### Syyssissien alkuviikko ###
Kommentit (83)
Ja taas aurinko paistaa niin kauniisti! Mielikin aika hyvä, vaikka takan ahuonosti nukuttu yö. 12:sta kolmeen nukuin hyvin. Sit taisin olla hereillä jotain 1,5 tuntia. Nukahin lopulta mut olin silleen puolihorroksessa johkai puol kaheksaan ja sit oli pakko nousta kun selkä taas huusi.
Täytyy ilmeisesti ottaa kunnon päikkärit et jaksaa tän päivän. Yks kaveri tossa lauantaina kyseli et miten mulla on niin mustat silmänaluset. No onko se mikään ihme, et on kun ei saa enää nukuttua kunnolla.
Eilen illalla oli taas tosi inhottavat " menkkakivut" . Oikeestaan ne oli kipeemmät kuin mun menkkakivut, mut samanlaiset. Ei oikeestaan supistellu. Tänään aamullakin vielä ollut jonkin verran. Onko ne nyt niitä kipuja jotka avaa kohdunsuuta vai ihan vain vaarattomia? En viitsi neuvolaan soittaa kun huomena kuitenkin aika. Yritän sinne asti selvitä. Kipiää ne ainakin tekee. Saa välillä olla naama irveessä!
pitäs kirjastossakin käydä tänään. pitäs saada jotain hyvää luettavaa. Onko kenelläkään hyviä ehdotuksia? Pidän romantiikasta (mut en mistään kartano...) ja sit jännityksestä ja kauhusta. Jotain täytys löytää, ettei tarvis tota telkkua koko ajan vain tuijottaa.
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
Uma81 33+3
mullakin raskaudet on ollu kuin yö ja päivä, ainaista oksentelua huolimatta.....esikoinen mylläs yötä päivää ja ei oikeestaan ollu mitään " seesteisiä hetkiä" mahassa, tosin sama tahti jatkuu edelleen.....hänestä lähti lonkat ja peukalot paikoiltaan tosi varhaisessa ajassa ja mies sit lähinnä 3 vikaa kk pesi ja puki mut, sillä pienikin hipasu ja peukut putos....siis muljahti paikoiltaan, kyllä mä sain ne ite takas mut kipeetä teki....sen takia olinkin kauan varma, et meille ei tuu enempää, et en selviä pienen kans jos sormet taas putoaa....urheiluteipillä sit yritin sitoa paikoilleen.....
yhden tutun fysiatrin kans tilanteesta sillon juttelin, ja koska syy oli se, et elimistö vaan tuotti liikaa sitä hormoonia joka löysyttää paikat synnytystä varten, oli ennuste, et seuraavastakin löystyy vähän, samanverran tai enemmän.....no, haluttiin silti toinen ja otin riskin, olisin silti saanu lääkäriltä sairaslomaa ja viedä lapsen hoitoon jos niin pahasti olisi taas käynyt....vaan eipä AINAKAAN VIELÄ ei ole muuta kun jos touhuaa hirveesti koko päivän, lonkat kipeytyy iltaa kohden. Onhan tässä vielä kuukausi aikaa, mut ainakin näin pitkälle oon jo päässy, mikä on hyvä asia. Ite oon miettiny, josko ois jotain tekemistä sillä, et nyt ei oo kerenny huilailla niin paljoo, vaan tiukasti liikkeessä aamusta iltaan, et josko lihaskunto ois parempi jatkuvasta liikkeestä tai sitten ei....
ekasta ei tullu ensimmäistäkään, ei ees harjotussupistusta ennenkuin 2 vrk käynnistettiin synnärillä ja tästä taas on tullu jo tosi varhasessa vaiheessa ja myös ihan oikeita supistuksia on alkanu tulemaan...neuvolan täti piti varmaan tyhmänäkun toisesta raskaudesta kysin, et miten tiiän millon täytyy lähtee synnärille, kun uudelleen synnyttäjien kuulema suositellaan lähtevän vähän aikasemmin....
mutta nyt ulos, aurinko paistaa ja huomenna tulee kuulema vettä kun ......
maitohamsteri ja kirppu 34 +5
Uma81: Jos et oo lukenu Cathy Kellyn kirjoja, niin ne on ainakin kivoja.Tosin aika kevyttä luettavaa, mutta sellasta viihdyttävää. Ja Marian Keyes on toinen.Samankaltaisia britti tai irkkukirjailijoita.
Muitakin näköjään nukuttaa huonosti.Tai ehkä nukuttas, mutta kun ei saa nukuttua.Mulla on selkä aina niin sikajumissa yöllä ja varsinkin aamuyöllä, että ei saa vessareissujen jälkeen enää samalla tavalla unta kun aiemmin.Voi valvottaa vaikka kuinka kauan ja vihloo selkään joka paikkaan.Mutta vähän helpottaa tieto, että teitä on muitakin huonosti nukkujia, kun mies posottaa siinä vieressä täyttä häkää...
Nyt rauhallista päivää viettämään.Pitäs jotain lounasta ruveta suunnittelemaan, kun mies tulee töistä kotiin syömään.
Hansu ja Hemppa
Loppuviikonpinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10859315&p=1&tm…
En tainnut tehdä eilen koko päivänä mitään! Ruokakin oli edellisen päivän jämiä..
Pitäs täälläkin tehdä tyttöselle noita hankitoja eskaria varten - Mutta on niiiin tiukkaa tällä hetkellä, että saas nähä.. Jostakin revin kyllä rahat siihen Ikean koulupöytään, se on saatava jos joku ;) Miehellä loppuu työt tähän kuuhun ja viimisen palkkansa jälkeen tippuu tulot opintotuelle! Että kiva kiva. Minä saan sitten vasta syyskuun lopussa ekat äippärahat. Ois se turvaistuinkin vielä ens kuun aikana hommattava.. *stressiä pukkaa*
Eipä mullakaan näitä supistuksia tullut esikoisen raskaudessa vasta kuin synnytyksen käynnistyessä. Tästä taas on tullut n. rv 18 alkaen. Kovin voi olla raskaudet erilaisia. En usko kuitenkaan synnyttäväni sen nopeammin, koska edellisestä on jo aikaa kuutisen vuotta.. Varmaan menee synnytys enempi ensisynnyttäjän " tavoin" , jos nyt näin voi sanoa..
Kovasti on jo synnytys mielessä. Miehen kanssakin olen aiheesta aina silloin tällöin viritellyt keskustelua - mutta mies taas ei ihan vielä osaa asennoitua ajattelemaan synnytystä. Pikku hiljaa :)
Ootteko muuten miettinyt vauvalle sairaalasta kotiutumisvaatteita?! Kuinkakohan kylmä sitten syyskuun lopulla voi olla. Alku kuusta voi olla vielä hyvinkin lämmintä..
Dumle rv 32+4 toivottelee mukavaa alkuviikkoa! Toivottavasti ei niin sateista..!
Kylläpäs nämä syssyn-vauvelit aiheuttavat itsekullekkin supisteluja,onneksi kuitenkin kaikilla on vaavit masussa kasvamassa vielä.
Muo kiinnostaisi kovasti tietää tuo kohdunsuun tilanne,siksi eilen pyyhkäisi mielessä että otan kätilön kutsun vastaan tutkia missä mennään suppareiden osalta mutta sitten maltoin mieleni että odotan sinne neuvola lääkärille joka on kyllä tosin vasta reilun viikonpäästä to.
Toivottavasti nämä supistelut kaikilla kuitenkin tekisivät jo jotakin hyödyllistä vaikka vauvat voisivatkin olla masussa vielä jokin aikaa!
Eilen muuten kun oltii siellä synnäri tutustumisessa niin salista tuli iskä ja Pieni punainen paketti vauvasängyssä,kyllä tuli heti kyynel silmäkulmaan etten muiden tavoin voinut edes onnitella,Tosi liikuttavaa ja kohta meillä kaikilla tuollaiset paketit;)
Vettä meillä ei tule vieläkään;%
Ulkoota vesisaavista otetaan vessan huuhtelu vedet ja eilen isältäni kanistereihin ja pulloihin juomavettä.
Tänään tulee jossain vaiheessa onneksi.Tähän on jo totuttu,kun on aiemminkin loppunut.Joskus alkukesästä meidän kaivo oli miltein liian täys,eikä olla tajuttu sitä tarkkailla kun kesäkään ei ole ollut mikään sateeton/helteinen.Viimekesänä vettä tuotiin kerran viikossa ja ihan pitkälle syksyyn.En tiedä mihin hävii vedet,nyt kun ei ole edes heppoja juomassa ja meillä on kuitenkin iso kaivo.
Illemmalla lähdetään sinne turkuun.Piti lähteä ensin kaksin kun en mä oikein voi noiden tyttölöiden kanssa mitään tehdä,mutta koska meidän 9 vee saa aina sellaisia kiksejä hotelleista niin otetaan ne nyt sitten mukaa.Mies yrittää lopetella huomenna vähän aikaisemmin niin jos ei sada niin mennään sinne elämyspuistoon tai mikä se nyt on,mä voin vaikka lukea kirjaa kun noi siellä kiertelevät...
Siivoojista on ollut puhetta.Mulla se kävi ekaa kertaa mielessä jo talvella kun suppareiden takia jouduin vain makoilemaan ja mies kävi töissä,haki eskarilaisen pk.sta,koululaisen yleensä kaveriltaan,kävi kaupassa,teki ruuan,laitteli pyykit,,,ym ym
Oli tosi kurja olla kun oli nin hyödytön olo ja vielä se mies jaksa muo silitellä ja olla myös myötämielinen mun oloon ja tehdä mulle jäätelöannoksia ym...Mun mies on kyllä ihan best!Niin mutta joo siis siihen ap aiheeseen.Mutsilla kävi edellisessä asunnossa jonkun siivous firman kautta pari venäläistä jotka tekivät hyvää työtä ja lupaili katsoa mulle niiden yhteystiedot mutta se nyt vain on jäänyt.
Ajattelin että 1 krt kuussa mun apuna voisi olla ihan jees.
AU-pairia olen ajatellut jo monet vuodet joten sekin ajatus itää mielessä,ainut miinus on nyt se että tulevalla vaavilla ei olisi sitten omaa huonetta,,,mutta katellaan.
Dumle kyseli vaavin kotiutumis vaatetuksista.Mä pakkasin 2 erinlaista sellaista pehmeää plyyssi asua (kun en tiedä kumman pukisin)jonka alle pitkä hihainen body,tumput,sukat ja pipo+pieni viltti jonka kääräsen päälle (la 7.9)
Jos ilma on kylmä niin mies tuo kotoota sellaisen " sametti-plyyssi" haalarin.
Synnytys pyörii kovasti mielessä mullakin ja eilen kun kävin nukkumaan niin vaikka kuinka yritin miettiä mitä vain muuta niin jännäilin ponnistus vaihetta joka oli viimeksi TOSI kivulias vaikka kestikin vain 10min.
taas sitä sitten makoilin monta tuntia hereillä ennenkuin nukahdin,tällä kertaa en onneksi ehtinyt nähdä aamuaurinkoa ennen nukahtamista.
Yöllä satelikin kovasti täällä vantaalla.
Nyt taidan mennä välillä muihin hommiin.
Ottakaahan iisisti,varsinkin piiu joka tuntuu riehuvan siellä hullunlailla mattojen pesuja ym..huh huh
möhömaha+rakkausvauva 34+3
Täällä on myös univaikeuksia. Nukahtaminen on vaikeaa ja vessassa pitää juosta yhtenään yön aikana. Öisin tulee supistuksia ja kovaa menkkamaista polttelua. Pidemmälle olen jo päässyt kuin esikoisen kanssa, joka syntyi 34+4. Usein nään unia synnytyksestä. Milloin tulee poika, milloin tyttö.
Dumle kysyi vaatetuksesta. Mulla on pakattuna kietaisupaita, potkuhousut, sukat, tumput, hattu ja villatakki. Millähän asteluvuilla olis syytä laittaa hupullinen fleecehaalari vielä tuon päälle?
Siivoojasta olen monesti haaveillut, mutta ei ole meillä koskaan sellaista käynyt. Saa nähdä, jos nyt hommattaisiin sellainen, kun vauva on syntynyt. Kerran kuussa kun vaikka kävis luuttuamassa, imuroimassa ja pölyjä pyyhkimässä, niin hyvä olis. Muuten vois vähän itsekin siivoilla. Vielä olen hyvin itse jaksanut siivota, viikonloppuna tuli imuroitua.
Enemmän kuin synnytys jännittää esikoisen tulevat mustiskohtaukset. Me vaihdettiin poika eilen isompaan makkariin ja tästä pienemmästä tulee sitten vauvan huone, kun vähän kasvaa. Ajateltiin, et on helpompi siirtää tässä vaiheessa, ettei liitä huoneen vaihtoa vauvaan.
Viime viikolla kävin neuvolalääkärillä, mut en siellä kyllä yhtään viisastunut. Oli sijaislääkäri, joka ei ollut koskaan ennen ultrannut. Ultrassa totesi, et sydän sykkii ja vauvalla on kallo ja luita. Ne asiat kyllä itsekin osasin tulkita. Sisäelimistä tai sukupuolesta ei osannut sanoa mitään eikä myöskään kokoarviota osannut sen perusteella antaa. Sf-mitta oli 31 ja sen perusteella olisi tulossa keskikokoinen vauva, jos loppuun asti mennään. Kohdun kaulaa sanoi olevan 2cm jäljellä, mut papereihin kirjoitti 2,5cm. Mulle sanoi kohdun suun olevan pehmeä, mut papereihin rasti kohdat kiinteä ja kiinni. Ota nyt sitten tästä selvää!
Edea+Pikkis 34+6
Tämä mamma tuli vain ilmoittamaan, että synnäri kutsuu.. lapsivettä on alkanut tihkumaan ja tulehdusvaaran vuoksi nyt synnärille suuntaan. Toivottavasti vauva saisi vielä viikon tai pari masussa kasvaa!
Hattara 31+3
Pidetään peukkuja ja tietenkin jännätään, syntyykö ensimmäinen syyssissi jo nyt!!
Uskomatonta, että on jo näin tuliset paikat meillä... Itsellä huomenna se kääntöyritys ja menikin aamuinen teksti väärään paikkaan eli loppuviikon pinoon, mutta en jaksa nyt sitä kopsia tähän. Sieltä löytyy linkki masukuvaan jos joku haluaa käydä kurkkimassa!
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10898858&p=1&tm…
Täällä netissä roikkuen aikaani kulutan :) Mies teki ruuan, valmiiseen pöytään istahin ja laiskottelu jatkuu :P
Vauvan kotiutumisvaatteista vielä.. Vauvalle on kyllä katsottuna sisävaatekerta - tytölle vaaleanpunaiset ja pojalle vaaleansiniset. Mutta tarviikohan just sitä kevytpukua päälle. Kai se on parempi olla valmiina, kun säätä on niin vaikea ennustaa :)
Dumle jatkaa tuumailua..
Hattaralle tsempitykset!
Ja tietysti Pippurimammalle myös huomista kääntöyritystä ajatellen!
Tää päivä mennyt hieman ihmetellessä maailman menoa.. Pisti tuo viime yön supistelu ajatukset sekaisin.. Siis todellakin, tämä vauvahan voi syntyä myös yöllä.. =) Kaikki kolme likkaa ovat armollisesti syntyneet iltapäivästä tai illalla.. Täytyy nyt varmaan kerätä myös voimia päivisin, jos joutuu yöllä ahertamaan.. Tästä ajattelusta viisastuneena, vetäsin reilun tunnin päikkärit..
Käytiin tänään ostamassa lattialaatat vessaan ja siivoilin hieman keittiön kaappeja.. Ja juuri palailin pikku kävelyltä.. Tylsää vaan talsia yksin, kun on mies iltavuorossa ja ainoa kotona oleva lapsi ei jaksanut seuraksi..
Vatsassa ollut tänään " outoja" tuntemuksia.. En sen kummemmin osaa eritellä niitä.. Mutta suht vilkas vauveli oli aamupäivästä viime päiviin verrattuna..
Lupasi sitten tuo sää ennuste rankka sateita.. Kävin jo keräilemässä pestyt matot ulkoota suojaan.. Säälittää vaan ne meidän telttailijat siellä leirillä.. Heillä kyllä oli varasuunnitelma, tekevät siskonpedit päärakennuksen lattialle jos tulee kovasti vettä..
Ai niin.. Lupasin miehelle, että oudoista tuntemuksista jne huolimatta, ettei vauva synny vielä kahteen viikkoon, jotta hän saa vessan tästä kerroksesta valmiiksi.. =) Sitä paitsi, veikkaan että tämäkin menee " yliaikaiseksi" ..
Tässä muutama kuva..
http://www.aijaa.com/v.php?i=775583.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=775587.jpg
Piiu ja vatsa rv 36+3
Täällä ollaan taas. Raskas työviikko poissa kotoa takana. Miten meni?
En nukkunut. Sain lääkäriltä nukahtamiseen lääkkettä koska tiesin että en osaa nukkua vieraassa sängyssä. No, en nukkunut lääkkeillä enkä ilman lääkkeitä. Hirmuisesti heräilin ja nukahtaminen kesti piiitkään. Vauva herättää minut joka aamu klo 5. Silloin vissiin syödään sitten syksyllä. Hyvähän tuota on jo nyt harjoitella.
Hyvää reissussa oli se että en pyyhkinyt pyllyjä enkä kerännyt leluja lattioita. Selkä voi siis paremmin, mutta nyt on törkeän kipeä häpyluu. Liitoskivut ovat mahtavat. Toivottavasti on sitten paikat hyvin venyneet ja auki kun päästään tositoimiin.
Neuvolassa kävin aamulla ja kaikki oli hyvin sen tarkastuksen mukaan. Verenpaineet alhaalla 110/68, hb 120, sf 28 ja sydänäänet hyvät. Pääasia eli vauva voi hyvin ja on vilkas. Minä vaan olen ihan tööt.
Katsotaan ehdinkö lukea teidän viime viikon jutut koskaan. Kasassa taidamme olla kuitenkin kaikki. Se on hyvä.
Hattaralle lykkyä!
terv peikkoäet ja turkulainen 31+1
Hattaralle tosiaan isot halaukset ja toiveet ylospain etta viela hetkosen jaksaisi se pikkuinen sinnitella sisapuolella; onnea kuitenkin synnytykseenkin jos sellainen eteesi tulee jo nyt!!!
Ma olen sitten tanaan nukkunut, nukkunut ja nukkunut; tosin sellasia ilkeita vartin patkia, niinkuin jo pitkaan oisinkin. Jalkojani oon sitten vaan leputtanu, eilen taas tuli istuttua aivan liikaa ja naahan turpoo siita heti! Myos sormet on alkanu niita prinssinakkeja muistuttaan...
Vessassa ei oo kylla yolla tarvinnu kayda; kayn myohaan ennenkuin nukun ja aikasin aamusta, tuntuu riittavan. Paivisin sitten juoksenkin yhtenaan!
Myos ihan nestemaista valkovuotoa on alkanu lorahdella yha enemman; tai siis munsta se on kylla ihan valkkista! Ja Hope neito jytaa aivan hirmu vilkkaana lahes koko ajan, ei pitkia patkia kylla nuku paivisin. Tai jospa tuo jumppaa unissaan?
Noista synnytyksista viela; mullakin muksut on tullu aamuyosta, aamulla ja yks keskipaivalla; se illanvirkku viela puuttuu heh!
Ekasta kun alkoi lapsivetta tihutella aamukolmelta; syntyi sitten 9.30. Kakkonen syntyi 5.05; kolmosesta alkoi pikkusupistelut klo 8 aamulla ja tytto syntyi sitten 11.50 (olin 11.40 sairaalassa). Ja nelonen kaynnistettiin klo 7.30 ja likka naki paivanvalon 9.15!
Samaa kaavaa varmaan mennaan tallakin kertaa, etta nopeasti ilman puudutuksia tulis, ne kivut on aivan sietamattomia- mutta kun vaan aattelee ettei ilman niita lapsi olisi talla puolen niin kummastihan nuo kestaa?! Ja ah, sita ihanaa helpotusta kun sen paan saa puskettua ulos; munsta synnytyksen inhottavin osa on jalkeiset! Ne on aina niin tiukkaan kiinni meikalaisella ja sitten kaikki katilo ja hoitsut tulee painamaan mahasta aivan jarkysti ja on vattanahka kipea pari seuraavaa viikkoa!!!
Ja ihan hiukan jannittaa kun oon menossa uuteen sairaalaan; meidan ' oma' tasta kaupungista lopetti synnytykset ja nyt olis mentava kyllakin ihan uuteen ja nykyaikaseen paikkaan, jossa pitais olla tuttujakin toissa?! Ja oma gynekin vaikka yksityinen onkin, kehui uutta sairaalaa oikein moderniksi!
Mutta se naista omista mietteista!
Kauheasti on kaikilla supistuksia jo nyt; itella ei kans koskaan niita ole ollu ennen oikean synnytyksen kaynnistymista, taman kertaset liitoskivutkin koen ekaa kertaa!!!
Mutta voikaa hyvin
- levinia ja Hope-neito rv 34+3-
Omppupiirakka uunissa.. Odottaen sen paistumista ajauduin taas koneelle.. Kuinka ollakkaan.. =)
Levinia kirjoitteli synnytyksistä.. Itse juuri muistelin viime yönä, kuinka viimesimmästä synnytyksestä ilkeimmäksi kokemukseksi koin sen pienen repeämän tikkauksen, jonka harjoittelija teki.. Synnytyksissä en ole käyttänyt aiemmin kipulääkkeitä.. Saa nähdä mietn tällä kertaa.. Antaa mennä taaskin omalla painollaan ja katsotaan sitten tilannetta..Taisi siinä tikkaus jutussa puudutus epäonnistua, onneksi valmis kätilö tuli hätiin..
No nyt vihdoinkin sataa täälläkin!
Hattaralle tsemppiä, kuulostaa siltä, että saat odotella sairaalassa synnytystä!
PippuriMammalle myös tsemppiä huomiseen kääntöön. Kuulosti kyllä loppuviikon pinon juttusi siltä, että limatulppa on alkanut irrota. Tosin sehän voi irtoilla viikkoja ennen synnytystä... Mutta toivotaan, että vauva kääntyy ja pysyy raivotarjonnassa.
Mulla massua kiristää kamalasti. Olisiko vauva vaihtanut asentoa jotenkin. Olenkin kyllä epäillyt tuota kahden viime neuvolan raivotarjontaa, kun mun mielestä vauva on välillä ollut poikittainkin. Mutta torstaina on lääkärineuvola, että sitten olen varmaan viisaampi.
Päivä on sujunut mukavasti tuttujen luona. Käytiin poimimassa piirakkamustikat ja tultiin välillä kotiin päikkäreille. Sitten minä lähdin rauhassa kauppareissulle ja vein lapset leikkimään samoille tutuille. Tullessa tuhottiin se ihana mustikkapiirakka. Ilta olikin sitten lyhyt täällä kotona ja kohta sitten lapset sänkyihin.
Heräsin muuten aamuyöstä siihen, että jossain kuului palovaroittimen patterinloppumishälyääni. Otin paristot pois kahdesta katossa olevasta hälyttimestä, mutta piippaus vaan kuului. Yritin siinä sitten loppuyön nukkua tyynyt korvilla, ja piippaus kuului suunnilleen vartin välein. Aamulla sitten kaiveltiin yksi hälytin vielä yhdestä laatikosta esiin. Arvatkaa ärsyttikö!!!
Mutta ensi yönä nukutaan rauhallisesti ropinassa!
Hyvää yötä ja voikaa hyvin ilman suuria suppareita! Nyt vien lapset nukkumaan...
apinaemo 34+1
Ihan ekaksi Hattaralle onnea matkaan! Kyllä pakostakin jännittää miten sulle käy, kun on viikot niin samat kuin mulla. En osaa kuvitella miltä tuntuisi itse lähteä jo nyt synnärille lapsivedet valuen... Huh huh. Oon niin sinisilmäinen että vielä sen kaks kuukautta tässä odotellaan...
Lukuvinkkiä joku kaipaili, oliko se Uma. Lue Jennifer Weinerin Pieniä maanjäristyksiä. Se on ihana, ja sopii täydellisesti meille odottajille.
