Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko miettineet miten ateistit ottavat vastaan yleiset " taivaassa enkelinä" lohdutukset kuoleman jälkeen?

Vierailija
11.08.2007 |

Itseäni saattaisi jopa tuo loukata. En ole joutunut läheisiäni hautaamaan, mutten surun hetkellä haluaisi kuunnella jumalasta ja taivaasta ja enkeleistä ja muusta kristillisestä ajattelusta. Itse uskon että kuoleman jälkeen ei ole mitään, mikä lisää tavallaan tuskaa, mutta siihen silti uskon.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

selitänkin niille muille jotka ei tajuu millään ettei se maailma oo niin musta-valkoinen. ja ian ei voi saada tahtonsa läpi.

Vierailija
62/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kirkon alennustilaa kuvaa juuri se, että suurimmalle osalle porukkaa on melko sama kuuluu tai ei kuulu. Minä en ainakaan millään jaksaisi ruveta keksimään mitään vaihtoehtoista ohjelmaa nimiäisiin. Tuntuuhan se vähän kornilta ristiäisten sisältö kun siihen ei usko ollenkaan, mutta laiskuuttahan se pääasiassa on. Olen ulkoistanut ristiäisten ohjelman papille :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mielestäni kirkon alennustilaa kuvaa juuri se, että suurimmalle osalle porukkaa on melko sama kuuluu tai ei kuulu. Minä en ainakaan millään jaksaisi ruveta keksimään mitään vaihtoehtoista ohjelmaa nimiäisiin. Tuntuuhan se vähän kornilta ristiäisten sisältö kun siihen ei usko ollenkaan, mutta laiskuuttahan se pääasiassa on. Olen ulkoistanut ristiäisten ohjelman papille :).

Vierailija
64/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielistelee myös sukuaan;Sehän olis kauheaa ilmottaa et meidän lasta ei kasteta,vaan ilmotetaan väestörekisteriin tms

Vierailija
65/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

emmä jaksa enää selittää......

Vierailija
66/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteet on helppoja ja mukavia. On kiva kun menee juhliin, tietää mitä siellä tapahtuu, miten kunkin kuuluu käyttäytyä, kauanko kestää, mitä viedään jne. Aika rassaavaa olis, jos aina joutuis ihmettelemään miten päin ollaan. Siksi tämmöisiä rakenteita ei pureta tuosta vaan, ei ihmisillä ole sellaiseen halua. En minä koe olevani mikään sätkynukke ainakaan, vaan ihan tyytyväinen tilanteeseen.

Vierailija
67/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

no hyvä,mulla se ei toimi noin;mutta onneks kirkko ei ainakaan pois ketään aja

Vierailija
68/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkossa jossa pappi sanoo jotenkin näin " maasta sinä olet tullut ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman, Jeesus Kristus on sinut viimeisenä päivänä herättävä" ? Ei kai ateisti voi muuttaa tuota kirkkokaavaa?

Vierailija
69/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu kristittyjä eri kirjoista, muslimeja, juutalaisia ja ateisteja. Meidän lapsi ei ainakaan mene sekaisin. Oppii elämänkatsomustunnilla saman minkä kotonakin: maailmassa on monenlaisia uskontoja. Kotona oppii, että niitä kaikkia täytyy kunnioittaa, mutta ihmisellä on uskonvapaus.

Minulle äitini kertoi jo aivan lapsena, että kuoleman yhteydessä ihmiset surevat sitä, mitä itse menettävät ja käsittelevät sitä surua sitten eri tavoin. Äitini ei kuulu kirkkoon enkä ole saanut minkäänlaista uskonnollista kasvatusta kotona ja koskaan en ole mennyt sekaisin uskovaisten juhlissa. Pystyn osallistumaan yhtä kohteliaasti kristyttyjen kuin muslimien juhliin ENKÄ ala niissä selittämään, että MINÄ uskon, että uskonnot ovat vain yksi sosiaalin järjestäytymisen muoto maanpäällisessä elämässä.

Vierailija
70/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siitä eronneet eivät ole ATEISTEJA?

Vierailija
71/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(koskaan) niin kuin tässä keskustelussa jotkut (uskovaiset?) tuntuvat ajattelevan. Kyllä me mennään esim. häihin ja hautajaisiin kirkkoon, jos se on asianosaisten vakaumus. Omat perhejuhlamme järjestetään sitten muualla.

Lapset saavat osallistua koulun joulujuhlaan, vaikka siellä laulettaisiin virsiä, mutta joulukirkkoon eivät mene, eivätkä osallistu uskonnon opetukseen (no ehkä jos itse isompina haluavat).

Reissataan paljon ulkomailla ja tutustutaan samalla myös paikalliseet uskontoon jonkin verran, mikäli se kuuluu olennaisena osana kulttuuriin. Käydään usein ihailemassa kauniita kirkkoja esim.

Kotona on asiat puhuttu selviksi eli kukin saa uskoa mihin haluaa, mutta vanhemmat eivät usko. Lapset tietävät erilaisista uskonnoista paljon enemmän kuin keskiverto evlut. Toivomme toki, että olisimme onnistuneet kasvattamaan heistä riittävän vahvoja ihmisiä, ettei heidän tarvitsisi uskontoon turvautua.

Vierailija
72/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
73/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morre:

Vierailija
74/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta entä hautajaiset jos ei kuulu kirkkoon?

Vierailija
75/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopataan maahan ja muistotilaisuus jonkun läheisen kotona tms.

Lisää voi tiedustella esim. Pro-Seremoniat ry:stä.

Jos ei ole tosiaan uskonnotonta hautausmaata, niin haudataan kirkkomaahan (maksaa enemmän kuin kirkkoon kuuluville, mikä on toki ok). Tämän sanelee jo laki. Ruumista ei saa haudata mihin lystää.

Jos taas ruumis on tuhkattu, niin tuhkan kai saa levittää mihin haluaa? Tästä en ole ihan varma.

Vierailija
76/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morre:

Kuopataan maahan ja muistotilaisuus jonkun läheisen kotona tms.

Lisää voi tiedustella esim. Pro-Seremoniat ry:stä.

Jos ei ole tosiaan uskonnotonta hautausmaata, niin haudataan kirkkomaahan (maksaa enemmän kuin kirkkoon kuuluville, mikä on toki ok). Tämän sanelee jo laki. Ruumista ei saa haudata mihin lystää.

Jos taas ruumis on tuhkattu, niin tuhkan kai saa levittää mihin haluaa? Tästä en ole ihan varma.

Vierailija
77/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehesi vai ex-miehesi ateisti? Huomasin galleriassa että kaikki lapsesi ovat kastettuja. Jos tarkoitit että entinen miehesi haluaa lasten kuuluvan kirkkoon niin miksi sitten nuorin lapsesikin on kastettu? Vai onko entinen miehesi nuorimmankin isä? Olen lukenut päiväkirjaasi joskus kun se oli vielä avoin kaikille ja ymmärsin että sinulla oli kaksi lasta toiselle miehelle ja yksi uuden kanssa.

Vierailija
78/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ateisti, lapseni kuuluvat kirkkoon. Näin varmistin, että halutessaan lapset pääsevät kerhoon (meilläpäin on pelkästään seurakunnan kerho, jossa kaikki ovat olleet), saavat valita osallistuvatko uskonnon vai et:n opetukseen (ateistit automaattisesti et), pääsevät halutessaa riparille jne.

Kirkossa pysyminen takaa lapsille enemmän vaihtoehtoja, joten siksi näin. Minä olen oman uskontoni valinnut, lapset valitsevat omansa kun ovat siihen valmiita. Tällä hetkellä kaikki tahtovat olla kirkon jäseniä.

Vierailija:

lapset ei " erotu joukosta" - tossa vaan ei ole mitään aitoa!

Vierailija
79/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minä olen ateisti, lapseni kuuluvat kirkkoon. Näin varmistin, että halutessaan lapset pääsevät kerhoon (meilläpäin on pelkästään seurakunnan kerho, jossa kaikki ovat olleet), saavat valita osallistuvatko uskonnon vai et:n opetukseen (ateistit automaattisesti et), pääsevät halutessaa riparille jne.

Kirkossa pysyminen takaa lapsille enemmän vaihtoehtoja, joten siksi näin. Minä olen oman uskontoni valinnut, lapset valitsevat omansa kun ovat siihen valmiita. Tällä hetkellä kaikki tahtovat olla kirkon jäseniä.

Vierailija:

lapset ei " erotu joukosta" - tossa vaan ei ole mitään aitoa!

Vierailija
80/95 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ateistina ikinä valitsisi lapselleni kristinuskoa tai mitään muutakaan.

Vierailija:

Sitä paitsi seurakunnan kerhoon pääsee vaikkei kuuluisi kirkkoon ja uskonnon opetukseen on pakko osallistua. Kuulumattomat saavat valista TET:n ja uskonnon välillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi