Valvottaako vauva?
Miten nukut vauvan yöheräilyjen lomassa? Saatko unta helposti vai kärsitkö unipulasta?
Kommentit (61)
1. ja 2. kohdalla yöt oli tosi levottomia ensimmäiset puoli vuotta, heräiltiin puolen tunnin- kahden tunnin välein joka yö. Varsinkin ensimmäisen lapsen kohdalla uudelleen nukahtaminen oli hyvin vaikeaa. Sitä ikäänkuin ei osannut nukkua kun tiesi että kohta taas herätään.
Kolmas lapsi on ollut syntymästään asti aivan eri maata, ei voi sanoa että olisi valvottanut ollenkaan. Ainoastaan silloin kun teki hampaita oli yöt vähän levottomia. Söi tietenkin yöllä, mutta nukahti nätisti viereen ja tuskin itsekään muutamaa minuuttia kauempaa kerkesin hereillä olla syömisen aikana.
Olemme pitäneet lapsemme perhepedissä niin kauan, kun ovat vielä saaneet rintamaitoa yöllä. Nyt on kolmas lapsi juuri syntynyt ja hän näyttää tottuvan hyvin tähän samaan systeemiin.
Kun lapsi illalla nukahtaa yöunille, laitan hänet omaan sänkyynsä meidän sänkymme viereen. Hän herää 3-4 tunnin päästä syömään ja silloin minäkin olen jo nukkumassa. Otan hänet viereeni syömään. Olemme sen aikaa hereillä (ainakin puoliksi...), kun hän syö ja sitten nukahdamme kummatkin. Seuraavan kerran kun vauva herää, käännän kylkeä ja syötän toisesta rinnasta. Yön aikana hän syö 2 tai 3 kertaa. Ei tuo heräily ihmeemmin väsytä, koska hereillä ollaan vain muutama minuutti kerrallaan.
Tämä tietenkin toimii meillä, koska vauvat ovat kaikki olleet hyvin rauhallisia ja tyytyväisiä tapauksia ja eivät siis ole kaivanneet muuta kuin rintaa yöllä. Meillä levottomat yöt ovat alkaneet vasta taaperoiässä.
sillä rytmillä mennään vieläkin muutamia poikkeus öitä lukuunottamatta.
Vauva 8kk
ovat nukkuneet todella hyvin. En ole ikinä herännyt kahta kertaa enempää yöllä vauvan takia. Kaksi ensimmäistä heräsivät yhdesti yössä kahden kuukauden ikään asti ja sen jälkeen nukkuivat yönsä, kolmas vauva, joka on nyt 4kk herää kerran yössä syömään. Eli ei valvota...
Vauva (5kk) herää noin parin tunnin välein yöllä. Ei ole missään vaiheessa nukkunut pidempiä pätkiä. Yleensä kyllä nukahtaa ihan kivasti uudelleen, mutta nyt taitaa hampaiden tulo kiusata, niin ei meinaa käydä takas nukkumaan..
esikoinen nukkui ensimmäisen kerran kolme tuntia yhteen menoon vuoden ikäisenä, huusi siihen asti aamut, päivät, illat ja yöt. Muut lapset ovat olleet hiukan helpompia, mutta kyllä ekat puoli vuotta on mennyt niin, että hyvä kun oman nimensä on siitä sumupilven keskeltä muistanut, kun on joka yö vähintään viidesti noussut ylös.
Esikoinen veteli 10-11 tunnin unia 3kk:n iästä lähtien ja samalta näyttää tämän toisen (3kk1vko) kanssakin. Tosin hän aloitti nämä unimaratonit jo kuukausi sitten.
alkoi nukkua 6-7 tunnin pätkiä öisin jo 4 kk iässä. Kaksosetkaan eivät alkukaaoksen (sitä kesti 2 kk) jälkeen enää valvottaneet, kun heidät rytmitettiin samaan rytmiin ja siirryttiin kokonaan pulloruokintaan, jolloin iltavirkku isähenkilö hoiti alkuyön syötöt. , Pitkiä 7 tunnin yöunipätkiä kaksoset alkoivat nukkua 5-6 kk ikäisinä. Kuopus oli täysimetetty 7 kk asti, jolloin heräilin pari kertaa yössä (n. klo 24 ja klo 4) lyhyesti imettämään, muuten nukkui häiriöttä väliajat. Yösyöttöjen jäätyä pois nukkui illasta aamuun heräämättä, mikä oli onni, sillä siinä vaiheessa kaksosilla alkoi olla välillä vaikeuksia uniensa kanssa, eli jouduin valvomaan öisiä kauhukohtauksia (eivät onneksi yhtäaikaa, vaan vuoroöinä) saavien uhmaikäisten kanssa aina toisinaan.
