Oppiiko lapsi ruotsia katsomalla ruotsinkielisiä lastenohjelmia?
Kommentit (22)
Minä opin puhumaan englantia tv:tä katselleen. Minua varmasti auttoi se, että opin lukemaan jo päälle 4-vuotiaana eli pystyin käyttämään tekstityksiä apunani.
Kirjoittaminen ja lukeminen olivatkin sitten asia erikseen. Sitäkin aloin opettelemaan itsekseni ja olin todella turhautunut, kun en ymmärtänyt mitä edessäni oleva sana tarkoitti. Jos kuulin kuinka se lausuttiin niin tiesin mitä se tarkoitti.
Löysin kirjastosta kasetille luettuja satuja jne. englanniksi, joita pystyi sitten samalla seuraamaan kirjasta ja niin opin kirjoitetun englannin perusteet ja siitä etenin lukemaan eng. kirjoja itsekseni.
Kun englannin opetus alkoi koulussa osasin jo puhua sitä suht sujuvasti. Kirjoittamisen ja lukemisen kanssa takkusi vielä, mutta ala-asteella sain senkin " kuntoon" . En tiedä onko se tämän seurausta vai oma itsenäinen ilmiönsä, mutta olen aina osannut ääntää englantia. En ole koskaan ollut tyypillinen suomalainen tässä suhteessa. Ääntämiseni/suullisten taitojeni takia ei aina ymmärretty, että luetun ymmärtäminen jne. laahasivat hieman perässä. Onneksi sain omalla työlläni ne täsmäämään hyvin puhumisen kanssa joskus yläasteella.
Kiinaako?