Oletteko miettineet miten ateistit ottavat vastaan yleiset " taivaassa enkelinä" lohdutukset kuoleman jälkeen?
Itseäni saattaisi jopa tuo loukata. En ole joutunut läheisiäni hautaamaan, mutten surun hetkellä haluaisi kuunnella jumalasta ja taivaasta ja enkeleistä ja muusta kristillisestä ajattelusta. Itse uskon että kuoleman jälkeen ei ole mitään, mikä lisää tavallaan tuskaa, mutta siihen silti uskon.
Kommentit (95)
Ei uskovaisetkaan halua lapsiaan ateistien juttuihin,niin miksi toisinpäin?
Siksi toisinpäin, että minä annan lapsilleni täyden uskonvapauden. (ja huom! minun uskovaiset vanhempani ovat myös antaneet saman oikeuden minulle, eli sain vapaasti mennä et-tunneille jne!) Minun lasteni ei tarvi uskoa/olla uskomatta vain siksi että minä niin sanon. Toivon, että aikanaan he ovat tarpeeksi vahvoja ja pystyvät elämään ilman uskontoja, mutta mikäli he valitsevat toisin, hyväksyn sen täysin.
93, jos lapsesi kuuluvat kirkkoon, he kuuluvat automaattisesti uskonnonopetukseen. Eivät saa valita ET: a. Joten jos et halua lapsia uskontotunnille, erota heidät kirkosta.
Ollessani peruskoulussa kuuluin ev. lut. kirkkoon ja kävin et-tunneilla, eli on siis täysin mahdollista valita.
En itse ateistina ikinä valitsisi lapselleni kristinuskoa tai mitään muutakaan.
Täsmälleen samaa mieltä! Minä en valitse lapsilleni ateismia, vaan he saavat valita uskonsa itse. Jos sinä et anna lapsesi valita, niin silloinhan olet jo tehnyt valinnan heidän puolestaan! Minun lapseni kastettiin seurakunnan jäseniksi minun päätöksestäni, koska tämä avasi heille ovia jotka muuten olisivat vaatineet erikoisjärjestelyjä.
Sitä paitsi seurakunnan kerhoon pääsee vaikkei kuuluisi kirkkoon ja uskonnon opetukseen on pakko osallistua. Kuulumattomat saavat valista ET:n ja uskonnon välillä.
Seurakunnan kerhoon pääsee täällä tietty lukumäärä ensimmäiseksi ilmoittautunutta lasta. Ensisijaisesti paikat täytetään seurakunnan jäsenillä. Jos seurakunnan jäseniä ilmoittautuu enemmän, heille järjestetään myös kerho-opetusta. Kirkkoon kuulumattomat eivät mahdu mukaan kuin jos paikkoja jää yli, miten yleensä ei käy.
Tuohon koulukohtaan vastasinkin jo aiemmin.
Uskokaa pois, tämä asia on tarkkaan harkittu ja kaikki faktat on selvitetty ennen päätöstä. Varmasti on olemassa paikkakuntakohtaisia eroja, mutta meilläpäin asiat menevät juuri näin.
Vierailija:
Ollessani peruskoulussa kuuluin ev. lut. kirkkoon ja kävin et-tunneilla, eli on siis täysin mahdollista valita.
Minä vuonna väittämäsi muutos on tullut voimaan?
http: //fi. wikipedia. org/wiki/El%C3%A4m%C3%A4nkatsomustieto
http: //www. feto. fi/et_kats_vap_oikeus_et. htm
Lukiossa saa valita ET:n syventäviä kursseja, mutta muuten ET-opetukseen ei pääse.
Oma linkkini on FETO:n eli Filosofian- ja Elämänkatsomustiedon opettajien yhdistyksen sivuilta.
Ja myös täkäläinen opettaja sanoo että vanhemman ja rehtorin välisellä sopimuksella lapsi saa osallistua evlut-tunneille?
Vierailija:
Ja myös täkäläinen opettaja sanoo että vanhemman ja rehtorin välisellä sopimuksella lapsi saa osallistua evlut-tunneille?
Ainakaan niissä kouluissa, missä olen ollut, ei ole tuollainen ollut sallittua.
Muutenhan kyseessä on vain oma ajatuksesi ja mielipiteesi, ei tieto. Nyt ei ollut sitä paitsi kyse siitä, mitä joissakin kouluissa on tapana, vaan siitä että onko mahdollista että lapsi voi kaikesta huolimatta jossakin tietyssä koulussa päästä et-tunneille vaikka kuuluu seurakuntaan! Ja edelleen, se on mahdollista!
Morre:
Ainakaan niissä kouluissa, missä olen ollut, ei ole tuollainen ollut sallittua.
Mahtaa ketuttaa, kun kerran minulla oli ihan faktaa aiheesta?
Pidän FETO:n sivuja varsin luotettavina tämän asian tiimoilta.
Ok, löysit netistä sivun jossa lukee mitä lukee. WOW! *tekee aaltoliikkeitä*
Itse olen käynyt henkilökohtaisesti keskustelemassa aiheesta ja tiedän olevani oikeassa.
Mutta minun puolestani voidaan antaa asian olla, pääasia että sinun koulussasi opetukseen ei tule oppilaita jotka eivät sinne saa tulla ja minun lapseni pääsevät opetukseen johon heidät haluan. :)
Hyvää jatkoa joka tapauksessa ja toivottavasti selvennykseni avasi uteliaille minun ajatuksiani siitä, miksi lapseni omaavat eri uskonnon kuin minä.
Mainitsemasi koulun toimintatapa on vain outo. Ehkä lainvastainenkin? Tai sitten eivät ole tietoisia muuttuneesta käytännöstä.
Vierailija:
Siis tietysti valita ET:n ja uskonnon opetuksen välillä.