Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomaan olevani salaa kade kavereiden auvoisesta vauva-ajasta

Vierailija
24.07.2007 |

Tai siis äitiyden alkutaipaleesta. Itse olin ekat puoli vuotta ihan rikkipoikkipuhki ja kuljin kuin sumussa. Synnytyksen jälkeistä masennustakin vähän epäiltiin, mutta mitään varsinaista diagnosia en saanut. Sittemmin äitiys on alkanut maistua ihanalta täälläkin, lapsi on oppinut nukkumaan yönsä ja elämä kaikin puolin voittaa. Nyt vauvoja saaneille ystävilleni olen valmistautunut olemaan tukena, apuna ja vertaistukena, mutta (itselleni) jotenkin yllättäen kellään muulla ei olekaan ollut yhtään rankkaa. Jotenkin siitä olen sitten herännyt miettimään, että ei se mun äitiytyminen sitten kovin putkeen tosiaan tainnut mennä. Ja samalla tulee vähn suru ja katkeruus siitä, ettei itse ole saanut kokea noita huumaavia onnenhetkiä vielä vauvan ollessa pieni. Ehkä mä sitten olin masentunut, mutta luulin tuon olon " kuuluvan pakettiin" enkä osannut hakea riittävästi apua. Harmi. Noh, joskus toinen lapsi meille vielä suodaan, osaan toivottavasti toimia paremmin.

Sekavaa sepustusta tuli, mutta kirjoittaminenkin jo vähän helpotti. Kiitos, jos jaksoit lukea!

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut aikaa edes syödä tai käydä vessassa, sillä lapsi vain parkui.

Vierailija
22/66 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkeenpäin ajateltuna alkuaika oli kamalaa: riideltiin, äyskittiin tytölle liian pienestä (tuli kotiin 1-vuotiaana), sekoiltiin, kaikki tuntui vaikealta etc., ihan vain sen takia, että tyttö oli vaativa tapaus ja mm. heräili 5-10 kertaa yössä itkemään. MUTTA silloin eka vuosi tuntui pumpulinpehmeältä onnelta! Meillä on lapsi, laalatilaa, meidän lapsi on ihana, laalatilaa, voi että se on södeihanarakas, pusipusi - ja ihmettelin kovasti, mitä varten purskahdin ekan vuoden aikana hysteeriseen väsymysitkuun joka kerta kun lähdin kotoa ulos yksin, ja miksi tuppasin saamaan hirveitä hermokohtauksia ns. tyhjästä :)

Eli vaikeaa oli, vaikka helpoksi luultiin.

Toinen oli heti tullessaan ihan toista maata, iloinen ja rauhallinen lapsi joka nukkuu yöt, ja kaikki on mennyt aivan tolkuttoman iisisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä arki on toisen kanssa tuntunut jos ensimmäinen on ollut vaativa? Tuliko toinen samanlainen vai tuntuiko kaikki helpommalta? Minkälaisella ikäerolla?

Vierailija
24/66 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka vauva oli koliikkivauva ja todella huono nukkuja 1,5v asti. Tulin 5kk synnytyksestä vahingossa raskaaksi ehkäisystä huolimatta, seksi ei tosiaan ollut edes muutamaa kertaa enempää sen esikoisen vauvavuoden aikana. Siinä sitten oksentelin ja raskausaikaisen väsymyksen lomassa kannoin esikoista vielä 3kk joka ikinen ilta ja yö vuoroissa miehen kanssa (koliikki jatkui 7kk ikään asti vaikka luulin sen loppuvan viimeistään 4kk iässä). Esikoinen oli todella vaativa ja itkuinen vauva, nukkui huonosti 1,5v asti. Pahimmillaan tilanne oli, kun toinen vauva syntyi ja hänelläkin oli koliikki (kesti onneksi vain 4kk), mutta hänkin oli huono nukkuja. Esikoinen alkoi kuin ihmeen kaupalla nukkua 1,5v iässä ja nukahti helposti. Elämä tuntui helpottavan. Uhmaiät ovat tuntuneet kaikkine voimakkaine raivokohtauksineen aivan naurettavan helpolle. Esikoisen on aina ollut todella vaativa lapsi ja on edelleen, mutta perhe-elämä tuntuu nyt todella ihanalle, kun nuorinkin on 1-vuotias. Nuorin nukkuu paljon paremin kuin esikoinen, herää enää 2 kertaa yössä. Olen ajoittain katkera ja tunnen suurta raivoa kaikkitietäviä jälkiviisaita neuvojia kohtaan, jotka tietysti olisivat meidän lapset saaneet rauhoittumaan ja onnellisesti vain hymyilemään tai nukkumaan. Olisi ollut ihanaa viettää ruusunpunaista vauvaelämää, mutta meillä nyt oli tahtovaiset lapset. Olen itseäni lohduttanut, että meidän lapsilla oli todella tahtoa ja ääntä ja elinjäämisvoimaa, huusivat minkä jaksoivat ja sillä sinnillä pääsee myöhemmin pitkälle. Meitä vanhempia todella koeteltiin alussa, mutta tuskin voi enää rankemmaksi mennä. Ja mikä parasta: Me selvittiin siitä yhtenä perheenä!

Vierailija
25/66 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samalla vastaan tuohon toisen lapsen saamiseen.

Me ajateltiin se asia niin, että sen ekan lapsen kanssa oli niin rankkaa, ettei se voi mitenkään siitä enää pahemmaksi mennä. Joten rohkeasti tehtiin toinen, kun ainoa mahdollinen suunta oli parempaan.

Ja meillä se meni ihan niin, eli toinen oli ihan tavallinen vauva, joka nukkui yöt heräille muutaman kerran ja jatkoi taas uniaan. Päivällä köllötteli lattialla ja katseli menoa, välillä itkeskeli, oli hetken sylissä ja taas saattoi viihtyä lattialla. Kaikki tuntui ihan todella helpolta, vaikkei se toinen vauva mikään poikkeuksellisen helppo ollutkaan, ihan tavallinen vaan.

Ja meni se sitten niinkin, että vajaan vuoden iässä toinen alkoi heräilemään yössä n. 8 kertaa. Ja sitä kesti kauan, eikä millään saatu kitkettyä sitä pois. Silloin vähän rassasi, että pitääkö tänkin olla näin huono nukkumaan. Mutta koko ajan siinä muisti sen, että helpompi tää silti on kuin esikoinen.

Kirjoitinkohan jo aiemmin, mutta jos, niin nyt tulee uudelleen. Eli mulle toisen vauvan syntymä oli aika isokin kriisi. Eli kun kaikkialta ympäristöstä neuvolaa myöten oli vähätelty meidän vaikeuksia, niin olin itsekin oppinut hokemaan itselleni, että tällaista vauva-arki on, ja se on vaan jaksettava. Ja kun toinen syntyi, ja sain kotiin ihan omille käsille mallikappaleen tavallisesta vauvasta, niin silloin vasta tajusin, kuinka helppoa elämä tavallisen kanssa on. Ja vasta silloin siis tajusin senkin, kuinka rankaa meillä olikaan ne edeltävät pari vuotta ollut. Eli se rankkuuden myöntäminen tuli vasta jälkikäteen, sillä en oikeesti tiennyt, että ei sen normaalisti kuulu olla ihan sellaista.

Uuden vauvan kohdalla olin koko ajan tavattoman hämmästynyt kaikesta: Miten se voi vieläkin maata tuossa ihan tyytyväisenä, vaikka se on ollut siinä jo kaksi minuuttia. Miten vessassa käynti voi olla näin helppoa. Miten joku vauva voi nukahtaa sänkyyn ihan itsekseen. Jne. Ja niitä yllätyksiä tulee vieläkin: miten joku yksivuotias voi pystyä odottamaan ruuan valmistumista parkumatta koko puolituntia puntissa roikkuen. Tai miten lapsi voi antaa pestä hampaansa ihan vapaaehtoisesti!

Että sellaista on meille tuonut toinen lapsi. Pelkkää positiivista yllätystä. Mutta samalla ensimmäisen vaikeus on konkretisoitunut, kun on mihin verrata. Ja ensimmäisen rakastamiseksi joutuu nyt tekemään työtä, kun se ei ole niin helppoa kuin toisen helpomman.

Vierailija
26/66 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka itku silmässä muistelen edelleen noita vauva-aikoja, olen uskaltautunut kolmannen kerran raskaaksi. Lapset ovat kuitenkin niin ihania, että niiden takia kestää sen alle vuoden pituisen helvetin, mikä kummankin kanssa on ollut. Olen varautunut taas pahimpaan, mutta koska olen kokenut sen jo kahdesti, tiedän jaksavani.

50

Vierailija
27/66 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on jo nyt hassua kun muut äidit ovat samanikäisten (uhmaikäisten) kanssa aivan hermona. Minäkin tietysti hermostun välillä, mutta tämä on lastenleikkiä ensimmäisiin vuosiin nähden. Eli olen tajunnut saman jo tämän yhden kanssa, että miten rankkaa meillä oikeasti olikaan. Toisen saaminen (toivottavasti) vain vahvistaisi tunnetta.

Vierailija
28/66 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli sairas vauva-

en muista vauvavuodesta mitään...

Vierailija
29/66 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koliikista kun aina sanotaan, että se loppuu kolmen kuukauden tietämissä. Kun ei loppunut, vaan kesti vuoden, niin tuntui, että kaikki vauvaoppaat ovat pelkkää huijausta. Ja sitäkin ihmeteltiin miehen kanssa ihan tosissaan, että miksi kukaan ei anna meille kunnollisia neuvoja. No, niitä ei vaan ollut.

Mutta jotenkin se huijausfiilis oli silloin korkealla.

Mutta nyt tosiaan naurattaa vaan jotkut uhmakohtaukset. Ja kun kaverit kauhistelevat lastensa uhmaa, niin joskus pitää vain purra huulta, ettei tule sanottua mitään, mikä vaikuttaa vain viisastelulta.

Mutta se siinä sitten onkin kurjaa, kun vauva-aikana muilla ei ollut samanlaista. Ja nyt sama jatkuu uhmaiässä. Nyt toisilla on vaikeamman tuntuista, kun itseä ei edes jaksa kiinnostaa nuo uhmajutut, kun ne tosiaan on niin helppoa sen ikikoliikin rinnalla.

Mutta luottavaisin mielin tässä mennään, että eiköhän tuo lapsi tosiaan pärjää elämässään loistavasti. Sinnikkyyttä on saanut vaikka koko kylän edestä.

Vierailija
30/66 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja perheessä kuolemantapaus yms. monenlaista muutakin. Se oli pelkkää eloonjäämistaistelua se eka vuosi.

Minä en oikeastaan ole kade, mutta tuntuu etten yhtään jaksa mitään vauvat on niin ihania -lässytystä kuunnella. Esim. kehotus nauttia vauva-ajasta on kyllä minusta maailman kornein lause!

Vierailija
31/66 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä harmaata väsynyttä oloa, korvissa sirisi. Vieläkin nousee välittömästi kylmä hiki ja ahdistava olo, kun kuulen minkä tahansa vauvan itkun missä tahansa. Meille ei tule lisää lapsia enää koskaan, molemmat otti sterilisaation. Nyt on kuitenkin ihanaa jo olla perhe, toivottavasti katkeruus joskus unohtuu.

Vierailija
32/66 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli todella hyvä huomio tuo, että selvittiin siitä läpi perheenä.

Niin mekin. Oltiin niin väsyneitä, ettei jaksettu edes riidellä. Eikä meillä mitään riidan aiheita ollutkaan, sillä kumpikin kyllä joutui valvomaan ihan niin paljon kuin ikinä vain jaksoi.

Mutta jotenkin oon iloinen, että saatiin heti alkuun noin kova koettelemus, josta selvittiin täysin ilman mitään parisuhdekriisiä tai sellaisen poikastakaan. Nyt onkin sitten hyvin luottavainen olo siihen, että meidän perhe on yhtä tästä eteenpäinkin. Että kun tuosta selvittiin, niin vaikea kuvitella mitään pahempaa mistä ei selvittäisi.

Vierailija
33/66 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tästä jos selvitään niin selvitään mistä vaan, sillä me kyllä jaksettiin myös riidellä, ihan pikkuasioistakin, ja isosti.

ja selvittiin, ja riidat väheni univajeen vähenemisen myötä kummasti.

t. 22

Vierailija
34/66 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo vauva ajan ongelmat: nukkumiset, masu vaivat, iltahuudot yms. ovat ihan normaaleja juttuja. Elämä vauvojen kanssa vaan on sellaista. Jos kuvittelee, että elämä jatkuu samanlaisena kuin ennen vauvaa niin varmasti on melkoinen herätys edessä kun lapsi syntyy. Ja hei jos joku itkee sitä, että ei ole kokenut " onnen huumaa" niin voin kertoa, että itse koen sitä päivittäin kun olen onnellinen ja kiitollinen siitä, että vakavasti sairas lapseni on elossa. Tulevasta en tiedä. Lapsen sairaus vain piirtää elämälle uudet raamit!. Koittakaa ymmärtää, että kaikkea ei voi saada ja silti voi olla Onnellinen!

Vierailija
35/66 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

nuo vauva ajan ongelmat: nukkumiset, masu vaivat, iltahuudot yms. ovat ihan normaaleja juttuja. Elämä vauvojen kanssa vaan on sellaista. Jos kuvittelee, että elämä jatkuu samanlaisena kuin ennen vauvaa niin varmasti on melkoinen herätys edessä kun lapsi syntyy. Ja hei jos joku itkee sitä, että ei ole kokenut " onnen huumaa" niin voin kertoa, että itse koen sitä päivittäin kun olen onnellinen ja kiitollinen siitä, että vakavasti sairas lapseni on elossa. Tulevasta en tiedä. Lapsen sairaus vain piirtää elämälle uudet raamit!. Koittakaa ymmärtää, että kaikkea ei voi saada ja silti voi olla Onnellinen!

Vierailija
36/66 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin sinä omaasi. Me ihmiset olemme erilaisia ja elämäntilanteemme myös.

Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi.

Vierailija:

Vierailija
37/66 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koliikki ei ole mitään tavallsita vauvan huutoa, se on infernaalista huutoa. Sellaista että epäilee välillä ikkunoiden menevän rikki.

Itseäni koliikissa painoi kuitenkin lopulta eniten se, että minusta näytti siltä (ja olen yhä sitä mieltä), että vauvaan koski tuntitolkulla, mutta minulla ei ollut juuri mitään keinoa auttaa häntä. Joskus kanniskelu ja hyssyttely auttoi hetkeksi, mutat sekään ei kunnolla auttanut.

Eikä esim. neuvolasta saanut mitään apua vaikka lapsella oli ilmiselvästi paha olla 4-6 h vuorokaudessa joka ikinen päivä monen kuukauden ajan.

Vierailija
38/66 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut koliikkia mutta olin masentuntu ja ahdistunut. Koko vauva-arki läsähti naamalle kun märkä rätti.

Ihmettelin miten joku pystyi nauttimaan imetyksestä jne..

Toisen lapsen kanssa olikin jo ihan eri ääni kellossa. Todellakin nautin pienestä tuoksuvasta vauvasta, imetyksestä, kaikesta.

Toisen vauvan kanssa ihmetteli mikä silloin ekan kanssa oli niin vaikeaa??

Tunsin myös hieman kateutta kavereita kohtaan joilla kaikki oli niin ihanaa. Tosin kaikille on tullut omat ongelmansa lapsien suhteen myöhemmin.

Vierailija
39/66 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että noista vauva-ajoista ei oo päässyt niin hyvin yli, että pystyisi olemaan vertailematta kokemuksia. Jotenkin on juuri tuollainen ylemmyydentunto, että vaan mun kokemukset on jotain, ja te muut valitatte ihan turhasta. Ja että teilläkin on valvottu joo, mutta ei se oo mitään sen rinnalla, että meillä oli muutenkin vaikeaa. Että kun vähättelee muiden ongelmia, niin ne omat jutut muka sillä nousee vasta oikeaan arvoonsa.

Mutta jotenkin on helpottanut, kun oon vaan alkanut myöntämään, että se oli oikeesti raskasta, ja että sillä on vaikututuksensa minuun. Että siitä on syntynyt katkeruutta ja alakuloa. Että on lopettanut sen itselleen valehtelemisen, että kaikki on kuitenkin yhtä onnea, kun vauva on elossa. Vaan että kyllä sitä silti saa löytää elämästään vikojakin, vaikka kaikki periaatteessa on ihan hyvin.

Voimia ja jaksamista sullekin. Ja toivottavasti pääset psyykkisessä työssäsi eteenpäin ja asioiden yli.

Vierailija:

Vierailija
40/66 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

koliikki ei ole mitään tavallsita vauvan huutoa, se on infernaalista huutoa. Sellaista että epäilee välillä ikkunoiden menevän rikki.

En minä ainakaan huomannut, että kukaan olisi mistään tavallisesta huudosta tai kitinästä kirjoitellut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän