Olen nyt viikonlopuan ajan yirttänyt sulatella ja ymmärtää neuvolasta saamaani shokkiuutista
Odotan siis esikoistani rv12 ja sain pe neuvolassa tietää niiden alkuraskaudessa ekalla-tokalla käynnillä otettujen rutiiniverikokeitten tulokset.
Kaikki arvot oli ok mutta se pahin näytti plussaa eli minulla on elimistössä HIV-virus:´´(.
Lapsen isä ei ole kantaja, hän käynyt testeissä jo ennen kuin aloimme suerustelemaan joten mulla on nyt sitten miettiminen kuka niistä 4 miehestä joiden kanssa olen ollut yhdessä on tämän mulle tartuttanut.
Eilen soittelin heille kaikille ja kerroin tilanteesta, 2 heistä on naimisissa joten testeihin joutuu myös heidän vaimonsa.
En ole pahemmin nukkunut pe jälkeen ja itkuakaan ei enää tule, oma mieheni on aivan lamaantunut.
Th ei pahemmin edes yrittänyt puhua jatkosta kun huomasi mielentilani vaan antoi uuden ajan heti huomiseksi. Lohdutteli sillä että sairaus ei useinkaan tartu sikiöön mutta oman lääkitykseni aloitus on saatava käyntiin.
Oon ihan sekaisin.
Kommentit (71)
Joka raskaudessa on kysytty, otetaanko verikokeet. Jos ei oteta, synnytyssairaalassa kohdellaan kuin olisin viruksen kantaja. Eli kaikki varmistukset.
Kun on verikokeet on otettu, th katsoo koneeltaan tulokset ja merkkaa ne neuvolakorttiin.
mutta otan osaa. Ja on totta että vauvan sairastuminen on minimaalista. mutta eniten pelottaa että mitenkäs sun mies? onko hän säilynyt tartunnalta teidän suhteenne ajan vai onko hänhelläkin piinaava kuukausi edessä selvittää onko hän tartunnan saanut sinulta? Vai olisko mahdolista että ukko onkin käynyt jossain ja ei ole kertonut ja sitten tartuttanut sinut?+ mutta surullista. mitäs nyt aijot tehdä?
on varmasti tosi rankkaa kuulla tuollaisesta. Mutta vauvasi todennäköisesti onneksi säästyy tartunnalta. Toivottavasti jaksat hoitaa myös itseäsi hyvin. Ja todella hienoa, että olit vastuullinen ja ilmoitit asiasta heti entisillesi, jotta tartunnan leviäminen voidaan estää. Voimia sulle ja miehellesi sekä tietenkin vauvallesi.
Koittakaa jaksaa tukea toisianne vaikeankin ajan keskellä. Ja hakekaa ulkopuolista jutteluapua, jos tuntuu siltä, että tämä tulee pahasti väliinne.
Kun kerran olette vauvankin saaneet alulle niin ette ole kondomia jatkuvasti käyttäneet.
Sinuna pelkäisin myös miehesi puolesta. Miten hän muuten suhtautuu asiaan, onko puhunut jatkosta?
hän siis oli ns puhdas kun aloimme seurustella ja nyt emme voi kuin toivoa että olisi edelleenkin. Koska ainahan se ei aktissakaan tartu.
Enkä minä mielestäni ole mitenkään jakanut itseäni jos olen ennen 30v ikääni seurustellut vakavammin 3-4 miehen kanssa?!
Ap
Tee uusi soittokierros kun exät on käyneet testissä ja kerro miten tilanne eteni.
oikeastaan olisi kaikille parasta niin. uhreja on silloin paljon vähemmän?
Itse kävin ekan neuvolakäynnin rv9+, sitten oli np ultra rv 12+ ja tiistaina on lääkäri rv 14+6 joten toinen neuvolakäynti vasta. Seuraava aika taitaa olla 18-19 viikon vaihteilla :(
vaikka on eriäätin epätodennäköistä että mulle olisi noin käynyt, niin aina sitä miettii että entäs jos kuitenkin......
No mutta asiaan, mulle on neuvolasta sanottu että jos tuloksessa on positiivinen niin ne ottaa sieltä missä se veri testataan niin suoraan yhteyttä sinuun, kait sulta nyt otetaan viellä uusiksi verikoe?? ainahan se täytyy kait viellä tarkistaa?
toivon todella että tämä on provo!
Ehkä itse tekisin niin vastaavassa tilanteessa, en voisi/haluaisi puhua ystäville ja sukulaisille heti.
Hiv-potilas voi elää lääkityksen kanssa kymmeniä vuosia lähes täysin normaalia elämää. Tietysti lääkkeitä joutuu syömään paljon, pitämään itsestä erittäin tarkasti huolta ja huolehtimaan, ettei hiv tartu seksikumppaniin. Raskaudenaikaisen lääkityksen ansiosta on erittäin epätodennäköistä, että lapsesi saisi hivin. Jatkossa kannattaa kyllä miettiä, kannattaako tehdä enää lisää lapsia. Hoidot kehittyvät koko ajan ja on erittäin todennäköistä, että näet vielä lapsenlapsesikin.
Minusta sinun suhteidesi määrä ikääsi nähden on ihan normaali! Kauheaa, että olet saanut jostain HIV-tartunnan. Muistathan kuitenkin, että nykyään se ei enää tarkoita AIDS:iin sairastumista. Nykylääkkeet ovat hyviä ja pääset hyvin todennäköisesti odottamasi lapsen häihinkin, jos nyt ei muuta sairautta osu kohdalle. Pidä huolta itsestäsi ja jaksamista!
En muista että minulle olisi raskausaikana puhuttu koko testistä mitään. Onkohan sitä otettu ollenkaan.
Olen siis th ja minun asiakkaallani on ollut pos. Hiv-testi. Ensimmäisenä tiedon sain minä, suoraan Oulun labrasta puhelimitse (siis sinne lähetetään kaikki ainakin meidän äitiysseulan verinäytteistä). Lääkäri kertoi asiasta asiakkaalle ja aina otetaan myös kakkosnäyte. Kellään minun tietääkseni kakksonäyte ei ole ollut negatiivinen jos ykkönen on positiivinen.
Toiseksi HIV ei tartu ollenkaan niin herkästi kuin ajatellaan ja nainen saa tartunnan herkemmin kuin mies (esim. jos emättimen limakalvolla on haava niin tartunnan saa todennäköisemmin)