Oletteko miettineet miten ateistit ottavat vastaan yleiset " taivaassa enkelinä" lohdutukset kuoleman jälkeen?
Itseäni saattaisi jopa tuo loukata. En ole joutunut läheisiäni hautaamaan, mutten surun hetkellä haluaisi kuunnella jumalasta ja taivaasta ja enkeleistä ja muusta kristillisestä ajattelusta. Itse uskon että kuoleman jälkeen ei ole mitään, mikä lisää tavallaan tuskaa, mutta siihen silti uskon.
Kommentit (95)
Toiset ihmiset uskoo ja toiset ei, meillä ei uskota mutta naapurilla uskotaan ja se on ihan yhtä hyvä juttu. Jokainen voi pohtia asioita ja valita itse. Näin meillä lapsille kerrotaan, miten se ei ole omien ajatusten takana seisomista? 23
Vierailija:
He eivät ole millään tapaa vastuullisia vanhempiensa uskonnosta. Jos vaikka päiväkodissa tehdään retki kirkkoon niin kyllä mä sanon että mun lapsi voi mennä sinne mukaan mieluummin kuin että sen täytyy nyt yksin jäädä askartelemaan koska sen äiti ei usko jumalaan. Lapsi saa myös minun puolestani mennä uskontotunnille jos niin tahtoo vaikkakin itse arvostaisin et:a enemmän. Eikö se ole hyvä että se lapsikin kuulee uskonnosta? Ei mulla ole mitään sitä vastaan että se tulisi uskoon ja haluaisi kasteen, minusta se olisi vain positiivinen asia. Mutta kristityt on taas täällä sitä kieltämässä. 4/14
ku tehään lapsia niin yleensä on 2 siinä hommassa, eikö vaan? lapset saa ite päättää miten haluaa sit kun ovat niin vanhoja että tajuu asioista jotain. ja en ala sen enempää selittää.
eikä meillä käytä lapsetkaan mitään uskontokuntien palveluja. Ei käydä kirkoissa, (srk:n) kerhoissa, ei mennä uskontotunneille tms. Miksi käyttäisimme moisia " palveluita" kun eivät ne vakaumukseemme istu. Vai käyvätkö kristityt sitten synagoogassa pyhittämässä liittonsa tai vievätkö he lapsensa koraani-kerhoon? Niinpä niin, en uskonut näin tapahtuvankaan.
Olette ilmeisesti kotoisin joltain pikkupaikkakunnlta, jossa kirkko on kaiken sosiaalisen elämän keskus. PK-seudulla ei onneksi niin ole/ tarvitse olla. Meidän ei tarvitse haikailla kirkolta mitään. Onneksi on työväentalot ja muut ei uskonnolliset tilat, joissa omat juhlansa ja kokoontumisensa voi arvokkaasti pitää.
Vierailija:
eikä meillä käytä lapsetkaan mitään uskontokuntien palveluja. Ei käydä kirkoissa, (srk:n) kerhoissa, ei mennä uskontotunneille tms. Miksi käyttäisimme moisia " palveluita" kun eivät ne vakaumukseemme istu. Vai käyvätkö kristityt sitten synagoogassa pyhittämässä liittonsa tai vievätkö he lapsensa koraani-kerhoon? Niinpä niin, en uskonut näin tapahtuvankaan.Olette ilmeisesti kotoisin joltain pikkupaikkakunnlta, jossa kirkko on kaiken sosiaalisen elämän keskus. PK-seudulla ei onneksi niin ole/ tarvitse olla. Meidän ei tarvitse haikailla kirkolta mitään. Onneksi on työväentalot ja muut ei uskonnolliset tilat, joissa omat juhlansa ja kokoontumisensa voi arvokkaasti pitää.
Musta ei olis edes siihen, et annan lapsieni olla sellasissa jutuissa mihin en itse usko! Ihmettelen vaan tollasta leväperäsyyttä, ja sit mollataan saman aikasesti kun kuitenki lapsille " sallitaan" kaikki tuo! Kirkko sais tosiaan olla tarkempi
SonataSelene:
ku tehään lapsia niin yleensä on 2 siinä hommassa, eikö vaan? lapset saa ite päättää miten haluaa sit kun ovat niin vanhoja että tajuu asioista jotain. ja en ala sen enempää selittää.
minusta vain on törkeää tuoda toisten ihmisten elämään väkisin omaa vakaumustaan. Etenkin niihin juhlahetkiin, joissa juhlitaan kyseistä ihmistä. Uskonnoista saa mielestäni puhua ihan mielellään, mutta en minäkään mene/lähettele kortteja jonkun ristiäisiin, jossa sanon, että " riittäisihän se pelkkä nimi, mutta nyt saat vielä uskonnonkin riipaksesi" . Mielestäni sellainen on huonoa käytöstä.
Minustakin olisi kyllä loukkavaa, jos tultaisiin lapsen kuoleman yhteydessä selittämään jotakin kristillistä taivas-Jumala-enkeli -höpinää.
Varsinkin, kun läheiseni varsin hyvin tietävät näkökantani.
Jos sanoja on vieras/ihan uusi tuttavuus, en loukkaantuisi. Pitäisin korkeintaan hiukan hölmönä, koska on hiukan hassua olettaa kaikkien olevan kristittyjä.
" Otan osaa suruunne" on kohtelias, uskonnoton ja neutraali osanotto. Mitä siihen enempää korulauseita tunkemaan?
