G: Inhokkisanoja Itse inhoan yli kaiken: MAKUSTELLA
Kommentit (87)
Joku mainitsi lässytyssanoista ja minä inhoan niitä myös! Lisäksi ärsyttää:
enkku, enkkulainen
enkuli
ihuna, ehana
Servoletti (Chevrolet)
Sen vielä jotenkin sietää jos alakoululaiset puhuu enkusta, mutta kun vielä korkeakoulutasollakin... " En mä osaa enkkua" , " tehdäänkö ruokiksen jälkeen sitä enkun etätehtävää?" . Yök!
Kasvien nimissä on jotain ihan käsittämättömän typerän kuuloisia, kuten kihokki ja tädyke.
" Enään" särähtää myös korjaan ja silmäänkin;o) kirjoitetussa tekstissä.
" Alkaa satamaan" ei mielestäni millään kuulosta oikealta, vaikka taitaa nykyään olla ihan hyväksytty muoto? Mulle vaan jäänyt mieleen " alkaa sataa" tai " rupeaa satamaan" . Mutta on " rupeaa" aika inhottava sana, kun sitäkin oikein ajattelee... Heh!
Se jää välillä vahingossa puheeseen ja tunkee joka väliin.
äippä, äippäliini, tisuttaa, tisutella, drinksu, jollottaa, pitkässä juoksussa, niiku, lerppa, emäntä, mensu, pisuttaa, vuosikas, olla baanalla
ja pitkä liuta muita
Tunnen ihmisen, jonka sanoo leluja AINA leikkikaluiksi...Ugh!
Kyseinen ihminen käyttää myös mielellään sanaa " kaluaa" kun lapsi esim. järsii jotain. Pervoa?
Nyt en todellakaan tajua. Se on ihan oikea suomalainen sana, joka on lelu-sanan synonyymi.
Vierailija:
niin päin pois. se on NIIN POIS PÄIN.
Sehän on nimenomaan niin päin pois! Tosin eipä ilmaisua tuota tule itse käytettyä.
Eli kun aina viestit/lauseet/asiat aloitetaan sanalla eli tai elikkä tai elikkäs. (vimonen pahin)
näppituntuma
loppupeleissä
hassu
älämölö
kurikset
yökkäri
potkari
esikko
eskari
muskari
tissimaito
Myös masukki ja tarrasukkia-toivotus. Työelämän ehdottomat ällötykset ovat neukkari, toimari ja rekkula.
Miten voi olla sinkku, jos on äiti?
Mutta sitten tuli mieleeni eräs ehdoton inhokkisana: [b]eppu[/b]! Puhumattakaan, jos joku käyttää noita muitakin... Olen koulutukseltani opettaja, ja jos joskus vielä kouluun menen töihin, niin en varmasti tule noita ällösanoja käyttämään.
Vierailija:
Meillä päin käytetään eppu- ja toppu-sanoja, eikä ne minusta ole outoja (eput, toput, kolkit, nelkit, viikit ja kuukit).
Muita tämän ketjun murresanoja ja lempinimiä kyllä käytän ahkerasti. ;) (No joo, en
etupylly
ä, mutta ei kai sitä kukaan
oikeasti
käytä?)
Vierailija:
Sinkkuäiti. Miten voi olla sinkku, jos on äiti?
Eihän siihen lapsen olemassaoloon tarvita toista, vanhempi voi olla ilman parisuhdetta, eli sinkku, mutta silti äiti. Lapsen alkuunsaamisen aikaankin voi olla sinkku, jos lapsi on ns. vahinko tai jos on jokin sopimus. Sinkkuus ja äitiys ei ole toisiaan poissulkevia asioita, vaikka tuo sana kyllä aika tyhmän kuuloinen onkin.
Penkki on sellainen istuin, jolle mahtuu useampi istuja rinnakkain. Jos on yhdelle tarkoitettu, niin se on tuoli, ei penkki.
Forssassa ainakin sanotaan. Eli " se mies, ketä oli eilen täällä" . Argh!!
Ja samassa tuli mieleeni forssan vääntäminen vorssaksi.
pyyhiä kuulostaa paljon paremmaltakin
en ainakaan käyttäisi.
Inhoan mm. sanontaa kustantaa siinä merkityksessä, että jos tarkoitetaan jonkun maksavan jotakin. " Se kustantaa viisi euroa."
Yksi inhotus on sanonta " ei hyvää päivää" .
Ja lyhennelmät " saikku" tai " viekku" ovat myös hirveitä.
Jostain syystä inhoan myös sanaa pöksyt. Ja tietysti se makustella on yksi kauheimmista!
sanaa " omata" käytetään yhtenään vaikka jo peruskoulussa opetettiin että se on huonoa suomea!