Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysimetys ja huono painonnousu?

Vierailija
26.07.2007 |

Meillä painonnousu nyt n.120g/vko, vauva reilun kuukauden. Haluaisin jatkaa täysimetystä koska on esikoinen oli korvikkeille allerginen. Mutta kasvu tosiaan on aika hidasta. Ei esikoinenkaan silti enempää korvikkeilla kasvanut.



Onko muita?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että ei mitään tiettyä grammamäärää voi sanoa, kun toiset kasvavat enemmän, toiset vähemmän. Miten neuvolan käyrät menee?

Vierailija
22/31 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä eivät ymmärrä ne, jotka ovat hakeneet omalle lapselleen huoletta Tuttelit kaupasta. Allergikolle sopivan maidon löytyminen voi olla kiven alla. Voi olla, että huono kasvu johtuu suolioireisesta allergiasta, eikä kasvu olisi korvikkeellakaan sen parempaa (ellei heti löydy täysin sopivaa korviketta). Sinuna jatkaisin sisukkaasti imetystä ja kokeilisin laajentaa dieettiä. Imetä oikein ahkerasti ja pitkään kerralla. Voimia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vehnä on kyllä tosi yleinen allergian aiheuttaja (taitaa olla maidon jälkeen kakkostilalla).

Vierailija
24/31 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän kuopus kasvoi saman verran imetyksellä, ei huolinut korviketta. Edelleen pieni kirppu, nyt 1½-vuotias ja lopetin imettämisen kokonaan kupuksen ollessa 1v.

Vierailija
25/31 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin on vain kokeiltava maito ja muna. Eilen söin vielä vehnätortillaa mutta kai sekin on jätettävä oikeasti eikä vain ajatuksissa. vatsavaivat nimittäin jatkuvat ja ei pysty syömään kunnolla kun samalla lykkää pieruja ja vääntelehtii. Ei millään saa imetettyä pitempään tai useammin ja tuntuu ettei maitoa tulekaan samaan tahtiin. Illalla heruminen on hitaampaa ja huutaa kurkku suorana tissillä eikä lopulta suostu syömään vaan nukahtaa ja herää 1-2h päästä ja sitten syö hyvin.



Juu, korvikkeen löytäminen on hankalaa, esikoiselle sopi vihonviimeinen vaihtoehto ja oli jo 8kk niin en haluaisi 1kk ikäiselle vielä koittaa, on ihan mahdollista ettei mikään sovi (tai sitten sopii kaikki, ikinä ei tiedä).



Edelleen olen kiitollinen jos joku jaksaisi tänne kokemuksia kirjoittaa, sekä allergioista että huonosta kasvusta imetyksellä. Kiitos kovasti!



AP

Vierailija
26/31 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino kuitenkin nousi tasaisesti, vaikkakin hitaasti, ekat kuukaudet, ja lapsi söi hyvin. Joten jatkoin imetystä.

Puolivuotiaana, saatuaan pelkkää rintamaitoa siihen saakka, poikamme painoi 10,4 kg =) Eikä ollut roikkunut tississä jatkuvasti: söi 3-3½h välein päivisin, öisin 8 h väli, mutta kun imi niin imi todella tehokkaasti.

Lihvakaan hänestä ei tullut, nyt kaksivuotiaana hän painaa 14 kg ja on 98 cm pitkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/31 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten saada vauva viihtymään kauemmin rinnalla? Tosin tuntuu ettei sen ehkä 5 min jälkeen maitoa enää enempää tulekaan. Että tulee pari herumista ja sitten se on siinä. kauempaa ei syö, ja tosiaan jos tiheämmin koittaa niin ei syö sitäkään, eli paremmin syö kun hieman pitempi väli esim. n. 3h. Vai auttaako tuo lopulta mitään että viihtyisi rinnalla kauemmin?



Onko kellään vatsavaivat vaikuttaneet siihen että syö vähemmän/kasvaa hitaammin?



Vierailija
28/31 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tosi huolissani reilu vuosi sitten, kun kuopuksen paino lisääntyi hi-taas-ti. Ihan aluksi painoa tuli yli 200 g/viikko, olin onnessani ja tyytyväinen itseeni imettäjänä. Sitten pääsimme rintakumista eroon ja tyttö alkoi syödä molemmista rinnoista joka syötöllä (päivisin 2 tunnin välein, öisin 2-3 kertaa) ja kuvittelin, että nyt sitä painoa vasta tuleekin oikein kohisemalla. Neuvolan vaaka kuitenkin näytti vain 420 g lisäystä kuukaudessa 3 kk neuvolassa. Ja sama (+480 g) toistui 4 kk neuvolassa. Yllättäen 5 kk neuvolassa painoa oli tullut melkein 800 g lisää kuukauden aikana, vaikken ollut tehnyt mitään eri tavalla kuin ennen.



Kävin itse epätoivoisena punnitsemassa tyttöä viikon-parin välein ja kotona tein punnituksia henkilövaa' alla varmaan päivittäin. Kirjaimellisesti laihoin tuloksin. Kuitenkin neuvolassa - niin th:n kuin lääkärinkin suulla - joka kerta mainittiin kasvun ja painonnousun olevan tasaista. Eli sieltä suunnasta ei huolia kasattu. Itse en voinut ymmärtää, miksei vauva kasva paremmin, vaikka selvästi näin, että tyttö saa tarpeeksi maitoa (vaippoja kastui, oli tyytyväinen ja hyväntuulinen). Neitimme kasvaa edelleen siellä -2 -käyrän tuntumassa, omaa tasaista tahtiaan.



Googlaa itsesi Imetystukilistan sivuille. Sieltä löydät vinkkejä imetyksen tehostamiseen, mikäli asia sinua askarruttaa.



Tällä viestillä haluan toivottaa sinulle uskallusta luottaa omiin vaistoihisi ja kykyihisi imettävänä äitinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/31 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vaan jotenkin niin huolissani. Äsken koitin pumpata kun poika söi hetken (ei mielestäni niellyt hirveesti, toki jonkin verran) molempia tissejä, ja sain sitte pumpulla enää 5ml (välillä sain jopa sen 40-50 ml) vaikka kuinka koitin. Eli kai ne sitten kohtuutyhjät jo oli... Että onkohan se maidon määräkin todella jo vähentynyt.



Sitten tosta allergiadieetistä. Olen tässä ehtinyt kahlata eri sivustoja ja monesti lukee että oireet helpottaa vasta kun siirrytään kokonaan erikoiskorvikkeelle. Mutta mistä sitä sitten tietää onko vatsaähinät 1 kk ikäisellä allergiaa vai mitä?



Mulla on niin (liian) stressi tästä aiheesta... meillä poika ei todellakaan ole koko ajan hyväntuulinen, vatsaan ainakin koskee mutta onko osana nälkä en tiedä. kerran annoin pullosta illalla, söi 30ml. Nyt en saa näköjään lisää pumpattua :(



ap

Vierailija
30/31 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvoillakin on temperamenttieroja, joihin ei mikään ruokailu vaikuta. Meillä kaksi lasta kitisi aina, vaikka ruokaa saivat varmasti riittävästi. Tehtiin neuvolassa syöttöpunnitukset ja viikkopunnitukset eikä nälästä ollut kyse. Toisella painnonnousu oli nopeaa, toisella hidasta (tyyliin 100 g viikko), mutta omilla käyrillään kulki kumpikin. Lapsesi saattaa nyt vain tilata ruokaa lisää. Anna hänen imeä niin paljon kuin vain jaksaa. Älä lypsä rintoja, ettet stressaa enemmän. Juo riittävästi ja syö hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/31 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei suostunut imemään kuin siis ehkä 20 sek, sitten lupsutti kuin tuttia. Ilmeisesti ei ollut nälkä. No nyt sen jälkeen taas vain huutanut ja huutanut mutta rintaa ei huoli.



MITÄ IHMETTÄ TEEN VÄÄRIN? Kokeilen ehkä liian usein? en todellakaan muutakuin tarjoa ja kun ei kelpaa pois...



ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi