Munuaisiin levinnyt virtsatietulehdus? Mitä oireita, miltä tuntuu? Olen epätoivoinen
Minulla on jo pitkään ollut toistuvia virtsatietulehduksia, tai samanlaisia pahoja oireita ilman tulehduksia. Osassa virtsanäytteistä on ollut tulehdus, osassa ei. Lääkitys auttoi aluksi hyvin, nyt huonommin. Klamydiaa ei ole. Sain estolääkityksen mutta se pitää vain pahimmat oireet poissa ja lievemmät jatkuvat. Virtsaputki on sikakipeä, pissalla pitää päästää nopeasti sitten kun hätä tulee. Ja nyt on ollut joinakin päivinä kuumetta, toisina taas ei. Tulehdusarvotkin kerran mitattiin, vain lievästi koholla, eikös pitäisi olla reilummin koholla jos on levinnyt munuaisiin? Viimeisimpänä oireena on se että välillä ei tule virtsaa vaikka olen juonut paljon. Ainakin kolme kertaa on käynyt jo niin että olen huomannut ikävän polttelun alkavan ja olen juonut paljon vettä helpottaakseni oloa, mutta sitten vesi ei tulekaan ulos ennen kuin vasta hyvin pitkän ajan päästä. Normaalisti jos joisin paljon lyhyen ajan sisään se myös tulisi ulos aika reipasta tahtia, vaan ei nyt. Mitä kummaa voi olla?
Tämä on jo aika lailla haitannut elämää kun ei paljon uskalla/kykene kotoa poistumaan :(
Kommentit (8)
Ensin oli normaalit virtsatulehduksen oireet, mutta koska olin paikassa jossa en päässyt heti lääkäriin, sinnittelin pari päivää ja oireet alkoivat häviämään. Sen jälkeen tuli juuri tuollainen "ei tule pissaa" vaihe. Seuraavaksi nousi korkea (40-41) kuume, jolloin menin lääkäriin.
Labrat otettiin ja huomattiin, että tulehdusarvo (CRP) oli 250 eli todella todella korkea. Lääkäri passitti minut heti sairaalaan, en saanut käydä edes kotona. Tässä vaiheessa en ollut vielä antanut pissanäytettä, koska en saanut puserrettua mitään ulos.
Sairaalassa selvisi, että virtsatulehdushan se oli ja että bakteeri on levinnyt munuaisiin sekä vereen (=verenmyrkytys). Ensin kokeiltiin suonen kautta antibioottia, joka ei tehonnut, seuraavaksi suun kautta, ei vieläkään tehoa. Kolmas antibiootti suonen kautta alkoi tehoamaan, tässä vaiheessa olin ollut sairaalassa 40 asteen kuumeessa jo 3 päivää. Oikean antibiootin löydyttyä kuume ja tulehdusarvot alkoivat laskemaan. Lopulta olin sairaalassa viikon ja kotona söin antibiootteja vielä jonkun aikaa.
Minulla oire oli siis tuo korkea kuume ja CRP. Jos tulehdusarvosi on vain vähän koholla, niin silloin luulisi ettei mistään vakavasta ole kyse, mutta kyllä se kannattaa tarkistaa. Ja jokatapauksessa bakteeri löytyy myös virtsasta jos se on edennyt munuaisiinkin. Jos tämä näyte oli sinulla puhdas, niin sitten on kai jostain muusta kuin virtsatulehduksesta kyse.
Nykyisin olen aika tarkka tulehdusten kanssa, niitä saan noin 1-2krt vuodessa. Kerran kävin antamassa pissanäytteen labrassa ja hoitaja sanoi, että voin soitella tuloksista seuraavana päivänä. Totesin vain ettei se tosiaankaan, vaan jään odottamaan tuloksia sekä reseptiä. Hoitaja sanoi, että eihän se välttämättä edes ole tulehdus, johon totesin että lyödäänkö vetoa. No, parin tunnin päästä pääsin reseptin kanssa kotiin kun oli todettu vahva tulehdus.
Nykyisin saan reseptin jo ilman näytettäkin ja lääkärin kirjoittaa yleensä pari antibioottikuuria kerralla, jotta voin tarvittaessa ottaa lääkkeet mukaan esim. lomamatkalle.
vaikka tapaus on päivänselvä. On täyttä tuskaa odottaa seuraavaan päivään jos on kova tulehdus päällä! Minullakin on sen verran runsaasti kokemusta näistä tulehduksista, että tiedän 100% varmasti aina kun sellainen iskee.
Äkkiä ne oireet sitten tulee, joas niin pahaksi menee.
Edellis päivänä alavatsani tuli hirvittävän kipeäksi, oli tuskalliata kävellä. Selkäni oli myös kipeä kyljistä. Kerroin sisarelleni tästä ja hän kehotti minua lähtemään heti lääkäriin. Sanoin odottavani aamua, kun oli jo ilta ja olisin joutunut päivystykseen. Soitin aamulla huonossa kunnossa terv,keskukseen ja sain ajan tunnin äästä. Minulla ei ollut kuumetta eikä muita oireita. Terveydenhoitajalle vein pissanäytteen ja siintä paljastui tulehdus. Nyt jälkikäteen, kun olen asiaa pohtinut olen kahden viikon ajan ollut hieman huonokuntoinen ja väsynyt ja uskon pissiitin oolleen jo kropassani sen aikaa. Ab on alkanut purra, mutta vieläkin olo on aika hutera. Onneksi on mies joka auttaa:)
ensin alkoi tosi kovat vatsa- ja selkäkivut ja sitten nousu kova 40-41 kuume, joka sahasi 41 ja 37 välillä. Olin ihan kuutamolla ja pelistä pois, onneksi lääkitys auttoi suht. nopeasti
Mulla kauheat kivut 2 vuotta, ja virtsatietulehduksen oireet. Kävin oikein urologia osastolla tutkimuksissa puol vuotta, ja sit selvis et on hiiva, kun näyte oli pidemmän aikaa "muhimassa". Ei ollut kutinaa, eikä pahanhajuista vuotoa. Canesten lievittää oireita ja pidempään käytettynä kivut hävisivät ja muut oireet. Heti kun lopetti, oireet tulivat 4 päivän päästä takaisin. Huomenna lääkäri, toivottavasti saan estolääkityksen, kun niistä yksistä pillereistä tai viikon kuureista ei apua. Tai siis 4 päivän päästä tulee taas uudellleen.
Olen nähnyt vastaavan tilanteen ja henkilön tila huononi tosi nopeasti.
Itselläni on ollut paha pissatulehdus ja ensin mieslääkäri naureskeli, että "oletko syönyt punajuurta?". Halveksivasti ja ylimielisesti.
Menin lääkäriin ja kerroin pissaavani verta. Tummanruskeaa. Mitään kipuja ei ollut ja siksi lääkäri ensin uskonutkaan minun, aikuisen ihmisen puhetta.
Munuaisesi saattavat olla vaarssa! Mene nyt hyvä ihminen lääkäriin samantien.
Minulla oli kerran levinnyt virtsatietulehdus, mutta siinä nousivat tulehdusarvot ja virtsaa tuli kyllä jos joi paljon. Selkä oli myös kipeä. Voisiko olla kyse virtsakivistä, eivätkös nekin oireile jotenkin tuohon tapaan?
Minulla on myös käynyt niin, että jokin lääke ei tehonnut. Piti vaihtaa toiseen ja se alkoi purra paremmin. Minulla on myös joskus tutkittu tarkemmin mikä bakteeri aiheuttaa tulehduksen, jotta löydettäisiin täsmällisempi lääke.
Mene ihmeessä lääkäriin ja vaadi kunnon tutkimuksia.