herään syöttämään meidän 7 kk vauvelin, nukkumaan noin klo 21, syönnit kahden ja kuuden paikkeilla ja sitten herätään noin klo 7. Nukkuu pinnasängyssä vanhempien huoneessa. Viimeisen tunnin nukkuu äidin vieressä syötön jälkeen kun iskä nousee töihin. Joitain kehnompia öitä on ollut, kun on pyörinyt todella levottomasti ja on pitänyt käydä vaihtamassa asentoa tms. varsinkin tuossa puolen vuoden paikkeilla. Kuvittelin, että hampaita pukkaa, vaan ei mitään tullut, mutta rauhoittui taas 'normaaliin' rytmiin kuitenkin. Näin kun saadaan nukkua, niin ei väsymyskään ole ihan kauhea vanhemmillakaan. Alkuun oli huomettavasti vaikeampaa, valvoi pidempään illalla ja heräilyjä oli tiheämpään. Vaan ei kokonaisista öistä silti tunnu olevan tietoakaan. Mutta tästä pitää olla kiitollinen, kun ei ole mitään huutomaratoneja öisin.
Meillä kuukauden ikäinen poitsu nukkuu yössä 4-5 tunnin unia putkeen. ollut näin jo viikon verran. Päivällä ja illalla tykkää olla hereillä pari tuntiakin. Itse välillä herään, että joko on syönnin aika mutta huomaankin että siellähän nukutaan iloisesti omassa sängyssä. Nukahdan aika helposti yöllä syötön jälkeen, mutta aamulla viiden jälkeen on aika vaikea nukahtaa, kun on syöttänyt.
Nimimerkki: Tottunut aamuherääjä
Vauva (6kk) heräilee öisin, mutta maidon saatuaan hänet voi vain laittaa takaisin sänkyyn nukkumaan. Itse nukahdan samalla kun laitan pään tyynyyn. Univaje voi ennemminkin tulla siitä ettei malta mennä ajoissa nukkumaan.
Kuvittelin että yösyötöt vähentyisivät kun poika syö kiinteitä max viisi purkkia päivässä mutta tuntuu että päivisin ei äidinmaito kelpaa ja yöllä tulee jano todella usein..
Esikoisen kanssa oli hankalampaa. Yösyötöiltä sai tyttöä nukuttaa ja illallakin nukuttamiseen meni paljon aikaa. Toisaalta hän nukkui aamulla yli yhdeksään kun kuopus herää seitsemän jälkeen.
kymmenisen kertaa tai päällekin vauva (6 kk) herättää yön aikana. Aina en ehdi itse nukahtaa edes kun vauva herää jo seuraavan kerran. Nukkuu perhepedissä vieressä, en jaksaisi nostella edestakaisin pinnasänkyyn. tälläkään systeemillä en meinaa jaksaa, usea kuukausi jo huonoja öitä takana. en saa koskaan nukkua syvää unta.
Meijän vauva valvoo päivisin mutta nukkuisi läpi yön. Sääliksi käy pientä kun joutuu vielä herättelemään 3-4tunnin välein syömään.
valvottaapa hyvinkin...myöskin tällä hetkellä. Ei vaan nuku niin ei..ja kuitenkin jo 8kk...Äiti on vähän väsynyt - ainakin huomenna!
kuka osaisi sanoa miten vauvan ja itsensä saa nukkumaan yhtä aikaa?
meidän 8 vkon ikäinen tyttö nukkuu ihan hyvin 23-07 välillä, mutta ongelmana on yösyöttö. meillä syödään 3-8 kertaa yön aikana. jos annan hänen syödä omaa tahtiansa perhepedissä niin hän herää syömään 1-2 tunnin välein, syö vaan toisen rinnan ja nukahtaa kesken syönnin. sitten nälkä herättää hänet ihan kohta syömään uudelleen.
jos taas valvon ja pidän huolen että lapsi syö molemmat rinnat niin joudun valvomaan niin kauan etten saa enää koko yönä unta, tai siis ainakaan ennen seuraavaa imetystä. tässä on se hyvä puoli että lapsi nukkuu silloin yleensä 3 tuntia putkeen, mutta minulle siitä ei ole hyötyä kun en nuku koko tuona koko aikana. nytkin olen herännyt syöttämään 3.30 ja olen vieläkin hereillä vaikka kello on 6.30.
miten paljon 2 kk ikäisen pitäisi pystyä nukkumaan putkeen? meidän tyttö ei nuku yöllä eikä päivällä yli 3 tuntia joten en ole itsekkään nukkunut 8 vkoon kun reilun 2 tunnin pätkissä ja alkaa ottaa hermoon pahasti. onko vinkkejä miten tästä ongelmasta voisi päästä eroon? käy kateeksi lukea miten toisten vauvat nukkuu jotain 4-6 tunnin unia jo tässä vaiheessa.. vaikka olen tietty onnellinen että edes joku tässä maailmassa nukkuu.
kun vetää kolmen tunnin unet syöttöjen välillä. Kuten tässäkin ketjussa on nähty, niin moni paljon isompikin herää jopa tunnin välein syömään.
Sullahan ongelma ei näyttäisi olevankaan vauvan nukkuminen eikä nukkumattomuus, vaan sun omat uniongelmat. Älä syytä niistä vauvaa, vaan hanki itsellesi apua.
kuka osaisi sanoa miten vauvan ja itsensä saa nukkumaan yhtä aikaa?
meidän 8 vkon ikäinen tyttö nukkuu ihan hyvin 23-07 välillä, mutta ongelmana on yösyöttö. meillä syödään 3-8 kertaa yön aikana. jos annan hänen syödä omaa tahtiansa perhepedissä niin hän herää syömään 1-2 tunnin välein, syö vaan toisen rinnan ja nukahtaa kesken syönnin. sitten nälkä herättää hänet ihan kohta syömään uudelleen.
jos taas valvon ja pidän huolen että lapsi syö molemmat rinnat niin joudun valvomaan niin kauan etten saa enää koko yönä unta, tai siis ainakaan ennen seuraavaa imetystä. tässä on se hyvä puoli että lapsi nukkuu silloin yleensä 3 tuntia putkeen, mutta minulle siitä ei ole hyötyä kun en nuku koko tuona koko aikana. nytkin olen herännyt syöttämään 3.30 ja olen vieläkin hereillä vaikka kello on 6.30.
miten paljon 2 kk ikäisen pitäisi pystyä nukkumaan putkeen? meidän tyttö ei nuku yöllä eikä päivällä yli 3 tuntia joten en ole itsekkään nukkunut 8 vkoon kun reilun 2 tunnin pätkissä ja alkaa ottaa hermoon pahasti. onko vinkkejä miten tästä ongelmasta voisi päästä eroon? käy kateeksi lukea miten toisten vauvat nukkuu jotain 4-6 tunnin unia jo tässä vaiheessa.. vaikka olen tietty onnellinen että edes joku tässä maailmassa nukkuu.
Mutta pahempaakin on nähty. Eli olen sen verran onnekas että vauva, nyt jo 11kk nukkuu nykyään jo ihan hyvin. Herää n. 2-3 kertaa/viikossa sen kerran tai kaksi per yö. Kaikki on vähän kausiluonteista, välillä nukkuu hyvin, kuten viime yön läpi, välillä huonommin.
Mutta olenkin varmaan joidenkin mielestä kauhea äiti. Sillä en imetä lastani enää, emme nuku perhepedissä (en sais unta jos lapsi olis vieressä) vaan lapsi nukkuu ihan omassa sängyssä omassa huoneessa ja kaiken lisäksi palasin töihin heti äitiysloman jälkeen.
Vaikeinta on oikeastaan se kun huonosti nukutun yön jälkeen joutuu mennä töihin ja olla siellä tehokas ja (muka) pirteä.
Poika on nyt vajaa puolivuotias,lähtenyt ryömimään ja yöt ovat tosi rikkonaisia. Lapsukainen on meillä jo kolmas ja samalla tavalla ovat vanhemmatkin lapset valvottaneet. Keskimmäiselle pidettiin puolivuotiaana Anna Wahlgrenin opein unikoulu ja se tepsi kuin unelma kolmessa yössä, kuten pitikin. Siksipä olemme pitäneet samaista unikoulua kuopuksellekin vaan ei pelitä. Tunnin välein herkeää huutamaan, yleensä aamukolmen jälkeen nukkuu kuuteen. Mutta jospa tilanne rauhoittuisi pikkuhiljaa :)
kaksi vauvaa ollut ja molemmat oppineet nopeasti,että yöllä nukutaan ja syödään. Olen imettänyt makuultaan vauvaa vieressä, joten olen itsekin torkkunut/nukkunut vauvan syödessä. Imettämisen etuja ehdottomasti, ei kerkeä herätä kunnolla,kun ei tarvitse nousta pulloa lämmittämään jne. Sain myös helposti unen päästä kiinni uudestaan. Enemmän ovat lapset valvottaneet sitten kun ikää on 1-2 vuotta =)
rintalakkoilee, paukuttelee ja kierii levottomasti unissaan. Esioinen heräsi 2v 5-10 kertaa yössä, sama näyy alkavan..nyt vain vauva jo 5kk...