Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luokanopettajan työstä

Vierailija
01.08.2007 |

Luokanopettajaksi opiskelevat suorittavat yliopistoon viisi vuotisen MAISTERIN tutkinnon. (Voit huviksesi verrata maistereiden saamia palkkoja, löydätkö huonommin palkattuja maistereita.) Opiskelu ja asioiden käsittely tuolla tasolla ei ole aivan pelkkää käsien pyörittelyä.

Nykypäivän luokanopettaja kohtaa työssään aivan toisenlaisia haasteita kun vaikkapa vastaavan työn tekijät kymmenen vuotta sitten. Suuret luokkakoot, eriyttäminen, yksillöllistäminen, opetussuunnitelmien laajentuminen, määrärahojen radikaali vähentyminen, integroiminen, monikulttuurisuuden tuomat ongelmat sekä lasten alati kasvavat monitahoiset ongelmat tekevät tunnollisen opettajan työpäivistä todellakin työn makuisia. Suunnitteluun kuluva aika on ainakin itselläni miltei tuplaantunut näiden työvuosien kuluessa. Lisäksi yhteiskunnan paineet ja kiireet näkyvät väistämättä lapsissa, joskus todella pahoinakin ongelmina.

Vastuullani on jokaisena päivänä 25 ihanaa, persoonalllista ja haurasta lasta. Jos teen pienenkin virheen, inhimillisen erehdyksen tai unohduksen kaiken sen hektisen kiireen keskellä, tiedän, että iltapäivälehdet muistavat. Työni ei todellakaan lopu oppilaiden koulupäivän jälkeen, tämän jälkeen alkavat suunnittelu, tuntien ja materiaalien valmistelu, erilaiset raportit ja suunnitelmat (näitä nykykoulu vaatii uskomattomia määriä), kokeiden ja aineiden ym. tehtävien tarkistus ja valmistaminen. Usein työtä jää vielä kotiinkin ja poikkeuksetta viikonloppuisin tulee tehtyä jotain kouluun liittyvää. Oppitunneilla kohtaan usein sellaisia haasteita mitä en osannut aiemmin edes kuvitella. Valitettavasti myös minun luokkaani mahtuu oppilaita joiden vanhemmat ovat hyvin välinpitämättömiä lastensa koulun suhteen, kotitehtävissä ei saa apua, lapsi ei tule ajoissa kouluun, oppiminen estyy tai ainakin on huomattavasti vaikeampaa kaiken tuon alla. Tukiopetusta annetaan ja kaikki voitava lasten oppimisen, kasvattamisen ja tulevaisuuden eteen tietenkin tehdään, ilman vanhempien yhteistyötä on koulu kuitenkin voimaton. Olen vanhempien käytettävissä virka-ajan jälkeenkin, minulle saa soittaa kotiin jos jokin asia askarruttaa, oppilaalla/perheellä on ongelmia, on kysyttävää tms. Myös kaikki kollegani ovat antaneet kotinumeronsa vanhemmille.

Päivästä toiseen antaudun työlleni täydellisesti, olen lapsien käytettävissä 100% koko koulupäivän ajan. Yritän tehdä opetuksesta uutta, mielekästä, innostavaa ja samalla rakentaa tehtäviä jokaisen oppilaan tasolle sopivaksi. Tarkkailen, arvioin ja kehitän sekä oppilaita että itseäni. Teen parhaani, että olen ystävällinen, turvallinen, tasapuolinen, aito ja välittävä aikuinen.

Välillä tuntuu masentavalta, kun ajattelen mitä aliarvostettuja luokanopettajat täällä Suomessa ovat. Rahallisesta arvostuksesta en juurikaan edes välitä, mutta se, että ihmiset eivät todellakaan nää luokanopettajantyön kokonaiskuvaa. Tiedän, että täysin samanlaisten paineiden parissa työskennellään myös muilla aloilla.

Työni on haastavaa, välillä turhauttavaa, opettavaa, joskus kohtuuttoman rankkaa, mutta siltikin äärettömän ihanaa. Työviikkoni on helposti 40 tuntisia, joskus kun on vanhempainkeskusteluja, juhlia, todistustentekoja tms. työaikaa menee tietenkin paljon enemmän.

Mielestäni teen työtä jolla on tarkoitus enkä koe ollenkaan yhdentekevänä sitä kuka lapsiani opettaa ja miten. Kaikki jotka kokevat luokanopettajan työn ylipalkatuksi tai lomat liian pitkiksi, tervetuloa/tervemenoa opiskelemaan luokanopettajaksi!

Heinäkuussa näin ensimmäisen kerran unia, jotka eivät liittyneet millään tavoin kouluun tai oppilaisiini. Tänään aloitin lukuvuosisuunnitelman teon ensi vuodelle.

Koen olevani etuoikeutettu, että saan olla paraatipaikalla seuraamassa tulevaisuuden kasvua, mutta en todellakaan pääse helpolla!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. monen koululaisen äiti, jonka sukulaisista ja ystävistä moni on luokanopettajia.

Vierailija
2/26 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on ollut niin ihania opettajia, etten voi koskaan kyllin kiittää heitä siitä, miten paljon he ovat lapsilleni opettaneet ei pelkästään kouluasioista vaan elämästä yleensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sellainen työ, mihin minä en kykenisi. Toivon, että oppilaan äitinä muistan omista työkokemuksistani (aineenopettajana), että mitä tuntuukaan siellä luokan edessä...

Vierailija
4/26 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on luokanopettaja. En ikimaailmassa rupeis moiseen työhön. Liikuntatunnilla se oli mennyt paikkaamaan jonkun pojan loukkaantunutta jalkaa kentän laidalle, tällä välin oli sanonut että muut oppilaat istuvat maahan jaa venyttelevät (kyse oli kuudesluokkalaisista). Eikös joku pojista ollut noussut ylös ja potkaissut toista päähän. Opettajan syyksihän se kääntyi, kun meni 10 metrin päähän paikkaamaan jalkapallossa kaatuneen oppilaan auennutta jalkaa ja jätti nämä 12-vuotiaat VENYTTELEMÄÄN. HALOO! Kyllä vikaa on vanhemmissa!

Vierailija
5/26 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta joka sana

Vierailija
6/26 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadehdi päivääkään sitä työtä, vaan kiitän ja kumarran syvään lasteni opettajia. Avoimien ovien päivänä olen monesti ajatellut, että miten ihmeessä kukaan selviää sen 30-päisen lapsilauman kanssa.

Itse en suostuisi siihen hommaan niin pienellä palkalla.

Vierailija
7/26 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ei tiedä oikeasta työnteosta mitään kun ovat vain koulumaailmassa. Päivät on lyhyitä ja lomat pitkiä. Siinähän sitä on kateuden syitä, kun ihmiset eivät näe metsää puilta.

t. luokanope

Vierailija
8/26 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan on oltava opettaja myös työn ulkopuolella. Ei voi ryypätä kylän juhannusjuhlilla tai ostaa kossupulloa paikallisesta alkosta. Arvostan tätä ammattia, omien lasteni opettajat ovat olleet loistavia!

Vierailija
9/26 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin on

Vierailija
10/26 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon olen törmännyt myös äidinkielen oppiaineen osalta; " No kai nyt jokainen osaa suomea puhua ja opettaa!"

No ilman muuta.

Vierailija
11/26 |
01.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Open sana on laki. Lapsi odottaa aivan hillittömästi, että pääsee takaisin kouluun ja kertomaan opettajalle, mitä on kesällä tehnyt. Sanontaa, " meidän ope kyllä sanoi, että..." , kuulee ihan jatkuvasti. :)

Vierailija
12/26 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta varmasti joka ikinen sana. Itse olen todella kiitollinen, että omien poikieni opettaja on jaksanut opettaa ja kasvattaa heitä ja ratkoa jopa heidän riitojaan koulupäivän jälkeenkin. Olen itse helisemässä heidän kanssa toisinaan kotona, opettajalla on vielä parikymmentä tenavaa niiden lisäksi. Lapset ovat uusien tietojen ja taitojen lisäksi oppineet koulussa vaikka mitä tärkeää elämää ajatellen.

Itse olen rakennusinsinööri ja useina päivinä morjestetaan poikieni opettajan kanssa, hän lähtee töistä samaan aikaan kun minä tulen kotiin. Tekee varmasti pidempää työviikkoa kuin minä, minä vain tienaan melkein tuplaten hänen palkkaansa.

Vierailija
13/26 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näidenkin lapset ketkä täällä kateellisena valittavat luokanopettajan " muka hyvistä" palkoista lapset saisivat opetusta miten sattuu ja keneltä sattuu niin voisi olla toinen ääni kellossa. Lastentarhanopettajat, sairaanhoitajat ja luokanopettajat sietäisivät roiman palkankorotuksen.

Vierailija
14/26 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse olen ainakin valmis maksamaan lasteni ammattitaitoisesta opetuksesta, niin päiväkodissa kuin koulussakin!

Vierailija
15/26 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta joka sana

Vierailija
16/26 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan keskimääräinen masterin palkka ja sitä paitsi enemmän kuin tuntemani maisterit miltään ihmistiedepuolelta ansaitsevat - paitsi opettajia ja rehtoreita. DI:t ansaitsevat enemmän, mutta verojen jälkeen käteen jää saman verran. Ttoki keskipalkka tarkoittaa, että joukossa on sekä vähemmän että enemmän ansaitsevia, mutta joka tapauksessa minusta tämä palkkakkeskustelu kertoo vian siitä, että opettajat(kaan) eivät tiedä muiden ammattiryhmien palkkakehityksestä juuri mitään. Samalla tavalla jokaisen ammattikunnan edustajat ovat aina sitä mieltä, että " meille pitäisi maksaa enemmän koska työmme on raskasta ja vaativaa ja meille maksetaan huonosti" .

Sinänsä olen kyllä samaa mieltä siitä, että opettajan työ on vativaa ja vastuullista ja raskasta. Tosin sitten myös siitä, että toiset hoitavat sen paremmin ja toiset huonommin, vaikka niin kauan kuin upj ehtii kuntien opetustoimeen, sillä ei ole mitään väliä...

Vierailija
17/26 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi suurin osa kuitenkin.

Vierailija
18/26 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yläkoulussa ja lukiossa vielä enemmän. Opettajilla tuntuu olevan kumma käsitys muiden akateemistenkin alojen palkoista, kun aina ollaan valittamassa. Jokainen opettaja tienaa hyvin, kun verrataan naisten keskimääräisiin ansioihin.

Vierailija
19/26 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kaikki suomalaiset hyviä ja vastuuntuntoisia? Ovatko kaikki Kelan ja Työvoimatoimiston työntekijät hyvä ja vastuuntuntoisia? Miksi ihmeessä juuri opettajia pitää kyseenalaistaa?

Vierailija
20/26 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisellä säästölinjalla, harvassa koulussa saa ylitunteja, joista tulisi kiva lisä palkkaan.

Tuo palkka on paska!

t. Luokanopettajan vaimo