jäädä tosta ruoasta enää mitään kasvamiseen. Neuvolatäti sanoikin eilen että Oliver on kuin " Tuli ja Leimaus" eli energinen tapaus.

Viime yönä nyt sit kokeilin antaa vettä kun herää, eli sillä näkee herääkö tavan vai nälän vuoksi. Vesi ei vie nälkää kuin ihan hetkeksi. Kahden aikaan heräsi, pistin pulloon 160ml vettä ja hurraa, kaikki meni ja O jatkoi unia tyytyväisenä:) Sit puol seiskalta annoin maidon vaikkei noustukaan kun se on jo periaatteessa aamua. Mut pidän rajana ton klo 06:00. Sitä ennen jos noustaan niin tilkka vettä vaan. Saas nähdä kuinka käy, maistui vaan vesi niin hyvin että nouseeko jo sen takia öisin;)

Nyt aamupuuroa laittamaan, tuolla lattialla kiljutaan (kiva uusi ääni!!)

Aurora & Oliver 6kk

Vierailija
2/27 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=CD1076]Voi tätä asunnonhakua kuulkaa. Hyvällä paikalla olevat viedään kyllä nenän edestä..jostain hiton aavikolta löytyis kyllä, mutta viihtykää nyt sit siellä kun muita ihmisiä ei ole lähellä ja lähikauppakin on jossain 20 kilsan päässä. HUOH!

Onnittelut HENNAllekin tonskasta! =)

Syömisistä kysymyksiä: mä oon niin helposti jämähtävä, että nyt ollaan sit 2 vkoa syöty joka aamu kaurapuuroa..pitääkö alkaa keitteleen muitakin ja kuinka usein tarttee vaihdella? Sit mä oon jämähtänyt noissa lihoissakin. Vaihtelen kanan ja naudanlihan välillä..pitäiskö nyt ottaa esim. kala mukaan? Kuinka usein vaihtelette niitä? Eli onko teillä joka päivä eri juttua? Saako possunlihaa antaa? Jauhelihat lienevät vielä pannassa? Mä tein pakkaseen peruna-porkkana-kukkakaali-mössöä, jota käytän pohjana ja sinne sit lisään jotain lihaa kun teen soseen. Eikös se peruna oo kuitenkin aina siellä perusosana? Makeita soseita ei meinaa upota millään. Ne oon ostanu sit valmiina ja yrittäny kaikkea kokeilla..piuh. Jos annatte iltapuuroa niin annatteko kans aamupuuron? Eli 2 puuroa? Toivottavasti joku jaksaa laittaa jotain selvennystä mulle..Kiitsa! =)

AMY on varsin aktiiviseksi alkanut..hienoa! =) Ihana Emmin piiloleikki..=D

AURORA: kiva, että vesi rauhoitti viime yönä! Toivotaan, että yöt vähän helpottuu ja alkaa sitä maitoa meneen päivällä! =)

Eipä nyt muuta..Suihkuun pitäis päästä jos tuo tyttö suostuu päikyille..=)

Mukavaa torstaita!

t. poppis ja Emiliina 6,5kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan helppoa asunnon löytäminen sieltä! Ja varsinkin mieleisen, joka sellainen missä viihtyy. Oliko teillä asumisoikeus mielessä vai muistanko väärin? Jos, niin en on ainakin hyvin pidettyjä kun jollain tavalla on " oma" asunto. Miehen pikkuveli asuu sellaisessa ja täällä meillä vuokra on siinä selvästi halvempi. Tai siis sehän niissä ideana oiskin että maksaa sen tietyn summan ja sit saa asua edullisemmalla vuokralla eikä kukaan voi irtisanoa sopparia. Onko oman osto tullut mieleen? sielläkin vaan taitaa tällä hetkellä olla hinnat pilvissa?!=(

Neuvolan paperinen ohjeistus sanoo että aamupuuro, lounas, välipala, päivällinen, iltapuuro ois 6kk päivän ruoka-aikataulu. Eli 5 kiinteää ateriaa 0 maidot. Meillä ei vaan uppoa noi kaikki, kun O syö sen 5-6h välein niin 3 ateriaa saan mahdutettua yleensä päivään. Mä olen antanut riisipuuroa ja kaurapuuroa. Mutta kun syö paremmin mitä tutumpi maku, niin nyt ollaan menty taas reilu viikko pelkällä riisipuurolla ja hedelmä/marjasosetta sekaan vaihtelen!

Äiti tuleekin tänään yökylään=) Kiva saada apuja, saan siivottua ja laitettua taas vähän kotia kuntoon. Verhot sain olkkariin viimein teetettyä ja ne tulikin eilen, vielä ois keittiö ja bilishuone mietittävänä. Tää on ikuisuusprojekti kun säästän aina muutaman kk ja sit taas investoin johonkin huoneeseen.... Kun kaikki maksaaa nykyään NIIN paljon!!=(

Mut nyt tiskejä laittamaan kun O ekoilla päikkäreillä.

A & O

Vierailija
4/27 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi taas tauon jälkeen!

...oon kyllä maailman huonoin kirjoittaan tänne vaikka aika usein lukaisenkin pinot läpi.

Mutta Onnea Onnea tonskaa odottaville ja tsemppiä kaikille samaan tilaan pyrkiville, ihanaa!

Meillä oli eilen mukava päivä, ku oltiin siellä minilattereissa (Kiitos mammis, kesis ja pikkumurut) ja sit kesis ja Lenni oli meillä melkein loppupäivän. Olipas mukavaa, Ellin iskä tulikin kotiin vasta vauvan jo nukkuessa kun oli soittotreeneissä töiden jälkeen.

Poppis, noista syömisistä.... Mäkin aikalailla jämähdän helposti kun en huomaa että aika menee niin nopsaan ja E kasvaa ;) (en voi käsittää että E on jo 7 kk!) Mutta meillä siis neuvolan kirjallinen ohje sanoi, että 6-7kk ikäiselle kolme kiinteää ruokaa imetyksen ohella on hyvä ja 7kk ja yli sit se 5 ruokaa. Vähän taitaa olla eroja noissa ohjeisa ja riippuu varmaan vähän että koska ne kiinteät on aloittanut ja millä tahdilla. Koska Ellihän alkoi syömään kiinteitä vasta 6kk niin oli aika luonnollista että eka se 3 kertaa päivässä.

Mutta nyt meillä on siirrytty jo 5 kertaa/päivä rytmiin. Tai ainakin tarjoan sen viisi kertaa, mutta aina ei paljoa uppoa.

Meillä näin: aamulla puuroa hedelmäsoseen kanssa (aamupuuroa ei mene yleensä kuin muutama lusikallinen) ja rintamaitoa päälle.

Lounas puolilta päivin (liha-, kana- tai kalakasvissosetta), välipalaksi hedelmää tai marjoja (tuoreita tai purkista), päivälliseksi kasvissosetta (itsetehtyjä sekoituksia aineina peruna, porkkana, parsakaali, kukkakaali yms. uusimpiin laiton myös sipulia ja vähän rypsiöljyä ja pippuria mausteeksi) ja sit iltapuuro yleensä luumusoseen kanssa ja iltapuuro on Ellin suosikki, sitä se syö paljon!

Mutta tosiaan ei varmaan paniikkia vaikkei menis vielä kaikkia noita kertoja, ei taida mennä vanhemmillakaan vauvoilla vielä. Mä nyt oon koittanut tarjota ruoka-aikoihin aina jotain vaikka määrät on vielä aika pieniä. Ja oon tosiaan antanut jo kalaa (lohta) ja myös hirvenlihaa ja paistijauhelihaakin vähän. Ja iltapuuroon olen sekoittanut kauran lisäksi neljänviljan hiutaleitakin välillä. Myös kaura-riisihiutaleista on puuro keitelty.

Tosiaan, hassua kyllä, Elli on jo 7 kk ja on kovin touhukas ja iloinen neitokainen. Ryömii ja pyörii ympäriinsä ja kiskoo itseään ylemmän tuoli jalasta ja olkkarin pöydästä esim. Haluua myös kokoajan että kävelytetään ja sit tarpoo korkealentoisin askelin ympäriinsä suu hymyssä. Ja sit viikonlopun mummulareissulla oppi katsomaan lamppua kun kysytään missä lamppu (kotona katsoo vaan ihan ihmeissään, että mitäs tuollaista kyselet, lamppuhan on siellä mummulassa) ja toistaa itse pphu kun sanoo lamppu.

Kylläpäs vauvat kehittyykin huimaa vauhtia, iiks. Mutta ihana ikä tämä utelias ja kiinnostunut 7kk ikä! (niinkuin varmaan kaikki muutkin oman lapsen kehitysvaiheet ja iät).

Auroralle kivaa sisutuspäivää ja tsemppiä sen tulisen (ja ihanan) pikkuherran kanssa!

Jätänpäs muillekkin tilaa...

t iiris ja elli 7kk

Vierailija
5/27 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnittelut kaikille plussista ja tarrasukkia jokaiselle!

poppis: niistä ruuista. eli me syötiin kaurapuuroa vissiin joku viikon verran aamuin illoin (aluksi siis ihan pikkuisia määriä) sitten kun siitä ei tuntunut mitään oireita tulevan niin alettiin ottaa myös riisipuuroa. nyt menee kaura- tai riisipuuroa noin 2dl/ ateria. koitan vaihdella ettei esim aamulla ja illalla ois samaa puuroo, mut joskus voi olla pidempi pätkä esim riisipuuroa (joka on helpompi tehdä mikrossa kuin kaurapuuro kun ei kuohu samalla tavalla) ja siihen sitten sekaan valmiina korviketta ja hedelmäsosetta. lihoista, meillä on nyt vissiin kuukausi syöty kanaa, kalaa oon jo varannut mutta en oo vielä kypsentänyt. pitäs varmaan tehdä seuraavalla kerralla kun annokset pakkasessa hupenee. ja eikös rasvatonta/vähärasvaista jauhelihaa sais pian antaa? me ei oo annettu vielä. meillä ei kaikissa soseissa oo perunaa. nyt taitaa olla pakkasessa parsakaali-omena-riisi- ja peruna-he-ma-pe-soseita, oli ohjeet siinä vihkosessa mikä äp:ssa tuli. eli viimeks käytin ekaa kertaa riisiä sosessa, nyt oon vähän miettinyt että jos pastaa käyttäs myös ens kerralla. teen siis yleensä paria kasvissosetta kerralla pakkaseen ja sit niihin lisään lihakuutiot myös pakkasesta. mä en ees vielä tiedä miten noiden muiden lihojen kuin linnun ja kalan kans tehdään, kun mä en ite syö eikä mieskään kotona eri ruokaa itelleen juuri koskaa tee. noo, mieitään sitä. eikös kandilla ollut vähän sama?

jaa, jotain orastavia heräämisääniä kuuluu tytön huoneesta joten mars matkaan kohti anoppilaa siis ja äiti pääsee jumppamaan:)

terkuin tikru ja rontti 7,5 kk

pa. ai niin, meinasin vallan unohtaa. a)ronja pääsee kiipeämään seisomaan pöytää/tuolia/ihmistä vasten b)harjoittelee pikkuhiljaa konttaamista ryömimisen sijaan c)haluaisi koko ajan vain kävellä, pitää vissiin ne ensikengät hankkia ja d) eilen puhkes ENSIMMÄINEN HAMMAS!

Vierailija
6/27 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin höhlä kirjoittamaan tonne vanhaan pinoon, joten laitetaan tää nyt tännekkin

Oi miten ihanaa että täällä on vauvauutisia, burelle ihan mega suuri onnittelu halaus, aivan huippua. Mä olen ihan tohkeissani täällä sun raskaudesta.

Hassua sinänsä että ei kuitenkaan tunneta mitenkään erityisen hyvin mutta silti olen aivan huippu iloinen sun puolesta.!!!

Q: Sulle laitan myös halauksia, en valitettavasti ole palstaa kamalan ahkerasti lukenut ja sun suruisat uutimet on jäänyt lukematta, voimia !

Kaima: meillä Aino aloitti myös tuossa iässä yösyömiset joita ei pienempänä ollut, ole vaan kovana sen maidottomuuden kanssa öisin sillä minä en ollut ja nyt Aino herää 1-2 kertaa yössä syömään, vesi ei auta ja tuttia likkahan ei syö. Voisitte tulle O:n kanssa vaikka tänne meille, meillä tosin on lattiassa reikä kun purettiin takka ja ootetaan uutta saapuvaksi, mutta siinä on kyllä pahvi päällä ja monttu ei ole kuin 2 senttiä syvä.

Ens viikolla käy kaikki päivät paitti maanantai, seuraavalla viikolla ei ole mitään, soittele vaikka niin sovitaan.

Amyn päivät kuulostaa touhuisilta, ihanaa että pääset omiin juttuihin, meillä Aino ei oikein muista kuin äidistä välitä ja sehän tarkoittaa sitä että mä en oikein pääse mihinkään.

Kandin Noelkin on tosi hyvin kehittynyt, taitaa noi pojat olla nopsampia tollasissa jutuissa, Aino kyllä seisoi ja istui jo 5-kk vanhana, mutta eteenpäin se ei mee vieläkään. Nyt on alkanut pykimään konttausasennossa silleen ees taas ja luulempa että parin viikon sisällä likka konttaa.

Mitähän sitä vielä olisi, nyt ei tule mitään mieleen, taidampa mennä äkkiseltään suihkuun kun A nukkuu, heräsi tänään jo ennen puolta kasia joten päikkäritkin kutsui aiemmin.

Lauantaina on suuri päivä sillä Ainolle tulee ekaa kertaa hoitaja.

Kannattaisiko sitä häippäistä niin että likka nukkuu vai silloin kun on hereillä??? Vinkkejä Anyone ???

Meillä mummo osti eilen A:lle sellaisen kävelyauton, jossa on kaikkia hienoja nappeleita ja nuppeleita, soittoa kuuluu ja nuket liikkuu siinä etuosassa. Sellainen pieni merenneito systeemi.

Aika muikea ilme oli kun istui illalla kyydissä.

Poppikselle onnea asunnon metsästykseen !

Ai juu Hennallekkin onnittelut masu-asukista !

AA ja AE tänään tasan 8 kk

Vierailija
7/27 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Burdelle ja Hennalle! Ihania uutisia! Toivottavasti kaikki menee hyvin. Voi kun mekin saatais kanssa pian plussa¿

Onpas ollut kiireinen viikko kun pikkusisko on kylässä meillä. Eilen oltiin vaunuostoksilla kun vanhat ja käytettynä ostetut alkoi hajoamaan. Hienot löydettiin, Brio Novat punaisena. Ei ollut edes ihan kauhean kalliit. Kyllä nyt kelpaa Milon kanssa kärrytellä.

HAN. Kyllä maailma on pieni! Olis kyllä tosi hauskaa järjestää treffit E- pohjanmaalle. Mä pistin sun s-posti osotteen ylös. En tiedä vielä koska ollaan seuraavaks niillä nurkilla.

Sampohan on varsin etevä nuori mies. Meillä vasta yritetään mennä konttaus asentoon. Mutta ryömii jo kovaa vauhtia:)

AURORA. Milolle puhkes kanssa eilen neljäs hammas ja kaks seuraavaa jo pullistelee pahan näkösesti. Kiukkua ja kitinää ja lämpöilyä ollut viimeiset kaks viikkoa. Ruokakin on maistunut aika tahmeesti. Kyllä pian hermot menee. Toivon että pitäis edes pienen tauon tossa hommassa välillä. Toivottavasti teilläkin pian helpottais.

TIKRU. Mun täytyy tehdä semmonen s-posti osote missä ei näy mun nimeä. Vilkutuksia Ronjalle.

Jaahas, nyt täytyy mennä hoitelemaan tota pikku- ukkelia joka heräs aamu päiväunilta.

Hyvää päivän jatkoa kaikille!

Hermione ja Milo 6kk+

Vierailija
8/27 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiku olis nyt niin paljon kaikkea kommentoitavaa, mutta saas nähä jaksanko kirjottaa niin kovasti :)

Voi Q! Mie nyt yritän täällä roikkua useammin ja jopa taas kirjoitella! Aion olla reipas :) Mieki se olen aina vain päivät pitkät sohvalla tvtä kattomassa.. ( siis ku eveliina nukkuu päikkäreitään.. )

Amy! Oletko kauan ratsastanu? Vitsi ku mie olen nyt puoltoista kuukautta käyny tunneilla kerran viikossa, ja vaikka mitään en osaa niin on ollu kyllä tosi ihanaa hevostella :) Olen kyllä pikku tytöstä asti haaveillu asiasta mutta nyt aikusempana päässy näinki pitkälle :)

Burdelle ja Hennalle hirmuisesti onnea vauva-uutisista :) Ja jostakin syystä oma vauvakuume vain kasvaa :)

Juu ja vielä sekin sitten että veli-puolen tyttökaveri sai tänä aamuna tytön.. :) Ihanaa! Mieki haluan pienen vauvan :)

Han: voi että on teillä kyllä reipas Sampo-poika kun nyt jo seisomaan meinaa!

Poppis: Vitsi kun en osaa oikea-oppisesti neuvoa mutta voin toki kertoa miten me ollaan selvitty hengissä tuosta vaiheesta :)

Mie annoin ne aamupuuron, lounaan, välipalan, päivällisen mutta sitten ilta-puuron sijaan annoin velliä. Mutta sekin vaihtui loppujen lopuksi puuroksi 7,5kk seudulla kun nämä meidän yöt on ollu yhtä tankkaamista. Kuulostele lapsosta että jos jaksaa syödä niin ilman muuta anna 2 puuroa mutta toisaalta jos pärjää vähemmälläki niin.....

On taaaas niin lapsikohtanen juttu ;) Jauhelihasta vielä että mie ainaki olen antanu, mutta olen ollu tarkka että on naudan paistijauheliha. Ja toisaalta valmistus keittämällä. Toivottavasti tästäkin oli jotain apua..

Ja mitäs meille sitten? No ainaski se että viime yö nukuttiin paremmin kuin kuukausiin! Ekan kerran Eveliina heräsi puol kaksi (laittoi puol ysin aikaan nukkumaan..) ja sit puol viisi ja sit aamulla pari kertaa ku pyörittiin ja nukahdeltiin :) Ja loppuviimeksi noustiin 8:40 sängystä :D Ja on muuten semmonen oloki että nyt on nukuttu :) Mutta huomasin että nyt kun yöllä alkaa olla jo aika pimeää niin ihan niinku nukkuis sen takia paremmin....?

Eveliina nyt tosissaan harjoittelee tuota kävelyhommaa kun menee kaikkia laitoja pitkin ees taas. Ihanan näköistä :) Toisaalta kaikkea kerkeää sattuakin taas...

Mutta miepä palailen taas linjoille :)

Vilkutuksia kaikille!

Fio ja Eveliina sunnuntaina 9kk

Vierailija
9/27 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea, onnea hurjasti Hennan ja Burden perheille!!! Hyvää vointia ja onnea odotukseen molemmille!

Mä täällä totuttelen ajatukseen, että rahat on tiukalla. Eihän sitä nyt liiemmälti ole ennenkään ollut, mutta nyt tuli enää puolen kuun palkka ja loppukuusta puolen kuun kotihoidon tuki. Ensi kuussa olis sitten tulona vain tuo " huikea" kotihoidon tuki ja kuntalisä, joka meillä on ruhtinaalliset 160 e miinus verot. Olen nyt yrittänyt hommata tarvittavia papereita sen hakemukseen. Kyllä taas yritetään paperisodalla nujertaa ihmiset, ettei jaksais edes hakea... Juu, tosiaan maksoin tänään tähän mennessä tulleet laskut ja pari ensi kuistakin, niin tilille jäi 7,55 e. Jep-jep - kotiäitinä on kiva olla! =S Onneks tuo ukkokulta on töissä, että edes jotenkin elellään eteenpäin. Mutta on se vaan aika kova juttu noin henkisesti, kun on tottunut, että on " omat" rahat ja yhteisten menojen jälkeen saa tehdä omillaan, mitä lystää. Juu, nyt ei riitä omat edes niihin yhteisiin. Mä oon tätä ennenkin manaillut täällä (siis jo etukäteen) ja nyt tää tosiaan konkretisoituu. Mutta varmasti kasvattaa meikäläistä vähän ajattelemaan enemmän ennen kuin viskaa pennosensa milloin minnekin. No tämä tästä purkauksesta...

Eilinen ratsastustunti oli oikein palkitseva: lopputunnista tuntui, ett olen oppinut taas jotain uutta ja onnistunut siirtämään jonkin pienen tiedon jyväsen myös teoiksi. =) Fio: mä olen ratsastanut junnuna reilut kymmenen vuotta, mutta nyt on ollut sellainen reilun kymmenen vuoden tauko. Kerkisin aloitella ennen odotusta, mutta se jäi lyhyeen. Nyt olen käynyt muutama kuukauden ja on se vaan kivaa! Mä jo näen itseni ja Emmin joskus kolmen vuoden päästä yhdessä tallilla ja Emmi köpöttelee jollain shettiksellä siellä. =)

Poppis kyseli ruuista. Meillä on kans jämähdetty kaurapuuroon. Kun se neidille maistuu eri marja- ja hedelmäsoseiden kanssa, niin menköön. Lihoista meillä on mennyt possua (jolla aloitettiin), kanaa, nautaa ja sitten kalaa. Olen käyttänyt noihin lihajuttuihin myös vähärasvaista paistijauhelihaa, sen kun saa helposti keittämisen jälkeen soseutettua. Ja mä oon yrittänyt pitää pottua mukana aika paljon, mutta pasta ja riisi kyllä korvaa sitä kasvisten joukossa.

Ja tänne on nyt sitten muuttanut tyttö, joka ei halua syödä päivällä. Vain iltapäivän hedelmäsose menee ilta- ja aamupuuron lisäksi. Mutta taitaa olla lisää hampaita tulossa, kun sormi on koko ajan suussa ja ihan järkyttävä kuolaus alkoi eilen. Siis ei oo ikinä kuolannut tuohon malliin, että koko leuka on märkä ja paidalle valuu. Ja saattaahan tosiaan nuo helteetkin vaikuttaa.

Äitille on kyllä ruoka maistunut. Kävin aamulla vaa-alla ja viis kiloa on kesän aikana tullut. Apua!!! =S Lopetin siis kesän kynnyksellä imettämisen ja aloitin cerazettet ja sitten kesäherkut päälle niin a-vot: tässä tulos. Nyt alkoi tiukka ruokailun seuraaminen ja järkeistäminen. Eikä muutama kärrylenkki viikossa tekis pahaa.

En muista olenko kertonut, mutta Emmi on päässyt siirtymään kaksiin päikkäreihin. Aamulla neiti herää noin 7-8, ekat päikyt noin yhdentoista aikaan ja toiset joskus kolmen neljän aikaan ja nukkumaan kasin-ysin aikaan. Päikyt kestää kummatkin noin tunnin. Ja yöllä saatetaan syödä kerran tai nukkua putkeen tai kuten viime yönä, niin vesi riitti. Eli täytyy toivoa, että tämä suuntaus jatkuisi, tietäisi hyvää syksyä ja hoitoonlähtöä ajatellen.

Jaa-has, nyt tuo neiti kuuluu heräilevän päikyiltä pihalta, joten täytyy joutua. Lähdetään käymään verotoimistossa, kun ei sinne puhelinpalveluun tunnu pääsevän ikinä läpi. Ja sitten täytyy viedä luikat terotettavaksi. =)

Heippa-hei!

-Amy ja Emmi-

Vierailija
10/27 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas täällä kerrassaan mahtavia uutisia - [color=red]valtavasti ONNEA Burdelle ja Hennalle pikkuisista masukeista!! Oikein onnellista odotusaikaa molemmille perheille :)[/color]

Nyt ei jäänyt muuta kyllä mieleen, olitte saaneet taas niin paljon juttua aikaiseksi. Ai niin, Sampo oli noussut jo seisomaan, onnea jälleen uudesta taidosta äidillekin :)

On pitänyt jo monta kertaa kysymäni, että annatteko te 8kk+ vauvojen äidit lapsukaisille kaksi liha-ateriaa päivässä? Vai saako toisen lämpimän aterian kasvista jos toisella on saanut lihaa? Missään opuksissa ei tuosta ole oikein ohjeistusta löytynyt tai sitten en vain ymmärrä ;) Oon tähän asti antanut lounaaksi lihaa (possua tai broileria) ja päivällisellä sitten peruna-kasvissosetta, mutta aloin miettimään että olisiko tämän ikäisen jo saatava enemmän lihaa ja proteiineja sitä kautta.

Josta päästäänkin Poppiksen kysymyksen ruokailuista. Aleksi on vasta n. kk:n ajan syönyt kaikki 5 ateriaa päivässä. Neuvolassa ohjeistivat että ota aamupuuro mukaan sitten kun siltä tuntuu. Uskon että jokainen äiti tuntee lapsensa parhaiten itse ja tietää siten koska ateriakertoja pitäisi lisätä (poikkeuksena tietty laskevat painokäyrät ym. jotka vaatii lisäämään ravinnon määrää). Jossain opasvihkosessa luki näin: " kahdeksaa kuukautta lähestyttäessä lapsesi saattaa alkaa tarvitsemaan toisen lämpimän aterian." Eli silloin olisi ne 5 ateriaa hyvä alkaa olla mukana.

Aamulla Aleksi syö kaurapuuroa (muita viljoja ei vielä ole kokeiltu), jota menee yleensä vain muutama lusikallinen, päälle tissiä. Lounaaksi lihakasvissosetta 1,5 pikkupurkkia, päälle tissiä. Välipalaksi pikkupurkin hedelmä-/marjasosetta, päälle tissiä. Päivälliseksi 1,5 pikkupurkkia kasvissosetta (joka ehkä muutetaan pian lihakasvissoseeksi riippuen teidän muiden kommenteistanne ;), päälle tissiä, ja iltapalaksi n. 2dl kaurapuuroa jonka päälle yllättäen tissiä. Lisäksi saa kokeilumaitona n.80ml apteekin korviketta. Yöllä syö 0-3kertaa - tissiä.

Nyt täytyy palata polttarisuunnittelujen pariin. Hitsi että niissä on kova homma, enpä olisi uskonut ennen kuin niitä itse alkaa suunnitella :O

Viipero & Aleksi 9kk+

Vierailija
11/27 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemassa oon ehtinyt käydä, mutta kommentoinnille ja kirjoittamiselle ei tunnu löytyvän aikaa... :/

Onnittelut tonskailijoille, taitaa olla jo useampia " linjoilla" ! Mulla ei oo kyllä (edelleenkään) minkään valtakunnan vauvakuumetta, mutta eihän mulla ole koskaan ollutkaan moista ;) Mutta siitä huolimatta kyllä haluan Ainolle sisaruksen jossain vaiheessa :) Asiaa vaan hankaloittaa pahasti muutamat seikat, kuten se että vakkarityö tarttis saada ekaks, mutta sitäkään ei voi kovin montaa vuotta taas odottaa, kun alkaa toi ikä aspekti tulla vastaan... PLÄÄH!

Muuten Amy, ymmärrän hyvin sun fiilikset töihinpaluusta, kun olit koululla käynyt! Siis mähän en oo vielä mihinkään menossa kun ei paikkaa mihin palata, mutta tykkään kyllä työstä sen verran paljon, että harmittaa pirusti, kun ei oo tietoa tulevasta!!! Kyllähän sitä Ainokin kanssa kotona " työtä" riittää, mutta jotenkin olis kiva tietää, että on paikka mihin palata töihin kun siltä tuntuu!

Ai juu, oltiin alkuviikosta 10 kk neuvolassa ja hyvin tuo rinsenssa kasvaa, vaikka lähtökohdat oli mitä oli ;) Nyt ollaan pituudessa -1 käyrällä ja painokin taitaa olla -10% luokkaa, eli kuten terkkakin sanoi, moni syntyessään normaalin kokoinen on ihan samaa kokoluokkaa 10 kk iässä (8095 g ja 70,5 cm). Eikä ollu terkka huolissaan, vaikka Aino ei vielä osoittele kelloa ja lamppua tms ;) Ja pinsettiotekin on vähän vielä hakusessa, vaikkakin jo tulon päällä, koska ei enää koko nyrkkiä käytä tarttumiseen kuitenkaan :)

Meillä on tällä viikolla ollut unet jotenkin hukassa niin päivällä kuin yölläkin, tiedä sitten mistä moinen. Ainakin konttaamista kovasti meillä treenaillaan, myös sängyssä, joten sekin osaltaan varmaan vaikuttaa. Ja ruokaa ei söisi Ainokaan, viime viikolla vielä reissussa meni tosta noin vaan purkillinen per ateria, nyt ollaan sit palattu kotiin ja nähtävästi Ainon mielestä kotona on niin tylsää syödä, että ruuan voi mieluummin hieroa silmiin & korviin & hiuksiin.... Ai juu, mites muut konttaamaan lähteneet, onko muut oppineet homman kerta laakista vai onko ollut hapuilua ensi alkuun? Kun Aino kyllä konttaa, mutta pääsääntöisesti se ei vielä viikon harjoittelun jälkeenkään kovin montaa " askelta" osaa jalkojaan vuorotahtiin siirtää. Eli joko se ojentaa välillä toisen jalan jotenkin hassusti sivulle suoraksi ja ehkä käy istumassa välillä, tai sitten se hinaa vaan käsillä eteenpäin, vaikka jalat onkin polvillaan ;) Jotenkin hankalan oloista, eikä Aino muuten talutettuna ota askeleitakaan, vaikka muuten mielellään seisookin tuettuna...

Poppis oli jotain syömisasioita miettinyt. Meillä vaihdellaan ruokalajeja satunnaisesti, joskus syödään pitkäänkin samoja pöperöitä ja joskus vaihdellaan enemmän. No, meillä meni 6-7 kk iässä 4 ateriaa päivässä, nyt vasta jostain 8-9 kk alkaen mennyt joka päivä 5 ateriaa paremmalla tai huonommalla menestyksellä :) Ekaks meilläkin oli aamupuuro, lounas ja päivällinen, sitten otettiin iltapuuro ja vasta viimeksi välipala. Meillä syödään oikeestaan aina kaurapuuroa, alussa oli riisi, mutta joskus harvoin laitan ohrahiutaleitakin sekaan. Ja " reissupuuroksi" löysin sellasen maidottoman luumu-omena-ohrapuuro tetran, joita ollaan siis muutaman kerran reissun päällä syöty.

Ja lihoista me aloitettiin lampaalla, se kun varmimmin ei aiheuta allergiaa. Sittemmin on kuvioissa myös kalkkuna, possu ja nauta. Broileri varmaan olis käytännössä sama kuin kalkkuna, mutta eipähän ole tullut tehtyä :O

Viipero, en tiiä mitä suosituksia noista liha-aterioista on, mutta meille sanoi ravitsemusterapeutti jo joskus 6,5 kk iässä, että kun maitoa meni niin vähän, niin lihaa sitten enemmän, että saa riittävästi proteiinia :) Eli meillä syödään kyllä 2 liha-ateriaa päivässä... Joskus muistan kuulleeni jostain (ei mitään hajua mistä), että lapsi tarvii 2 liha-ateriaa päivässä, kun pääsee itse liikkumaan huoneesta toiseen... En todellakaan tiedä mistä moista on kuulunut, varmaan joskus palstalta luettu tai jotain ;)

Meillä vieläkin jatkuu epätietoisuus maitoasian suhteen... Nyt ollaan jostain heinäkuun alusta saakka annettu Ainolle Nutri-Soijaa, eli soijapohjaista korviketta. Alkuun näytti menevän tosi hyvin ilman ongelmia, mutta nyt on jo useamman viikon kakka ollut tosi löysää ja haisee tosi pahalle... Ja sitäkin on tullut mietittyä, josko nämä kadonneet unet olis kans jollain lailla tähän liittyvää... Joopa joo, mutta nyt pitää herättää neiti jo vähitellen päivälliselle :) (ensin meinas herätä " liian" aikasin ja sit meinaa väkisin nukkua " liikaa" ...)

Tais tulla aika megaromaani... Koittakaa kestää :)

Ai niin, onnittelut uusille " isoksi kasvaneille" pienille!

t. Ope ja " synttärisankari" -Aino 10 kk

Vierailija
12/27 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meidän uuden kodin työ-harraste-vieras-leffa(?)huoneessa on tuskaisen kuumaa tai muuten ahdistavaa näin iltaisin nimittäin...

Kirjoittelenkohan nyt viimeistä kertaa tänne vauvapinoon? Viljo täytti yhden vuoden ja tänään oli myös yksivuotisneuvola. Meidän mitat on 14,1 kg/ 79,5 cm ja päänymp. 50,5 cm. Eli semmoinen " pieni" pötkylä onpi meidän poitsu :). Mukavasti menee, kävellä ei osata vielä, tukea pitkin vähän kävellään, hiukan sanoja alkaa tulla (säi säi, kako = käpy, kii = kissa, au? = yleiskysymys :D mistä tahansa asiasta), syödään joskus jopa kaksi lusikallista ihan itse, pottaan ei ole opittu... Kesäkin kohta ohi, mutta ei ole ehditty tai uskallettu järveen, vaikka Viljo onkin jo tajunnut, että se olisi kai ihan jännä paikka ja täynnä vettä! :)

Kai tässä on sitten siirryttävä taaperopuolelle..? Tai sit vaan jättäydyttävä kokonaan kuvioista, kun en vaan mitenkään ehdi tai jaksa pysyä kärryillä enää :-/. No juuh..

Ainolle onnittelut 10 kk:n täyttymisestä! :)

Ja onnittelut plussista tokakierroksella oleville! On se vaan ihanaa :), ja varmaan niin erilaista, kun on toinen ja tietää vähän paremmin, mitä odottaa :). Meille kuitenkaan ei mun puolesta olla toista hankkimassa, ainakaan moneen vuoteen... Ottanut niin koville tämä yksikin.

Hyvää loppukesää ja alkusyksyä kaikille!

Mii-

Vierailija
13/27 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljolle 1-vuotisonnittelut!=)

Kyllä aika menee, meidän PikkuEnskavauvoja siirtyy kovaa vauhtia taaperopuolelle. Kohta taitaa meidän Oliverkin mennä kouluun:( Ja armeijaan... *nyyh* ;)

Piti tulla vain kertomaan, että viime yö oli toinen vedenjuonti yö. O heräsi tapansa mukaisesti siinä ennen neljää. Olin laittanut vettä 140ml pulloon. Joi 110ml ja jatkoi unia. Heräsi nyt aamuun klo 8 ja sitten syötiin aamumaito. Eli nyt meni yö syömättä vanhaan kunnoon malliin!!=) Ei ole nälkä öisin, vaan tapa. Ei aamullakaan ollut superhypernälkä mut sain maidon menemään. Ens yönä vähennän taas vesimäärää ja katsotaan koska lopettaa veden takia nousemisen kokonaan. Näyttää siis toimivan (täytyy kyllä koputtaa puuta *kop kop*).

Mut nyt mennään touhuamaan lattialle hetkeksi ja sit jonkun ajan päästä aamupuuron tekoon..

A & O

Vierailija
14/27 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ollaan taas jo perjantaissa ja en oikein oo mitään ehtinyt tännekään kirjottamaan. Tänään lähdetään typyn kummitätin kans kylpylään viikonlopuksi, ihanaa...

Hennallekin onnittelut plussasta!

Meillä typy nukkui vihdoin taas 20.30-5.45 omassa sängyssä ja siitä eteenpäin sit meidän välissä. Tuossa kuuden aikaan piti vähän könytä, mutta itkeä ei tarvinnut ja saatiin reilusti yli kahdeksaan nukkua. Mulla vaan oli vähän kadoksissa uni tuolloin, kun menin itsekin jo ennen kymmentä nukkumaan, eli sain sellaset ~8tunnin unet yhteen putkeen!

Ruoka-asioista oli puhetta. Meillä on vasta tällä viikolla onnistuttu 5 aterian syöttämisessä, ateriakoot on pieniä, mutta viidesti päivässä saan ruokaa menemään. Mulle nyt ei tullut mieleenkään heit 6kk ruveta edes tarjoamaan, muistaakseni aika pitkään (olisko ollut 4kk3vk-6,5kk) maisteltiin 2 kertaa päivässä soseita, sit lisättiin hetkeks pelkkä iltapuuro ja melkein heti perään aamupuurokin. Tolla 4 aterian rytmillä mentiin sit tosi pitkään eli tänne 9kk+ asti. Nyt vois ehkä sanoa, että tyttö jotenkin paremmin syö, kun ruokaa tarjoo useemmin, eli ehkä olis voinu olla järkevää tarjota jo aiemmin sitä välipala-ateriaakin. Ehkä siinä on sekin, et välipalalla saa jotain mielestään hyvää, eli hedelmää tai jogurttia.

ja vielä, meillä annetaan puolet 8kk-purkista lounaalla ja toinen puolisko päivällisellä, eli yleensä samaa ruokaa molemmilla aterioilla. Puuroja sit pyrin vaihtelemaan sopivin välein, ja yhdistelenkin täysjyvä- ja riisihiutaleita samaan puuroon. Ja sit makuhan vaihtuu lähinnä sen lisättävän hedelmäsoseen myötä, joten sillä saa vaihtelua. Välillä laitan myös tuoreita marjoja soseen sijaan. Alkuunhan meillä syötiin melkein pelkästään niitä muksun tetrapuuroja, mutta kun niitä alkoi mennä ihan hirveesti, niin vaihdoin jauhepuuroon, se on kuitekin jonkin verran halvempaa. Ehkä tässä vuoden ikää lähestyttäessä ruvetaan pikkuhiljaa kokeileen entistä useemmin ihan normikaurapuuroa, mut vielä se ei oikein uppoa (ja sekä äiti että isi ovat liian laiskoja kun toi jauhepuuro tulee hetkessä...)

Eilen säikähdin kauheesti, kun jätin typyn hetkeks etupihan puolelle hakeakseni takapihan terassilta katuharjan ja yhtäkkiä alkoi kuulumaan hirveä itkuhuuto. Juoksin tytön luo ja sillä oli silmässä sellanen parin sentin pituinen pitkulainen musta hyönteinen, joka lensi sit pois. Säikähdin ihan hirveesti, et pistikö se silmään, mut onneks puremajälki löytyikin nenänvarresta, ja turpos vaan vähän. Itkukin loppui sit vähän ajan päästä, vaikka kyllä tyttö oli tosi loukkaantunut tuollaisesta! En yhtään tiedä, mikä hyönteinen se oli, mut ilmeisesti ei mikään vaarallinen onneksi. Nyt typy ei enää muista koko asiaa, ei edes hankaa puremakohtaa.

No tällasta tänne, nyt taidan mennä pakkaamaan viikonloppua varten. Pitää pakata rippijuhlavaatteetkin, kun menen suoraan kummipojan juhliin kylpylästä.

Hauskaa viikonloppua kaikille!

-Osse ja typykkä 9kk

Vierailija
15/27 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=blue]Meillä oli taas ihan ok yö, kerran syötiin ja melko vähän hulinoitiin. Jospa tämä tästä.

Piti jo aiemmin kysellä mutta enpä muistanut. Onko muiden pikkuisten ihoon tullut näiden helteiden aikana ns. hikinäppyä? Kun Aleksilla on selässä ja hartioissa pientä punaista ihottumaa, joka ei kuitenkaan kutise, ja joka on ilmaantunut pari viikkoa sitten. Mietin vain että johtuuko tosiaan hikoilusta vai voiko olla allergista. Ei Aleksi kyllä ole koskaan oireillut ihollaan.

Sitten vielä kyselen miten muut 8kk+, syövätkö 2 lihakasvisateriaa päivässä? Open Aino syö ja Ossen typykin, mutta typy syönee määrällisesti vähemmän kuin A. Mietin vain edelleen saako Aleksi liikaa liharuokaa jos syö päivässä yhteensä 3 pikkupurkkia possunlihaa/broileria, vaikka maitoa meneekin hyvin.

Osselle oikein rentouttavaa kylpyläviikonloppua!

Aurorallahan hyvin toimii yöllinen vedenanto - toivotaan että pääsette vielä tavoitteeseen, eli ei edes vettä tarvisi antaa yöllä.

Miin Viljolle 1-vee onnittelut! On teidän poitsulla komiat mitat :)

Opelle jälleen jaksamista maitoselvittelyihin... Samassa veneessä ollaan. Konttaamisesta, Aleksi lähti kyllä ihan suoraan konttaamaan heiluttuaan parin viikon ajan " valmiusasennossa" . Eiköhän teidän Ainokin pian viuhdo eteenpäin kuin vanha tekijä :)

Viipero & Aleksi 9kk+[/color]

Vierailija
16/27 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viipero: me saatiin aikanaan neuvolasta sellainen ruokavaliotaulukko, jonka mukaan ollaan menty aika lailla. Siinä ohjeena oli, että kaksi liharuokaa 8kk eteenpäin. Me taidettiin kyllä ottaa jo 7kk eteenpäin, vaikka maitoa menee ihan hyvin tai siis tosi hyvinkin. Ja eihän niistä kolmesta pikkupurkista tule paljon enempää kuin kaksi isoa purkkia, joten tuskin Aleksi liikaa saa.

Aurora: en nyt ihan muista miten nuo Oliverin syömiset ja juomiset on alkaneet mennä, mutta meneekös puuroa siis aamulla miten? Meinaan vaan, että olisiko hyvä antaa puuro heti heräämisen jälkeen ja siihen päälle maidot vasta. Samalla sais aamupuuron ja lounaan välille vähän enemmän aikaa. Jos teillä on selkeet ohjeet muuten, niin älä ota näitä vakavasti näitä mun höpinöitä, kunhan vaan mietiskelen täällä.

Juu ja sitten vielä hikinäpyistä. Emmillä on poskissa pientä näppyä. En tiedä onko hormooninäppyjä vielä vai hikinäppyjä vai mitä, mutta ei neuvolassakaan niistä mitään sanottu.

Meillä oli ihan outo eilinen iltayö. Emmi meni nätisti puol ysiltä nukkumaan, mutta heräs kymmenen jälkeen ja sitten tarvittiinkin toista tuntia silittelyä ja hyssyttelyä ennen kuin uni taas voitti. Huh! Eikä se mitenkään aamu-uniin vaikuttanut: likka oli tikkana pystyssä seiskalta. No, nyt on kyllä ollut väsyneempi koko päivän.

Mutta tänään päästään koko sakki mökille nukkumaan. Jee! Ja mä pääsen illalla taas sinne ringettejäille. Jee-jee!

Mukavaa viikonloppua kaikille!

-Amy ja Emmi vielä 9kk

Vierailija
17/27 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä katsos se ongelma että jos ottaa lusikallisenkin sosetta, ei mene enää yhtään maitoa. Ja jos ottaa maitoa huikan, ei mene enää sosetta. Eli vain yhtä laatua per ateria=) Ja Oliverhan ei suostunut maitoa juoda kuin öisin vielä joku aika sitten, nyt olen keksinyt keinon saada maitoa menemään. Eli tarjoan vain aamulla herättyä ja illalla ennen nukkumaan menoa. Silloin menee melkein pullollinen kun on tarpeeksi pitkä väli edelliseen. Mutta auta armias jos yritän välissä kokeilla antaa maitoa (niinkuin äsken yritin kun aamumaidosta aikaa jo 6,5h) huuto tulee ja suuttuu hirveästi!!:( Eli nyt sitten vaan tarjotaan kaksi kertaa päivässä ja puuron seassa illalla ja aamulla, niin hyvin menee. Eli aamupuuro syödään suunnilleen 1,5h kuluttua aamumaidosta.

Nyt kun ei olla kahteen yöhön syöty, niin eron huomannut päiväsyönnissä tai sitten vain muuten muuttunut ruokahalu. Tänäänkin mennyt 200ml aamulla maitoa ja lounaaksi 1prk kasvissosetta. Se on meille paljon!

Nyt pukemaan päälle kun kampaajalle meno kohta, kunhan se mies eka kotiutuu lapsenvahdiksi:)

A & O

Vierailija
18/27 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps,jeps. Kuten veikkasinkin, olin ihan hakoteillä " neuvoineni" . Eli en muistanut tuota teidän maidottomuutta ihan noin. Mutta kiva kuulla, että ruoka tuntuu maistuvan paremmin! Taitaa olla vakio tuo syömättömien vauvojen määrä tässäkin maassa, sillä Emmi on alkanut syödä hunommin. Yleensä aamupuuro maistuu, mutta tänään ei sekään. Eikä lounas. Välipala sentään meni. Onneks tää on meillä vasta ollut muutaman päivän näin, niin uskon, että on ohimenevää. *sormet ja varpaat ristissä toivon*

Mukavaa kampaajareissua!

-A-

Vierailija
19/27 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

AURORA, Oliver on vissiin alkanut kuitenkin taas juoda maitoa? Hyvä homma :) Ja paljonhan se syö muutenkin, jos jopa kokonaisen purkillisen vetää soseita. Meillä ei varmaan vielä kuukausiin mene koko purkillista, luulen.

Meidän pojulla vissiin vaihteeksi joku tiheän imun kausi tms. kun on viime yön ollut vähän väliä tissillä ja samoin tämän päivän. Viime viikolla lakkoili ja saattoi olla syömättä tissiä jopa 5-6 tuntia ja tänään on sitten syönyt rintaa senkin edestä :O Mitä lie liikku pienen päässä, mutta mikäs siinä. Mielummin näin päin (että syö kuin lakkoilee) :)

Ja edistystä myös kiinteiden suhteen! Sampo on alkanut syödä useampiakin pieniä lusikallisia per ateria. Meillä siis aamu- ja iltapuuro (joko riisiä tai kauraa) ja joko kasvis-, kasvis- ja liha- tai hedelmäsosetta n. puolilta päivin. Maissinaksut maistuu parhaiten. Annan monesti " jälkkäriksi" aterian päälle naksun tai sitten jos ollaan miehen kans syömässä, otan Sampon myös pöytään ja annan käteen naksun (ja nokkamuki viereen), niin johan viihtyy! :) (Yleensä yritän, että syötäis Sampon kans yhtä aikaa, mutta monesti tulee itse syötyä vasta Sampon jälkeen.)

Ai niin, uusia kuvia Samposta

http://s170.photobucket.com/albums/u248/Han-hani/?action=view&current=I…

Selaamalla pitäis löytyä lisää.

Nyt nukkumaan pikkuhiljaa...

Han ja Sampo 6,5kk

Vierailija
20/27 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo muutamat kuvat tuli kahteen kertaan, mut ei oo niin vakavaa :p Samposta on tosi vaikea ottaa kuvia, kun jos kamera ei tärähdä, niin Sampo heiluu niin että kuva on epäselvä :D

(Ja joka kuvassa Sampon lelut pitkin lattioita, mutta niin kai se tulee olemaan seuraavat öbaut 12 vuotta.... hehheh)