Kaksostenrattaista joku kyseli. Mä päädyin ostamaan halvalla käytetyt. Joudun jättämään rattaat yleiseen varastoon, joten siksi näin. Sisällä kotona ja sillon ku tarvii vain vauvalle rattaat, meillä on brion yhdistelmävaunut. Ja sit vähän isommalle vauvalle on emmaljungan rattaat. Molemmat viime vuoden mallia, eli vähän edustavammat kuin ne vanhat käytetyt kaksostenkiesit. :)
Jokos Pippurimammalla (vai oliko se joku muu, anteeksi!!) oli se kääntöyritys? Jänskää. Tuleekohan se eteen mullakin, kun perätilassa ainakin vielä mennään. Pelkäisin kyllä hirveästi ruveta synnyttämään alakautta perätilaista lasta. :( Mieluummin varmaan valitsisin sektion, vaikka silloin tarvis jonkun kaveriksi kotiin esikoista hoitamaan kun häntä tarvii vielä monen monituista kertaa päivässä nostaa.
Meitä huonoja nukkujia on monta. Eikö oo masentavaa. Se on niin totta mitä joku sano, että pinna on sit lyhyempi. Mua ahistaa olla huonotuulinen ja kireä. Emmä toki koko ajan oo, mutta ihan liikaa. :( Viime viikko meni mulla niin surkeilla unilla että olin aivan toivoton. Esikoinen puksutti 12h yöunia joten mulla ois kerranki ollu mahollisuus nukkua itekin paljon, mutta valvoin vain hirveästi illalla, yöllä ja aikasin aamulla, ja heräilin jatkuvasti. Koko viikonlopun olinkin sit tosi pahoinvoiva ja heikotti ja huimas (verenpaineet jatkuvasti luokkaa 90/60) ja kaikkea inhottavaa. Onneks oltiin viikonloppu anoppilassa, niin ei tarvinu hoitaa esikoista kovin paljoa vaan pötköttelin sohvalla ja keräsin myötätuntoa toisilta. :)
Viime yön sit nukuinkin taas yhtäkkiä hyvin, ja se oli kyllä loistojuttu. Oon ihan eri ihminen. Leikkipuistossa käytiin pojan kanssa, ja kun rupes satamaan vettä niin mä JUOKSIN sieltä kotiin rattaita työntäen. Sit oon imuroinu ja tehny ruokaa ja syöny salmiakkia. Nyt kyllä jotenkin ilkeästi taas kiristää ja vihloo mahaa, ehkä kostautuu tuo voimanponnistus...
Sairaalakassia en oo pakannu vielä. Luulen etten pakkaakaan, vaan kirjotan listan valmiiks mitä sinne laitetaan. Sekunnissa me ei laitokselle lähdetä kuitenkaan, kun pitää joka tapauksessa odottaa että esikoiselle saadaan hoitaja. Joten sillä aikaa kuvittelen pakkaavani (tai mies pakatkoon, jos ite konttaan lattialla) listan mukaan kamppeet kasaan. Toki sinne kassiin vois heitellä jo imetysliivit ja liivinsuojat jne mitä en ennen synnytystä kotona tarvi. Mutta en jaksa sairaalaa varten lähteä ostamaan erikseen kaikkia hygienia- yms. tarvikkeita.
Anoppilan isosta peilistä saunareissulla tuli taas todettua, että tää masu on niin erilainen kuin esikoisesta tähän aikaan. Pienempi, leveämpi ja ylempänä. Hassua. En osaa edes jotenkin mieltää sitä että oikeesti tässä eletään jo loppuraskautta eikä mitään puoliväliä.
Hih, edellisessä raskaudessa mulla oli sängyssä pari pyyhettä siltä varalta että ois lapsivesi tullu, enhän mä toki ois halunnu sänkyä ihan läpi kastella!! Ja samoin autossa oli pari pyyhettä siltä varalta että jollain reissulla lähtis vedet tulemaan. Nyt en oo muistanu ollenkaan huolehtia. :) Eipä ne vedet viimeks tullukkaan ennenku salissa kalvojen puhkaisun myötä.
Joku pohdiskeli limatulppaa. Mäkin oon miettiny että minkähänlainen se on, kun myös mulla se meni ihan huomaamatta esikoisesta. Ei mitään käsitystä millon se ois tullu.
En muista mitä kaikkea mun oli tarkotus kommentoida, niin pitkästi oli asiaa luettavana että kaikki menee jo sekasin. Ai niin siivouksista ym. ahkeroinnista. Meillä ei juuri siivota, ja sillä hyvä. En ressaa. Tavoitteena on viikottain imuroida, mutta joskus sekin jää välistä jos ei olla kotona tms. En edes muista millon oisin pessy lattiat viimeks. Mies välillä innostuu siihen hommaan. Mutta kun tässä vuokrakämpässä on niin harmaankirjavat muovimatot lattioissa niin ei sitä edes huomaa että on mopattu, joten pyh. Tietysti pesen näkyvät tahrat pois ja niitähän syntyy ku esikoinen lätsyttää ruokalautaselta lusikallisia sinne tänne jne... Mutta ei mulla tulis edes mieleen ruveta jotain keittiönkaappeja siivoamaan vain siksi että vauva syntyy syksyllä. :D Eipä tässä todellakaan tunnu olevan aikaakaan mihinkään muuhun ku välttämättömään, niin täynnä on mun kädet tuon 1v1kk esikoisen kanssa. Huh, mitenköhän tässä pyöritään sit toisen vauvan kanssa?!?!? Ehkä opin ottamaan entistä rennommin. :)
Oho, tästä tuli vahingossa varsinainen romaani.
Hyvää yötä kaikille, jospa me nyt jotenkin nukuttais itse kukin!
rv 31+4
Hengessä ollaan mukana kaikki SyysSissit! Elämme todella jännittäviä aikoja jo nyt...Niin se vaan on leidit, että loppusuora häämöttää itse kullakin. Toiset on jo kalkkiviivoilla, vielä voisi hetken malttaa jäädä maalialueelle hidastelemaan.
Mulla on ollut suhina päivä. Aamusta sitten päätin hieman siivota ja pyysin (lue komensin) lapset apulaisiksi ja niin saatiin kotia pikku hiljaa siistimpään kuosiin. tosin jouduin välillä huilimaan, kun supistelut alkoivat jo olkkarin imuroinnin jälkeen vaivata. Tyttäret jatkoivat siitä mihin mamma jäi ja taas hetken huilittua jatkoin taas. Pintapuoliseksihan tuo siivous jäi siinä mielessä, että ei mopattu laittioita, mutta muuten tarpeeksi siistiä tuli tähän hätään vessoja myöten. Soitin siihen siivousfirmaankin ja sieltä tulee nainen viikolla 32 tekemään ilmaisen kotikäynnin ja arvion. Alustavasti puhuttiin, että mahdollinen suusrsiivous tapahtuisi sitten vkolla 33.
Mies lähtee huomenna Lapin reissulle viikoksi, joten käytiin kaupassa ostamassa pakastin ja jääkaappi täyteen ruokaa, jotta mun ei tartte sitten viikolla hypätä ruokakaupassa. Illan suussa ystäväni tuli Oulusta lapsineen meille ja ovat nyt sitten muutaman yön tässä kyläsillä ja meidän seurana. Mieskin sitten uskaltautuu sen turvin lähtemään, kun tietää täällä apua olevan, jos jotakin sattuisi.
Uma, kuulostaa siltä, että ne sun menkkakivut on kyllä ihan niitä supisteluja. Sitähän ne menkkakivut yleensäkin on, kohdun supistelua.
Neuvolassa selviää onko pehmentymistä tapahtunut ja miten kohdunkaula ja suu on reagoinnut siihen.
Pippurimamma, kerrohan sitten miten kääntöyritys onnistui, mikäli vielä kotiin sairaalasta tulet. Tsemppiä huomiseen!
Peikkoäet, kiva taas kulla susta. Harmi, että sullakin nuo yöt menee kehnosti. Meitä kaikkia valmennetaan nyt tulevaan...Vaikeaa tähän on tottua kymmenen vuoden jälkeen, mutta itsepähän läksin :)
Piiu, nyt jarrua mamma siellä! Kaikkea ei todellakaan tarvitse tehdä ennen vauvan syntymää :) . Supistelut ja tukalat olot vaan kertoo sulle, että nyt pitää ottaa jalka pois kaasulta. Pitää sopia uusi tapaaminen ja laittaa sut vaan pitkälleen soffalle huilimaan ja jutskata mukavia :) .
Minäkin aloittelin sairaalakassin pakkaamisen tänä iltava. Huomenna jatketaan sitä ja myös tätä kirjoittelua. Hyvää yötä kaikille!
Haikarapolska ja neiti masukki tasan 35
En ole koko yönä nukkunut. Mahaan koskee ja on paha olo. Pientä suppausta ollut koko yön, ei pahoja, mut inhottavia. Nyt yritän kaffen juoda ja sitten melkein jo menoksi...
Laitan tilanneraporttia joko itse tai " välikäden" kautta tänään ainakin kaksplussan puolelle.
Voikaahan Hyvin kaikki!!!
Huomenta Helsingistä, asteita 13 ja vettä tihkuttaa- ihanaa tämä Suomen kesä :) Toisaalta nyt kun on palattu lomalta töihin niin aivan sama, mutta teitä vielä/jo lomaileviä käy kyllä sääliksi.
Pippurimammalle tsemppiä kääntelyyn, toivottavasti kuullaan pian miten kävi.
Apinaemo, kyllähän ne neilikka rinnassa treffit jossain vaiheessa onnistuu. Minä palasin nyt kolmeksi viikoksi töihin, joten eipä tule tytön kanssa siellä asukaspuistossa käytyä. Ja senkin jälkeen tyttö jatkaa hoidossa eli olen sitten yksin liikenteessä, mutta pidetään yhteyttä. Voihan se olla niin että olemme Jorvissa samaan aikaan vaikka lasketuissa ajoissa kait jotain heittoa onkin. Hauska se olisi nähdä sielläkin joku " tuttu" naama.
Eilen kävin neuvolassa ja nyt tuli sellainen nootti että 35 viikon jälkeen tätä lasta ei enää yritetä pitää sisällä eli jos alkaa syntyä niin saa tulla. Aika hurjaa kun siihen enää on aikaa reilut 2 viikkoa. Seuraavalla kerralla katsotaan pitääkö lääkäri-aikaa aikaistaa, nyt aletaan sitten seurata tuota kohdunsuun tilannetta tarkemmin, nähdään sitten onko neidillä halua tulla ennen laskettua aikaa ulos. Käynnistämisestä myös puhuttiin ja siellä lääkärikäynnillä tulen saamaan lähetteen synntystapa-arvioon ja pääsen myös ultraan- jipii!
Vauvalla oli kaikki ok, sf-mitta 32 eli yläkäyrällä mennään tasaisesti. Painoa oli tullut parissa viikossa puoli kiloa mutta nyt mittaus oli iltapäivällä kun se aiemmin on ollut aamusella. Hemoglobiini oli noussut kymmenen pykälää ja oli nyt yli sadan mutta terkkari sanoi sen todennäköisesti johtuvan siitä että olen kuiva. Ekana työpäivänä loman jälkeen en tosiaan ollut muistanut ostaa vesipulloa eli raudan ottamista pitää jatkaa. Enemmän oli huolissaan verenpaineesta joka ekalla mittauksella oli 88/54 ja toisella 90/54 (luuli että automaattimittari jotenkin hajosi). Kolmannella kerralla vihdoin saatiin lukema 100/60, kun sitä ennen oli hypätty vaakalla, tutkimuspöydällä jne. Eli noilla arvoilla kuulemma normaali-ihminen olisi aivan kanttuvei. Minulle tuo alhaisuus on normaalia eli suoraan sanoen ei tunnu missään. Mutta sairaslomaa saan jos tarvista tulee ihan vaan soittamalla. Nyt määrättiin siis huilimaan, huilimaan ja vielä kerran huilimaan nämä pari-kolme viikkoa. Neiti liikkui kovasti ja on myös käsikopelolla kuulemma selvästi isokokoinen, tällaisella vatsalla jotkut lähtevät jo synnyttämään- kääk! Esikoisesta sf-mitta pysähtyi vasta 38 senttiin joten sinne oletan tämänkin vielä kipuavan.
Viime synnytyksen järkyin osa oli seuraava viikko kotona. Minua tikattiin aika tavalla ja lähes viikko synnytyksen jälkeen alkoi alapäästä roikkua " pala" . Ei tullut mieleen nykiä sitä kun ei siellä mustelmameressä tiennyt onko se jotain ylimääräistä vai osa minua. Mietin että jassoo, akka on vähän reilu kolmekymppinen ja tällaisessa kunnossa - ei tuntunut hyvältä ei. Mutta muutaman päivän roikkumisen jälkeen sitä alkoi tulla enempi ja enempi ja lopulta se riekale irtosi sieltä kokonaan. Hirveä about 30 senttiä pitkä pala, onneksi tuli ulos sillä olisi varmaan aiheuttanut karmean tulehduksen. Eli oli osa jotain jälkeisiä kuitenkin. Onneksi lähti lopulta irti mutta ehdin jo valmistautua siihen että alapää on kuin haulikolla ammuttu lopun ikää :)
Nyt esimies huutelee kahville, joten käyn lämmittelemässä ja jatkan sitten töitä.
Kiitokset muuten sille joka lähetti sen vinkin Seppälän nettisivuille. Ostimme tytön kanssa eilen ulkotakit Ompun Seppälästä. Yhteissaldo siis 2 euroa ja tuntui kyllä aika hullulta maksaa niitä.
Mukavaa tiistaipäivää ja tsemppiä kaikille ketä nukuttaa, supistaa tai muuten vaan kyrsii...
t: Typykkä ja amatsoni neiti syyskuu 32+5
Se alkoi taas uusi viikko..
Sain sitten esimakua synnytys supistuksista.. Heräsin yöllä kolmelta, kun sattui niin pirusti selkään ja vatsaan.. Liikkuminen oli aivan mahdotonta.. Meinasin siinä herättää miehen tarttumalla hänen käteensä.. Toivottavasti availee edes kohdunsuuta lisää.. Sinänsä hassua, ettei minulla ole ollut aiemmissa raskauksissa kivuliaita suppareita kuin vasta salissa tai matkalla sinne.. Vaan jokainen näistä on omanlaisensa.. Ajattelin siinä yöllä, että kai se sairaalakassi olisi syytä pakata..
Meidän pienin neiti lähtee kohta partioleirille, on ihan täpinöissään.. Hieman surkeaa ilmaa lupaili.. Muttei varmaan menoa haittaa.. Jään siis kotiin tuon esikoisen kanssa.. Pitäisi kait kouluun farkkuja käydä nyt sitten hänelle katselemassa..
Juu.. ja eilen sain päähäni, että keittiön kaapit on siivottava/läpi käytävä ennen vauvan syntymää.. Joten sellaista kai tiedossa.. Mies jo sanoi, että myös vauvan syntymän jälkeen on elämää ja silloinkin ehtii asioita tekemään, mutta..
Mun piti muistaakseni kommentoidakin jotain, mutta unohtui jo..
Piiu ja 007 rv 36+3