Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin olette kertoneet pojillenne

Vierailija
13.10.2008 |

ns kukista ja mehiläisistä? Entäpä mahdollisista yöllisistä siemensyöksyistä?

Tytöille jotenkin helpompi kertoa menkoista ym..

Meillä poika 10v., tietää toki lastentekopuuhista yleistasolla, mutta milloin enemmän kertoa niistä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä on 3 poikaa, pineiä vielä tosin. minkähän ikäisenä siemensyöksyt yleensä alkaa?

Vierailija
2/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsi 4lk, 10vee siis, eikä kyllä ole ollut mitään valistusta vielä? Koulussa siis..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli eskari-ikäisenä lapsi tietää noi nteoriassa, miten lapsen syntyvät, samoilla vaiheilla, mitä seksi "on", noin tokaluokkalaisena meidän poika kyseli kivesten ja siittiöiden tehtävästä, ja asioita on aina silloin tällöin käyty uudestaan läpi vähän eri näkökulmista, mikä nyt milloinkin on kiinnostanut. Yöllisistä siemensyöksyistä ja seisoikeista taisi olla asiaa viime kesänä (poika nyt viidennellä, kehityksessään näissä asioissa vähän ehkä ikätovereitaan jäljessä)

Viidennellä koulussa on biologiassa hedelmöittyminen ja seksuaalisuus. Olisi ne siihen mennessä hyvä käydä läpi.

Mutta sitäkin tärkeämpää olisi varmasti puhua tykkäämisestä ja toisen sukupuolen kohtelusta ja seurustelukuvioista ja sen sellaisesta. Niistä bilsantunnilla ei puhuta...

Vierailija
4/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika jo tietää, kuinka lapsia "tehdään" (joo, joo; väärä sana. Kyllä, olen maininnut lapselle, ettei kaikki voi lapsia saada, vaikka haluaisivatkin ja olen kertonut myös, että kuitenkin heti ekasta kerrasta voi lapsi alkaa kasvamaan tytön vatsassa).

Olen kertonut, että kun (AIKUINEN) mies ja (AIKUINEN) nainen rakastavat toisiaan kovasti he saattavat haluta lapsia, jolloin heidän ollessaan kahdestaan mies laittaa pippelin naisen pimppiin ja siitä pippelistä menee siemeniä naisen pimpin kautta naisen sisälle.

Naisen sisällä yksi siemenistä pääsee naisen munasoluun (olen kertonut munasolun irtoamisesta kuukausittain ja kuukautisista) ja siitä alkaa kehittyä vauva, uusi ihminen... LYHYESTI SIIS NÄIN.

Olen myös kertonut siitä, että kun kaksi aikuista rakastaa toisiaan he voivat haluta hyväillä toisiaan oikein paljon ja silloinkin he saattavat laittaa pippelin pimppiin ilman, että haluavat lapsia. Silloin he käyttävät siementen estettä, jota sanotaan ehkäisyksi.

Olen aina myös painottanut lapselleni, että vain AIKUISET saavat tehdä seksiä, koska lapset ovat vielä siinä määrin kehittymättömiä, että heille voi olla vahingollista seksin tekeminen.

Olen myös painottanut, että sukupuolielimet ja pylly ovat jokaisen oma asia, eikä niitä ole tapana / soveliasta esitellä muille, eikä niitä tarvitse näyttää muille tai muut eivät saa koskea niihin.

Myös yöllisistä siemensyöksyistä olen pojalleni kertonut sen verran, että alkaessaan kasvaa aikuiseksi saattaa pojilta tulla siemeniä yöllä sänkyyn, eikä siinä ole mitään kummallista tai hävettävää. Lakanat on kuitenkin hyvä pestä sitten aamulla.

Vierailija
5/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niiden voisi antaa vaan olla? Kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa.

Vierailija
6/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti meidän pikkukakkonen ei ole poika. Mä en ikinä selviä tuosta:))))

Vierailija
7/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki seksi voi olla aikuisellekin vahingollista sekä fyysisesti että psyykisesti MUTTA MIELESTÄNI SEITSEMÄN VUOTIAS ON VIELÄ LIIAN PIENI KÄSITTÄMÄÄN SELLAISIA ASIOITA:

Itseasiassa olen puhunut TASAVERTAISISTA aikuisista, kun olen puhunut aikuisista tekemässä keskenään seksiä.

Vierailija
8/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katson että minä, äitinä olen se, joka selittää tytöille kuukautiset yms., koska itse olen läpikäynyt nämä jutut. Miehen selostus samasta asiasta voisi olla varmaan ihan asiantunteva mutta ehkä kuitenkin kiusallisempi tytön kannalta.

Vierailija
9/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä se olen minä välillä mies.

Etukäteen olemme keskustelleen miehen kanssa asiat sellaisiksi, että osaamme ne tarvittaessa lapselle selittää.

Vierailija
10/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo ekaluokkalaiselle täytyy noin perusteellisesti selvittää mitä seksi on? Alkaa nyt jo tulla paniikki vaikka poika on vasta 2v... Olin ajatellut että vasta ehkä noin 10 vuotiaan kanssa aletaan noin perusteellisesti asiaa selvittämään.

Vierailija
11/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole edes tullut mieleen viela alkaa kertoman noin yksityiskohtaisesti meidan tytolle biologiasta! Mielestani IHAN LIIKAA tietoa!!!

Vierailija
12/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelijöille sanoisin, että lapset ovat niin kovin erilaisia. Tärkeintä on, että kotona on sellainen ilmapiiri, että lapsi uskaltaa, kehtaa kysyä ja vanhemmat myös vastaavat lapsen kysymyksiin.

Omat lapseni ovat 8- ja 6-vuotiaat ja heille on asiat selitetty siten, että lapsen kysymyksiin on vastattu ja nykyään he tietävät suurinpiirtein 6:n kertoman verran.

Vierailija
13/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kerrottu maailman ja ihmiskunnan (myös sukupuolisuuteen ja seksuaalisuuteen liittyvistä) asioista lapsille heidän kehityksensä tasoisesti, ikänsä mukaisesti ja senkin mukaan, mitä lapset ovat kyselleet. Suoranaisia virhekäsityksiä, kuten silloin neljävuotiaan tyttären käsitys siitä, että äiti nielee vauvansiemenet ja saman lapsen kolmevuotiaana esittämä käsitys siitä, että vauva syntyy navan kautta, olemme korjanneet sitä mukaa, kun niitä on tullut.

Lapsen kysymyksille tai virhekäsityksille emme ole naureskelleet tai niitä vähätelleet, vaan asiallisesti kertoneet kullekin lapsistamme (4 kpl) elämään, ihmisyyteen ja elämiseen liittyvistä asioista heidän omaksumiskykynsä mukaan.

Lapset eivät ole tyhjiä tauluja tähän maailmaan tullessaan. He eivät ole tyhmiä ja ymmärtävät asioita usein enemmän, kuin me aikuiset arvaammekaan. Lasta ja lapsuutta tulee arvostaa ihmisenä ja elämänvaiheena, joka luo perustan ympäröivässä yhteiskunnassa ja maailmassa kasvamiselle ja pärjäämiselle.

Ihmettelen, että ihmisyyteen olennaisena liittyvät kysymykset itsestä ja seksuaalisuudesta ovat vielä tänäkin päivänä Suomessa niin vaikeita asioita AIKUISILLE. Lapsillehan kysymykset ovat luontevia, eikä lapsen kysymyksissä ole koskaan mitään pahaa tai kiellettyä. Aikuisen tulisi voida keskustella kaikesta lapsen esille tuomasta lapsen tajuisesti, jotta lapsi voisi kasvaa ehyenä ihmisenä mahdollisimman pienien (vähäisen määrän) pelkojen kanssa.

Vierailija
14/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin olen kertonut tasan sen verran kuin on kysellyt. Vauvan odotus sai ainkin meidän 3 veen kyselemään siitä, mistä vauva syntyy ja miten se on sinne mahaan mennyt. Ja kerroin lyhyesti asiat niinkuin ne on (syntyy pimpistä, sille on oma reikä siellä, ja että äidin vauvasolut on lähtenet jakautumaan ja niistä kasvaa vauva). Myöhemmin on tullut tarkentavia kysymyksiä (miksi ne solut jakautuu, vastauksena isukin osuus jne). Varsinaisesti seksistä ei ole tarvinnut kertoa, poika täyttää pian viisi.

En minä tiedä mitä noihin muuta voisi vastata, käskeä olemaan hiljaa? Kertoa haikaroista? Vai mitä ihmettä!?

Vierailija
15/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: hankkikaa olipa kerran elämä ja olipa kerran ihminen. Johan tulee tietoa mukavassa muodossa! :D

Itte olen kertonut vauvoista 2- ja 3- vuotiaille lapsille. Seksi liitty asiaan niin että isi antoi äidille siemeniä pippelillä. Se tuntui riittävän lapsille tällä erää.

Itse toivon pysyvän askeleen, mieluiten useamman edellä lapsiani ja kertoa asioita. Kavereitten kanssa pojat vissiin juttelee joskus, mutta tieto voi lisätä tuskaa jos tieto loppuu siihen (ja koulussa ei malteta kuunnella hihitykseltä).

Tämmöset tietokirjatkin on hyvä pitää hyllyllä joissa kerrotaan seksistä!

Itte oon lukenu semmosia nuorena.

Asutaan isossa kaupungissa ja tiedossa on miten alkoholia käyttää semmoset 10- vuotiaat natiaiset, joten seksikin saattaa olla ajankohtanen tieto? En toivo että lapseni sitä tekee vasta kun on isompia, mutta tarttee ymmärtää ettei asuta ihan pusikossa. Pitää osata ainakin sanoa: "Ei!" ja käyttää ehkäsyä.

Musta on kummallista etteikö lapselle voisi kertoa yöllisistä siemensyöksyistä tms. Vaikka asia ei olisi ajankohtainenvielä muutamaan vuoteen, mutta kyllähän sen pippelin toimintaa voi silti kertoa?

Itselle ei äiti kertonut kuukautisista, jos joskus saan tytön, tasan tarkasti kerron hänelle ennen 10- vuotispäivää vähän kropastansa.

Vierailija
16/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: hankkikaa olipa kerran elämä ja olipa kerran ihminen. Johan tulee tietoa mukavassa muodossa! :D

Vierailija
17/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: kutonen

Vierailija
18/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se yksinkertaistetusti on.

Vierailija
19/26 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies on sanonut ettei halua

Vierailija
20/26 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi ei voi olla totta! Yäk... MInusta seksiasioista ei tarvitse vanhempien selostaa, kyllä lapset saavat ne selville ihan itse ja tarpeeksi ajoissa. Jos joku 14-v ei ole käyttänyt ehkäisyä ei kysymys ole silti tiedon puutteeesta. Ei minullekkaan äiti puhunut ikinä mistään seksi/kuukautisasioista ja hyvin silti tiesin asiat. Ällöttäävää tollaset Pimppi/pippeli jutut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme