Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sf-mitta ja sikiön pieni koko

13.08.2007 |

Sain esikoisen 4 vuotta sitten, jonka kasvu todettiin ihan normaalissa ultrassa pysähtyneen. Kasvua seurattiin viikkoja sairaalassa kunnes synnytys päätettiin käynnistää 37 viikolla, tyttö syntyi 2100g. (Oli hieman arvioitua isompi mutta kuitenkin selkeästi kasvuhäiriönen)

Nyt olen raskaana rv 34 ja sf-mitta pysyy paikoillaan. Koen itse että vauva ei oikein kasva mutta en tietenkään voi olla asiasta varma. Viime raskaudessa sf-mittaa ei oikein ehditty mittaillakaan, koska ongelma selvisi ensimmäisen kerran viikolla 28+

Voisikohan nytkin olla taas kyseessä sitten kasvuhäiriö. Olin kontrollissa viikolla 25+ jolloin lapsi kasvoi yläkäyränki yläpuolella. No joka tapauksessa joudun nytkin kontrolliin.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en luottaisi sf-mittaan, ainakaan yksinään. Esikoisen aikana sf-mitta kulki ensin kaikkien käyrien yläpuolella ja tasaantui sitten keskikäyrän tuntumaan. Tyttö syntyi rv 35+3 painaen 1620 g. Tokassa raskaudessa sf-mitta oli hiukkasen tasaisempi, tyttö syntyi 38+4 painaen 2844 g.

Varsinkin loppuraskaudessa mahan muoto saattaa muuttua niin, että sf-mitta jämähtää paikoilleen. Ultralla saa vähäsen varmempaa tietoa. Mulle lääkäri tokassa raskaudessa totesi, että hän tapaa kysyä ensin äidin arviota sikiön koosta (lähinnä uudelleensynnyttäjillä), sitten hän kokeilee käsikopelolla itse ja lopuksi ultraa.

Vierailija
2/2 |
25.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääasia vissiin, että kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Itselläni meni alkuun yläkäyrällä ja siten pikkuhiljaa tasaantui keskikäyrälle. Poitsu syntyi 38+1 2300g painoisena (kaikki oli veikannut 3 kg vauvaa). Kontrollin paikkahan tuo jokatapauksessa on jos sf ei nouse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla