Miksi riistätte lapsiltanne päiväunet?
Voi kiesus miten noi päiväunettomat ovat levottomia! Meillä tuttavapiirissä aika moni 3v. on jättänyt päiväunet väliin jo ajat sitten. Milloin milläkin syyllä. No, olipa kiva seurata, kun tapasimme nyt hiljattain. Eli kokoonnuimme yhteen paikkaan kaikki 6 iältään 3-vuotiasta lasta äiteineen. Meidän tyttö on siis ainut joka edelleen (muiden ihmetykseksi) nukkuu päiväunet. Olipa meno aikamoista klo 15 aikaan iltapäivällä. Kiljutaan, revitään leluja käsistä, lyödään toista, ärsytetään äitiä, uhmaillaan.... Meidän neiti sitten virkeänä jaksoi leikkiä ja olla hyvällä päällä :) Eikä ole eka kerta kun saman havainnon teen. Muutaman kerran ovat päikkärit jääneet väliin ja silloin meno ollut samanlaista kuin " kavereilla" . Vedän tästä johtopäätöksen, että onneksi sitkeästi pistän tytön nukkumaan myös päivisin (ja nukun itsekin välillä). Näin todistamme taas, että lapselle unen jaksottaminen kahteen osaan on välttämätöntä!
Kommentit (102)
Menin itse eilen iltana nukkumaan n. kymmenen aikaan ja heräsin silmät ristissä aamulla kuudelta herätyskelloon. Oli pakko ottaa viiden minsan torkku, vaikka olis tehnyt mieli ottaa kahden tunnin. Mies meni nukkumaan puoli tuntia myöhemmin kuin minä (eli hänelle aikaisin), minkä seurauksena heräsi ihan itsekseen ja levänneenä VIIDELTÄ. Tsiisus kraistus... Se on aina tuollainen.
vähäuniset lapset on paljon nukkuvia ikätovereitaan älykkäämpiä. Pitää muuten paikkansa minun tyttöni kohdalla.
Vierailija:
vähäuniset lapset on paljon nukkuvia ikätovereitaan älykkäämpiä. Pitää muuten paikkansa minun tyttöni kohdalla.
Tää on mielenkiintoista. Meidän molemmat lapset lopettivat päiväunet joskus 2-vuotiaina. Eivät nukkuneet juuri päiväkodissakaan muuta kuin satunnaisesti. Ja yleensä jaksoivat päivän ihan hyvin. Älykkyys kun on osaltaan perinnöllistä, voin vahvistaa tätä tutkimustilastoa.
nimim. ÄO 175
Vierailija:
Jos pientä väsyttää niin ne nukahtavat vaikka olohuoneen matolle tai ruokapöytään, ei niitä voi pakolla hereillä pitää.
Meidän perheen näkökulmasta tuo on ihan utopistinen ajatus, että lapset muka malttaisivat nukahtaa kesken leikin. Meillä on hieman aktiivisempia lapsia. Toki tiedän, että niinkin flegmaattisia on olemassa, joita ei edes oma leikkinsä kiinnost niin paljon, että pysyisivät siinä hereillä. Mutta tuota aktviivisempien lasten rauhoittaminen on vanhempien tehtävä, sillä aktiivinen lapsi on niin kiinnostunut kaikseta ympärillä olevasta, ettei todellakaan malta nukahtaa, vaikka olisi kuinka väsynyt.
Meidän poika on nukahtanut kahdesti itsekseen. Ensimmäisellä kerralla oli ripulitaudista niin uupunut, että nukahti lattialle. Toisella kerralla oli kuumeessa.
Vierailija:
Helppohan sellaisten on sanoa, joitten mukulat nukahtaa 10 minuutissa!!!!
Minä olen siis oppinut näkemään vaivaa lapseni nukahtamisen eteen, sillä se ei ole ikinä käynyt helposti. Päivittäin olen varannut sekä päivä- että iltaunille aikaa puolesta tunnista tuntiin. Ja huonompina päivinä on pari tuntia mennyt helposti.
Niinpä minä huomaan myös sen, että monet vanhemmat ovat tottuneet siihen, että lapsi nukahtaa helposti. Ja sitten, jos nukuttamisen eteen pitäisi vähän vaivautua tekemäänkin jotain, niin ollaan heti valmiit luovuttamaan, sillä kuvitellaan, että nukuttaminen ei kuulu asiaan. Mutta kyllä vain aika monet vanhemmat nukuttavat lapsiaan ihan säännöllisesti.
Ja me olemme tuon nukahtamisasian vuoksi käyneet perheneuvolassa saamassa apua. Ja siellä oltiin sitä mieltä, että jos nukuttamisaika pysyy noin puolessa tunnissa, niin se on ihan kohtuullista. Ja siinä puolen tunnin tietämissä meilläkin nykyisin suurimmaksi osaksi pyöritään.
Vierailija:
Luulisi nyt uivelommankin tapauksen tajuavan, ihan maalaisjärjellä ja ilman AV-palstan apua, että jos 3-vuotias nukkuu yöllä 12 tuntia ja on pirteä läpi päivän, niin ei se mitään päiväunia tarvitse. Lapset ovat erilaisia, vink vink....kuten me aikuisetkin vink vink.
Kuten tässäkin ketjussa moni äiti on sanonut, niin lapsi on tosi väsynyt, mutta ei mukamas suostu päiväunille. Niin näitähän tässä ihmetellään, että miten ihmeessä äiti ei löydä keinoja saada lapsi unille, kun lapsi unta selvästi tarvitsee. Se on sitä päiväunien riistoa.
Vink vink.
Vierailija:
Mutta kyllä vain aika monet vanhemmat nukuttavat lapsiaan ihan säännöllisesti.Ja me olemme tuon nukahtamisasian vuoksi käyneet perheneuvolassa saamassa apua. Ja siellä oltiin sitä mieltä, että jos nukuttamisaika pysyy noin puolessa tunnissa, niin se on ihan kohtuullista. Ja siinä puolen tunnin tietämissä meilläkin nykyisin suurimmaksi osaksi pyöritään.
Totta kai! Puoli tuntiahan on ylellisyyttä. Mutta jos se on joka jumalan kerta tunti, tai puolitoista. Ja sekin vielä menee, jos lasta väsyttää edes vähän ja nukuttaminen ei ole sitä että (muuten normaalin kiltti) lapsi on pirteä ja kyllästyä kuoliaaksi siellä sängyssä ja lähes joka kerta huudetaan enemmän tai vähemmän...
Ja mitähän kauheaa sille lapselle sitten tapahtuu, jos ei nuku päikkäreitä? Anopin kanssa juuri juteltiin noista päikkäriasioista. Anoppi oli maatilan emäntä eikä hänellä todellakaan ollut aikaa istua tuntia puoltatoista nukuttamassa. Tästä syystä poikansa jätti päikkärit jo ennenkuin täytti 3 vuotta. Mies on nykyään tasapainoinen, työssä palkittu ja kyllä - edelleen vähäuninen.
Kohta 5 v täyttävä taas ei nuku vapaapäivisin päikkäreitä, mutta tarhassa nukutetaan. Lapset on saaneet mennä oman tahtonsa mukaan näissä asioissa. Nukkuvat jos nukkuvat, useimmiten ei.
Mutta yöunista ne päikkärit jo tässä iässä otetaan =(
koska olen heidät niihin totuttanut. Välillä olen joutunut nukuttamaan, mutta en enää ainakaan vuoteen. Heräävät seitsemän kahdeksan aikoihin ja päiväunille käyvät lounaan jälkeen yhden maissa. Nukkuvat tunnista kahteen. Illalla iltasadun jälkeen vähän lueskelevat itse ja sitten nukahtavat yhdeksän aikoihin. Tämä rytmi on ollut sama monta vuotta jo. Lapseni ovat virkeitä, iloisia, reippaita ja päiväkodin mukaan harvinaisen tasapainoisia lapsia. Luulen, että riittävällä unella on tähän aikamoinen vaikutus...
T: opettajaäiti
Vierailija:
koska olen heidät niihin totuttanut. Välillä olen joutunut nukuttamaan, mutta en enää ainakaan vuoteen. Heräävät seitsemän kahdeksan aikoihin ja päiväunille käyvät lounaan jälkeen yhden maissa. Nukkuvat tunnista kahteen. Illalla iltasadun jälkeen vähän lueskelevat itse ja sitten nukahtavat yhdeksän aikoihin. Tämä rytmi on ollut sama monta vuotta jo. Lapseni ovat virkeitä, iloisia, reippaita ja päiväkodin mukaan harvinaisen tasapainoisia lapsia. Luulen, että riittävällä unella on tähän aikamoinen vaikutus...T: opettajaäiti
Luojalle kiitos siitä että, lapseni ovat päiväkodissa jossa ei ole harvinaista olla tasapainoinen lapsi.
Missä ihmeessä sä kasvatat lapsesi, kun suurin osa lapsesi päiväkoti kavereista on lapsia joilla ei ole kaikkia ihan kunnossa?
Ap nimenomaan sanoo, että " tulipa taas todistettua, että lapsen unen jaksottaminen kahteen osaan on välttämätöntä" . No ei ole. On ehkä ap:n lapselle, muttei kaikille. Tästähän tässä on kysymys ja SUURI osa kirjoittajista ei tätä ole tajunnut vaan on täysin yksisilmäisesti paasannut, että kolmevuotiaan on nukuttava päiväunet ja jos ei nuku niin se on vanhempien " vika" . Ap myös kirjoittaa, että hänen ystäväpiirissään on jätetty päiväunet pois " milloin milläkin syyllä" , aivan kuin ei olisi olemassakaan mitään hyvää syytä unien pois jättämiseen.
Ap:n ja monen muun viestissä EI mitenkään viitata siihen, että on tosiaan ihan normaalia, ettei 3-vuotias enää nuku päiväunia. He eivät siis todellakaan ole tajunneet lasten erilaista unentarvetta.
Totta kai on eri asia, jos lapsi on iltapäivän/illan tosi väsynyt, kuten jotkut ovat kirjoittaneet.
Vierailija:
Vierailija:Luulisi nyt uivelommankin tapauksen tajuavan, ihan maalaisjärjellä ja ilman AV-palstan apua, että jos 3-vuotias nukkuu yöllä 12 tuntia ja on pirteä läpi päivän, niin ei se mitään päiväunia tarvitse. Lapset ovat erilaisia, vink vink....kuten me aikuisetkin vink vink.
Kuten tässäkin ketjussa moni äiti on sanonut, niin lapsi on tosi väsynyt, mutta ei mukamas suostu päiväunille. Niin näitähän tässä ihmetellään, että miten ihmeessä äiti ei löydä keinoja saada lapsi unille, kun lapsi unta selvästi tarvitsee. Se on sitä päiväunien riistoa.
Vink vink.
Luojalle kiitos siitä että, lapseni ovat päiväkodissa jossa ei ole harvinaista olla tasapainoinen lapsi.
Missä ihmeessä sä kasvatat lapsesi, kun suurin osa lapsesi päiväkoti kavereista on lapsia joilla ei ole kaikkia ihan kunnossa.
Juu, kasvatamme lapsiamme ihan tavallisessa kaupungissa ihan tavallisessa päiväkodissa ja ihan tavallisella asuinalueella ihan tavallisessa perheessä:) Päiväkodin työntekijät näin sanoivat, enkä epäile heidän ammattitaitoaan. Itsekin työssäni alakoulun opettajana näen muutoksen, mikä lapsissa viime vuosina on tapahtunut. Levottomuutta ja ongelmia on enemmän, syitä en tietenkään voi tarkasti tietää. Liian vähäinen uni näkyy ainakin minun oppilaissani juuri levottomuutena ja ylivilkkautena, joskus toki myös nuokkumisena ja keskittymiskyvyttömyytenä.
T: se opettajaäiti
Vierailija:
Levottomuutta ja ongelmia on enemmän, syitä en tietenkään voi tarkasti tietää. Liian vähäinen uni näkyy ainakin minun oppilaissani juuri levottomuutena ja ylivilkkautena, joskus toki myös nuokkumisena ja keskittymiskyvyttömyytenä.T: se opettajaäiti
Tai nukkuu peräti enemmän vuorokaudessa kun ei nuku päiväunia, mutta nukkuu sitten kellon ympäri (tunnin päiväunet siirtävät illan nukahtamista kahdella tunnilla)?
Päiväunia eivät enää kumpikaan nuku. Esikoinen ei nukkunut edes pkodissa viime talvena, vaikka joutuikin makaamaan hiljaa unta odotellen koko päiväuniajan. Siitä oli tulla jo oikein ongelma, kun 4-vuotiasta makuutettiin tuntikausia hiljaa paikoillaan. Nuorempi vielä nukkui, mutta nyt kesän aikana ei ole nukkunut päikkäreitä. ehkä pkodissa alkaa taas nukkua. Onneksiei ole enää pakkonukuttamista, vaan lapset saavat lepohetken jälkeen nousta ylös. Meidän esikoinen ei ole ollut mikään riehuja, vaan on jaksanut keskittyä hiljaa itsekseen kuvakirjojen katseluun pienemmän nukkuessa.
Minusta olisi kyllä hienoa, jos lapseni nukkuisivat päiväunet ja sen lisäksi vielä kävisivät illalla nukkumaan klo 20-21. Mutta niin eivät tee. Mutta se kai on vaan huonon kasvtuksen tulosta.
Vaikka sitten vain puoli tuntia lepoa ja rauhoittumista mutta tarvitsee. Meidän 5v ei enää nuku päiväunia mutta 3v nukkuu eikä tuu kyllä mitään jos ei nukkuisi.
Lapset herää noin puoli 8. 12 mennessä on jo ihan unille valmiita, hoidossa sama rytmi, mikä tuossa on ihmeellista????
Lapset liikkuu ja touhaa niin paljon päivän aikana että turha sanoa että eivät nuku illalla jos rauhoittuvat päivällä puoli tuntia tai tunnin.
Vierailija:
Vaikka sitten vain puoli tuntia lepoa ja rauhoittumista mutta tarvitsee. Meidän 5v ei enää nuku päiväunia mutta 3v nukkuu eikä tuu kyllä mitään jos ei nukkuisi.
Entä jos toisten lapsilla tulee? Eli siis rauhouittuminen riittää psylogin mukaan?
Vierailija:
Lapset herää noin puoli 8. 12 mennessä on jo ihan unille valmiita, hoidossa sama rytmi, mikä tuossa on ihmeellista????
Meillä 3-vuotias lapsi herää myös 7.30 ja puolilta päivin ei nuku vielä edes autossa, joka on yleensä paras ja helpoin tapa nukuttaa. Moneen kertaan on todettu, että jos olis tärkeää saada päikkärit jostain syystä - esim. illalla ollaan menossa huvipuistoon - on turha kuvitella että ennen puoli kahta, kahta onnistuu edes autossa... Ja on siis yritetty ajoittaa matkustukset jne. tuohon aikaan että nukkuis puolen päivän jälkeen päikkärit, mutta kun ei nuku niin ei nuku.
Mihin aikaan sun lapsi herää? Täytyy olla kuudelta...