Yritätkö sinä täällä väittää, että muiden (kuin sinun) vakaumukset ovat vessasta alas vedeltäviä. Jokainen ihminen osaa varmasti selittää noinkin perustavat ajatukset maailmankuvastaan, etenkin jos elää vastoin valtakulttuuria (esim. ateistit). Mutta kukaan täällä ei ole sinulle tilivelvollinen. Kokeile haastaa jollakin muulla riitaa, kuin argumentoimalla, että sun maailmankuva on köpönen. Yritä edes sanoa miksi se on mielestäsi köpönen?
olen edelleen se, joka ei käytä uskontojen palveluksia ja jonka lapsetkaan eivät niitä käytä.
ite en näe asiaa niin isona juttuna..siis etten usko jumalaan. mun ei tarvii sitä huutaa kaikille enkä boikotoi menemättä juhliin. en mieti joka päivää aahh..on niin siistii...enkä sen enempää edes mieti asioita. et ymmärrä ollenkaan mun tilannetta enkä edes oo kiinnostunu selittää asiasta sulle.
koko pointti tässä keskustelussa oli se mitä kirjoitin ekassa viestissäni. ja mun lapset ei liity tähän ollenkaan.
kaikki asiat ei aina oo niin helppoja eikä mee niinku haluu. tajuutko??
selittää suunileen että ne puhuu vaan paskaa! Missä selkäranka?Naurettavaa
SonataSelene:
ite en näe asiaa niin isona juttuna..siis etten usko jumalaan. mun ei tarvii sitä huutaa kaikille enkä boikotoi menemättä juhliin. en mieti joka päivää aahh..on niin siistii...enkä sen enempää edes mieti asioita. et ymmärrä ollenkaan mun tilannetta enkä edes oo kiinnostunu selittää asiasta sulle.koko pointti tässä keskustelussa oli se mitä kirjoitin ekassa viestissäni. ja mun lapset ei liity tähän ollenkaan.
kaikki asiat ei aina oo niin helppoja eikä mee niinku haluu. tajuutko??
Ja jos ihmisellä on oikeasti joku vakaumus,niin hän yleensä seisoo sen vakaumuksen takana-nää seilaajat ja tapakristityt on asia erikseen
Tää on taas niin hauska homma. Jos kiellät lapsiasi osallistumasta " uskontohommiin" , olet ihan kauhea vanhempi kun et anna lapsesi tutustua uskontoihin! Hyihyi!
Jos taas lapsesi osallistuu " uskontohommiin" ja sanot lapselle, että sinusta siellä " uskontohommissa" olevat ihmiset ovat väärässä, niin olet selkärangaton vanhempi! Hyihyi!
Teit niin tai näin, aina se on väärinpäin.
en mäkään mieti,koska mulle se on ihan päivänselvä asia ja elämässä mukana et ei olla kirkkotouhuissa
Mites veikkaat suurimassa osassa " uskovaisia" perheitä vanhempien selittelevän lapsilleen kirkosta? Olin juuri sellaisissa ristiäisissä, jossa vanhemmat oli uskonasioista jopa minua enemmän pihalla ja naureskelivat ihan avoimesti papin uskonnollisuuden perään kuuluttamiselle. Kikattivat jopa itse kesken saarnan(?) kun pappi kehoitti ilta- ja/tai ruokarukoilemaan. Luuletko heidän kasvattavan lapsiaan uskovaisiksi? Tätä jengiä on iso osa kirkon asiakkaista.
Morre:
Tää on taas niin hauska homma. Jos kiellät lapsiasi osallistumasta " uskontohommiin" , olet ihan kauhea vanhempi kun et anna lapsesi tutustua uskontoihin! Hyihyi!
Jos taas lapsesi osallistuu " uskontohommiin" ja sanot lapselle, että sinusta siellä " uskontohommissa" olevat ihmiset ovat väärässä, niin olet selkärangaton vanhempi! Hyihyi!Teit niin tai näin, aina se on väärinpäin.
Vierailija:
Mites veikkaat suurimassa osassa " uskovaisia" perheitä vanhempien selittelevän lapsilleen kirkosta? Olin juuri sellaisissa ristiäisissä, jossa vanhemmat oli uskonasioista jopa minua enemmän pihalla ja naureskelivat ihan avoimesti papin uskonnollisuuden perään kuuluttamiselle. Kikattivat jopa itse kesken saarnan(?) kun pappi kehoitti ilta- ja/tai ruokarukoilemaan. Luuletko heidän kasvattavan lapsiaan uskovaisiksi? Tätä jengiä on iso osa kirkon asiakkaista.
Mikä pakko ne kirkkojuhlat on saada, kun naureskellaan ja suurin osa ei edes tiedä kasteen merkitystä? Siksi, että sukulaiset ei sais slaagia ja ei uskalleta olla erilaisia kun toiset!
Uskonnon tunteja, uskonnollisia tilaisuuksia, seurakunnan kerhoja... Mitä ovat " uskontohommat" ? Ja kaikki lapsethan eivät ole koulussa. Oppivelvollisuus ei ala synnäriltä ;)
Ihan kaikissa kunnissa ei ole mahdollisuutta ET-opetukseenkaan. Oppilasmäärän täytyy olla vähintään 3. Pikkupaikkakunnilla näin ei välttämättä ole.
Olen itse harvinaisen epäuskovainen ja onnistunut ikäni uskonnoista erossa pysymään. Ne muutamat kerrat kun olen kirkossa käynyt on käsitykseni esim. kristityistä muuttunut todella paljon " maallisempaan" suuntaan kuin minkä käsityksen et:ssa saa. Olen aikoinaan kuvitellut, että usko on verrattavissa Jumalan kanssa kommunikointiin. Todellisuudessa se on pirun monelle vain traditio, jolla pidetään jotain kummallisia perinteitä yllä.
Vierailija: