Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi riistätte lapsiltanne päiväunet?

Vierailija
07.08.2007 |

Voi kiesus miten noi päiväunettomat ovat levottomia! Meillä tuttavapiirissä aika moni 3v. on jättänyt päiväunet väliin jo ajat sitten. Milloin milläkin syyllä. No, olipa kiva seurata, kun tapasimme nyt hiljattain. Eli kokoonnuimme yhteen paikkaan kaikki 6 iältään 3-vuotiasta lasta äiteineen. Meidän tyttö on siis ainut joka edelleen (muiden ihmetykseksi) nukkuu päiväunet. Olipa meno aikamoista klo 15 aikaan iltapäivällä. Kiljutaan, revitään leluja käsistä, lyödään toista, ärsytetään äitiä, uhmaillaan.... Meidän neiti sitten virkeänä jaksoi leikkiä ja olla hyvällä päällä :) Eikä ole eka kerta kun saman havainnon teen. Muutaman kerran ovat päikkärit jääneet väliin ja silloin meno ollut samanlaista kuin " kavereilla" . Vedän tästä johtopäätöksen, että onneksi sitkeästi pistän tytön nukkumaan myös päivisin (ja nukun itsekin välillä). Näin todistamme taas, että lapselle unen jaksottaminen kahteen osaan on välttämätöntä!

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mitä vikaa on siinä, jos lapsi nukkuu yöunia 10,5 tuntia?

Minustahan tuo on todella hyvä yöunimäärä. Ja siihen päikkäri päälle, niin lapsella on mainio unirytmi.

Miksi ihmeessä odotat, että lapsi päiväunien jälkeen nukkuisi vielä yölläkin 12,5 tuntia? Toki olet oikeassa siinä, että teillä päiväunet lyhentävät yöunta. Mutta onko siinä jotain huonoa, kun yöunet eivät kuitenkaan lyhene liikaa.

Ja ihan vain vilkkaatkin lapset ovat liikkeessä koko ajan, ei siihen tarvita ylivilkkautta.

Ainakin itse kaipaan illalla edes hetken hiljaisuutta ja ehkäpä miehenikin kanssa aikaa, se ei onnistu jos lapsi menee vasta kymmenen jälkeen nukkumaan. Ja nukuttaminen sekä päivä- että yöunille on äärettömän vaikeaa, jos nukkuu molemmat. En usko että pakottaminen ja sängystä ikävän paikan tekeminen tekevät pidemmän päälle hyvää kenellekään (Kaksplussalla joku sanoi taistelleensa puoli vuotta ennen kuin lapsi luovutti, se on jo todella julmaa).

Ja jos se unen määrä on erittäin tärkeää, kukaan ei saa vakuutettua minulle että päivällä nukkuminen on niin tärkeää, että se saa lyhentää tunnin kokonaisunimäärästä. Kun lapsi kerran jaksaa oikein hyvin koko päivän ilman unia.

Vierailija
82/102 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 3,5 veen kanssa :D. Kiva kun joku nosti, että voin raportoida tulokset. Eka päivä mentiin " nukkumaan" kahden maissa, lapsi oli siis heräännyt noin puoli kahdeksan. Luin pienen hetken kirjaa. Aluksi lapsi kieri ja pyöri positiivisella mielellä, lopulta huudettiin. Taistelu jatkui tuonne puoli neljään, kunnes huutava lapsi nukahti omaan väsymykseensä. Seuraavana päivänä sama uudestaan. Varttia yli kolme oli käyty läpi taas kaikki vaiheet, myös noin kolme varttia kestänyt hysteerinen huuto, puremisyritykset jne. (muuten tosi rauhallisella lapsella). Sitten oli pari minuuttia hiljaista, ajattelin että jesss. Kyllä tämä tästä hitaalla väsytyksellä. Ja sitten kääntyi pää, ja täysin kirkas silmäpari kysyi että mikä lelu tuolla hyllyllä on?

Silloin ajattelin että PITÄKÄÄ PÄIKKÄRINNE :DDDDDDDDDD. Mun aviomies on jättänyt päikkärit pois puoli vuotta aikaisemmin koska anoppi ei maatalon emäntänä ehtinyt puolentoista tunnin nukutussessioita. Miehestä on tullut onnellinen ja hyväpalkkainen ihminen. Kauuuuuhea kohtalo :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päiväunien kannattaja, mutta tottahan toki ymmärrän myös muitakin ajatuksia ja eritoten erilaisia lapsia :). Ensinnäkin on eriasia onko koti- vai päivähoidossa. Kotihoidossa lapsi saa nukkua aamulla niin pitkään kuin haluaa (yleensä), joten unenmäärä voi jo täyttyä siinä. Mutta kuitenkin pidän tärkeänä, että puoliSen tuntia LEVÄTÄÄN ilman mitään virikkeitä tai ainakin " hyviä" virikkeitä käyttäen (lukemista). Tottahan toki tässäkin pitää ottaa ikä aina huomioon. Meillä esim. 4v poika, joka muutenkin ylivilkkauteen menevä, mutta saan kyllä aika usein nukkumaan päivällä. Varsinkin kerhopäivinä, jolloin käy " kierroksilla" ja rauhoittuminen vaikeaa, niin menen viereen pötköttämään, niin johan uni tulee. MUTTA, teen jotain sellaista mitä kaikki ei hyväksy eli herätän noin tunnin unien jälkeen - syystä, että yöunille nukahdetaan niin myöhään ja mamma ei jaksa valvoa puolille öin ;). Itse en pidä sitä kauheana, koska aamulla kuitenkin saa nukkua niin pitkään kuin nukkuu.

Päivähoidossa olevien herättelyä hieman kummastelen ja kauhistelen - lapsi ei saa siis kuin viikonloppuna nukkua herättämättä, jos aamulla revitään hoitoon ja hoidossakin herätetään pienien unie jälkeen. Joo, monesti herätetään useampiakin, kun välipala aika tulee, mutta he entään ovat nukkuneet sen pari tuntia.

Kai musta ohjesääntönä voi vähän pitää sitä, että vuorokaudessa tulisi omalle lapselle tarpeeksi unta - monesti se on se 12h. Meillä ainakin niin 2v:lle kuin 4 v:llekin.

Vierailija
84/102 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillon harvoin kun nukkuu, valvoo illalla todella myöhään ja herää silti aamulla aivan älyttömän aikasin. menee koko rytmi ihan sekaisin

Vierailija
85/102 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Eli kyse on aikuisten tarpeista ja mukavuudenhalusta. Nää selittelyt on tosiaankin naurettavia.

Vierailija:

Ainakin itse kaipaan illalla edes hetken hiljaisuutta ja ehkäpä miehenikin kanssa aikaa, se ei onnistu jos lapsi menee vasta kymmenen jälkeen nukkumaan. Ja nukuttaminen sekä päivä- että yöunille on äärettömän vaikeaa, jos nukkuu molemmat. "

Niin huomaat että vanhemmatkin tarvitsevat omaa aikaa. JA KOKO PERHE VOI PAREMMIN.

Vierailija
86/102 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olenko siis totaalisesti pilannut hänet kun en pakota makaamaan sängyssä?

Vierailija
87/102 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nukuta kolmevuotiastani päiväunille, koska tämä ei ole väsynyt eikä nukahda. Parin tunnin sängyssä pyöriskelyn päätteeksi äiti nukkuu, lapsi ei. Päiväkodissa ei koskaan nuku, vaikka maata pitääkin tunnin verran. Joten mitä, ap, ehdottaisit? Nuijanukutustako?

Vierailija
88/102 |
26.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotias riistää minulta päiväunet =o

Eilenkin kärräsin häntä puoli päivää vaunuissa, eikä nukahtanut ennen kuin kahdeksan aikaan illalla :( ...ja vaunut on ainoa paikka mihin hänet voi saada päiväunille.

Vierailija
89/102 |
08.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ainakin itse kaipaan illalla edes hetken hiljaisuutta ja ehkäpä miehenikin kanssa aikaa, se ei onnistu jos lapsi menee vasta kymmenen jälkeen nukkumaan. Ja nukuttaminen sekä päivä- että yöunille on äärettömän vaikeaa, jos nukkuu molemmat.

Vierailija
90/102 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se uusavuttomuus taas huomataan. Ei saada lasta päiväunille, saatikka yöunille... Hoh hoi.... Itse 4 lapsen äitinä olen saanut jokaikisen nukkumaan päiväunet ja hyvät yöunet eskari-ikään asti. Muutamia mä-en-nuku-päiväunia -vaiheita on kaikilla ollut, mutta minähän päätän päiväunista, ei lapsi! Meillä on aina ulkoiltu paljon ja teemme yhdessä kaikenlaista aamupäivisin, joten lapset ovat ulkoilun ja syömisen jälkeen jo väsyneitä (ja äiti myös), joten päiväunet tulevat tarpeen. Nyt päikkäreitä nukkuu enää nuorimmaisemme 4v. kun isot sisaret ovat jo koulussa. Tänäänkin heräsi 7.30 ja päiväunille nukahti klo 13 maissa. Iltaisin käy nukkumaan noin 21-21.30.

Vierailija
91/102 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvana sellainen, että nukkuu max. tunnin päivässä? Meidän 5kk ikäinen vauva nukkuu usein 2x30 min tai kerran tunnin ja kerran puoli tuntia. Eli yhteensä max.1,5 tuntia päiväsaikaan. Yöt nukkuu hyvin. Jos sama tahti jatkuu, päikkärit jäävät pois ihan takuulla 2-vuotiaana. Meidän suvussa on paljon tällaisia " vähäunisia" lapsia. Vauvan rytmiä ei ainakaan voi pakottaa, joten mitä tehdä, jos vauvasta kasvaa ei päiväunia nukkuva leikki-ikäinen?

Miksi ei voida kunnioittaa lasten BIOLOGISTA ERILAISUUTTA? Kaikki eivät välttämättä tarvitse päiväunia. Eiväthän lapset (tai aikuisetkaan) nuku samoja määriä!

Vierailija
92/102 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siippa tarvitsee unta 5-6 tuntia, minä noin 7, 5h, mun sisko 10 h. Aikuisena. Pitäiskö mun mies pakottaa sänkyyn pyörimään että varmasti saa 8 tunnin unet? Entä pitäiskö sisko herättää, vai?

Miksei lapset voi olla erilaisia jos aikuiset on?

Niin kai se menee että jos itselle on siunaantunu samanlaisia lapsia rytmiltään, niin eihän sitä muitten tilannetta pysty käsittämään.

Vierailija
93/102 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Minun unentarpeeni vähäinen - kuuden tunnin (keskeytymättömän) yöunen jälkeen herään virkeänä.

- Esikoinen (poika) vähäuninen jo vauvasta. Nukkumaanmeno ollut todella hankalaa, päiväunille nukuttaminen kesti 1-3 tuntia koko sen ajan kun sitä kesti. Päiväunet pois 2,5-vuotiaana. Illalla nukahtanut aina klo 21 ja väsymyksestä riippuen herää klo 7-8.30.

- Tytön nukuttaminen aina ollut helppoa, viedään sänkyyn ja odottaa siellä kunnes nukahtaa (<1 h). Illalla nukahtaa klo 21 ja noin 7.30-9.00

- Tytöllä päiväunet jäivät alle kaksivuotiaana. Nukuttaminen ei silloinkaan ollut vaikeaa - tyttö pysyi sängyssä edelleen kunnes kävin hakemassa pois - mutta en halua pitää tyttöä koko iltapäivää yksin sängyssä lepäämässä.

- Kummankaan käytös iltapäivisin ei muuttunut päiväunien muutoksien takia. Poika riehuu aina kyläpaikoissa - oli nukkunut tai ei - ja tyttö ei riehu - oli nukkunut tai ei. Kumpikaan ei riehu kotona.

Paitsi että tää ei voi olla totta, vaan huvittava selitys. Koska lapset eivät voi olla erilaisia keskenään vaan kaikki ovat niin kuin minun lapseni. Eikös.

Vierailija
94/102 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään hän ei nukahda, vaikka hänet nukuttaisikin ja olisi vierellä. Toisekseen jos nukkuu päiväunet, hän valvoo kymmeneen. Paljon kätevämpää, että hän menee nukkumaan jo 19.30.

Eikä mitään ihmeempiä ongelmia ole ollut, on aika rauhallinen lapsi.

Vierailija
95/102 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämä on aivan älytön!

Se on hyvä, jos opettaja-besserwisserit ja uhrautuja äidit pistävät oman elämänsä sekaisin sillä, että lapsi (3v tai vanhempi) nyt sitten varmasti nukkuu päiväunet!! Miksi? Siinä se lapsi tulee mukana menossa, jos on väsynyt (kyllä se vanhempi tietää milloin oma lapsi on väsynyt, ei joku toinen äiti!) niin nukkuu..

Kaikissa perheissä on omat pakkomielteet - sen olen näin sivustakatsojana huomannut. Toisilla se on ruoka (syötetään lasta niin kauan kunnes ei oikeasti enää jaksa syödä ja itkee kun on niin täynnä..)

Toisilla se on nämä päiväunet.. mitä järkeä pakottaa lapsi sänkyyn tunniksi??? Ja varsinkin niin että äiti pitää lasta paikallaan niin kuin joku " ylpeänä" kertoi jostain nukutussessiosta..

Toisilla se on tämä pakonomainen päivärytmitys- ei saa poiketa sitten yhtään!!

Voi hyvät ihmiset, minäkin niin mielelläni nukkuisin lasteni 1v. ja 3v. kanssa päiväunet, mutta minkäs teet kun 3v. ei nuku!!! Ei vaikka otan viereen - tosin täytyy sanoa, että en jaksa sitä meuhkaamista kauan katsoa - itse en pysty nukahtamaan jos toinen laulaa, pyörii ja kyselee lakkaamatta..

Voitte ihan huoletta haukkua laiskaksi äidiksi jos en jaksa nukuttaa lastani 1-2 tuntia.. Johan siinä ajassa mieluummin piirrän lapseni kanssa, luen kirjaa, muovailen, leivon, askartelen, käymme uimassa, kylässä, kahvilla jne.. kun lapsi ei ole oikeasti väsynyt.. hei oikeasti - järkeä peliin!

Vierailija
96/102 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi erittäin mukavaa, jos lapsi nukkuisi päiväunet. Mieluummin pitäisin vapaata tai tekisin kotitöitä päivällä, jolloin voi tehdä jotain järkevää, kuin illalla tai yöllä. Tämä on puhki kulutettu aihe jo. Lapset ovat erilaisia. Aika outoja tuttavia sulla ap, jos eivät osaa kuria lapsilleen pitää. Oletko varma, että kyse on unen puutteesta? Kun ketään ei tosiaankaan voi nukuttaa väkisin kuin lääkkeellä, ei lasta eikä aikuistakaan. Meillä 3-v. menee nukkumaan illalla 20 ja herää tyytyväisenä ja virkeänä kahdeksan tai puoliyhdeksän aikaan. Jos nukkuu päiväunet, menee nukkumaan klo 23 aikaan ja herää ja on koko aamun tai päivän todella kiukkuinen. Se mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Taitaa olla laiskuutta vain se, että väkisin yritetään saada lapsi nukkumaan, että jäisi omaa aikaa.

Vierailija
97/102 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin väsyvät jo toistensa seurasta mutta miten on 1-2 lapsisten perheiden laita? Parhaimmillaan esikoinen on 9v kun toinen 1v, ei siinä 1v paljoa väsy 9v seurassa. Olen sitä mieltä että olet tehnyt niin tiiviisti lapsia, ettet ole ehtinyt edes nähdä asian toista puolta...

Vierailija:

Tässä se uusavuttomuus taas huomataan. Ei saada lasta päiväunille, saatikka yöunille... Hoh hoi.... Itse 4 lapsen äitinä olen saanut jokaikisen nukkumaan päiväunet ja hyvät yöunet eskari-ikään asti. Muutamia mä-en-nuku-päiväunia -vaiheita on kaikilla ollut, mutta minähän päätän päiväunista, ei lapsi! Meillä on aina ulkoiltu paljon ja teemme yhdessä kaikenlaista aamupäivisin, joten lapset ovat ulkoilun ja syömisen jälkeen jo väsyneitä (ja äiti myös), joten päiväunet tulevat tarpeen. Nyt päikkäreitä nukkuu enää nuorimmaisemme 4v. kun isot sisaret ovat jo koulussa. Tänäänkin heräsi 7.30 ja päiväunille nukahti klo 13 maissa. Iltaisin käy nukkumaan noin 21-21.30.

Vierailija
98/102 |
27.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipalakin syödään ulkona. Ei nuku pph:lla päikkäreitä. Kerran on päivälevolla nukahtanut. Sitten kun haen sen, edelleenkään ei nukahda kuin tunnin väsyttämisen jälkeen. Siitä huolimatta että on koko päivän heilunut pihalla. Silloin on kello jo vaikka mitä muutenkin ja hermo menee. Autolla saan sen joskus nukahtamaan pitemmäksi aikaa, joskus nukahtaa vaan hetkeksi, eli herää jos auto pysähtyy jne. Ja jos ne päikkärit sitten nukutaan, seuraava nukutusrumba illalla, ja aamulla on paljon vaikeampi herätä kuin jos olisi illalla nukahtanut hyvissä ajoin. Jos nukahtaminen menee puoli yhteentoista, aamulla saa aina herättää ja sitten mennään huutaen päivähoitoon.

Vierailija
99/102 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään järkeä touhussa! Herää 10.30,siis muksu...

Vierailija
100/102 |
28.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä! Meidän kohta 3v poika selkeästi tarvitsee vielä päiväunia. Kerran nukkui vain 10 min päiväunet ja ilta oli yhtä h**vettiä. Minä en mitenkään erityisesti nukuta poikaa vaan luen hänelle kirjan ja jätän sänkyyn (ja menen pois huoneesta). Poika selailee hetken kirjaa ja nukahtaa (nukahtaa yleensä jo viidessä minuutissa).