Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valvottaako vauva?

13.10.2008 |

Miten nukut vauvan yöheräilyjen lomassa? Saatko unta helposti vai kärsitkö unipulasta?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nukuttu huonosti jo elokuusta asti. Mistä lapsiperhelle apua. Ei ole varaa palkata ketään.

Vierailija
22/61 |
15.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli muuten sama juttu, mutta neuvolassa neuvottiin että nauttikaa ehjistä öistä ja antakaa lapsen nukkua! Eli jos ei teillä ole erityistä syytä ruokkia vauvaa öisin, niin ottakaa ilo irti ehjistä öistä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
21.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen nukkui vastasyntyneenä 6 tunnin välejä jo laitoksella. Kättärin tädit käski herättämään kolmen tunnin välein, ettei sokerit laskisi liian alas. Kahden kk iässä kysyin neuvolatädiltä, että onko ihan pakko herätellä. Ei ollut, mutta eipä enää sitten nukkunut kuin satunnaisia kertoja niin pitkiä pätkiä. Selvisi kahden vuoden iässä monenlaiset ruoka-allergiat. Oli ripulilla vauvasta asti, oli kuulemma normaalia, mutta nyt diagnoosi suolisto-oireinen ruoka-aineallergia.

Nuorempi herätti pahimmillaan vartin välein. Olipa mukavaa unen putteessa kanniskella vanhempaa yöllä vatsakivuissaan kahteen ikä vuoteen asti ja pienintä syöttää aina siinä välissä. Käytännössä ensimmäisen vuoden aikana pisimmät yhtäjaksoiset unet äidillä oli 1 h 45 min.

Ei ollut vaikeaa nukahtaa aina kun tuli siihen mahdollisuus. Vaikeaa oli pysyä hereillä silloin kun lapsetkin olivat hereillä. Unipula jatkuu edelleen, esikoinen kolme ja kakkonen kohta kaksi. Kakkosta on todella vaikea saada luopumaan yötissistä. Huuto oli mainio viime yönäkin ja talo heräsi!!

Perhepetiin siirryimme esikoisen kanssa puolen vuoden pinniksen jälkeen. Rauhoittui yöt hiukan. Kakkonen nukkui alusta asti, jotta ei tarttis sitä vähää aikaa siirtelyyn tuhlailla.

Rankkaa on ollut, hermotkin menivät, mutta hengissä on selvitty!

Olen siitä ylpeä.

Nauttikaa te ilman syyllisyyttä vauvoistanne jotka nukkuvat! Minunkin siskon kaksi ipanaa kolmesta on nukkunut heräilemättä öisin muuta kuin kipeinä.

T: Töissä käyvä äiti kroonisessa unipulassa

Vierailija
24/61 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä yleensä ihan alusta asti.. alussa kun vielä imetin, isä nosti vauvan rinnalleni sänkyyn..joskus oli hauska herätä ja huomata kun mies yrittää asettaa tissiäni vauvan suuhun, kun minä vaan nukuin..:) Kyllä siis itsekin herään vauvan itkuun, alussa vaan olin niin väsynyt ja muutenkin toipilas, niin mies sitten hoiti homman kotiin..

Vierailija
25/61 |
15.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin Wahlgrenin Lapsikirjasta unikoulusta, joka perustuu siihen, että lapsi nukutetaan illalla vaunuihin. Yöllä kun herää, käydään edestakaisin heijaamassa niin että nukahtaa uudestaan. Tutin voi laittaa suuhun, mutta muuten pitäisi välttää puhumista ym. Wahlgrenin mukaan vauvat oppivat AINA kolmessa yössä nukkumaan heräämättä ja meillä tosiaan menikin näin keskimmäisen lapsen kanssa. Nyt nuorimmaisen, 6kk, kanssa olisi varmaan saanut jatkaa ko hommaa miten pitkään hyvänsä, mutta luovutimme viikon jälkeen, kun mitään muutosta heräilyihin ei tullut. Ainoan poikkeuksen tuon Wahlgrenin ohjeisiin molempien lasten kohdalla teimme siinä, että hänen mielestään vauva pitäisi laittaa mahalleen vaunuihin, mutta emme uskaltaneet tehdä niin. Pelottaa että tukehtuisi ym.

Muita unikoulu-ohjeita?

Vierailija
27/61 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vauvaa. Muksut on jo isoja.

Vierailija
28/61 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta, kumpikin vähän heikot unenlahjat saaneita. Esikoinen heräili etenkin 6-9kk iässä toisinaan tunnin välein koko yön läpi. Kuopus heräilee vähän vähemmän, mutta heräilee kuitenkin tiuhaan, yleensä n.4-8krt yössä. Esikoinen on jo 2,5v mutta edelleen nukkuu yön läpi todella harvoin. Joten meillä heräillään ihan kiitettävästi. Alle 5 herätystä yössä on jo hyvä yö. Joskus tuntuu hassulta, kun jotkut ovat väsyneitä parin heräämisen takia, mutta kai sitten olen vain tottunut tähän. Kerran olen nukkunut yön läpi viimeisten 3 vuoden aikana!! Joten kai tähän on jollain tavalla ollut pakko tottua :D Mutta tunnin välein herätyksiin ei kyllä pystyisi tottumaan.

Vierailija
29/61 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, 5 kk siis heräilee 3-4 kertaa yössä, joskus on yllättänyt ja nukkunut pitkiä pätkiä. Yleensä ensimmäinen univaihe kestää n. 4-6 tuntia, sen jälkeen heräilee useammin. Ennen kuutta aamulla on oikein iloinen ja pirteä, joskus saa nukkumaan sen jälkeen vielä tunnin verran, joskus ei.

Esikoinen taisi olla suurin piirtein samanlainen, mutta tällä kertaa väsyttää 100 kertaa enemmän. Johtuu varmaan siitä, että päivälläkin pitää esikoisen kanssa touhuta eikä omaa rauhaa jää juuri lainkaan.

Vierailija
30/61 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän linkin taakse on koottu kattava paketti huonosti nukkuvien vauvojen vanhemmille. Kannattaa lukea, koska tätä tietoa ei lueta vauvalehdistä.

http://www.vauva.info/foorumi/index.php?showtopic=2047

Ajatuksia herättävää. Vai mitä?

Harmi, että näistä nukkumisasioista ei puhuta vauva lehdissä tai neuvolassa juurikaan - vaikka yöheräilyille ja jaksamiselle on oikeasti täysin luonnollinen ratkaisu, ainakin suurimmassa osassa tapauksia. Miksi tästä luonnollisesta tavasta päästä eroon yöheräilyistä ei puhuta - tämä on puhtaasti kulttuurisidonnainen tekijä.....se myönnetään jopa HUS:in unikoulusivulla. Harmi.

Vierailija
31/61 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ainakin sanottiin neuvolassa heti ensimmäisen tarkastuksen jälkeen, ettei vauvaa tarvitse yöllä herättää syömään, koska paino oli noussut hyvin sairaalasta lähtemisen jälkeen.

Vierailija
32/61 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdalla jouduin antamaan pullosta, nukkui alusta alkaen vähintään 4 tuntia putkeen, 4 kk iässä koko yön. Jos antaa tuttipullosta velliä ennen nukkumaanmenoa, nukkuu koko yön. Ihanaa :)

Vierailija
33/61 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun tyttö on lähes 2kk, hän on alkanut nukkua jopa 6h pätkiä yössä. Ensimmäiset viikot olivat heräilyä 2h välein imettämään ja olimme aika zombeja. Vauvalla oli pahoja vatsan väänteitä, tyttö kyllä söi ja kakkasi hyvin, mutta itki ja väänteli mahaansa. Sitten tajusin onneksi lopettaa kahvin juonnin ja jo saman viikon aikana tyttö rauhoittui. Nyt siis nukutaan yössä pitkiäkin unia ja olo on taas kuin ennen. Ja hyvin nukuttaa! Siis kahvi kokonaan pois imettäjät - kannattaa kokeilla! (vaikka olihan sitä kahvin himoa jonkin aikaa, niin kuitenkin se piristää kahvia enemmän kun saa nukuttua yöt paremmin vauvan rauhoituttua, ja ennen kaikkea vauva voi paremmin!)

Vierailija
34/61 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin näin aloittajan nimen :-D

Totta kai vauva valvottaa!

Vierailija
35/61 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi aiempaa lasta heräilivät vain syömään yöllä ja jatkoivat uniaan. Itselläkään ei ollut ongelma saada unenpäästä kiinni.

Vierailija
36/61 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe on todella ajankohtainen meidän perheessä, ja olen valmis tekemään mitä tahansa, jotta meidän perheessä saataisiin nukkua kunnolla edes yksi yö viikossa.

Nuorempi 11kk nukkuu perhepedissä, yösyötöistä yritetään päästä eroon ja siirtyä omaan sänkyyn ja siitä samaan huoneeseen isoveljen kanssa. Hänen nukkumisesta en ole huolissani.

Mutta tämä 2v9kk!!! Hän ei ole nukkunut hyvin koskaan, mutta kaikki muuttui vielä huonommaksi, kun hän siirtyi lasten sänkyyn. Nukahtaminen on joka ilta oma projektinsa n. 21 aikaan, jos on 'hyvä' yö, hän herää klo 5-6 välillä ja tulee vehtaamaan vanhempien sänkyyn ja viim. tunnin päästä nousee ylös. Toisinaan hän herää myös klo 2 aikoihin, mutta vaatii nukuttamisen, johon saattaa upota 30 min-1h. Päikkärit hän tarvitsisi jos herää aikaisin, kuten tänäänkin 5.30, mutta hän ei suostu nukkumaan, mutta klo 17 hän nukkuukin jo pystyyn! Toiveajattelua, mutta jos hän nukkuisi esim. klo 21-7.30, ei hän tarvitsisi päiväunia lainkaan. Silloin tässä talossa olisi rauha maassa.

Olen jopa harkinnut, että pitäisikö käydä lääkärissä, mutta onko siitä kuitenkaan apua? Onko joku saanut apua uniongelmiin lapsille lääkärissä käymällä? Kertokaa kokemuksia !

No kai hänkin nukkuu paremmin, kun pääsee rippikoulu ikään, mutta siihen on vielä pitkä aika... Kauhulla odotan kun siirrytään talviaikaan, herätäänkö meillä silloin klo4!!!

Vierailija
37/61 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin vanhempi lapsi heräili öisin n. tunnin välein puolivuotiaasta lähtien, kun emme tienneet että oli allerginen. Neuvolan mukaan heräily oli normaalia eikä allerginen voi olla jos ei ole ihottumaa... No toisen vauvan osasin viedä ajoissa asiantuntevalle lääkärille, eikä tarvinnut niin usein heräillä. Vieläkin harmittaa, miten paljon vatsakipuja isompi ehti kärsiä ja miten kiukkuinen olin hänelle kun en kuukausiin saanut nukkua kunnolla.

Vierailija
38/61 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti on valvottanut olemassaolonsa ensiviikoista asti! Alkuvaiheessa kivut olivat erityisesti öisin erittäin voimakkaita, päivällä kipuja ei sitten juurikaan ollu. Yksi yö makasin kylpyhuoneen lattialla läähättämässä ja yritin pidättää naurua kun ajattelin että jos mies tulisi oven taakse niin mitkähän olisivat ajatukset minun tekemisistä lukitun oven takana. Tämä ajatus ei helpottanut kipuja ollenkaan.

Nyt pidemmällä ollessa on pitänyt juosta yöt vessassa ja juomassa, myös nukkumisasennoissa on hakeminen yö toisensa perään.

Että siinä mielessä koen valmistautuvani valvomiseen oikein huolellisesti! Vain itku puuttuu...

Vierailija
39/61 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän vauva on 4 vkoa ja nukkuu kolmen tunnin pätkissä, yöllä herää syömään ja syötön jälkeen jatkaa unia yleensä.Olen nukkunut suht hyvin välit, tosin aamuyön syötön jälkeen olen ottanut viereen jos on vaikuttanut et haluaa syliä enkä jaksa hyppiä oman ja vauvan sängyn väliä.Nukun myös päivällä, jos on ollut rikkonaisempi yö tai jos nukuttaa muuten vaan.

Vierailija
40/61 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman makunsa mukaan. Valvoin siis pitkälle aamuyöhön iloisen ja virkeän vauvan kanssa, kunnes joskus noin 4 kuukauden iässä rytmi saatiin viimein siirrettyä normaaliaikatauluun. Koko ajan tilanne oli kuitenkin se että vauva valvoi minkä valvoi ja nukkui sitten suosiolla ainakin kymmenen tuntia putkeen. Itse olin vihdoin nukkumaan päästessäni jo niin väsynyt etten oikein edes herännyt niihin syöttöihin. Sohaisin rintaa vähän lähemmäs vauvaa ja se söi kunnes oli kylläinen ja jatkoi uniaan.

Toinen vauva on ollut ihan erilainen, mutta silti suurin piirtein yhtä helppo tai vaikea: menee aina suosiolla unille puoli yhdeltätoista, silloin kun minäkin, ei ole vielä kertaakaan (ikää nyt 3 kk) valvottanut illalla. Se sen sijaan ei ole yhtä taitava imijä kuin esikoinen, joten mä en suinkaan pysty nukkumaan sillä aikaa kun se syö. Rinta lipeää otteesta heti kun minä en pidä sitä oikeassa asennossa. Tämän kanssa siis ei joudu valvomaan ennen nukkumaanmenoa, mutta jonkin verran kesken unien.

Univajeesta en kärsi, sillä edelleen esikoinen nukkuu kymmenen tunnin yöunet. Menemme samaan aikaan nukkumaan, joten vaikka valvoisin vauvan kanssa pari-kolme tuntia yössä, saan silti joka yö aikuiselle täysin riittävät 7-8 tuntia yöunta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan