Onko virpominen riesa vai ihana perinne?
Kommentit (55)
Meille ei ole muutamaan vuoteen tullut virpojia, kun olemme aiemmin kieltäytyneet kunniasta, Tuntuu, että tapa on vähentynyt täällä pääkaupunkiseudula. Omat lapset eivät myöskään virvo kuin korkeintaan meidät vanhempansa.
Minäkään en uskaltaisi päästää lapsia edes yhdessä kiertelemään ovelta ovelle, vaikka itse kyttäisin nurkan takana. Sitä paitsi tuntemattomia ei ole ennenkään ollut tapana virpoa, eikös se ole ahneutta?
Meillä Etelä-Pohjanmaalla trullitellaan pääsiäislauantaina. Jos pienet ovat pukeutuneet vaivalla noidiksi, niin perinne on hauska. Näitä uusia pääsiäispupuja ja Harry Potter -juttuja en oikein ymmärrä. Tai teinejä kerjäämässä karkkia muovipussi kourassa ilman mitään maskia. Mutta pidettäisiin tämä kiva perinne, eikä liu'uttaisi Halloweeniin liiaksi.
Riesa: Kumma, että tuomitaan romanialaiset ym kerjäläiset, mutta annetaan kakaroiden mennä kiusaamaan ventovieraita ihmisiä. Eikö vanhemmilla ole tarpeeksi rahaa, että voi ostaa kakaroilleen karkkia, kun pitää laittaa kerjuulle. Sota-aikana olisin ymmärtänyt kerjuun, kun kaikesta on pulaa. Menkööt sosiaalivirastoon pummimaan.
Meillä se on myös perinne. Viedään lapset virpomaan mummot ja kummit. Vierailla ei käydä. Kun lapset kasvavat, saavat itse päättää haluavatko vielä käydä parissa tutussa naapuritalossa virpomassa, mutta vielä siihen ei ole tarvetta. Meillä on vieläkin viime vuotisia pääsiäismunia! Meillä ei kauheasti syödä karkkia, joten itse toivoisin palkaksi jotain muuta. Esikoisen ollessa pieni, mummot antoivat rusinoita ja kuivattuja hedelmiä. Paras palkka oli kuitenkin lauantaimakkarapötkö! :) Lapset on puettu aina pupuiksi, kissoiksi tai muiksi kuin noidiksi. Ja vitsa ilman muuta pitää antaa, jotta saa palkan.
Riesa. Ihan ehdottomasti.Jos ei reagoi ovikelloon, niin yllättävän monet ryhtyvät vielä koputtelemaan ja kurkkimaan postiluukusta. Erityisen ärsyttävää oli silloin, kun lapseni oli niin pieni, että nukkui vielä päikkäreitä ja laitoin asiasta lapun oveen, niin silti ovikello soi ja koputeltiin.
Mulla oli aikoinaan ovessa lappu että: Ethän ovikelloa soita, täällä asuu oikea pääsiäisnoita, joka virpoo ja varpoo ja lapsista sammakoita taikoo....en pidä virpomisperinteestä, oma lapsi ei koskaan virponut. Sitten on vielä koira ja sehän haukkuu ovikelloa. Tosin nykyään on virpojat vähentyneet kun ei ole lappua ollut viimevuosina ovessa, eikä silti ole soinut.....
Omakotitalon pihapuista ja -pensaista revitään oksia ja sitten niitä tullaan myymään siihen samaiseen taloon.
RIESA!
Iänikuinen riesa, joka suoraan sanoen on kotirauhan häirintää. Raskaan työviikon jälkeen olisi ihan mukava rentoutua viikonloppuna, niin eiköhän ovikello soi joko lauantaina tai sunnuntaina (maakunnasta riippuen) ja siellä ole näitä typeriä virpojia karkkia - ja pahimmillaan rahaa - kerjäämässä.
Meillä tämä on ihana perinne! Sitä odotetaan innolla joka vuosi :D Koko perheen voimin haetaan pajunoksat ja lapset valmistelevat huolella pajunoksat ja noita-asut. Ja ihan tiedoksi, vitsoihin käytettävät, sulat, helmet, silkkipaperit ja muut roikkuvat koristeet ei ole halvimmasta päästä. Meillä on useampi lapsi ja virpomaan mennessä isompi ottaa parikseen pienemmän lapsen, ettei hirweällä laumalla ilmestytä ovien taakse. Minusta on hieno asia että vielä 12-vuotiaskin lähtee virpomaan, ihan vain sillä että saa pienemmän veljen iloiseksi seurallaan. ( Noloahan se muuten hänelle olisi, nykypäivänä). Lapset on opetettu kysymään aina; Saako virpoa? Kyse ei todellaakaan ole kerjäämisestä ja otamme myös omaan kotiimme ilolla vastaan virpojia. Minusta on ihana nähdä asuinalueen lapsia, jotka kasvot loistaen virpovat. Minä en näe asiaa niin, että lapset laitetaan kerjäämään karkkia. Karkkia on meillä varaa ostaa ihan omasta edestä. Ja jos jollakin ei ole, annan kyllä mielelläni muutaman karkin lapselle. Lapsemme ovat saaneet hienoa palautetta lähipiirin asukkailta ja vanhempi väki on huutanut ikkunoista, että tulkaahan tännekin virpomaan <3 Joskus pitää meidän aikuisten ajatella hyvällä, onhan kyse kutienkin lapsista. Maailmaan mahtuu paljon suurempaa pahaa kuin pienet ja vähän isommatkin pääsiäisnoidat! Sitä en kiellä että joukkoon varmasti mahtuu joku mätämunakin, mutta silti annan karkit ovathan ne "huonosti pukeutuneet oksan heiluttajat" uskaltautuneet oven taakse ;)
Ihana perinne :) Meillä poika on virponut jo monta vuotta. Yhdessä tehdään kauniit virpomisvitsat. Poika pukeutuu yleensä yhdessä tekemäämme trullipukuun.
Palkkioksi sopivat mielestäni paperissa olevat karkit ja pienet suklaamunat. Hedelmät ovat myös olleen lisääntyvissä määrin tervetullut palkkio :)
Perinteinen virpoja ei ole trulli eikä noita. Lapsena kävimme sisaruksien kanssa virpomassa, aina oli paremmat vaatteet päällä. Olen sukujuuriltani karjalainen ja heillä oli tällläinen virpomisperinne.´Eikös pohjanmaalla perinteen mukaan pääsiäisenä kulkeneet trullit?
Perinteinen virpoja ei ole trulli eikä noita. Lapsena kävimme sisaruksien kanssa virpomassa, aina oli paremmat vaatteet päällä. Olen sukujuuriltani karjalainen ja heillä oli tällläinen virpomisperinne.´Eikös pohjanmaalla perinteen mukaan pääsiäisenä kulkeneet trullit?
Mitäpä luulette, että Jeesus olisi tähän sanonut?
Mukava perinne, mutta täytyykö tuntemattomille tulla kerjäämään? Yhtenä vuonna yhdentoista aikaan palmusunnuntai aamulla joku rämpätti ovikelloa. Sieltä paljastui kaksi väsynyttä pikkutyttöä. He eivät kysyneet mitään lupaa, vaan alkoivat vaan virpoa rättiväsyneinä karkin perässä. En muista miten reagoin heille, mutta sen muistan etten muille virpojille enää jaksanut avata ovea. Ei sitä jaksa kun joka pääsiäsenä taloyhtiön piha on täynnä karkkipapereita ja höyheniä. Normaalisti naapurit eivät jaksa avata hissin ovea, ja kerran vuodessa luullaan että penskoja voi viellä meille lähettää.
Nimimerkki : penskat pois kerjäämästä!
Oikeassa perinteessä trullit eivät virvo! Opetelkaa nyt hyvä ihme tämä ero, ei luulisi olevan vaikeaa. Virpomiseen kuuluvat tavalliset, mieluummin vähän paremmat vaatteet. Trullit liikkukoot lankalauantaina, mutta ei siihen virpomista pidä sekoittaa. Ja jos vanhaa perinnettä noudatettaisiin, koko kysymys olisi turha, sillä perinteisesti virvotaan vain läheisiä, ei kierretä karkkien perässä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 11:10"]
Perinne! Täälä Pohojammaalla trullit kiertää pääsiääslauantaina. Aiemmin pukeuruttihin noiriksi mutta nykyysi näköö prinsessoja,pupuja harrypottereita ym. Vaivaa on nähty niin roolihahmojen kuin virpomisoksienki kans. Tällääses pienes maalaaskyläs oikeen orotetahan trulleja..Mutteikaa sellaanen mukavaa oo, jos tullahan vain palakankiilto silimäs, eikä oo ku joku huivi häthätää kierottu päähän ja matkanvarrelta katkaastu pajunkissioksa töytätähän ovella.Etikettihin kuuluu myös kysyä saako virpoa. Ja jos joku ny kutsuu oikeen peremmälle sieltä uluko-ovelta, niin pitää ottaa kengät jalaasta. Joskus saattaa pääsiääsenä olla kurakelit! Pääsiääsvalakia sitte poltetahan illalla perinteesesti. Nämon mukavia perinteetä vaikka pääsiääsen kristillistä sanomaa piretähänki meillä ainaki tärkeimpänä!
[/quote]
Virpominen onkin kristillinen perinne, Pohjanmaan noidat epäkristillinen. Virpomisella muistellaan Jeesuksen ratsastamista Jerusalemiin palmusunnuntaina ja toivotetaan siunausta, noidat liikkuvat lankalauantaina, koska pahat voimat ovat liikkeellä Jeesuksen kuoleman jälkeen, ja niitä kuulemma sitten hätistellään kokoilla lännessä.
Äidit, joiden mielestä on ihanaa, kun oma lapsi menee virpomaan, eivät varmaan ajattele, että siellä ovien takana saattaa olla esim. yövuoroon menevä ensiavun hoitaja.
Vaikka ruuvaisi ovikellon pois, ne teidän suloiset mussukkanne hakkaavat ovia ja huutelevat.
Nykyvanhemmat ovat muutenkin itsekkäitä. Ja lisäksi he kuvittelevat, että jokainen on hullaantunut kun viikonloppu menee pilalle heidän mussukoidensa takia.
Onko tosiaan oikein, että pitää lähteä pakoon viikonlopuksi, että saa levätä rauhassa.
Meillä omat lapset ovat virponeet pienestä pitäen. Olen auttanut heitä pukeutumaan ja meikkaamaan huolellisesti noidiksi. Itse ovat keränneet pajunoksat ja ne koristelleet, oksat annettu virvottaville. Lapset ovat rakastaneet tätä perinnettä ja nyt, kun omani ovat jo aikuisia, otan mielelläni vastaan uuden sukupolven virpojat ja hankin heille pääsiäismunia ja muita nameja palkaksi. Naapurin lapset tietävät, että meille saa tulla virpomaan aina. :)
Trullit eivät kuulu palmusunnuntaihin, eikä varsinkaan noita-akat, kuten ei myöskään palkka ! Virpominen on perinne erityisesti ja nimenomaan ort.kirkon sympolisesta tavasta kuvata Jeesuksen ratsastamista Jerusalemiin, jolloin kansa iloitsi palmunlehvillä huiskutellen... Pohjoisessa täällä palmunlehvänä toimii pajunoksa/ allergikoilla pihlajanoksa ei aiheuta reaktioita. Ts. kevään ensimmäinen elämään innostuva puu/kasvi....Oksan koristelu on ajansaatossa tullut perinteeksi juuri ortodoksista piireistä. Palmusunnuntaina virvotaan ed.iltana kirkoissa siunatuilla vitsoilla, Tämä perinne näyttää olevan siirtymässä lut.kirkon puolelle myös. Virpoja tuo hyvän toivotuksen/ siunauksen toivotuksen, sai ennen vanhaan palkkansa pääsiäisenä ja kananmuna oli palkkana. Kananmunan symboloi mm.Kristuksen kuoleista heräämistä.... Noidat, trullit ovat oma juttunsa, joka tapa kuuluu pääsiäistä edeltävään lauantaihin, kuten myös Pohjanmaalla erityisesti tapana olevat tehdä pääsiäistulet. Tulta pahakin pelkää! Jeesus oli haudassa kolme päivää, jolloin kuvaannollisesti paha oli valloillaan. Ei pidä SOTKEA KAHTA ERI PERINNTETTÄ : VIRPOMISTA JA NOITIA/TRULLEJA. Minä en enää aukaise ovea kuin ennalta sovituille virpojille. Rahan keruu, joka minunkin kotini ovelle tuli esim. partiolippukunnan työn hyväksi ei ole oikein korrektia toimintaa. Tästä närkästyneenä vuosien jälkeen järjestäydyin palmusunnuntai aamuna kodistani pois. Lapsia on käynyt virpomassa myös vanhusten taloissa/ palvelutaloissa rahalippaat mukana. Jokainen tehköön silti omalla tavallaan! Olen itse luterilainen. Jokin vuosi sitten olin uusmaalaisessa kodissa kylässä palmusunnuntaina, neljä lapsiporukkaa/noitia kävi ovella ! Tuntemattomia kaikki.
Meille ei ole muutamaan vuoteen tullut virpojia, kun olemme aiemmin kieltäytyneet kunniasta, Tuntuu, että tapa on vähentynyt täällä pääkaupunkiseudula. Omat lapset eivät myöskään virvo kuin korkeintaan meidät vanhempansa.
Minäkään en uskaltaisi päästää lapsia edes yhdessä kiertelemään ovelta ovelle, vaikka itse kyttäisin nurkan takana. Sitä paitsi tuntemattomia ei ole ennenkään ollut tapana virpoa, eikös se ole ahneutta?